Jun 28, 2016

Semperit Nutella


Assalamualaikum.
Sekarang kita sudah pun berada di penghujung Ramadhan. Pasti ramai suri rumah yang sudah semakin sibuk membuat persiapan untuk menyambut kedatangan bulan Shawal.
Seperti kaum ibu yang lain, ita juga semakin hari semakin sibuk. Masih banyak lagi tempahan yang harus di sipakan. Nampaknya sudah semakin menghampiri garisan penamat.. tapi masih banyak yang hrus di segerakan. Maklumlah cuti sekolah sudah semakin hampir dan ramai yang sudah mula nak pulang ke kampung.

Dalam kesibukkan ita menyiapkan tempahan, sempat juga selitkan sebalang dua kuih untuk di bawa pulang ke kampung. Tak kan nak pulang dengan melenggang kangkung aje kan.. kurang-kurang adalah sebalang dua kuih untuk ibu di kampung.

Jun 26, 2016

Milky Oreo Cookies


Ramai yang pm ita dan minta ita kongsikan resepi biskut raya yang ita jual untuk tahun ni. Ada yang ita dah pun kongsikan sebelum ini dalam blog ni macam biskut choc chip, red velvet, tart dan ombak rindu. Tahun ni pula ada dua lagi biskut raya yang ita kenalkan iaitu milky oreo cookies dan cranberies cookies.

Bagi mereka yang tinggal jauh yang tak berkesempatan untuk oder biskut raya, atau ada yang nak buat sendiri biskut raya tahun ni. Di sini ita kongsikan resepi milkey oreo cookies yang ita gunakan untuk buat jualan tahun ni. Bolehlah cuba untuk jadikan hidangan di hari raya nanti.

Milky Oreo Cookies


Ramai yang pm ita dan minta ita kongsikan resepi biskut raya yang ita jual untuk tahun ni. Ada yang ita dah pun kongsikan sebelum ini dalam blog ni macam biskut choc chip, red velvet, tart dan ombak rindu. Tahun ni pula ada dua lagi biskut raya yang ita kenalkan iaitu milky oreo cookies dan cranberies cookies.

Bagi mereka yang tinggal jauh yang tak berkesempatan untuk oder biskut raya, atau ada yang nak buat sendiri biskut raya tahun ni. Di sini ita kongsikan resepi milkey oreo cookies yang ita gunakan untuk buat jualan tahun ni. Bolehlah cuba untuk jadikan hidangan di hari raya nanti.


MILKEY OREO COOKIES

Bahan A
130 gm butter
70 gm gula
1/4 sudu teh esen vanilla
secubit garam

Bahan B
170 gm tepung gandum
20 gm tepung jagung
20 gm tepung beras
1/8 sudu teh baking powder
20 gm cornflakes ~ di kisar
20 gm serbuk badam
20 gm badan nibs
20 gm oreo ~ di kisar

Hiasan
Coklat putih ~ di cairkan
Coklat Oreo ~ di kisar

Satukan bahan A dalam mixer dan pukul sebati
Satukan bahan B dan masukkan dalam adunan A
Uli adunan hingga menjadi doh
Canai doh dan terap dengan acuan bulat atau apa-apa bentuk acuan yang di sukai
Susun dalam loyang dan bakar pada suhu 150 C selama 20 minit atau sehingga biskut masak
Sejukkan
Paipkan coklat putih di atas biskut atau boleh juga celupkan permukaan biskut dengan coklat putih yang telah dsi cairkan
Taburkan atau hiaskan dengan taburan oreo kisar
Biarkan coklat mengeras sebelum di simpan dalam bekas kedap udara




Jun 24, 2016

Biskut Ulat Bulu


Bila mendengar namanya sahaja pasti dah meremang bulu roma.
Ulat Bulu???
Tak gatal ke?
Jangan risau namanya aje ulat bulu.. Mungkin dari rupanya yang panjang berketak-ketak tu yang di panggil ulat bulu tu.. tapi tak mengatalkan..

Bisku ni di katakan bersal dari Sarawak dan ada yang kata dari Sabah. Tak kisahlah dari mana sekali pun apa yang penting rasanya sangat sedap!

Sekilas pandang kita sangkakan kuih makmur , biskut orang lama yang evergreen. Tapi rupa aje lebih kurang sama, rasanya mungkin sedikit berbeza.
Jika kuih makmur menggunakan kacang sebagai inti, biskut ini sebaliknya menggunakan kurma yang di potong halus. Ia juga di salut dengan gula halus berbanding biskut makmur yang di salut gula icing.

Jun 23, 2016

Biskut Sarang Semut



Satu lagi biskut evergreen yang tak lapuk dek hujan dan tak lekang dek panas. Kata orang biskut orang dulu-dulu..
Nak kata lama tak lama jugak lah kan.. Seingat ita biskut ini popular sekitar ita darjah 5 atau darjah 6 gitu.. waaahhhh... lama lah jugak tu dik... sekarang umur akak pun dah nak masuk 5 series..

Biskut ni dia keluar dalam majalah kalau tak silap. Zaman dulu-dulu kan tak ada internet.. jadi segala koleksi biskut di ambil dari majalah, surat khabar, corong radio mahupun pada peket tepung atau kotak cornflakes.

Popular lah biskut ni zaman tu.. hingga setiap rumah pasti tidak mahu ketinggalan lansung untuk menghidangkan biskut ini di dalam balang. Kalau pergi beraya pasti buka semua tutup balang kuih semata-mata nak lihat biskut sarang semut ni..

Juadah berbuka puasa


Salam Ramadhan buat semua..
Hari ini ita kongsikan resepi atau juadah berbuka puasa kami sekeluarga yang semakin hari semakin ringkas... hihi maklumlah maknya semakin sibuk dan semakin mengejar masa. Takut segala tempahan tidak dapat di sempurnakan dalam masa yang di janjikan. Ya allah.. haraplah semuanya berjalan lancar.. seperti apa yang telah di rancangkan dan di permudahkan hendaknya.

Ok lah ita tak boleh cakap banyak sangat hari ni.. banyak lagi kuih yang harus di terap dan banyak loyang berisi biskut yang menanti giliran untuk di bakar.

Jun 22, 2016

Tart Nenas Cheese


Jeng.. jeng.. jeng... masa membuat biskut raya dah tiba....
Pasti teman-teman ita di luar sana sudah semakin sibuk menyiapkan persiapan hari raya. Dan pastinya yang satu ini tidak akan tertinggal dalam list yang di senaraikan.

Biskut Raya
Bila tiba hari raya biskut raya pastilah menjadi suatu kemestian yang perlu di utamakan. Ianya sebagai kudapan atau manisan di meja kopi yang menjadi hidangan di hari raya.
Kalau kita bertandang ke rumah jiran tetangga, sahabat handai mahupun kaum keluarga. Pastinya biskut raya yang kita cari dulu..
Wahhh.... comelnya biskut raya dia...
Emmm.... sedapnya biskut raya ni..
Kark kruk... rangupnya...
Eh.. cantiklah yang ni..
Fuh... biskut kegemaran saya ni... 
Pasti itulah kata-kata yang keluar dari tetamu yang bertandang ke rumah

Jun 21, 2016

Juadah Berbuka Puasa 14 Ramadhan


Juadah berbuka puasa pada 14 Ramadhan yang lalu. Menu yang serba ringkas yang sempat ita sediakan di kala ita semakin sibuk menyiapkan tempahan biskut raya. Jadi mana yang sempat aje lah kan.. Dah pertengahan Ramadhan ni.. anak-anak dah semakin kurang memilih nasi. Bila melihat ibunya yang semakin sibuk, mereka pun dah tak banyak songeh.. apa aje mak masak kita makan..

Alhamdulillah mudah sikit kerja maknya.
Ok hari ini ita kongsikan resepi yang sempat ita sediakan.
Kita mulakan dengan minuman dahulu ya. Minuman yang menjadi kesukaan suami, air mata kucing. Minuman ni sesuai di minum panas atau sejuk. Tapi bulan Ramadhan ni semua minta yang dingin.
Mudah aje cara penyediaan air mata kucing ni..

Jun 20, 2016

Juadah berbuka puasa 13 Ramadhan 1437


Assalamualaikum

Apa khabar rakan-rakan yang ita kasihi. Alhamdulillah kita telah pun 2 minggu menjalani ibadah puasa. Pasti tika dan saat ini para ibu sudah mula sibuk dengan persiapan menyambut Aidil Fitri. Ada yang dah mula membuat biskut raya, menyiapkan pakaian anak-anak dan tak kurang juga yang sudah mula mengemas rumah.

Ita pula macam ni lah, masih lagi sibuk menyiapkan tempahan biskut raya. Ini pula dah 2 hari sakit kepala, berdenyut-denyut.. migrane agaknya. Bila sakit kepala ni.. aduyaiii... memang masalah banyak tugasan yang tergendala. Tapi kadang ita lawan jugak.. buat tak tahu walaupun sakitnya bukan kepalang. Masih lagi teringat pesan mak setiap kali ita tidak sihat..
" jangan di manjakan sangat sakit tu... nanti jadi malas.. "
Bila teringat pesanan emak.. sakit-sakit terpaksa juga ita kuatkan badan.. Harap dapatlah ita siapkan segala tempahan dalam masa yang di janjikan.

Alhamdulillah dalam sakit-sakit dan dalam sibuk menyiapkan tempahan.. sempat juga ita masak untuk juadah berbuka puasa kami sekeluarga. Menu yang simple-simple aje ni.. Masak seringkas yang boleh.. jadilah untuk santapan anak-anak setelah seharian berpuasa.

Jun 19, 2016

Juadah berbuka puasa 12 Ramadhan


Assalamualaikum

Hari ini ita kongsikan juadah berbuka puasa pada hari ke 12 Ramadhan. Resepi yang serba ringkas untuk juadah berbuka puasa kami sekeluarga.

Ita sediakan mee bandung. Anak nak makan mee pulak hari ni, jadi ita sediakan mee bandung kesukaan anak-anak.
Untuk pemanis mulut pula ita sediakan bubur kacang. Suami pulak mengidam nak makan bubur kacang letak durian. Dah berapa hari dah asyik sebut nak makan bubur kacang aje.. hari ni dapatlah melempiaskan hajat beliau.
Minuman pula ita sediakan air nenas.

Jun 18, 2016

Menu berbuka puasa 10 Ramadhan


Assalamualaikum

Maaflah juadah tertunggak.
Menu ini ita sediakan pada hari ke 10 Ramadhan. Hari ni dah pun 12 Ramadhan kan... Semalam 11 Ramadhan ita terlalu sibuk sebab segala oder untuk Kuala Lumpur ita kena siapkan semalam untuk di hantar. Tu yang ita sibuk seharian hingga ita tak sempat nak masukkan post ni dan juga tak sempat nak sedikaan juadah berbuka semalam. Jadi makan kedai lah kita kan...

Ok kita terus aje pada menu hidangan yang ita sajikan pada 10 Ramadhan.
10 Ramadhan ita sediakan nasi ganja. Pernah dengar nama nasi ganja?
Macam pelik aje kan... tapi nasi ni tak lah memabukkan.. Mungkin namanya di beri kerana keenakkan nasi ini yang menuntut sesiapa yang memakannya menambah nasi berulang-ulang.. kira macam ketagih lah tu... Itu lah sebab di gelarkan nasi ganja.

Jun 15, 2016

Popia Seaweed


Popia Seaweed, sesuai sebagai kudapan anak-anak. Sesuai juga jika di jadikan kudapan untuk tetamu yang bertandang ke rumah di hari raya. Sambil bersembang, sambil kruk! krak! kruk! krak!

Popia seaweed dah lama popular.. alamak.. ita ke yang tertinggal keretapi..
ianya dah mula popular di negara jiran kita Indonesia. cara membuatnya cukup mudah dengan bahan yang paling minima.
Tak sangka ia menjadi kudapan yang rangup dan enak!

Juadah berbuka puasa 9 Ramadhan


Assalamualaikum

Selamat pagi semua dan selamat menjalani ibadah puasa. Dalam diam tak diam kita sudah pun dapat melalui 9 hari berpuasa. Macam mana? pasti dah mula terbiasa dengan rutin seharian. Pasti semakin hari semakin istiqamah dalam melakukan ibadah. Alhamdulillah.... semoga kita semua dapat melalui Ramadhan ini dengan sabar hingga ke penghujungnya..

Semakin hari ita semakin sibuk... Semakin menghampiri raya lagi lah sibuk.. Segala tempahan perlu di siapkan dengan kadar segera. Bukan itu sahaja.. ita juga kena pastikan seminggu sebelum raya semua tempahan sudah pun di hantar kepada customer. Ini memandangkan kami sekeluarga akan pulang berhari raya di kampung. Kalau tidak... pagi raya baru bertolak.. adoiiii....

Di sebabkan ita semakin sibuk, ita tak boleh nak sembang banyak-banyak.. Kita terus sahaja kepada juadah yang ita sedikan untuk keluarga pada iftar 9 Ramadhan.
Resepi semua yang simple-simple..

Anak-anak request nak makan tom yum. Bila masak tom yum kenalah ita masak nasi putih. Ita sediakan juga telur dadar untuk di makan bersama. Simple aje.. menu buka puasa kami sekeluarga. Tak perlu banyak-banyak sangat makanan nanti tak habis terbuang aje.. membazir.. Kalau boleh dalam bulan puasa ni.. ita seboleh mungkin nak mengelakkan pembuangan makanan dan pembaziran..

Jun 14, 2016

Juadah berbuka puasa 8 Ramadhan


Assalamualaikum

Sebagai suri rumah , kadang kala naik buntu juga memikirkan apalah hidangan atau juadah yang nak di sajikan pada keluarga tersayang untuk berbuka puasa.
Sebenarnya ita pun macam rakan-rakan yang lain juga, bingung kadang.. tak tahu nak masak apa. Mujur anak-anak tak ada masalah sangat.. apa yang ita masak mereka makan aje.. Cuma ita aje yang kadang.. macam pening tak tahu nak masak apa.

Berjam-jam di dapur.. buka tutup buka tutup peti ais.. Selongkar habis peti ais...cari harta karun yang ada untuk di masak..
Hingga memaksa ita untuk selongkar pula dapur kawan-kawan untuk cari menu istimewa untuk di masak.

Alhamdulillah.. jugak kan.. untung ada rakan-rakan yang sudi berkongsi resepi masakan.. Boleh juga di jadikan rujukkan bila kita dalam kebuntuan. Semoga perkongsian yang ikhlas ini dapat memberi ganjaran pahala untuk rakan-rakan yang tak pernah lokek berkongsi.

Hari ini sekali lagi ita berkongsi resepi rakan-rakan yang telah ita cuba dan ita sajikan untuk hidagan berbuka puasa.
Menu yang ringkas-ringkas aje dari ita. Jom masuk dapur intai apalah juadah yang ita sediakan untuk keluarga hari ini.

Jun 13, 2016

Juadah berbuka puasa 7 Ramadhan


Assalamualaikum..

Iftar 7 Ramadhan
Seminggu sudah umat Islam menjalani ibadah puasa. Seminggu sudah berlalu pasti ramai yang sudah mula membuat persiapa menyambut kedatangan bulan Shawal. Buat persiapan sikit-sikit supaya kita tidak terlalu sibuk di penghujung Ramadhan hingga meninggalkan amalan yang perlu di laksanakan sepanjang Ramadhan.

Bagi kita ibu bapa, keseronokkan lebih kepada keperluan anak-anak. Memandangkan ekonomi yang tak berapa baik sekarang, ramai yang sudah mula merancang perbelanjaan. Hanya keperluan anak-anak yang menjadi keutamaan. Beberlanja apa yang perlu sahaja.. jangan membazir.. Walaupaun raya setahun sekali tapi jangan sampai dengar guruh di langit.. habis air tempayan di curahkan..

Berbalik kita kepada juadah atau hidangan yang kita sediakan buat keluarga. Sebenarnya ianya juga satu ibadah. Memberi makan kepada mereka yang berpuasa. Tapi jangan sampai berlebihan.. hingga membawa kepada pembaziran. Masak cukup untuk makan satu hidangan untuk keluarga. Jangan kerana melayan halua perut yang berkeroncong hingga kita tewas dalam godaan nafsu.

Jun 11, 2016

Menu hari 6 Ramadhan 1437 H


Assalamualaikum

Salam Ramadhan semua.. dan selamat menjalani ibadah puasa
Pasti tika dan saat ini teman-teman ita sudah pun berbuka puasa.
Alhamdulillah hari ini ita dapat lagi menyediakan juadah untuk keluarga berbuka puasa. Sebenarnya risau tak dapat sediakan juadah berikutan bekalan eletrik terputus dari pukul 2 petang hingga pukul 6. Pulak tu semasa bekalan terputus ita sedang menanak nasi. Terpaksa ita tukar dari dapur eletrik ke dapur gas. Risau kalau nasi ni tak masak sempurna. Alhamdulillah masak jugak nasi ita. Memang kelang kabut sikit memasak memandangkan eletrik tak ada. Mujur semua bahan untuk memasak ita dah blender awal. Kalau tidak terpaksa lah ita menumbuk bahan-bahan ini.

Hari ini ita sediakan juadah masam manis untuk keluarga. Terima kasih tau pada yang kongsikan resepi yang enak dan lazat-lazat.. dapat ita hidangkan untuk keluarga di bulan yang mulia ini.

Agar-agar kering



Assalamualaikum

Alhamdulillah dah 6 hari kita berpuasa, pastinya ibu-ibu dah mula sibuk membuat persiapan untuk menyambut hari raya. Bagi ita tahun ini macam tahun-tahun sebelumnya.. semuanya serba sederhana. Tak ada yang bertukar ganti, kita baru kan yang lama dan recycle aje mana yang ada..

Insyaallah kalau tak ada aral melintang kami sekeluarga akan berhari raya di kampung.
Oleh kerana perancangannya nak beraya di kampung, jadi ita buatlah beberapa persedian awal.. buat sikit-sikit.. sebab ita juga kena siapkan tempahan kuih raya. Sambil-sambil tu kita selit jugaklah dua tiga kuih yang akan kita bawa pulang ke kampung.

Jun 10, 2016

Juadah berbuka puasa 5 Ramadhan 1437


Assalamualaikum..
Alhamdulillah dah selamat dah berbuka puasa..
Menu buka puasa ita hari ini cukup mudah, ringkas dan sangat simple. Menu yang simple ini adalah pilihan anak dara ita Dalili.
Dalili hari ni minta ita buatkan kuey teow goreng. Tak nak pedas dan tak nak letak kerang ulangnya berkali-kali.

Juadah berbuka 4 Ramadhan 1437 H


Assalamualaikum..
Maaf lewat post juadah berbuka puasa ita sekeluarga semalam. Semalam ita sibuk sikit sebab ada tetamu yang datang berbuka puasa di rumah. Seronok bila berbuka puasa beramai-ramai ni.
Kerana ada tetamu istimewa yang datang berbuka bersama kami, ita masak special sikit untuk berbuka puasa iaitu nasi daging utara, sedap tau resepi nasi daging ni.. tak sia-sia mencuba. kami makan dengan cukup berselera sekali... hingga nasi seperiuk yang ita masak habis licin.. alhamdulillah seronok sangat .. hilang rasa penat memasak bila apa yang kita sajikan di nikmati oleh tetamu dengan cukup berselera.

Jun 8, 2016

Menu 3 Ramadhan 1437 H


Waaahhhh.... ku lihat hijau...
Assalamualaikum..
Sebentar lagi umat Islam di Malaysia dan yang sewaktu dengannya  akan berbuka puasa. Mungkin ada negara lain yang baru mula berpuasa. Mungkin ada yang lagai dua tiga jam lagi menunggu waktu berbuka.

Kek -kek sebelum Ramadhan


Assalamualaikum,
Hari ni ita kongsikan kek-kek tempahan yang telah ita laksanakan seminggu sebelum Ramadhan.
Minggu ni adalah minggu yang paling-paling sukar. Banyak kek yang harus ita sedikan yang perlu di sediakan tepat pada masanya dengan pelbagai decorasi yang berbeza-beza.

Walaupun ita cukup sukakan cabaran dalam mendekorasi kek.. Tapi bila masanya terlalu suntuk dengan tempahan yang banyak dalam satu-satu masa. Ianya yang menjadikan ita stress.. sekejap!

Kebiasannya ita hanya menerima 1 atau 2 kek untuk sehari. Ianya supaya ita boleh lebih fokus di dalam memberikan hasil yang terbaik. Namun ada masanya, sebagai manusia biasa kita tak terlepas daripada perasaan simpati atas segala pujuk rayu yang membuatkan kita rasa cepat mengalah. Inilah yang membuatkan kita stress bila berhadapan dengan situasi yang tidak di jangkakan. 

Sebagai bakers, ita tahu ramai yang berhadapan dengan situasi sedemikian. Simpati dengan orang yang akhirnya mengheret kita kepada seribu satu permasalahan. 
Ita bersyukur kerana mempunyai suami yang cukup memahami. Yang senantiasa tenangkan ita, setiap kali ita berhadapan dengan permasalahan. Maklumlah ita ni jenis gabra.. kata orang Johor. Kelang kabut dan kalut tak tentu pasal. Bila berlaku sesuatu.. Ita cepat panik.. masa tulah otak ni nak jam.. semua tak boleh nak fikir.. 
Selalu suami yang banyak coolkan ita.. bagi idea atas setiap permasalahan yang ita tak dapat selesaikan.. 
Alhamdulillah.. itulah sebenarnya Allah ciptakan kita berpasang-pasangan.. agar kita dapat saling tolong menolong dan bantu membantu ibarat aur dengan tebing..


Jom ita perkenalkan dengan kek ita yang pertama, bertemakan Marvel karektor kartun superheroes yang menjadi kegemaran anak-anak. 
Kek ni bersaiz agak besar, 4 segi, kek buttercream dan dalamnya adalah kek rainbow. Ini adalah tempahan dari regular customer yang senantiasa tempah kek dengan ita sejak seawal ita mula menceburi bidang ini. Beliau ni peminat kek rainbow, setiap kali oder cake.. pasti cake rainbow menjadi pilihan.

Beliau ada berikan ita contoh kek yang di pinta dengan 2D deco. Pada mulanya ita tak tahu nak buat macam mana? berapa hari ita dok fikir macam manalah ita nak buat 2D superheroes, biasa ita buat figurine aje.. kalau yang agak payah karektornya, ita beli patung plastik yang banyak jual di pasaran.. 

Proses membuatnya agak payah, kerana jika silap percaturan, pasti tak nampak rupa karektor tu. Setiap karektor kartun pula ada ciri-ciri khas dengan memek muka yang mengambarkan mereka adalah superheroes yang hebat.

Akhirnya ita menggunakan teknik 'cut and paste' menggunakan gumpaste. Untuk deco yang perlukan karektor tak boleh guna fondant. Ia tak boleh di bentuk dan cepat lembek. Penggunaan gumpaste lebih mudah dan banyak membantu.
Ita mengambil masa 2 hari untuk siapkan kek ini.
Hari pertama kena siapkan 2D karektor yang mengheret ita berada dalam bilik ita ni seharian.
Keesokkkannya barulah bermula proses menyiapkan kek dan mendeco.
Kek ita biasa ita tak buat lama.. paling lama 3 hari. Ita kena pastikan kek senantiasa fresh bila sampai pada customer. 

Mula ita google untuk dapatkan gambaran karektor kartun tersebut. 
Potong gambar satu-satu mengikut karektor
Gumpaste yang ita telah warnakan mengikut karektor animasi ita canai nipis
Potong mengikut ukuran pada gambar yang telah ita potong tadi
Lepas tu baru ita buat tambahan lain seperti kepala dan asesori yang ada pada setiap karektor.
Akhir sekali barulah ita cat dengan warna makanan hitam untuk nampak bayang dan memberikan gambaran komik pada karektor tersebut.
emmm.... berpeluh jugak nak siapkan, kena berhati-hati terutamanya pada bahagian muka.
Alhamdulillah siap juga akhirnya. Ita sangat-sangat puas hati dengan hasilnya.. kerana ini adalah percubaan ita yang pertama dalam menghasilkan 2D kerektor.
Ita harap tuan empunya suka dan puas hati dengan percubaan pertama ita ini.

Bila dah siap ita kena pula siapkan tempahan kek hantaran pula pada hari yang sama.


Ini pula adalah kek hantaran.
Walaupun mungkin bagi kawan-kawan ianya adalah kacang bagi ita yang dah biasa dengan kek bunga Kpop. Tapi deko anyaman pada kek inilah yang perlukan lebih perhatian dan mengheret ita berjam-jam mengadap kek.

Tak kiralah ianya kek yang bersar, 2 atau 3 tingkat atau bertingkat-tingkat sekalipun.... proses membuatnya tetap sama..
Penatnya pun sama....


Kek ni beberapa kali bertukar-tukar idea deco, kerana customer ni berbelah bagi..
Kejap dia nak deco macam ni... kejap nak tukar deco macam ni... Dia pun tak tahu.. rasa semua dia nak.. dan semua terasa cantik di matanya..

Biasalah kan.. kadang ita pun macam tu jugak.. yang ni nampak cantik.. yang ni pun cantik.. hingga tak tahu nak pilih yang mana...

Bila berhadapan dengan situasi begini, inilah tugas utama kita nak terangkan pada customer apa yang sesuai dan apa yang tidak sesuai. Berikan mereka sedikit masa untuk membuat pilihan.. Pasti mereka inginkan yang terbaik untuk hari bersejarah ini. Jika ita di tempat beliau ita pasti berada dalam situasi yang sama..

Akhirnya setelah kata putus di ambil.. Di hari-hari terakhir.. barulah ia memberikan kata putus.. !
yes!.. inilah pilihan yang terbaik baginya..

Kek bunga Korean Buttercream dengan deco bakul putih krim yang di hiasi bunga-bunga segar merah dan soft pink berkembangan.

Mungkin proses membuat bunga dah biasa bagi ita.. tapi untuk membuat anyaman bakul mengambil sedikit masa. Maklumlah halus-halus.. dan mata ni pun dah rabun ayam...
Ita sangat sukakan warna pilihan yang nampak sangat sweet.. lembut dan so english..
Alhamdulillah.. siap juga akhirnya 2 kek tempahan untuk hari yang sama.
Ita melahirkan rasa syukur sangat bila dah sempurna tugasan ita dan ita sangat sukakan kedua-dua kek yang ita sediakan kali ini.



Sebenarnya tugasan ita belum berakhir lagi...
Ita perlu siapkan beberapa biji kek lagi untuk esok harinya.. yang boleh membuatkan ita pengsan!
3 biji kek 3 tingkat dan 2 tingkat dan satu kek 3 D memang pengsan!
Macam manalah boleh terlepas oder sebanyak ini dalam 1 hari...


Ini adalah pesanan kek pertama yang perlu ita selesaikan
Kek 3 tingkat full fondant dengan tema LV sebagai pilihan.
Membuat decorasi kek berseorangan adalah satu tugas dan satu cabaran yang cukup besar bagi ita.
kadang kala ita terfikir.. Ya Allah... apalah yang aku buat ni.... kenapa harus ini bidang yang aku pilih..

Memikul satu-satu amanah bukanlah satu tugas yang mudah.. Setiap apa yang kita buat.. kita kena buat dengan sesempurna boleh. Anggap itu adalah kek yang kita punya.. kita yang nak kek sedemikian.. Kita pasti nakkan kek yang sesempurna mungkin.. dan pasti kita akan lakukan dengan bersungguh-gungguh.

Itulah yang selalu ita fikirkan setiap kali ini mendeco kek. Hingga kadang kala bila kek ita dah siap.. ita seakan terasa sayang nak bagi pada customer..

Kadang kala ita sendiri tidak percaya dengan apa yang ita lakukan..
"Betul ke aku yang buat ni..."


Kek ini perlukan kesabaran yang tinggi dalam menyediakannya.
Ita mengambil masa selama 4 jam untuk menyiapkan kek ini.
Ita perlu bahagikan masa 1 jam untuk satu tingkat dan selebihnya untuk decorasi dan tuch up.
Ita kena bahagikan masa kerana ita ada 3 lagi kek yang menanti.


Ita pun tak pasti kenapa ita sangup terima tempahan ni.. ia satu cabaran bagi ita..
Banyak kerja halus-halus yang perlu di sempurnakan sebaiknya.
Semuanya perlukan diy kerana ita tak ada peralatan khusus atau cetak untuk membuat kek ini, seperti mangga pada kek.. ita buat sendiri tanpa bantuan cetakkan. Zip tali dan asesory semuanya di buatakan tanpa alat cetakkan.

Kebiasannya asesori tersebut ita akan sediakan dahulu sehari sebelum di letakkan pada kek keesokkan harinya.

Alhamdulillah kek ini telah selamat sampai kepada tuan empunya nya.. dan apa yang buatkan ita sangat seronok dan hillang rasa penat apabila rakan-rakan di FB turut menyukainya hingga ita mendapat 5.2 K likes, satu jumlah likes yang cukup besar untuk kek yang ita hasilkan setakat ini. Alhamdulillah syukur dan terima kasih ya kawan-kawan kerana anda juga meminati kek yang ita hasikan. Semoga ianya menyuntik lagi semangat ita untuk hasilakan kek yang lebih baik lagi di masa mendatang.
Doakan ita sihat selalu...



Ini adalah kek yang penuh cabaran dan dugaan bagi ita.
Di saat ita berhadapan dengan tugasan yang sukar dan kek yang banyak, ita harus juga siapkan kek yang satu ini yang ita tak pernah buat kek 3D bentuk haiwan sebelum ini.

Kek ini ditempah oleh regular customer ita juga. Setiap kali beliau tempah kek, ianya adalah cabaran yang cukup besar bagi ita. Kek yang di pinta selalu adalah kek yang di luar kotak fikiran ita. Tapi ita sangat seronok, kerana beliau lah ita seberani ini mencuba pelbagai kek yang ita tak pernah terjangka boleh membuatnya.

Kek ini ita buat 2 kali sebenarnya.
Kali pertama ita buat, bentuk kucing yang di pinta tak menjadi.
Sebenarnya ita pun tak puas hati dengan apa yang ita hasilakan. Tapi ita hantar juga kek yang tak berapa sempurna di mata ita, kerana ita terlalu mengejar masa, dan ita perlu juga menghantar kek dalam masa yang di janjikan.
Pada hari yang sama juga ada beberapa kek lagi menanti yang harus ita sempurnakan lebih-lebih lagi kek khawin  yang menuntut ita memberikan tumpuan 100 %

Seperti yang ita jangkakan... jika ita tak puas hati dengan hasil kerja ita yang tak sempurna.. customer ita juga pasti akan merasai situasi yang sama.
Cuma apa yang paling ita hormat dan kagumi... walaupun kek itu tidak sempurna kejadiannya.. ia tak marah-marah.. tak ada lah ambil gambar kek dan viralkan... ia sangat-sangat menghormati dan memahami tugasan ita. Kerana ini adalah pengalam ita yang pertama.. itulah juga yang memungkinkan beliau sangat-sangat memahami.
Beliau terangkan ita apa kesilapan yang ita buat yang mungkin ita sendiri tidak nampak.. Beliau suruh ita kecilkan sedikit muncung kucing tu... bulatkan sedikit mukanya.. dan belang-belangkan badanya agar ia lebih menjadi sempurna.
Atas penerangan dan tunjuk ajar dari beliau, ita ambil semula kek tersebut dan repair semula. Alhamdulillah beliau berikan ita sedikit masa, agar ita dapat sempurnakan kek yang lain barulah ita betulkan segala kesilapan ita.

Akhirnya siap juga kek kucing ni.. walaupun pada ita ianya masih lagi tidak cukup sempurna 100% dan ita masih lagi tak puas hati dengan hasil ita kali ini. Jika di berikan sedikit lagi masa, pasti ita akan ubah semula kek ini menjadi lebih baik!

Walau bagaimana pun.. Alhamdulillah customer ita kata ok lah.. jadilah jugak rupa kucing tu kan..
Inilah cabaran ita yang cukup besar sepanjang ita menjadi bakers. dalam masa yang sama juga,  ianya adalah pengalaman ita yang cukup berharga yang akan ita kenang sepanjang hayat.. ia juga merupakan kenangan ita yang cukup manis kerana banyak yang ita  belajar melaluinya..

Terima kasih Allah kerana memberikan ita kesabaran ini..
Kalau ita tak jadi baker.. ita tak sesabar ini... rasanya...



Selain kek di atas, kek ini juga merupakan kek yang harus ita siapakan dalam hari yang sama. Kek khawin 2 tier dengan tema biru purple.

Alhamdulillah, kerana kek ini cukup baik.. tak banyak memberikan masalah pada ita.. Kek berjalan lancar dan sangat menenagkan hati bila ita memandangnya. Benarlag kata orang.. dalam setandan pisang tak semuanya busuk dan tak semuanya elok...




Ini adalah satu lagi kek yang harus ita siapkan dalam hari yang sama.
Walaupun nampak cukup simple tapi kek ini juga cukup besar cabarannya..

Kek dengan tema baby blue ini denga deco ala-ala Inggeris ini adalah untuk kek perkhawinan.
Sebenarnya banyak yang customer minta ita letakkan pada kek..
Tapi bila ita cuba buat.. ita nampak macam sangat sarat dan nampak semak.

Ita sukakan warna pilihannya.. sangat lembut dan nampak sangat elegant! sayang jika kecantikkannya di palit dengan asesory yang terlalu sarat..

Ita cuba bincang dengan customer terangkan apa yang boleh dan apa yang tak boleh.
kadang kala bila kita rasa boleh.. Tiba-tiba bila kita cuba sempurnakan ianya menjadi tidak boleh pula.. Itulah pentingnya komunikasi dengan cusrtomer agar kedua-dua pihak memahami.

Sebagai contoh kek ini, sebenarnya customer inginkan manik pearl tu 2 colour iaitu warna biru dan silver. Tapi bila ita buat.. di mana silapnya.. manik biru itu luntur pula warnnya bia terkena buttercream dan mula melelehkan warna yang menampakkan kecacatan pada kek.

Aduh... !
Panik ita di buatnya.. dah lah ita berhadapan dengan masalah kek yang sebelumnya.. di tambah lagi dengan permasalahan yang baru pula.
Akhirnya ita terpaksa beritahu customer agar manik biru tidak di letakkan kerana di khuatiri akan mencacatkan kek sahaja nanti..
Alhamdulillah.. minggu ni ita mendapat customer yang cukup-cukup memahami.. Bila dapat customer yang baik-baik macam ni.. kita pun jadi tenang dan dapat berfikir dengan sempurna..


Alhamdulillah...
Sempurna sudah tugasan berat ita seharian.
Pengalaman yang cukup berharga.... kenangan yang cukup indah.. dan juga satu pengajaran bagi ita yang naif ini.
Hati-hati bila terima tempahan.. bak kata pepatah..
" ukur baju di badan sendiri..."
" jika kail panjang sejengkal.. jangan lautan dalam hendak di duga.."

Ya Allah hanya Dia sahaja yang tahu betapa penatnya ita hari itu.. satu badan terasa sakit..
Tidur malam pun tak lena di buatnya.. bila mengenagkan kek yang ita buat..
Ita harap sangat customer dapat menerima hasil ita seadanya.. dapat memaafkan segala kelemahan dan segala kekurangan..




Sehari sebelum Ramadhan..
Ita harus siapkan satu lagi tempahan yang terakhir
Kek bunga Korean lagi.. kali ini dengan tema purple pink.
Kek 2 tier yang terpaksa di tukar menjadi 2 tingkat.
Kek ini nak kena bawa jauh ke Pontian. Tahu ajelah kan jalan ke Pontian yang berombak.. ita risau jika kek tidak di jaga dengan sempurna
Kek di ambil pula oleh customer sendiri.. ita risau jika tak pandai nak handel kek akan punah pulak kek nanti
Akhirnya kata sepakat di ambil antara kedua-dua belah pihak, agar kek 2 tier menjadi 2 tingkat supaya mudah nak di bawa. Bukan itu aje.. mudah juga nak simpan dalam peti ais nanti , memandangkan kek akan di guna pada  keesokkan harinya.



Kek ini adalah tempahan dari rakan sekolah ita. Terima kasih Siti, tempah kek dengan ita. Maaf ita tak dapat hantar kerana sibuk siapakan tempahan yang lain pula.
harap sangat Siti puas hati dengan apa yang ita hasilkan..


Kepada semua pasangan mempelai, selamat pengantin baru.. Selamat menempuhi hidup di alam rumahtangga. Semoga ikatan yang tersimpul akan berkekalan hingga ke hujung nyawa.
Sabar dan tabah adalah kunci dalam sebuah ikatan perkhawinan. Terimalah pasangan anda seadanya.. Sesungguhnya ia adalah pilihan yang terbaik yang telah Allah rencanakan..
Salam Ramadhan buat semua.. dan selamat berpuasa








Jun 7, 2016

Menu 2 Ramadhan 1437 H


Assalamualaikum

Alhamdulillah kita telah pun selamat melalui ibadah puasa buat hari yang ke 2. Masih panjang lagi perjalanan kita kan.. semoga kita semua dapat melaluinya dengan sabar dan penuh istiqamah.

Masak apa kawan-kawan untuk berbuka puasa hari ni...?
Hari ni ita masak yang sempoi-sempoi aje.. Ini pun atas permintaan anak-anak yang katanya dah lama nak makan mee kari. Lama jugak maknya ni tak buat mee kari.. ialah bila anak-anak tak ada di rumah.. malas lah nak masak.. nanti dok teringat kat mereka aje..  Bila semua berkumpul barulah maknya masak yang istimewa sikit.

Jun 6, 2016

Menu 1 Ramadhan 1437 H


Alhamdulillah....
Sempurna sudah ibadah puasa kita untuk hari yang pertama. Ini baru hari yang pertama.. banyak lagi hari-hari yang harus kita lalui dengan sabar dan penuh keimanan.

Bila kita bersembang tentang ibadah puasa, pasti tidak lengkap jika tidak berbicara tentang juadah berbuka puasa yang di sajikan untuk hidangan keluarga. Ialah kadang kala sebagai suri rumah.. pasti buntu memikirkan apalah juadah yang ingin di sajikan. Jika kita berkongsi.. pasti sedikit sebanyak dapat memberikan idea untuk rakan-rakan yang lain menyediakan hidangan untuk keluarga mereka juga. Bukankah memudahkan tugasan orang lain juga satu daripada badah.

Jun 5, 2016

Mee Ketam sedapnya..


Assalamualaikum..
Esok umat Islam akan mula berpuasa. Pasti kaum keluarga dah mula berkumpul untuk menyambut kedatangan bulan yang penuh barakah ini.

Alhamdulillah, tahun ini kami dapat berkumpul bersama bagi menyambut kedatangan bulan yang mulia ini. Bila dah berkumpul pasti emak yang paling sibuk. Macam-macam menu dah mula di senaraikan untuk menjamu keluarga.

Sama seperti yang lain, hari ini ita sediakan menu istimewa untuk keluarga. Anak-anak ita macam biasalah sukakan mee yang berkuah. Oleh itu ita sediakan mee ketam. Resepi ini ita ambil dari blog Nieza. Lama tak dengar khabar berita dari Nieza. Sejak pulang ke tanah air Nieza terus menyepikan diri dari dunia blog. Semoga Nieza senantiasa sihat dan gembira dengan apa yang beliau ceburi.

Salam Ramadhan Al Mubarak 1437 Hijrah


Assalamualaikum.. dan salam Ramadhan Al Mubarak 
kepada semua umat Islam di mana sahaja anda berada...
terutamanya kepada para sahabat alam maya, kenalan lama dan baru, kepada saudara jauh dekat dan sahabat handai, yang terutamnya kepada kedua ibu dan bapa yang tersayang. 
Selamat menyambut kedatangan bulan Ramadhan yang mulia.. 
semoga kita dapat menjalani ibadah ini dengan sempurna dan mendapat keredaanNya. 
Ampun dan maaf jua di pinta andai lidah ini ada terkasar bahasa.. 
andai ada tulisan yang mengores jiwa.. 
andai ada bahasa tubuh yang ternoda.. 
kemaafan jua yang ku pinta.. 
sesungguhnya insan kerdil ini tidak terlepas dari melakukan kesilapan dan dosa.
Semoga Ramadhan membawa sinar bahagia dan penghapus dosa kita semua....
Selamat menjalani ibadah puasa






Jun 4, 2016

Resepi Nasi Kerabu Kelantan yang sangat sedap!



Assalamualaikum...
Alhamdulillah bertemu lagi kita. Apa khabar semua rakan-rakan alam maya ita, semoga semuanya sihat-sihat selalu, senantiasa riang dan gembira.

Diam-tak diam, kita semakin hapir dengan bulan Ramadhan, tak sepelaung kata orang.. Pejam celik.. pejam celik dah masuk Ramadhan. Pasti anda semua dah bersedia nak merebut segala pahala yang telah di janjikan. Selamat beramal dan selamat menyambut Ramadhan Al Mubarak ita ucapkan kepada semua umat Islam di seluruh dunia.

Lama jugak rasanya dapur maya ita ni tak berasap kan..?
Ada yang dah rasa rindu ke?
Ok lah.. kerana dah lama dapur tak berasap.. hari ini ita sajikan dengan satu menu istimewa dari negeri Cik Siti Wan Kembang.

Kalau sebut Nasi Kerabu, pasti semua dah terbang melayang-layang ke negeri yang popular dengan gelaran Serambi Mekah ni kan..
Nasi kerabu adalah menu yang cukup sinonim dengan negeri Kelantan. Ia merupakan makanan yang sering di sajikan untuk sarapan pagi, makan tengahari, atau sebagai hidangan keramaian.
Nasi yang unik dengan warna biru ini adalah terlalu rumit penyediaannya. Oleh itu tidak hairanlah ramai yang lebih suka membeli sahaja daripada membuatnya.

Jun 1, 2016

Mini Hamper Raya


Hari Raya kurang serinya tanpa hidangan biskut raya sebagai penyeri meja kopi anda. Jika bertandang ke rumah teman-teman jangan lah datang dengan tangan kosong aje... bawaklah buah tangan sebagai ikatan persaudaraan yang semakin erat dan utuh..

Kepada pasangan yang sedang hangat bercinta, apa kata berilah buah tangan kepada Si dia.. pasti senyum lebar si dia mendapat buah tangan dari pasangan..

Kepada menantu pula jangan lah datang rumah mertua dengan tangan kosong.. aje..  Kalau nak mertua sayang.. pandai-pandai lah tambat hati mertua dengan buah tangan di hari lebaran.. tak gituuu...

Kepada majikan.. masa inilah nak tunjukkan kasih sayang pada anak buah.. Jika dapat hamper mini ni.. pasti bertambah rajin anak buah bekerja.. semakin meningkat produktiviti

Apa tunggu lagi..
Dapatkan Mini Hamper Raya anda sekarang
Dengan harga hanya RM 65 sahaja anda dapat 2 bekas biskut raya pilihan.


Mini Tart Melur Evergreen yang comel dan semestinya enak!
Dengan bahan -bahan berkualiti dan pilihan terbaik
Kuantiti 48 pcs per box


Ombak Rindu Forever yang senantiasa hangat di pasaran
Rasa enak dan rangup dengan lelehan coklat putih dan biji kopi coklat yang di import
Kuantiti 45 ~ 50 pcs per box


Jangan tunggu lagi..
Produk yang sangat-sangat terhad
Tempah sekarang untuk hari lebaran
Sesiapa yang berminat boleh whatsapp :
Johor Bahru : 018 ~ 769 1544
Kota Bahru : 019 ~ 915 2677
Melaka, Tampin dan kawasan berdekatan :
019 741 9391


Jangan lupa combo raya
Dengan 4 bekas biskut raya pelbagai rasa
hanya RM 100 sahaja
Cepat sementara tempahan masih ada..











AzlitaMasamManis. Powered by Blogger.