Follow if you like

Jun 11, 2016

Menu hari 6 Ramadhan 1437 H


Assalamualaikum

Salam Ramadhan semua.. dan selamat menjalani ibadah puasa
Pasti tika dan saat ini teman-teman ita sudah pun berbuka puasa.
Alhamdulillah hari ini ita dapat lagi menyediakan juadah untuk keluarga berbuka puasa. Sebenarnya risau tak dapat sediakan juadah berikutan bekalan eletrik terputus dari pukul 2 petang hingga pukul 6. Pulak tu semasa bekalan terputus ita sedang menanak nasi. Terpaksa ita tukar dari dapur eletrik ke dapur gas. Risau kalau nasi ni tak masak sempurna. Alhamdulillah masak jugak nasi ita. Memang kelang kabut sikit memasak memandangkan eletrik tak ada. Mujur semua bahan untuk memasak ita dah blender awal. Kalau tidak terpaksa lah ita menumbuk bahan-bahan ini.

Hari ini ita sediakan juadah masam manis untuk keluarga. Terima kasih tau pada yang kongsikan resepi yang enak dan lazat-lazat.. dapat ita hidangkan untuk keluarga di bulan yang mulia ini.




Juadah ita yang pertama adalah nasi beriani Pakistan. Resepi oleh Mamasya ni dah lama ita nak cuba, cuma menunggu masa anak-anak berkumpul aje... Bila bulan Ramadhan ni dapatlah ita tunaikan hajat nak merasa keenakkan nasi beriani Pakistan yang menjadi bualan ramai satu ketika dahulu.

Kebetulan semua bahan-bahan ada di rumah, ianya mempercepatkan lagi proses ita menyediakan bahan untuk memasak.
Nampak macam sukar, tapi cara memasaknya cukup mudah dan ringkas. Ita menggunakan ayam dalam hidangan ita kali ini, anda boleh tukar kepada daging jika suka. Seperti biasa ita goreng dahulu ayam, kerana anak-anak dan suami ita tak makan ayam yang tak di goreng dalam lauk.

Bila memasak ni kita kena juga ikut selera keluarga, mana yang perlu kita ubah.. kita ubah.. janji tak menukar rasa masakkan yang kita sediakan.
Alhamdulillah sedap nasi beriani Pakistan ni dan sesuai selera kami sekeluarga. Terima kasih Mamasya kongsikan resepi yang enak ini.


Sebelum kita masak nasi ni kita kena sediakan lauknya dahulu. Lauk beriani ayam ini akan di masukkan ke dalam nasi bila kita menanak nasi nanti. Sebab tu kita kena masak lauk dulu. Lauknya rasanya sama macam lauk kurma. Kalau kat Johor lauk macam ni seringkali kita jumpa di majlis kenduri kendara dan di hidangkan bersama nasi minyak atau nasi beriani. Kelainannya cuma lauk beriani di letakkan telur rebus dan kentang. Lauk beriani Pakistan ni lebih ringkas penyediaannya. Ita tambahkan kentang dalam lauk yang ita sediakan kerana anak-anak ita suka makan kentang.

Jom kita intai gandingan resepi yang hebat ini


LAUK BERIANI AYAM
Resepi Oleh : Mamasya

1ekor ayam ~ di potong kecil anggaran 12 - 14 ketul ( boleh juga tukar kepada daging 500 gm )
2 biji kentang ~ di belah 4 ( ita tambah )
1 batang lobak merah ~ di dadu kecil
1 tin kecil kacang pea
1/4 cawan susu segar
2 sudu makan pes beriani atau rempah beriani
2 sudu makan minyak sapi
2 sudu makan minyak masak
air secukupnya
garam secukup rasa
1 kiub ayam ~ ita tambah

Bahan Kisar
5 biji bawang merah
3 ulas bawang putih
1 inc halia
2 sudu teh serbuk jintan manis
2 sudu teh serbuk jintan putih
2 sudu besar serbuk ketumbar

Bahan tumis
1 batang kulit kayu manis
5 kuntum bunga cengkih
3 kuntum bunga lawang
4 biji pelaga

Ayam di potong kecil dan cuci bersih
Ita gaulkan ayam dengan sedikit kunyit dan garam dan goreng 1/2 masak

Panaskan minyak sapi dan minyak makan dalam kuali
Tumiskan bahan tumis dan bahan kisar hingga harum dan terbit minyak
Kemudian masukkan pes beriani dan masak lagi
Jika terlalu kering tambahkan air
Masukkan kentang, ayam, kiub ayam dan biarkan ayam dan kentang empuk
Masukkan susu dan perasakan dengan garam
Akhir sekali masukkan lobak merah dan kacang pea
Biar kuah merenih dan pekat


NASI BERIANI PAKISTAN
Resepi Oleh : Mamasya

3 cawan beras basmathi
3 cawan air
1/4 cawan yogurt
1/2 cawan susu segar
2 sudu makan minyak sapi
2 sudu makan minyak makan
garam secukup rasa
pewarna kuning telur ~ jika suka

Bahan Hiris
4 biji bawangmerah
2 ulas bawang putih
1/2 inc halia

Bahan Tumis
1 batang kulit kayu manis
2 kuntum bunga lawang
4 biji cengkit
3 biji pelaga

Beras beriani di rendam sebentar
Kemudian cuci bersih dan toskan

Panaskan minyak sapi dan minyak makan dalam periuk nasi
Tumiskan bahan tumis dan bahan hiris hingga harum
Masukkan air dan susu
Biarkan ia mendidih
Bila mendidih, masukkan beras, yogurt dan garam secukup rasa
kacau perlahan
Biarkan nasi separuh masak.
Bila nasi dah separuh masak, masukkan 1/2 daripada lauk ayam dan kuahnya sekali yang kita dah masak tadi.
Tutup periuk dan biarkan nasi tanak hingga masak
Bila dah masak cucuk beberapa lubang kecil dan masukkan pewarna jika suka
Tutup dan biar sebentar
Kemudian gembur nasi perlahan dengan chopstik supaya beras tak patah.
Hidangkan nasi yang telah masak bersama baki lauk beriani ayam tadi.


Untuk pemanis mulut hari ini pula ita sediakan puding buah dengan sos oren. Resepi yang di kongsikan oleh kak Haneliza dalam buku masaknya 1 hari 1 resepi. Sedap puding ni.. lembut dan sesuai gandingannya dengan sos oren tu.

Bagi adik-adik yang baru berumahtangga cari lah buku kak Haneliza ni, banyak resepi yang di kongsika dan harus di cuba. Semuanya mudah dan ringkas untuk hidangan keluarga.


PUDING BUAH SOS OREN
Resepi oleh : Kak Haneliza
Rujukkan : Buku 1 hari 1 resepi

Bahan Puding

10 gm serbuk agar-agar
1 liter air ~ 5 cawan
1 tin buah-buah koktail ~ asingkan buah dan airnya
1 tin susu cair ~ 400 ml
1 cawan gula halus
1 cawan tepung jagung

Bahan Sos

3 cawan yogurt perisa oren atau mangga
1 liter jus oren dalam kotak
~ satukan bahan-bahan ini dan kacau rata.

Satukan agar-agar, gula dan air dan masak atas dapur hingga agar-agar dan gula larut
Bancuhkan tepung jagung dengan susu cair dan air koktail
Tuangkan bancuhan ini dalam agar-agar yang telah larut tadi
Kacau rata hingga sedikit pekat

Dalam acuan pula susunkan buah-buah koktail dalam acuan
Tuangkan agar-agar tadi dalam acuan yang mengandungi buah-buah koktail
biarkan sejuk sebelum didinginkan

Hidangkan bersama sos oren


Untuk minuman pula hari ini ita sediakan minuman yang special sikit, Orange Apple Sparkling. Resepi ini ita ambil dari blog Lasallefood Indonesia
Minuman ini sedap bagi mereka yang sukakan rasa minuman yang masam. Sesuailah dengan hidangan nasi beriani ita hari ni. Kalau makan nasi beriani ni tak boleh minum air manis nanti pening kepala. Nak elak pening minum air yang masam sikit. Tapi kalau mereka yang tak suka masam, jangan di cuba ya...
Ita kurangkan sikit sukatan oren sunquick tu kerana takut terlalu masam. Jom kita intai resepi


ORANGE APPLE SPARKLING
Rujukkan : Lasallefood Indonesia

50 ml Orange sunquick
400 ml minuman aiscream soda
air batu secukupnya
2 sudu makan biji selasih
10 helai daun mint
1 biji buah epal hijau ~ di sagat
1 biji apple merah ~ di sagat

Biji selasih di rendam dalam air suam hingga kembang
Tuangkan orange sunquick dalam jug
Masukkan 400 ml aiscream soda kacau rata
Tambahkan ketulan ais, biji selasih, daun mint , apple merah dan hijau
Kacau rata
Segera di hidangkan








4 comments:

Ruzita Idias Ismail said...

woow.. ini sudah meriah ni..

mwtailor said...

��

cahaya qaseh said...

bestnya tgk menu2 masakan kak ita.

nuyun said...

Boleh cuba nasi Pakistan hari ni. ☺

Powered by Blogger.