Follow if you like

Jun 18, 2016

Menu berbuka puasa 10 Ramadhan


Assalamualaikum

Maaflah juadah tertunggak.
Menu ini ita sediakan pada hari ke 10 Ramadhan. Hari ni dah pun 12 Ramadhan kan... Semalam 11 Ramadhan ita terlalu sibuk sebab segala oder untuk Kuala Lumpur ita kena siapkan semalam untuk di hantar. Tu yang ita sibuk seharian hingga ita tak sempat nak masukkan post ni dan juga tak sempat nak sedikaan juadah berbuka semalam. Jadi makan kedai lah kita kan...

Ok kita terus aje pada menu hidangan yang ita sajikan pada 10 Ramadhan.
10 Ramadhan ita sediakan nasi ganja. Pernah dengar nama nasi ganja?
Macam pelik aje kan... tapi nasi ni tak lah memabukkan.. Mungkin namanya di beri kerana keenakkan nasi ini yang menuntut sesiapa yang memakannya menambah nasi berulang-ulang.. kira macam ketagih lah tu... Itu lah sebab di gelarkan nasi ganja.



Nasi ini di katakan cukup popular di utara tanahair.. dan lebih terkenal di Perlis. Ada juga yang kata ianya popular di Perak. Tak kisah lah kan dari Perlis atau Perak, apa yang penting kita dapat merasa pelbagai masakan dari serata negeri atau daerah di Malaysia yang pelbagai dari pelbagai bangsa, etnik dan suku kaum.

Nak ke Perlis jauh sangat lah pulak... kalau dah teringin nak merasa kenalah buat sendiri.
Alhamdulillah ok jugak lah nasi ni.. Rasanya sedikit macam kita makan pulut kuning. Sebab itu ianya di gandingkan dengan lauk kari. Sesuai sangat lah tu...  Tapi selera ita pula rasanya tak boleh nak ketagih.. sebab cepat muak rasanya makan nasi ni.. tapi mungkin pada selera ita lah kan.. pada selera orang lain ita tak pasti pula.

Jom kita intai resepi yang menjadi sebutan di utara tanahair ni


NASI GANJA
Resepi Oleh ; Ida Shahid
Rujukkan : Red Dandelion

Sukatan yang di berikan terlalu banyak dan sesuai untuk keluarga yang ramai. Jika tak ramai yang nak makan buat 1/2 daripada bahan yang di cadangkan. Resepi di bawah ni ita dah buat 1/2 daripada sukatan yang di berikan, kerana kami keluarga tak besar.. ita masak sikit aje.

2 cawan beras ~ sukatan beras bergantung kepada jumlah hidangan
Air secukupnya untuk menanak nasi ~ sukatan air mengikut beras yang di gunakan, jika beras basmathi lebihkan sedikit air
sedikit pewarna kuning
2 sudu besar sos cili
1 kiub ayam
garam secukup rasa
1 sudu besar minyak sapi
sedikit minyak masak
1 helai daun pandan ~ disimpul

Bahan Tumis
1 batang kulit kayu manis
2 kuntum bunga lawang
3 biji pelaga
3 biji bunga cengkih
1 sudu besar rempah sup
2 ulas bawang putih ~ di mayang
4 ulas bawang merah ~ di mayang

Dalam periuk nasi, panaskan minyak sapi dan minyak masak
Kemudian tumiskan bahan tumis dan bahan yang di mayang hingga harum
Masukkan air dan daun pandan dan biarkan mendidih
Bila air dah didih masukkan beras sedikit pewarna kuning, secubit garam dan sos cili
Tutup periuk dan tanak nasi seperti biasa

Nasi ganja ni di hidangkan bersama ayam goreng berempah. Jom kita intai pula resepi ayam goreng berempah yang di cadangkan.


AYAM GORENG BEREMPAH

1 ekor ayam potong 12
2 sudu teh serbuk kunyit
2 bungkus kecul rempah kari ayam
1 sudu teh serbuk ketumbar
1 sudu teh jintan manis
Garam dan gula secukup rasa
3 tangkai daun ~ kari dimayang

Bahan kisar
10 ulas bawang merah
6 ulas bawang putih
2 inci halia
2 batang serai
air - untuk kisar


Kisar semua bahan hingga halus. 
Campurkan semua bahan dalam mangkok dan perapkan ayam sekurang-kurangnya 30 minit. Lagi lama lagi sedap. 
Pastu bolehlah digoreng dengan api kuat - sederhana - perlahan (kena adjust api supaya isi ayam di dalam dapat masak dengan sekata. Kalau tak control api nanti rempah atas ayam hangus pula. (Jika ada oven atau microwave, bolehlah di 'cook' dahulu isi ayam tu selama 12 - 15 minit. Bila dah 'cook'..keluarkan, kemudian dimasukkan dalam adunan rempah tadi dan perapkan. 
Bila buat macam ni, baru isi ayam betul-betul masak sempurna dan cantik keadaannya bila digoreng dalam kuali.

Selain ayam goreng berempah, nasi ini juga di makan bersama lauk kari. Lauk kari yang di cadangkan ialah kari mamak. Ita letakkan daging dalam lauk kari ni utuk bagi ada isi sikit dalam kari ita ni.


KUAH KARI MAMAK

2 bungkus rempah kari ayam
1 bungkus kecil rempah kari ikan
1 sudu besar serbuk cili
1/2 cawan air
(rempah kari ayam, rempah kari ikan dan serbuk cili dicampur dan digaul dengan air)

Bahan untuk menumis
5 ulas bawang merah
4 ulas bawang putih
1-2 kiub ayam
garam dan gula
2 sudu besar air asam jawa - bergantung kepada rasa masam yang dikehendaki
4 cawan air
3/4 cawan minyak 


Panaskan minyak dalam periuk. 
Bila dah panas, tumiskan bawang merah dan bawang putih. 
Biar kekuningan dan naik bau. 
Kemudian masukkan rempah yang telah dibancuh tadi.  
Kacau sehingga pecah minyak. Tambahkan air. 
Biar mendidih 2 kali. 
Kemudian masukkan kiub ayam, garam, gula dan air asam jawa. 
Biar mendidih berkali-kali hingga kuah jadi pekat sedikit dan jadi sedap. 
Dah siap kuah mamak dan boleh taruk atas ayam. 
Kuah mamak ni hanya buat bila kita buat ayam goreng tetapi jika dah buat kari ayam, tak perlu buat kuah ni lagi. Kuah mamak ni jika suka boleh terus masukkan ayam atau daging semasa tumisan rempah dah masak tadi. 
Kemudian baru masukkan air.

Selain dari set lengkap hidangan nasi ganja. Ita juga sediakan popia goreng berinti sayur untuk hidangan keluarga berbuka puasa. 


POPIA SAYUR

Karot ~ sagat kasar
Kubis ~ hiris halus
Sengkuang ~ sagat kasar
Taugeh
Daun kucai ~ potong 1 cm
1 batang cili merah ~ di cincang halus
Kulit popia secukupnya
Sedikit tepung gandum di bancuh dengan sedikit air ~ untuk di jadikan gum

Bahan Tumis

4 ulas bawang merah
2 ulas bawang putih
2 sudu besar udang kering ~ rendam lembut
Semua bahan ini di kisar

Panaskan minyak dan tumiskan bahan kisar hingga harum
Masukkan sedikit sahaja air dan garam secukup rasa dan biar merenih sebentar
Akhir sekali masukkan sayur-sayuran dan kacau rata
Angkat dan masukkan dalam penapis untuk keluarkan lebihan air
Biarkan sejuk

Sediakan kulit popia
Letakkan inti sayuran di atasnya
Lipat dan gulung membentuk roll
Buat sehingga habis 

Panaskan minyak dan goreng hingga masak kuning keemasan
Angkat dan hidangkan bersama cili sos


SOS CILI

6 batang cili merah 
3 ulas bawang putih
1 sudu besar tepung jagung
2 sudu besar sos cili
garam dan gula secukup rasa
Air secukupnya
Sedikit bijan

Satukan cili merah dan bawang bersama sedikit air dan kisar halus
Masukkan dalam periuk dan masak hingga didih
Masukkan sos cili, garam dan gula secukup rasa ( ita guna gula perang )
Bancuhkan tepung jagung dengan sedikit air dan tuang dalam cili tadi
Biarkan kuah pekat
Angkat dan taburkan bijan
Sedia di hidangkan bersama cucur udang

Untuk minuman pula ita sedikan air jagung kesukaan keluarga


AIR JAGUNG

Kordial Jagung Red Man secukupnya
Air
Gula secukup rasa
1/2 tin Jagung manis dalam tin
1 tin susu cair 
2 sudu besar Susu pekat manis

Masak air bersama gula. Ita masak air dalam 1 kole bersama 6 sudu besar gula.
Masak hingga air didih dan gula melarut
Masukkan Kordial jagung Red Man atau apa-apa brand yang terdapat di pasaran. Yang ni agak-agaklah kan ikut kepekatan dan aromanya.
Masak lagi hingga mendidih
Masukkan susu cair dan jagung dalam tin
Tutup api dan masukkan susu pekat manis. Rasa ikut kesesuaian citarasa.
Biarkan sejuk
Hidangkan bersama ketulan ais









No comments:

Powered by Blogger.