Follow if you like

Jun 7, 2016

Menu 2 Ramadhan 1437 H


Assalamualaikum

Alhamdulillah kita telah pun selamat melalui ibadah puasa buat hari yang ke 2. Masih panjang lagi perjalanan kita kan.. semoga kita semua dapat melaluinya dengan sabar dan penuh istiqamah.

Masak apa kawan-kawan untuk berbuka puasa hari ni...?
Hari ni ita masak yang sempoi-sempoi aje.. Ini pun atas permintaan anak-anak yang katanya dah lama nak makan mee kari. Lama jugak maknya ni tak buat mee kari.. ialah bila anak-anak tak ada di rumah.. malas lah nak masak.. nanti dok teringat kat mereka aje..  Bila semua berkumpul barulah maknya masak yang istimewa sikit.






Untuk sahur subuh tadi ita masak ikan masak kicap aje.. Biasa sahur memang menu yang simple. Anak-anak tak memilih.. janji ada nasi.. lauk campak-campak aje pun diaorang makan. Alhamdulillah mudah sikit tugasan maknya. Ikan kembung masak kicap ni ita masak yang seringkas boleh untuk bersahur.


IKAN MASAK KICAP

5 ekor ikan selar ~ siang dan cuci bersih
Sedikit garam dan kunyit

Bahan kisar
10 ulas bawang merah
3 ulas bawang putih
2 inc halia
10 tangkai cili padi
15 tangkai cili kering ~ rendam lembut
1 sudu teh ketumbar
1 sudu teh jintan manis
1 sudu teh jintan putih

Rempah tumis
1 batang kulit kayu manis
3 kuntum bunga lawang
5 kuntum cengkih
5 biji pelaga

2 biji tomato ~ belah 2
2 biji kentang ~ kupas kulit potong bulat dan goreng
2 biji lada hijau ~ di hiris kasar
1 labu bawang besar ~ di hiris 
2 tangkai daun sup ~ di mayang halus 
200 ml air asam jawa
100 ml minyak
1 ketul gula Melaka
5 camca besar kicap manis
garam dan gula secukup rasa

Gaulkan ikan bersama kunyit dan garam, kemudian goreng hingga kuning keemasan
Angkat dan ketepikan
Panaskan minyak dalam kuali
Goreng kentang hingga kuning keemasan, angkat dan ketepikan
Minyak baki goreng kentang, panaskan semula
Tumiskan rempah tumis dan daun pandan hingga harum
Masukkan bahan kisar dan masak hingga pecah minyak dan wangi
Masukkan, air asam jawa, kicap manis , dan gula Melaka
Kacau rata dan biarkan merenih, jika kuah pekat tambah air
Masak hingga didih
Masukkan ikan kerisi
Akhir sekali masukkan kentang goreng, tomato, bawang besar dan daun sup
Angkat dan hidangkan 
Perasakan dengan garam dan gula secukup rasa 

Untuk juada berbuka, pertamanya mestilah ada air. Air macam biasa pilihan suami, air cincau. Suami ita suka air cincau. Tapi air cincau ni kena ikut selera suami.. dia aje yang boleh sediakan. Jadi hari ini air kami untuk berbuka puasa adalah hasil air tangan suami ita.


AIR CINCAU

1 cawan cincau di potong dadu
air gula secukupnya
air panas untuk merendam cincau
air ais secukupnya

Kebiasannya suami ita akan merendam sedikit cincau dengan air panas untuk mendapatkan warna hitam cincau.
Cincau yang selebihnya di potong dadu atau di cincang
Masukkan air rendaman cincau dan cincau yang di potong dadu ke dalam jug
Letakkan air gula
Tuangkan selebihnya dengan air masak secukupnya
Rasakan manisnya
Letakkan kiub ais untuk rasa yang segar dan dingin.

Untuk pembuka selera kami sekeluarga ita sediakan mee kari. Resepi mee kari ni dah banyak kali rasanya ita kongsikan. kali ni ita buat yang ringkas aje. Ambil yang penting aje.. mana yang tak berapa di sentuh anak-anak ita tak letak. Maklumlah tak nak banyak sangat membazir bulan puasa ni.



MEE KARI KAK YATI
By: Kak Yati 

8 ulas bawang merah - dikisar
4 ulas bawang putih - dikisar
10 tangkai cili kering - dikisar
1 cwn udang kering - direndam n dikisar 
1 cawan rempah kari daging - ita guna BABAS
1 biji santan 
2 inc halia - dititik
2 inc lengkuas - dititik
2 btg serai - dititik
3 kpg asam keping
garam dan gula secukup rasa 
1/2 kg daging - ita guna batang pinang
10 ekor udang - yg besar
fish ball
kerang 
tauhu sponge yg dah goreng

Bahan dimakan bersama
Mee kuning 
Timun dihiris halus
Tauge
Telur rebus  
Daun sup dan daun bawang - dihiris halus
Bawang goreng
Limau kasturi
Cili Jeruk - jika suka

Tumis bahan yg dikisar hingga garing dan naik bau.
Masukkan rempah kari daging yg tlh dibancuh dgn air, halia,lengkuas dan serai.
Masukkan air dan biar ia didih.
Masukkan daging dan biar hingga daging empuk (jika tak pakai daging batang pinang rebus daging terlebih dahulu n masukkan dgn air rebusan sekali).
Kemudian masukkan santan dan asam keping dan biar hingga merenih.
Masukkan udang, kerang dan fish ball.
Masukkan garam dan gula secukup rasa.
Akhir sekali masukkan tauhu sponge. 
Biarkan kuah mendidih
Sedia dihidangkan

Mee Kari ni di makan bersama mee kuning, timun, tauge, telur, taburan bawang goreng dan hirisan daun sup n daun bawang. Perahkan limau kasturi untuk mendapatkan rasa dan aroma yg enak... kalau nak lagi pedas bolehlah dimakan bersama cili jeruk.




Untuk pemanis kami sekeluarga ita sediakan pengat ubi bersago. Dah lama tak makan pengat, bila bualan puasa baru terasa nak makan.. tu yang merajinkan di ri untuk menyediakan pengat ubi ni.
Pengat ni ita buat yang simple aje.. main campak-campak aje kata orang ikut selera sendiri aje..



PENGAT UBI BERSAGO

500 gm ubi kayu ~ di potong kecil 
200 gm gula Melaka
100 ml air
40 gm gula pasir
2 helai daun pandan
1 biji santan kelapa 
garam secukup rasa
air jika perlu
1/2 cawan sagu biji yg telah direbus terlebih dahulu

Ubi kayu di bersihkan dan di potong kecil
Rebus ubi bersama air dan sedikit garam hingga empuk
Angkat dan toskan
Tuangkan sedikit air kedalam periuk. Kemudian masukkan daun pandan dan gula Melaka. Masak hingga gula cair. 
Kemudian tapis untuk membuang kotoran yangh ada dalam gula.
Masukkan semula sirap gula melak ke dalam periuk. Kemudiam masukkan gula pasir. Kacau rata.
Masukkan ubi yang telah di rebus tadi dan biarkan mendidih selam 15 minit.
Kemudian tuangkan santan dan kacau perlahan-lahan. Akhir sekali masukkan sagu biji.
Masukkan garam secukup rasa dan sedia dihidangkan.



Inilah serba ringkas menu berbuka puasa kami sekeluarga. Semoga perkongsian ini dapat memberi inspirasi dan idea untuk rakan-rakan menyediakan hidangan berbuka puasa untuk keluarga pula.







3 comments:

Nurul Syafiqa said...

Sedaonya rupa air tu huuuu

Mazlan Othman said...

Semuanya menyelerakan.

Azura Aziz said...

Bila tiba bulan puasa, selalunya blog kak Ita lah yg saya cari.. byk idea juadah berbuka puasa yg boleh dikongsi sama ;)

Powered by Blogger.