Follow if you like

Jun 8, 2016

Kek -kek sebelum Ramadhan


Assalamualaikum,
Hari ni ita kongsikan kek-kek tempahan yang telah ita laksanakan seminggu sebelum Ramadhan.
Minggu ni adalah minggu yang paling-paling sukar. Banyak kek yang harus ita sedikan yang perlu di sediakan tepat pada masanya dengan pelbagai decorasi yang berbeza-beza.

Walaupun ita cukup sukakan cabaran dalam mendekorasi kek.. Tapi bila masanya terlalu suntuk dengan tempahan yang banyak dalam satu-satu masa. Ianya yang menjadikan ita stress.. sekejap!

Kebiasannya ita hanya menerima 1 atau 2 kek untuk sehari. Ianya supaya ita boleh lebih fokus di dalam memberikan hasil yang terbaik. Namun ada masanya, sebagai manusia biasa kita tak terlepas daripada perasaan simpati atas segala pujuk rayu yang membuatkan kita rasa cepat mengalah. Inilah yang membuatkan kita stress bila berhadapan dengan situasi yang tidak di jangkakan. 

Sebagai bakers, ita tahu ramai yang berhadapan dengan situasi sedemikian. Simpati dengan orang yang akhirnya mengheret kita kepada seribu satu permasalahan. 
Ita bersyukur kerana mempunyai suami yang cukup memahami. Yang senantiasa tenangkan ita, setiap kali ita berhadapan dengan permasalahan. Maklumlah ita ni jenis gabra.. kata orang Johor. Kelang kabut dan kalut tak tentu pasal. Bila berlaku sesuatu.. Ita cepat panik.. masa tulah otak ni nak jam.. semua tak boleh nak fikir.. 
Selalu suami yang banyak coolkan ita.. bagi idea atas setiap permasalahan yang ita tak dapat selesaikan.. 
Alhamdulillah.. itulah sebenarnya Allah ciptakan kita berpasang-pasangan.. agar kita dapat saling tolong menolong dan bantu membantu ibarat aur dengan tebing..


Jom ita perkenalkan dengan kek ita yang pertama, bertemakan Marvel karektor kartun superheroes yang menjadi kegemaran anak-anak. 
Kek ni bersaiz agak besar, 4 segi, kek buttercream dan dalamnya adalah kek rainbow. Ini adalah tempahan dari regular customer yang senantiasa tempah kek dengan ita sejak seawal ita mula menceburi bidang ini. Beliau ni peminat kek rainbow, setiap kali oder cake.. pasti cake rainbow menjadi pilihan.

Beliau ada berikan ita contoh kek yang di pinta dengan 2D deco. Pada mulanya ita tak tahu nak buat macam mana? berapa hari ita dok fikir macam manalah ita nak buat 2D superheroes, biasa ita buat figurine aje.. kalau yang agak payah karektornya, ita beli patung plastik yang banyak jual di pasaran.. 

Proses membuatnya agak payah, kerana jika silap percaturan, pasti tak nampak rupa karektor tu. Setiap karektor kartun pula ada ciri-ciri khas dengan memek muka yang mengambarkan mereka adalah superheroes yang hebat.

Akhirnya ita menggunakan teknik 'cut and paste' menggunakan gumpaste. Untuk deco yang perlukan karektor tak boleh guna fondant. Ia tak boleh di bentuk dan cepat lembek. Penggunaan gumpaste lebih mudah dan banyak membantu.
Ita mengambil masa 2 hari untuk siapkan kek ini.
Hari pertama kena siapkan 2D karektor yang mengheret ita berada dalam bilik ita ni seharian.
Keesokkkannya barulah bermula proses menyiapkan kek dan mendeco.
Kek ita biasa ita tak buat lama.. paling lama 3 hari. Ita kena pastikan kek senantiasa fresh bila sampai pada customer. 

Mula ita google untuk dapatkan gambaran karektor kartun tersebut. 
Potong gambar satu-satu mengikut karektor
Gumpaste yang ita telah warnakan mengikut karektor animasi ita canai nipis
Potong mengikut ukuran pada gambar yang telah ita potong tadi
Lepas tu baru ita buat tambahan lain seperti kepala dan asesori yang ada pada setiap karektor.
Akhir sekali barulah ita cat dengan warna makanan hitam untuk nampak bayang dan memberikan gambaran komik pada karektor tersebut.
emmm.... berpeluh jugak nak siapkan, kena berhati-hati terutamanya pada bahagian muka.
Alhamdulillah siap juga akhirnya. Ita sangat-sangat puas hati dengan hasilnya.. kerana ini adalah percubaan ita yang pertama dalam menghasilkan 2D kerektor.
Ita harap tuan empunya suka dan puas hati dengan percubaan pertama ita ini.

Bila dah siap ita kena pula siapkan tempahan kek hantaran pula pada hari yang sama.


Ini pula adalah kek hantaran.
Walaupun mungkin bagi kawan-kawan ianya adalah kacang bagi ita yang dah biasa dengan kek bunga Kpop. Tapi deko anyaman pada kek inilah yang perlukan lebih perhatian dan mengheret ita berjam-jam mengadap kek.

Tak kiralah ianya kek yang bersar, 2 atau 3 tingkat atau bertingkat-tingkat sekalipun.... proses membuatnya tetap sama..
Penatnya pun sama....


Kek ni beberapa kali bertukar-tukar idea deco, kerana customer ni berbelah bagi..
Kejap dia nak deco macam ni... kejap nak tukar deco macam ni... Dia pun tak tahu.. rasa semua dia nak.. dan semua terasa cantik di matanya..

Biasalah kan.. kadang ita pun macam tu jugak.. yang ni nampak cantik.. yang ni pun cantik.. hingga tak tahu nak pilih yang mana...

Bila berhadapan dengan situasi begini, inilah tugas utama kita nak terangkan pada customer apa yang sesuai dan apa yang tidak sesuai. Berikan mereka sedikit masa untuk membuat pilihan.. Pasti mereka inginkan yang terbaik untuk hari bersejarah ini. Jika ita di tempat beliau ita pasti berada dalam situasi yang sama..

Akhirnya setelah kata putus di ambil.. Di hari-hari terakhir.. barulah ia memberikan kata putus.. !
yes!.. inilah pilihan yang terbaik baginya..

Kek bunga Korean Buttercream dengan deco bakul putih krim yang di hiasi bunga-bunga segar merah dan soft pink berkembangan.

Mungkin proses membuat bunga dah biasa bagi ita.. tapi untuk membuat anyaman bakul mengambil sedikit masa. Maklumlah halus-halus.. dan mata ni pun dah rabun ayam...
Ita sangat sukakan warna pilihan yang nampak sangat sweet.. lembut dan so english..
Alhamdulillah.. siap juga akhirnya 2 kek tempahan untuk hari yang sama.
Ita melahirkan rasa syukur sangat bila dah sempurna tugasan ita dan ita sangat sukakan kedua-dua kek yang ita sediakan kali ini.



Sebenarnya tugasan ita belum berakhir lagi...
Ita perlu siapkan beberapa biji kek lagi untuk esok harinya.. yang boleh membuatkan ita pengsan!
3 biji kek 3 tingkat dan 2 tingkat dan satu kek 3 D memang pengsan!
Macam manalah boleh terlepas oder sebanyak ini dalam 1 hari...


Ini adalah pesanan kek pertama yang perlu ita selesaikan
Kek 3 tingkat full fondant dengan tema LV sebagai pilihan.
Membuat decorasi kek berseorangan adalah satu tugas dan satu cabaran yang cukup besar bagi ita.
kadang kala ita terfikir.. Ya Allah... apalah yang aku buat ni.... kenapa harus ini bidang yang aku pilih..

Memikul satu-satu amanah bukanlah satu tugas yang mudah.. Setiap apa yang kita buat.. kita kena buat dengan sesempurna boleh. Anggap itu adalah kek yang kita punya.. kita yang nak kek sedemikian.. Kita pasti nakkan kek yang sesempurna mungkin.. dan pasti kita akan lakukan dengan bersungguh-gungguh.

Itulah yang selalu ita fikirkan setiap kali ini mendeco kek. Hingga kadang kala bila kek ita dah siap.. ita seakan terasa sayang nak bagi pada customer..

Kadang kala ita sendiri tidak percaya dengan apa yang ita lakukan..
"Betul ke aku yang buat ni..."


Kek ini perlukan kesabaran yang tinggi dalam menyediakannya.
Ita mengambil masa selama 4 jam untuk menyiapkan kek ini.
Ita perlu bahagikan masa 1 jam untuk satu tingkat dan selebihnya untuk decorasi dan tuch up.
Ita kena bahagikan masa kerana ita ada 3 lagi kek yang menanti.


Ita pun tak pasti kenapa ita sangup terima tempahan ni.. ia satu cabaran bagi ita..
Banyak kerja halus-halus yang perlu di sempurnakan sebaiknya.
Semuanya perlukan diy kerana ita tak ada peralatan khusus atau cetak untuk membuat kek ini, seperti mangga pada kek.. ita buat sendiri tanpa bantuan cetakkan. Zip tali dan asesory semuanya di buatakan tanpa alat cetakkan.

Kebiasannya asesori tersebut ita akan sediakan dahulu sehari sebelum di letakkan pada kek keesokkan harinya.

Alhamdulillah kek ini telah selamat sampai kepada tuan empunya nya.. dan apa yang buatkan ita sangat seronok dan hillang rasa penat apabila rakan-rakan di FB turut menyukainya hingga ita mendapat 5.2 K likes, satu jumlah likes yang cukup besar untuk kek yang ita hasilkan setakat ini. Alhamdulillah syukur dan terima kasih ya kawan-kawan kerana anda juga meminati kek yang ita hasikan. Semoga ianya menyuntik lagi semangat ita untuk hasilakan kek yang lebih baik lagi di masa mendatang.
Doakan ita sihat selalu...



Ini adalah kek yang penuh cabaran dan dugaan bagi ita.
Di saat ita berhadapan dengan tugasan yang sukar dan kek yang banyak, ita harus juga siapkan kek yang satu ini yang ita tak pernah buat kek 3D bentuk haiwan sebelum ini.

Kek ini ditempah oleh regular customer ita juga. Setiap kali beliau tempah kek, ianya adalah cabaran yang cukup besar bagi ita. Kek yang di pinta selalu adalah kek yang di luar kotak fikiran ita. Tapi ita sangat seronok, kerana beliau lah ita seberani ini mencuba pelbagai kek yang ita tak pernah terjangka boleh membuatnya.

Kek ini ita buat 2 kali sebenarnya.
Kali pertama ita buat, bentuk kucing yang di pinta tak menjadi.
Sebenarnya ita pun tak puas hati dengan apa yang ita hasilakan. Tapi ita hantar juga kek yang tak berapa sempurna di mata ita, kerana ita terlalu mengejar masa, dan ita perlu juga menghantar kek dalam masa yang di janjikan.
Pada hari yang sama juga ada beberapa kek lagi menanti yang harus ita sempurnakan lebih-lebih lagi kek khawin  yang menuntut ita memberikan tumpuan 100 %

Seperti yang ita jangkakan... jika ita tak puas hati dengan hasil kerja ita yang tak sempurna.. customer ita juga pasti akan merasai situasi yang sama.
Cuma apa yang paling ita hormat dan kagumi... walaupun kek itu tidak sempurna kejadiannya.. ia tak marah-marah.. tak ada lah ambil gambar kek dan viralkan... ia sangat-sangat menghormati dan memahami tugasan ita. Kerana ini adalah pengalam ita yang pertama.. itulah juga yang memungkinkan beliau sangat-sangat memahami.
Beliau terangkan ita apa kesilapan yang ita buat yang mungkin ita sendiri tidak nampak.. Beliau suruh ita kecilkan sedikit muncung kucing tu... bulatkan sedikit mukanya.. dan belang-belangkan badanya agar ia lebih menjadi sempurna.
Atas penerangan dan tunjuk ajar dari beliau, ita ambil semula kek tersebut dan repair semula. Alhamdulillah beliau berikan ita sedikit masa, agar ita dapat sempurnakan kek yang lain barulah ita betulkan segala kesilapan ita.

Akhirnya siap juga kek kucing ni.. walaupun pada ita ianya masih lagi tidak cukup sempurna 100% dan ita masih lagi tak puas hati dengan hasil ita kali ini. Jika di berikan sedikit lagi masa, pasti ita akan ubah semula kek ini menjadi lebih baik!

Walau bagaimana pun.. Alhamdulillah customer ita kata ok lah.. jadilah jugak rupa kucing tu kan..
Inilah cabaran ita yang cukup besar sepanjang ita menjadi bakers. dalam masa yang sama juga,  ianya adalah pengalaman ita yang cukup berharga yang akan ita kenang sepanjang hayat.. ia juga merupakan kenangan ita yang cukup manis kerana banyak yang ita  belajar melaluinya..

Terima kasih Allah kerana memberikan ita kesabaran ini..
Kalau ita tak jadi baker.. ita tak sesabar ini... rasanya...



Selain kek di atas, kek ini juga merupakan kek yang harus ita siapakan dalam hari yang sama. Kek khawin 2 tier dengan tema biru purple.

Alhamdulillah, kerana kek ini cukup baik.. tak banyak memberikan masalah pada ita.. Kek berjalan lancar dan sangat menenagkan hati bila ita memandangnya. Benarlag kata orang.. dalam setandan pisang tak semuanya busuk dan tak semuanya elok...




Ini adalah satu lagi kek yang harus ita siapkan dalam hari yang sama.
Walaupun nampak cukup simple tapi kek ini juga cukup besar cabarannya..

Kek dengan tema baby blue ini denga deco ala-ala Inggeris ini adalah untuk kek perkhawinan.
Sebenarnya banyak yang customer minta ita letakkan pada kek..
Tapi bila ita cuba buat.. ita nampak macam sangat sarat dan nampak semak.

Ita sukakan warna pilihannya.. sangat lembut dan nampak sangat elegant! sayang jika kecantikkannya di palit dengan asesory yang terlalu sarat..

Ita cuba bincang dengan customer terangkan apa yang boleh dan apa yang tak boleh.
kadang kala bila kita rasa boleh.. Tiba-tiba bila kita cuba sempurnakan ianya menjadi tidak boleh pula.. Itulah pentingnya komunikasi dengan cusrtomer agar kedua-dua pihak memahami.

Sebagai contoh kek ini, sebenarnya customer inginkan manik pearl tu 2 colour iaitu warna biru dan silver. Tapi bila ita buat.. di mana silapnya.. manik biru itu luntur pula warnnya bia terkena buttercream dan mula melelehkan warna yang menampakkan kecacatan pada kek.

Aduh... !
Panik ita di buatnya.. dah lah ita berhadapan dengan masalah kek yang sebelumnya.. di tambah lagi dengan permasalahan yang baru pula.
Akhirnya ita terpaksa beritahu customer agar manik biru tidak di letakkan kerana di khuatiri akan mencacatkan kek sahaja nanti..
Alhamdulillah.. minggu ni ita mendapat customer yang cukup-cukup memahami.. Bila dapat customer yang baik-baik macam ni.. kita pun jadi tenang dan dapat berfikir dengan sempurna..


Alhamdulillah...
Sempurna sudah tugasan berat ita seharian.
Pengalaman yang cukup berharga.... kenangan yang cukup indah.. dan juga satu pengajaran bagi ita yang naif ini.
Hati-hati bila terima tempahan.. bak kata pepatah..
" ukur baju di badan sendiri..."
" jika kail panjang sejengkal.. jangan lautan dalam hendak di duga.."

Ya Allah hanya Dia sahaja yang tahu betapa penatnya ita hari itu.. satu badan terasa sakit..
Tidur malam pun tak lena di buatnya.. bila mengenagkan kek yang ita buat..
Ita harap sangat customer dapat menerima hasil ita seadanya.. dapat memaafkan segala kelemahan dan segala kekurangan..




Sehari sebelum Ramadhan..
Ita harus siapkan satu lagi tempahan yang terakhir
Kek bunga Korean lagi.. kali ini dengan tema purple pink.
Kek 2 tier yang terpaksa di tukar menjadi 2 tingkat.
Kek ini nak kena bawa jauh ke Pontian. Tahu ajelah kan jalan ke Pontian yang berombak.. ita risau jika kek tidak di jaga dengan sempurna
Kek di ambil pula oleh customer sendiri.. ita risau jika tak pandai nak handel kek akan punah pulak kek nanti
Akhirnya kata sepakat di ambil antara kedua-dua belah pihak, agar kek 2 tier menjadi 2 tingkat supaya mudah nak di bawa. Bukan itu aje.. mudah juga nak simpan dalam peti ais nanti , memandangkan kek akan di guna pada  keesokkan harinya.



Kek ini adalah tempahan dari rakan sekolah ita. Terima kasih Siti, tempah kek dengan ita. Maaf ita tak dapat hantar kerana sibuk siapakan tempahan yang lain pula.
harap sangat Siti puas hati dengan apa yang ita hasilkan..


Kepada semua pasangan mempelai, selamat pengantin baru.. Selamat menempuhi hidup di alam rumahtangga. Semoga ikatan yang tersimpul akan berkekalan hingga ke hujung nyawa.
Sabar dan tabah adalah kunci dalam sebuah ikatan perkhawinan. Terimalah pasangan anda seadanya.. Sesungguhnya ia adalah pilihan yang terbaik yang telah Allah rencanakan..
Salam Ramadhan buat semua.. dan selamat berpuasa








9 comments:

zeera lily said...


suka tengok hasil tangan kak ita.. kemas and perfect sangat..
goodluck for ur future kak ita.. semoga akk lebih success and melimpah ruah rezeki.. p/s : nk order kek birthday ngn kak ita boleh?

Azura Aziz said...

cantik-cantiknya semua kek Kak Ita.. Selamat Berpuasa Kak Ita ;)

Mamasya said...

Salam Ramadhan Ita.Selamat berpuasa. cantik2 semua kek hasil tangan Ita....suka tengok...mmg berbakat dan kreatif Ita .

Liza Ishak said...

Alhamdullilah penat tapi cake semua cantik2 & menjadi...Tahniah Kak Ita... :)

ANA AFIQAH said...

Tahniah kak ita...semua kek yg k ita buat..cantik dan sempurna..suka tengok

Toko Herbal said...

Terima kasih atas informasinya sangat bermanfaat sekali

Salma Mk said...

Cantik kek kak ita...kipidap n good luck

Dalini Kamarudin said...

Cantiknya. Suka tengok. Akak mmg berbakat besar

Bai Zura said...

Cantik-cantik belaka sentuhan kak Ita

Powered by Blogger.