Follow if you like

Jun 23, 2016

Juadah berbuka puasa


Salam Ramadhan buat semua..
Hari ini ita kongsikan resepi atau juadah berbuka puasa kami sekeluarga yang semakin hari semakin ringkas... hihi maklumlah maknya semakin sibuk dan semakin mengejar masa. Takut segala tempahan tidak dapat di sempurnakan dalam masa yang di janjikan. Ya allah.. haraplah semuanya berjalan lancar.. seperti apa yang telah di rancangkan dan di permudahkan hendaknya.

Ok lah ita tak boleh cakap banyak sangat hari ni.. banyak lagi kuih yang harus di terap dan banyak loyang berisi biskut yang menanti giliran untuk di bakar.



Kita terus aje pada juadah ita yang serba ringkas.


PUDING JAGUNG
Resepi oleh : Kak Haneliza

1/2 cawan tepung kastard
1/2 tin susu cair ~ 200 ml
1/2 cawan gula halus
1 sudu besar margerine
2 cawan air
1/2 tin jagung dalam tin

Satukan semua bahan ke dalam periuk dan kacau atas dapur dengan api yang sederhana hingga naik wap. meletup-letup dan berkilat
Tuangkan ke dalam loyang atau acuan yang telah di oleskan dengan sedikit minyak
Sejukkan
Hidangkan dengan baki jagung dalam tin


NASI LEMAK HALBA

3 cawan beras ~ cuci bersih dan toskan
2 helai daun pandan di simpul
3 cawan santan ~ santan biasa aje.. jangan pekat dan jangan cair sangat
2 sudu teh halba
1 batang serai ~ di titik
2 inc halia ~ di titik
3 ulas bawang merah ~ di hiris
1 sudu besar butter / margerin / 2 sudu besar minyak jagung
Garam secukup rasa

Dalam periuk nasi, panaskan butter / minyak
Kemudian tumiskan bawang hiris, halia, daun pandan, dan serai hingga layur.
Bila dah layur dan naik bau, baru masukkan halba. Halba jangan  tumis awal sebab ia cepat hangus, bila hangus nanti rasa pahit
Kemudian masukkan santan dan biarkan ia didih
Bila dah didih, masukkan garam secukup rasa
Akhir sekali masukkan beras
Jika airnya kurang boleh tambah air, mengikut sukatan air untuk memasak nasi anda
Tutup periuk dan biarkan nasi tanak seperti biasa



SAMBAL TUMIS UDANG GALAH

Udang galah secukupnya ~ di bersihkan

Bahan Kisar

100gm cili kering ~ potong , rendam hingga lembut dan di kisar
10 ~ 15 biji bawang merah ~ dikisar ( bawang letak lebih-lebih nanti kuah sambal manis )
5 ulas bawang putih ~ dikisar
belacan sebesar 50 sen. Di kisar bersama cili ( kalau tak nak sambal bau belacan yang kuat bakar dulu belacan tu)

Bahan lain 

2 sudu besar asam jawa campur air dan jadikan jus, ambil jusnya sahaja
1 sudu teh garam 
6 ~ 7 sudu besar gula ( gula ni letak sikit dahulu, rasa manisnya. Biasa ita letak 6 sudu )

Gaulkan udang dengan garam dan kunyit
Panaskan minyak. Bila buat sambal minyak kena banyak supaya bahan tumis kita dapat di tumis garing. Lagi sau sambal kita tahan lama.
Bila minyak dah panas, gorengkan udang hingga 1/2 masak
Angkat dan asingkan
Baki minyak panaskan semula, kemudian masukkan bawang merah dan bawang putih yang telah di kisar. Tumis hingga garing.
Kemudian masukkan cili dan belacan yang di kisar sekali dan masak lagi hingga cili betul-betul garing dan terbit minyak. Tumis ni lama-lama ya sebab bagi dia betul-betul garing dan hilang semua bau maung lada.
Bila dah garing masukkan air asam jawa
Lepas tu perasakan dengan garam
Kemudian masukkan gula. Gula ni kita letak banyak sebab sambal kalau mani-manis pedas sedap! Bila dah letak gula warnanya akan bertukar kemerah-merahan berkilat.
Biar dia merenih kejap kemudian barulah masukkan udang galah
Biar sambal merenih sebentar, baru tutup api dan sedia di hidangkan.

Nasi lemak di hidangkan bersama
~ Timun di hiris
~ telur rebus, telur goreng atau telur dadar
~ ikan bilis dan kacang goreng
~ sambal tumis atau rendang



AIR BANDUNG CINCAU

Cincau ~ di potong dadu
Sirap ros yang bergula
Air masak secukupnya
1 tin susu cair
ais secukupnya

Satukan semua bahan dalam jug
Rasakan manisnya
Hidangkan bersama ketulan ais
Jika suka boleh letak aiscream soda





4 comments:

adda syuhada said...

Wah! gambar makin mantap!

TravelWithMillo said...

Singgah blog kak ita sebab tengok nasi lemak tu sedap sgt... Nak masak kejap lagi hihi

Julie M said...

Sedapnya cincau banding tu!

Chomel Rose said...

salam! tq for sharing easy recipes ��

Powered by Blogger.