Follow if you like

Jun 15, 2016

Juadah berbuka puasa 9 Ramadhan


Assalamualaikum

Selamat pagi semua dan selamat menjalani ibadah puasa. Dalam diam tak diam kita sudah pun dapat melalui 9 hari berpuasa. Macam mana? pasti dah mula terbiasa dengan rutin seharian. Pasti semakin hari semakin istiqamah dalam melakukan ibadah. Alhamdulillah.... semoga kita semua dapat melalui Ramadhan ini dengan sabar hingga ke penghujungnya..

Semakin hari ita semakin sibuk... Semakin menghampiri raya lagi lah sibuk.. Segala tempahan perlu di siapkan dengan kadar segera. Bukan itu sahaja.. ita juga kena pastikan seminggu sebelum raya semua tempahan sudah pun di hantar kepada customer. Ini memandangkan kami sekeluarga akan pulang berhari raya di kampung. Kalau tidak... pagi raya baru bertolak.. adoiiii....

Di sebabkan ita semakin sibuk, ita tak boleh nak sembang banyak-banyak.. Kita terus sahaja kepada juadah yang ita sedikan untuk keluarga pada iftar 9 Ramadhan.
Resepi semua yang simple-simple..

Anak-anak request nak makan tom yum. Bila masak tom yum kenalah ita masak nasi putih. Ita sediakan juga telur dadar untuk di makan bersama. Simple aje.. menu buka puasa kami sekeluarga. Tak perlu banyak-banyak sangat makanan nanti tak habis terbuang aje.. membazir.. Kalau boleh dalam bulan puasa ni.. ita seboleh mungkin nak mengelakkan pembuangan makanan dan pembaziran..




Resepi tom yum ni ita ambil dari blog Che' Nom. Ita tertarik dengan resepi ini kerana paste tomyam di buat sendiri.. Biasa kalau ita buat tomyam paste tu ita beli yang ready made dalam paket tu.. atau pun yang kiub daripada Maggi. Kali ni kena buat sendiri.. tu yang tertarik sangat-sangat..
Alhamdulillah memang sedap sangat resepi tomyam yang Che Nom kongsikan.. berselera kami menikmati tomyam ni walaupun di lawankan hanya dengan telur dadar aje.. barulah terasa nikmat tomyam sebenar.

Kepekatan dia... yang mengoda bila di hirup.. dengan aroma limau purut.. daun ketumbar yang menusuk ke kalbu.. di tambah dengan gandingan ayam.. udang.. sotong dan kupang di tambah  lagi dengan sayur-sayuran dan cendawan memang melengkapkan hidangan kami kali ini. Cuba tau jangan tak cuba... sedap sangat.. pasti menjadi kegemana kami sekeluarga.


TOMYAM
Resepi Oleh : Che' Nom

Bahan untuk tom yum paste
15-20 biji cili kering ~  dibuang biji dan rebus
1 biji bawang besar ~  hiris kasar
5 ulas bawang putih ~  hiris kasar
2 inci lengkuas ~  hiris kasar
2 inci halia ~  hiris kasar
5 helai daun limau purut ~  hiris kasar
1 sudu besar serbuk ketumbar
2 sudu besar udang kering ~ rendam dengan sedikit air sehingga lembut
1 cawan air asam jawa
2 sudu besar gula perang (gula pasir biasa pun boleh)
2 batang serai ~  hiris nipis
2 sudu besar sos ikan Thai
1 senduk minyak untuk menumis

Bahan Untuk kuah Tomyam 
3 cawan air ~ boleh juga guna air rebusan ayam atau seafood, lagi sedap
isi ayam bahagian dada ~ dihiris nipis
udang, ~ dibuang kepala
sotong ~ potong ikut kesukaan anda
Kupang ~ ita tambah
1/2 batang karot
1 biji tomato ~ potong 4
cendawan tiram ~ jika suka
Batang celery ~ ita tambah
Putik jagung ~ ita tambah
1 batang serai ~ di ketuk
4 helai daun limau purut ~ buang tangkai tengah di siat-siat
10-15 biji cili padi ~ belah dua di bahagian atas jangan smpai terputus
2 sudu besar sos ikan
2 biji limau nipis ambil jus
tomyam paste ~ *(separuh dari bahan tomyam paste yang disediakan di atas)
sedikit daun ketumbar
1/2 biji bawang holland atau bawang besar kuning ~  dipotong 4 


Cara Penyediaan

Untuk paste Tomyam

Kisar semua bahan tomyam paste (kecuali minyak masak) di dalam blender sehingga halus.
Panaskan minyak dan tumis bahan kisar sehingga pecah minyak. 
Masak di atas api yang sederhana dan selalu kacau supaya tomyam paste tidak hangus.
Kacau sehingga tomyam paste bertukar kepada warna merah gelap dan pecah minyak. 
Anggaran masa 20-30 minit.
Angkat dan sejukkan

Untuk Memasak Tomyam 

Panaskan air. 
Masukkan tomyam paste (separuh dari tom yam paste yang dimasak di atas). 
Masak kuah sehingga mendidih dan masukkan serai bersama karot dan masak seketika hingga karot sedikit lembut.
Selepas itu masukkan ayam, seafood, cendawan, jus limau nipis, cili padi, bawang holland dan sos ikan. 
Rebus seketika sehingga mendidih dan perasakan dengan garam dan gula secukup rasa. 
Angkat dan tabur dengan hirisan daun ketumbar.

Tips Penting

Jangan rebus seafood terlalu lama kerana seafood seperti udang akan mengecut dan keras, sotong juga akan jadi liat dan keras. 
Memadai dengan hanya beberapa minit di dalam kuah yang mendidih.


Selain tomyam ita juga sediakan cucur udang untuk berbuka puasa dan juga untuk moreh kami sekeluarga. Resepi yang di kongsikan oleh Madiha ni sangat sedap! kami menikmati tanpa henti.. lepas seketul seketul masuk ke mulut. Memang sedap sangat.. lembut di luar dan rangup di dalam. 

Terima kasih Madihah atas perkongsian resepi ini. Resepi ini juga akan menjadi resepi kesukaan kami sekeluarga. Kepada rakan-rakan yang sukakan cucur udang.. jangan lepaskan peluang untuk merasa keranggupanj dan kelembutan cucur udang yang cair di mulut ini....


Cucur Udang Rangup
Resepi : Madiha

Bahan2
3 ½  cawan tepong gandum
1 sudu besar (penuh) baking powder
2 cawan isi udang
3 cawan air sejuk
2 sudu besar Knorr Pasti Sedap (jika tiada boleh gantikan dgn 1 sudu besar serbuk pati ayam)
1 ¼  sudu kecil garam
½  cekak daun kuchai ~ dibersihkan & hiris 2 cm, cuci dan tos
¼ biji kubis ~ dihiris halus & cuci & tos
1 ½ biji bawang besar ~ dipotong dadu
1 gengam taugeh
1/2 batang karot ~ di sagat kasar
2 batang cili merah ~ di buang bijinya dan di cincang halus
½ sudu kecil kunyit serbuk
1 biji telur

Minyak untuk menggoreng

Cara Menyediakan

Satukan tepung gandum dan baking powder, kemudian di ayak
Campurkan kesemua bahan2 dalam satu bekas yang besar kecuali air & telur.  
Gaulkan kesemua bahan2 tadi biar rata.  
Masukkan telur & air sikit demi sikit sambil dikacau rata.  
Habiskan kesemua air & kacau rata.
Panaskan minyak yang banyak secukupnya dengan api yang sederhana.
Ambil sesenduk kecil bancuhan cucur (sebaiknya gunakan senduk nasi yg lebar tu) lalu cucurkan ke dalam minyak yang telah panas dengan cara membentuk cucur menjadi bentuk yang agak lebar.  
Ulangi proses sehingga cucur memenuhi kuali.
Bila cucur timbul,  cerai-ceraikan cucur supaya tidak melekat antara satu sama lain. 
Terbalikkan cucur & goreng sehingga garing ke dua-dua belah.
Bila dah garing, angkat & toskan.
Hidang cucur udang dengan sos cili kegemaran semasa panas atau suam untuk nikmati kerangupannya. 


SOS CILI

6 batang cili merah 
3 ulas bawang putih
1 sudu besar tepung jagung
2 sudu besar sos cili
garam dan gula secukup rasa
Air secukupnya
Sedikit bijan

Satukan cili merah dan bawang bersama sedikit air dan kisar halus
Masukkan dalam periuk dan masak hingga didih
Masukkan sos cili, garam dan gula secukup rasa ( ita guna gula perang )
Bancuhkan tepung jagung dengan sedikit air dan tuang dalam cili tadi
Biarkan kuah pekat
Angkat dan taburkan bijan
Sedia di hidangkan bersama cucur udang


Untuk minuman penghilang dahaga kami, ita sediakan air katira. Air katira ni cukup popular di Johor dan kebiasannya bila bulan Ramadhan maka ramailah yang menyediakan atau pun menjual air katira di bazar Ramadhan. Tapi sekarang payah nak jumpa air katira yang original di pasaran. Kebanyakkannya air yang segera.. tak ada rasa kadang kala. Air katira yang best sekali pastinya air katira Abu Bakar. Tapi dah mahal dah... tahun lepas ita beli 1 botol 1.5 liter hingga mencecah RM 15 sebotol. Tahun ni tak tahulah berapa..? dengan harga badam yang melambung di tambah lagi GST pasti harganya naik berkali ganda lagi..

Tapi jangan risau... Kalau tak mampu nak beli, kita buat ajelah sendiri.. bukan susah mana pun.. janji ada semua bahan-bahannya. Boleh buat banyak-banyak dan simpan buat stock! Air ni bagus di minum tau.. baik untuk minda anak-anak juga, cuma kalau nak baik untuk minda tu jangan letak aiscream soda. Yang ita buat ni pun ita tak letak ais cream soda.. kalau nak letak pun boleh juga.
kami sekeluarga memang suka air katira ni.. minum sekali tak puas.



AIR KATIRA

7 biji badam
7 biji kismis
3 biji kurma ~ buang bijinya

Bahan ini di masukkan dalam mesin pengisar dan kisar bersama sedikit air hingga halus. Ketepikan

3 biji kembang semangkuk ~ rendam dalam air panas hingga kembang * buang kulit dan bijinya
3 sudu kecil biji selasih ~ rendam dalam air panas hingga kembang
segengam kismis
5 biji getah anggur ~ cuci bersih dan rendam hingga kembang
1 helai daun pandan di simpul
1 tin susu cair
1 tin susu pekat manis
gula secukupnya
1 sudu teh esen pisang
sedikit pewarna hijau apple
secubit garam

Gula , daun pandan dan air di masukkan dalam periuk dan masak hingga gula larut dan air mendidih
masukkan bahan kisar dan kismis dan masak lagi hingga mendidih
Bila mendidih, kecilkan api, masukkan susu cair, susu pekat , esen pisang, pewarna hijau, secubit garam dan getah annggur
Biar merenih sebentar dan pekat sedikit
Tutup api, masukkan kembang semangkuk dan biji selasih
Rasakan manisnya, jika nak letak ais kena buat manis ya.. tambah lagi gulanya
Biarkan sejuk
Letakkan ketulan ais dan aiscream soda untuk rasa segar




Inilah serba ringkas juadah berbuka puasa kami sekeluarga. Jangan segan-segan untuk mencuba. Kongsikan pada rakan-rakan yang lain juga. Kita panjang-panjangkan ilmu, semoga ianya bermaanfaat untuk semua dan menjadi saham akhirat untuk mereka yang sudi berkongsi.

Assalamualaikum







4 comments:

adda syuhada said...

wahhhh bestnye...

Reni Yahya said...

Nak tanya ita,rujuk pd resepi air katira diatas, kembang semangkuk, getah anggur & selasih dikisar tak? Sebab air yg dibeli xde pun jumpa bahan2 ni...tgk air dlm gelas ita tu pun x nampak getah anggur/biji selasih/kembang semangkuk

Reni Yahya said...

Akak suka minum air katira tp x reti buat...susah nak jumpa yg sedap d putrajaya nih. Nak tanya ita, rujuk pd resepi air katira diatas, kembang semangkuk, getah anggur & selasih dikisar tak? Tgk air dlm gelas ita tu x nampak pun

Azlita Aziz said...

tak payah kisar, sbb bila dah kembang dia jadi terlalu lembut dan rapuh, nanti bila masuk dalam air akak kacau dia akan lerai. Atau sblm masukkan dalam air tu akak ramas-ramas sikit iaitu semasa buang selaput kulit dia dan bijinya tu

Powered by Blogger.