Follow if you like

Jun 14, 2016

Juadah berbuka puasa 8 Ramadhan


Assalamualaikum

Sebagai suri rumah , kadang kala naik buntu juga memikirkan apalah hidangan atau juadah yang nak di sajikan pada keluarga tersayang untuk berbuka puasa.
Sebenarnya ita pun macam rakan-rakan yang lain juga, bingung kadang.. tak tahu nak masak apa. Mujur anak-anak tak ada masalah sangat.. apa yang ita masak mereka makan aje.. Cuma ita aje yang kadang.. macam pening tak tahu nak masak apa.

Berjam-jam di dapur.. buka tutup buka tutup peti ais.. Selongkar habis peti ais...cari harta karun yang ada untuk di masak..
Hingga memaksa ita untuk selongkar pula dapur kawan-kawan untuk cari menu istimewa untuk di masak.

Alhamdulillah.. jugak kan.. untung ada rakan-rakan yang sudi berkongsi resepi masakan.. Boleh juga di jadikan rujukkan bila kita dalam kebuntuan. Semoga perkongsian yang ikhlas ini dapat memberi ganjaran pahala untuk rakan-rakan yang tak pernah lokek berkongsi.

Hari ini sekali lagi ita berkongsi resepi rakan-rakan yang telah ita cuba dan ita sajikan untuk hidagan berbuka puasa.
Menu yang ringkas-ringkas aje dari ita. Jom masuk dapur intai apalah juadah yang ita sediakan untuk keluarga hari ini.




Hidangan pertama yang ita sediakan ialah lai chee kang. Lai chee kang ni kata orang dapat menyejuk dan menyeharkan badan. Alhamdulilah lah kan.. setelah seharian berlapar dan dahaga.. kita segarkan dengan menghirup kemanisan lai chee kang.

Lai chee kang ni boleh di sajikan sejuk atau panas. Ramuan yang di gunakan terdiri dari buah-buah kering dan pelbagai mengikut citarasa dan keperluan masing-masing. Cara membuatnya juga cukup mudah.. tapi bahan yang di perlukan adakalanya agar sukar di temui.

Jom kita intai apa bahan-bahan yang di perlukan


LAI CHEE KANG

Buah mata kucing kering
Buah kabung
Biji selasih
Beras barli
Getah anggur
Kembang semangkuk
Halua kundur
Kismis
Buah laici dalam tin
Kacang tanah
Cincau
Agar-agar
Nata de coco
Gula batu
Gula Melaka
Gula pasir
Daun pandan

Bahan-bahan di atas ni tak lah di gunakan semua. kalau nak guna semua pun boleh juga. atau boleh pilih mana yang berkenan di hati. Berapa sukatannya pula terpulang , tiada sukatan yang khusus.. sesuamnya terserah pada selera masing-masing. Ita pun tak gunakan semua bahan ni dalam lai chee kang yang ita sediakan.

Buah mata kucing kering tu kita rebus hingga kembang.
Bila dah kembang masukkan daun pandan, gula Melaka, Gula batu dan gula pasir.
Biarkan semuanya larut.
Bila dah didih tutup api, masukkan halua kundur, getah anggur  dan kismis
Biarkan sejuk
Sementara itu, kita rendam kembang semangkuk dalam air panas.
Rendamkan juga biji selasih
Beras barli juga di rebus, bila kembang tapis ketepikan

Bila air dah sejuk, masukkan dalam bekas besar
Masukkan kembang semangkuk, biji selasih, beras bali, halua kundur, cincau atau agar-agar, buah kabung, nata decoco, laici dalam tin atau apa-apa lagi yang di rasakan sesuai dengan selera keluarga.
Akhir sekali bila nak di sajikan, sendukkan dalam mangkuk dan taburkan kacang tanah.
Ita tak letak kacang tanah sebab anak-anak tak suka.
lai chee kang siap di sajikan sejuk atau dingin


Pembuka selera ita hari ini pula ita sediakan sardin roll. Dah berapa hari ita asyik sediakan manisan aje kan.. hari ni tekak nak rasa yang pedas-pedas dan masin-masin pulak.
Tergoda dengan sardin roll yang di sediakan oleh kak Wan membuatkan ita tak sabar nak mencuba.
Untuk inti ita ubah sikit ikut selera keluarga. Ita tumis dan masak sardin kerana ita ni tak boleh makan sardin yang tak di masak dulu. Jom intai resepi sardin roll pulak


BAKED SARDIN ROLL
Resepi Oleh : Kak Wan

Sardin Gulung Bakar / Baked Sardine Roll

Bahan-bahan
300gm tepung gandum
120gm marjerin / mentega sejuk
1/2 sudu teh garam
3 sudu besar air ais (air dari peti sejuk)

Inti Sardin
1 tin sardin sederhana
1/2 biji cili merah di cincang
1/2 biji bawang besar di cincang
1 sudu kecil jus limau nipis
1/2 sudu teh garam / secukup rasa
sedikit lada sulah

1 biji kuning telur untuk glis

Inti Sardin :  Lecek sardin (keluarkan dulu sosnya), gaul bersama bahan-bahan yang lain hingga rata.  Jika inti agak kering tambahkan sedikit sosnya.

1.  Doh Pastri :  Gaul dan ramas marjerin ke dalam tepung sehingga menjadi seperti serbuk roti.  Masukkan sedikit garam dan air sejuk dan uli hingga menjadi doh.

2.  Canai pastri hingga 3mm tebal dan potong persegi 4 x 4in.  Isikan setiap potongan pastri dengan inti sardin.

3.  Sapu tepi pastri dengan putih telur dan gulung kemas.  Letakkan ke atas dulang pembakar dan glis atasnya dengan kuning telur.  Buat 2 atau 3 cucukan di atas permukaan pastri dengan garpu.

4.  Bakar di dalam oven yang telah di panaskan terlebih dahulu pada suhu 180C di tingkat atas selama 10 minit.  Kemudian keluarkan dari oven dan sapu lagi dengan kuning telur (supaya warnanya kuningnya lebih terang)  Kurangkan suhu kepada 130C dan bakar lagi selama 15 minit atau hingga masak.

** Doh pastri agak keras tetapi jangan di tambah air.  Doh akan ranggup selepas dibakar.

Cara Ita untuk inti sardin roll
1 tin sardin
2 biji cili hijau atau merah ~ buang bijinya dan di cincang
5 biji cili padi ~ di cincang halus
3 ulas bawang merah ~ di hiris
2 ulas bawang putih ~ di cincang
1 inc halia ~ di hiris halus
1 sudu lada hitam serbuk
sedikit air asam jawa
garam dan gula secukup rasa
2 sudu besar sos cili
sedikit daun sup adan daun bawang di cincang halus

Isi sardin di buang tulang tengah dan di lenyek bersama sosnya
panaskan minyak dan tumiskan bawang putih, bawang merah, cili padi, cili merah dan halia hingga harum
Kemudian masukkan sardin
masak hingga garing dan terbit minyak
masukkan cili sos dan air asam
masak lagi hingga sedikit kering
masukkan garam dan gula secukup rasa
akhir sekali masukkan daun sup dan daun bawang yang di cincang
Bila dah masak angkat dan tapis untuk membuang minyaknya

Selain 2 menu di atas, ita juga sediakan bihun sup untuk keluarga. Resepi ini hasil perkongsian dari Ida Shaida.
Jom kita intai pula resepi mudah dan ringkas ini



BIHUN SUP UTARA
Resepi Oleh : Ida Shahida

Resepi ni dapat banyak, kalau keluarga tak ramai buat setengah daripada sukatan bahan

Daging 2 kilo
Tulang 2 kilo
atau
kalau ayam beli yang tulang kerangka sahaja 3 ekor
Isi ayam 6 ketul

3 batang serai ~ di ketuk
3 inci lengkuas  ~ diketuk
3 inci halia ~ diketuk
2 labu bawang putih ~ di hiris 
7 biji bawang merah ~ di hiris
Daun leek * salery * ~ diptong besar 3 inci ~ ika ada

2 sudu besar gula 
secukup rasa pak aji
2 kiub ayam atau  daging maggi ~ saya lebih suka guna kiub ayam- lebih sedap lebih power walaupun nampak pelik tapi percayalah kiub ayam lebih sedap jika dimasukkan kedalam masakan berasaskan daging , ayam dan ikan)
1 camca besar lada hitam ~ ditumbuk kasar
1/2 sudu serbuk kunyit masuk kedalam periuk sup
2 sudu teh garam
6 batang kulit kayu manis
8 bunga lawang 
10 buah pelaga 
2 bungkus perencah 'sup tulangj
air secukupnya (periuk besar daging mesti tenggelam)

Masukkan daging di dalam periuk besar dan dikuti dengan air sehingga daging tenggelam dan hampir 3/4 penuh periuk. Masakkan di atas api. 

Bila sudah mendidih masukkan ke semua bahan yang telah di bersihkan, kulit kayu manis, bunga lawang, buah pelaga. 
Biarkanlah ia masak 11/2 -2 jam supaya daging dapat empuk dengan sempurna. ~ air boleh di tambah jika surut 
Setelah daging empuk keluarkan ke semua bahan yang di rebus bersama daging tadi ~hanya tinggalkan ketulan tulang dan daging sahaja.

Teruskan merebus.dan masukkan kiub ayam, gula, pak aji, garam, lada hitam. serbuk kunyit dan selebihnya tu...bolehlah di rasa kuah sup ini. 
Sebatikan rasanya seimbang. 
Bila sudah secukup rasa angkatlah ke semua ketulan daging di dalam periuk besar tadi. sejukkan dan bolehlah di potong untuk jadikan bahan hiasan bihun sup. 
** untuk pengetahuan:
 kuah sup ini hanya kelihatan kosong tanpa ada tinggal satu bahan pun di dalam kuahnya termasuklah 3 sekawan tadi.


BIHUN 
1 1/2 kampit bihun yang besar ~ rendam bihun bersama 1 sudu teh serbuk kunyit. 
Bila bihun sudah agak lembut bolehlah di celur sekejab. 
Celur dalam air didih-2-3 minit saja

HIASAN

Daging ketulan besar yang telah di rebus empuk ~ dipotong kiub kecil kecil 
Daun sup ~  dihiris halus 
daun bawang ~ di hiris halus
1 kampit kecilbawang goreng 
100gram lobak masin - dicincang halus halus


SAMBAL

Cabai goreng atau sambal  ini memainkan peranan sangat penting untuk bihun sup sebab sedap sambal sedaplah bihun sup anda.

minyak 1 cawan ~ minyak kena banyak sebab nak bagi cabai2 betul2 masak
3 senduk nasi cili kering yg telah dikisar
8 camca cili sos
bawang merah 4 ulas ~ dimayang
bawang putih 3 ulas ~ dimayang
gula 5 camca
garam 1 camca kecik

Tumis bawang, cili kisar, cili sos, garam dan  goreng sampai cili masak betul-betul baru ditambah gula...biar pekat . 
Masak lagi sampai sambal jadi warna merah tua atau gelap.
Gguna api sederhana dan perlahan sahaja bila hampir pekat.
Sambal kena manis baru nama sup utara lagipun baru sedap!!




3 comments:

Gee® said...

Wow..!!

sabariah razali said...

nampak sedapla sardin roll tu..hmmm

away said...

kak ita, saya cuba tp pastry nye jadi rapuh dan tak mudah melekat, susah utk saya bentuk,kenapa yeh?

Powered by Blogger.