Follow if you like

Jun 13, 2016

Juadah berbuka puasa 7 Ramadhan


Assalamualaikum..

Iftar 7 Ramadhan
Seminggu sudah umat Islam menjalani ibadah puasa. Seminggu sudah berlalu pasti ramai yang sudah mula membuat persiapa menyambut kedatangan bulan Shawal. Buat persiapan sikit-sikit supaya kita tidak terlalu sibuk di penghujung Ramadhan hingga meninggalkan amalan yang perlu di laksanakan sepanjang Ramadhan.

Bagi kita ibu bapa, keseronokkan lebih kepada keperluan anak-anak. Memandangkan ekonomi yang tak berapa baik sekarang, ramai yang sudah mula merancang perbelanjaan. Hanya keperluan anak-anak yang menjadi keutamaan. Beberlanja apa yang perlu sahaja.. jangan membazir.. Walaupaun raya setahun sekali tapi jangan sampai dengar guruh di langit.. habis air tempayan di curahkan..

Berbalik kita kepada juadah atau hidangan yang kita sediakan buat keluarga. Sebenarnya ianya juga satu ibadah. Memberi makan kepada mereka yang berpuasa. Tapi jangan sampai berlebihan.. hingga membawa kepada pembaziran. Masak cukup untuk makan satu hidangan untuk keluarga. Jangan kerana melayan halua perut yang berkeroncong hingga kita tewas dalam godaan nafsu.




Juadah berbuka puasa ita pada hari ini cukup istimewa, sedap-sedap semuanya dan kami menikmati juadah ini dengan penuh berselera. Alhamdulillah rezeki Allah dan nikmat yang masih Allah berikan.
Terima kasih juga pada kawan-kawan yang kongsikan resepi yang hebat ini, dan ianya memudahkan tugasan ita untuk menyediakan juadah berbuka puasa bersama keluarga.

Tugasan ita hari ini menyediakan nasi ayam, menu pilihan yang di minta oleh Azrul.
" nasi ayam ya mak... dah lama tak makan nasi ayam "
Masih terngian-ngiang lagi permintaan Azrul di hening subuh.


Hasil pencarian ita temui resepi nasik ayam yang ita rasa ada kelainan dalam penyediaannya.. cukup mudah dan ringkas. Lantas tak sabar nak mencuba resepi yang di kongsikan oleh Nurulwahida Othman. Mernurut Nurul, resepi ini adalah antara resepi yang di olah semula dari beberpa resepi yang sedap dan di himpunkan menjadi satu hidangan nasi ayam yang enak dan lazat oleh Rafizah Idayu. Menurut Nurul lagi ianya adalah adaptasi daripada resepi nasi ayam yang di kongsikan oleh kak Laily Subang dan perapan ayam yang di kongsikan oleh Tuan Mustaffa Haji Othman seorang bekas masterchef yang pernah berkhidmat di Istana Buckhingham dan merupakan pemilik restoran Steak Me'nate yang menjadi viral di laman sosial satu masa dulu.

Cara penyediaan cukup mudah, bahan yang di perlukan juga tidak rumit, dan ada sedikit kelainan yang istimewa dan harus di cuba.
Pasti dah tak sabar kan... Jom kita intai-intai resepi.. mana tahu jika cukup bahan-bahannya.. bolehlah sedikan untuk keluarga pula petang nanti.


NASI AYAM UMI
Resepi Oleh : Laily Subang
Rujukkan : Nurulwahida Othman

Sebelum kita mulakan proses menanak nasi ayam, kita kena sediakan stock ayam. Stock ayam ini nanti kita akan gunakan untuk

  • Tanak Nasi Ayam
  • Sup Ayam
  • Sambal Lada

Oleh itu Stock ayam perlu di bahagi kepada 3 bahagian.

Resepi Stock Ayam

1 ekor ayam yang 2 kg ke atas
Ayam di potong ~ tak kiralah nak potong kecil, potong 8, potong 2 atau nak rebus terus seekor.
Larikan lemak ayam ~ lemak ayam ni adalah rahsia istimewa dalam penyediaan ayam ini. Lemak ayam banyak di bahagian bontot ayam. Lemak ini di simpan untuk menanak nasi kita nanti.


Rebus air dalam periuk hingga mendidih dengan menggunakan api yang besar
Pastikan air yang banyak hingga ayam tenggelam
Bila air dah mendidih barulah masukkan ayam
Ita letakkan sedikit garam ketika merebus ayam
Kemudian tutup periuk dan biarkan ayam empuk selama 5 hingga 6 minit
Jika merebus seekor ayam, lebihkan masa rebusan sedikit
Bila dah 5 minit angkat ayam dan toskan
~  Tujuan menggunakan air mendidih ketika merebus adalah untuk memerangkap jus ayam agar terus kekal dalam daging ayam tersebut


Resepi Nasi Ayam

3 cawan beras
~ jika guna beras biasa sukatan air sama dengan sukatan beras. Jika guna beras basmathi, sukatan air di lebihkan sedikit.
3 cawan air stock ayam
2 ulas bawang putih ~ di tumbuk
1 inc halia ~ di titik atau ketuk
lemak ayam ~ dari 1 ekor ayam yang kita potong
1 kiub pati ayam
1 helai daun bay leaf ~ kalau tak ada letak daun pandan pun boleh
1 sudu teh serbuk kunyit
garam secukup rasa
Rempah tumis 4 sekawan ~ kulit kayu manis, bunga lawang, bunga cengkit dan biji pelaga ( yang ni ita tambah )


Beras di rendam dengan 1 sudu teh serbuk kunyit
Jika menggunakan beras basmathi, rendam lama sikit anggaran 3 jam
Kemudian cuci bersih
~ Tujuan rendam dengan kunyit untuk mendapatkan sedikit warna kuning lembut pada nasi ayam kita nanti.


Masukkan lemak ayam yang telah di cuci bersih ke dalam periuk nasi.
Kemudian tutup periuk, lemak akan bertukar menjadi minyak
Buangkan baki lemak yang tertinggal dan biarkan hanya minyanya sahaja dalam periuk nasi
Masukkan bahan tumis ( kulit kayu manis, bunga lawang, cengkih dan biji pelaga ) bawang putih yang di tumbuk halus, halia yang telah di ketuk dan daun bay leaf.
Tumis hingga garing dan naik aromanya
Kemudian tuangkan air rebusan ayam.
Masukkan juga kiub ayam dan sedikit garam
Akhir sekali masukkan beras
Tanak nasi seperti biasa.


Resepi Ayam Madu
Resepi Oleh : Tuan Mustaffa Haji Othman
Rujukkan : Nurulwahida Othman

2 ulas bawang putih ~ di tumbuk halus
2 sudu besar madu
2 sudu besar sos tiram
1 sudu besar kicap pekat
1 sudu besar minyak bijan ~ optional
1 sudu kecil lada sulah
garam secukup rasa

Satukan semua bahan dalam sebuah bekas
Kemudian lumurkan pada ayam
Perap ayam 15 minit ~ 1/2 jam

Kemudian panaskan minyak dalam kuali
Pastikan minyak betul-betul panas
Api biar sederhana tapi minyak harus betul-betul panas baru masukkan ayam
Masak ayam 5 ~ 7 minit sahaja
Angkat ayam yang telah masak dan saringkan
~ Tujuan minyak betul-betul panas , supaya luar ayam garing masaknya tetapi daging di dalam masih lagi jucy.


Resepi Sambal Lada

6 biji lada merah ~ dikisar
2 ulas bawang putih ~ di kisar
1 sudu jus limau nipis
1 inc halia ~ di kisar
4 sudu besar gula
1 sudu teh garam
3/4 cawan air rebusan ayam
1 sudu teh tepung jagung ~ ita tak letak
2 sudu besar sos cili ~ ita tambah
1 sudu besar kicap manis ~ ita tambah

Satukan semua bahan kisar dalam blender, masukkan air rebusan ayam dan kisar hingga halus
Tuangkan dalam periuk dan masak atas dapur
Masukkan garam dan gula secukup rasa
Ita tambahkna sos cili dan sedikit kicap manis
Bila dah masak, perahkan jus limau dan hidangkan bersama set nasi ayam


Sup Ayam

2 biji kentang ~ di potong kecil
1 batang carot ~ di potong kecil
1 pokok daun bawang ~ ambil bahagian bawangnya  ( 2 inc dari akar ) dan belah 2
1 bunjut rempah sup bunjut
1 inc halia di ketuk
1 kiub ayam
2 ulas bawang putih ~ di tumbuk
garam secukup rasa

Baki air rebusan tadi panaskan semula
Masukkan kentang, carot dan daun bawang
Masukkan juga sup bunjut dan kiub ayam
Panaskan sedikit minyak dan tumiskan bawang putih dan halia
Masukkan dalam sup ( jangan masukkan minyaknya )
Perasa kan garamnya
Sedia di hidangkan bersama set nasi ayam

Bahan sampingan

Daun salad
Tomato ~ hi hiris nipis
Timun ~ di hiris nipis


Selain set lengkap nasi ayam, ita sediakan juga minuman penghilang dahaga setelah seharian berpuasa. Minuman ini cukup istimewa kerana ia gabungan 2 minuman yang menjadi penyegar iaitu air kelapa laut dan air longan.

Ia sebenarnya buka sahaja boleh menjadi minuman malahan boleh menjadi dessert juga untuk merai tetamu jika kita mengadakan majlis di rumah. Apa kata cuba untuk hari lebaran nanti. Pasti ramai yang memuji keenakkan minuman istimewa ini


AIR KELAPA LAUT LONGAN

1 tin air kelapa laut dalam tin ~ jenama Hosen
1 tin air longan dalam tin ~ jenama Hosen ( yang ni kalau nak letak 2 tin atau lebih pun boleh )
Air gula secukupnya atau boleh juga gantikan madu jika suka
Air secukupnya ~ jika jadikan minuman ~ jika dessert tak perlu
Ais secukupnya

Satuka air kelapa laut dan air longan dalam jug atau bekas
Letakkan air ( jika nak jadikan minuman )
Perasakan dengan air gula atau madu secukup rasa manis-manis buah
Letakkan ketulan ais dan hidangkan dingin


Selain minuman yang menjadi penyegar setelah seharian berpuasa, ita juga sediakan pemanis mulut. Pemanis mulut ni boleh di hidangkan selepas menikmati menu utama atau di hidangkan ketika moreh nanti.

Ia adalah permintaan anak dara ita Dalili setelah tak puas lagi menikmati keenakkan wadai kiping yang ita sediakan pada iftar 5 Ramadhan yang ita kongsikan di SINI
"mak .. nanti buat lagi eh bubur yang hari tu... "
pesan Dali berkali-kali sebelum melangkah ke sekolah

Di sebabkan ita dah sediakan sebelum ini dan terasa masih baru lagi.. ita cuba beralih pada resepi yang lain pula.. yang sama tapi tak serupa..

" ala... napa mak buat bubur lain.. kita nak yang hari tu.. "
rajuk Dalili bila lihat ita menyediakan bubur yang lain pula..
" cuba dulu.. tak cuba tak tahu.. " kata ita cuma memujuk dan meyakinkan..

Alhamdulilah... tak sangka percubaan yang tidak sia-sia.. ianya lebih enak dan lebih lazat lagi.. hingga berulang-ulang di nikmati kami sekeluarga.. sedapnya lah.. kawan-kawan apa tunggu lagi.. cubalah.. sedap tau! rugi tak cuba..


BUBUR CANDIL
Resepi Oleh : Kuliner Sehat

Resepi ni dapat sikit aje ya, ita gandakan untuk dapat banyak sikit

Bahan Candil

150 gm tepung pulut
1 sudu teh air kapur makan
1/2 sudu teh garam
125 ml air ~ anggaran

Satukan semua bahan dalam mangkuk kecuali air
tuangkan air sedikit-sedikit sambil di uli hingga menjadi adunan yang boleh di bentuk dan tidak lembik
Bentukkan atau gentel bulat-bulat dan susun atas dulang yang telah di letakkan sedikit tepung supaya ia tidak melekat-lekat

Panaskan air dalam periuk hingga didih
Masukkan bebola candil dan biarkan ia masak
Jika ia terapung di permukaan air mermakna dah masak lah tu
Angkat dan letakkan dalam bekas berisi air supaya ia tidak melekat-lekat


Bahan Kuah Gula 

2 sudu makan tepung pulut
1 sudu makan tepung jagung
100 ml air untuk larutkan tepung
2 helai daun pandan di simpul
750 ml air
200 gm gula merah
4 sudu besar gula pasir ~ ita tambah
1 buku gula Melaka ~ ita tambah
secubit garam ~ ita tambah

Satukan air, gula merah, gula pasir dan gula Melaka bersama daun pandan yang di simpul dalam periuk dan masak hingga gula larut dan mendidih
Kemudian tapis
Masukkan semula ke dalam periuk dan panaskan semula
Tuangkan adunan tepung pulut dan tepung jagung yang telah di bancuh dengan air
Letakkan secubit garam dan masak hingga didih
Masukkan bebola candil
Masak dan rasakan manis lemaknya

Bahan Santan
1 biji santan kelapa pekat
2 sudu besar tepung jagung ~ di bancuh dengan sedikit air
1 sudu teh garam

Masak santan yang di campur garam
Tambahkan bancuhan tepung jagung dan masak hingga pekat
Tutup api
Hidangkan bubur sandil bersama santan pekat


Alhamdulillah..
Inilah sahaja menu yang sempat ita sediakan buat hidangan berbuka puasa kami sekeluarga.
Alhamdulillah semuanya sedap-sedap belaka dan dapat menghilangkan lapar dan dahaga kami seharian berpuasa.

Kepada rakan-rakan yang pening kepala nak fikir juadah berbuka.. jangan segan untuk mencuba hidangan yang ringkas tapi menyelerakan ini. Semoga perkongsian ini sedikit sebanyak dapat membantu rakan-rakan , merancang menu yang ingin di hidangkan buat keluarga tercinta.











3 comments:

adda syuhada said...

wahh boleh try nanti ni ..tq kak

Zira Saleh said...

Harini saya ikut resepi Cik ita la ye. Must try recipe. Berbuka nasi ayam Insyaallah 😘

Reni Yahya said...

Wow! Nasi ayam, bubur candil & air kelapa laut longan...kombinasi yg sempurna. Terima kasih share resepi...saya nk cuba buat nanti

Powered by Blogger.