Follow if you like

Jun 10, 2016

Juadah berbuka puasa 5 Ramadhan 1437


Assalamualaikum..
Alhamdulillah dah selamat dah berbuka puasa..
Menu buka puasa ita hari ini cukup mudah, ringkas dan sangat simple. Menu yang simple ini adalah pilihan anak dara ita Dalili.
Dalili hari ni minta ita buatkan kuey teow goreng. Tak nak pedas dan tak nak letak kerang ulangnya berkali-kali.




Kuey teow adalah mee kesukaan kami sekeluarga, biasanya Azrul lah yang menyediakan kuey teow untuk kami. Kuey teow yang Azrul sediakan sangat sedap dan sesuai selera emak dan ayahnya. Tapi hari ni Dalili tak benarkan abangnya itu yang mengoreng mee sebaliknya nak ita yang sediakan. Katanya kuey teow yang abangnya sediakan selalunya agak pedas berbanding yang emaknya buat.
Emmmm.. macam-macam Dalili ni.. saja aje.. dia nak buli maknya puasa-puasa ni.. kan..

Tak ada masalah lah cik Dalili oiii... lagi mudah kerja maknya. Tak payah nak masak lauk pelbagai. Mudah dan ringkas.. jadi dapatlah maknya relaks sikit kan..


Untuk pemanis mulut pula ita sediakan Wadai Kiping.
Wadai Kiping adalah bubur atau pemanis mulut yang cukup popular di kalangan orang Banjar. Ia kebiasannya di hidangkan setiap kali bulan Ramadhan atau ketika mengadakan kenduri kendara. Ia seakan penyediaan kuih butir nangka dan puteri mandi. Kira macam butir nangka dan puteri mandi bergabung lah kan.. hasilnya meletup! letup! kesedapannya.

Walaupun ita bukanlah orang Banjar, tapi bila menikmati wadai kiping ni.. memang terasa keenakkan makanan tradisional ini.. sedap sangat dan kami sekeluarga sangat sukannya.
Cara membuat pulutnya sama seperti kaedah penyediaan pulut untuk puteri mandi, di gentel bulat dan di lekukkan pada tengahnya. Kuahnya pula seakan kuah butir nangka. Cuma butir nangka ada yang guna gula Melaka dan ada guna gula pasir tu yang kuahnya ada yang putih santan dan ada yang lemak gula Melaka.

Bezanya Wadai Kiping menggunakan gula merah atau ada sesetengah tempat memanggil gula timbang. Tapi ita campurkan juga sedikit gula Melaka untuk dapatkan rasa lemak-lemak manis.
Cubalah rugi tak cuba, sangat sesuai untuk hidangan di bulan Ramadhan, lembut aje bila lalu di anak tekak ni..



Untuk minuman pula, hari ni ita sediakan air sirap selasih yang mudah dan ringkas. Senang nak buat dan anak-anak pun suka.

Menu sahur ita pun simple aje hari ni. Ita goreng ikan dan masak tumis sawi belacan. Kebetulan lauk ayam masak merah ada lagi. ita cuma goreng ayam dan masukkan dalam kuah ayam masak merah yang masih berbaki. Alhamdulillah, tak lah membazir. Ita masak ngam-ngam aje untuk sekali makan. Malas nak masak banyak-banyak, sebab bila berbuka dan bersahur memang tak makan banyak.. bila dah minum aje.. dah pun kenyang.. yang dok mengidam nak makan macam-macam sebelum berbuka.. semua entah kemana...


SAWI TUMIS BELACAN

1 ikat sayur sawi ~ di potong dan cuci bersih
5 biji cili api di titik

Bahan kisar
3 ulas bawang merah
2 ulas bawang putih
sedikit belacan

garam secukup rasa
air
minyak untuk menumis

Panaskan minyak
Tumiskan bahan kisar hingga harum
Masukkan air dan cili api
Bila kuah didih perasakan dengan garam
Akhir sekali masukkan sayur
masak sebentar dan sedia di hidangkan


KUEY TEOW GORENG
Resepi Oleh : Amie's

Bahan-bahan:
600 gram kuey teow - bilas dan toskan
1 cawan hirisan daging ayam ~ ita guna daging
2 keping fish cake - hiris nipis ~ ita guna fish ball
4 batang sosej - potong bulat ~ tak letak
1 cawan taugeh
1 cawan daun bawang yang dipotong sepanjang 3cm
2 sudu makan sos tiram
3 sudu makan sos tomato ~ ita guna tomato buah
3 sudu makan sos cili
4 sudu makan kicap manis
1 sudu teh serbuk pati ayam
3 ulas bawang putih cincang
1 labu bawang besar cincang
minyak

Cara:
Panaskan sedikit minyak dan tumis bawang putih serta bawang besar hingga layu dan kekuningan.
Masukkan daging ayam dan tumis hingga masak.
Seterusnya masukkan fish cake dan sosej. Gaul sebati.
Tambahkan sos tiram, sos tomato, cili sos dan kicap manis.
Masukkan kuey teow bersama taugeh.
Tambahkan perasa dengan menaburkan serbuk pati ayam. Gaul sebati dan akhir sekali masukkan daun bawang.
Kacau sekali dua dan padamkan api dapur.



WADAI KIPING
Resepi Oleh : Na-kitchen

Bahan A
2 cawan tepung pulut
1 sudu besar air kapur
Air secukupnya
1/2 sudu teh garam

Bahan B
1 cawan santan
6 sudu besar gula merah atau gula timbang
4 sudu besar gula pasir
secubit garam
1/2 ketul gula Melaka
1 helai daun pandan di simpul
air secukupnya
Durian ~ jika suka

Satukan bahan A kecuali air.
Tuang air sikit-sikit dan uli hingga boleh membentuk doh, Jika terlembik tambah aje tepung
Uli bulat-bulat dan tekan tengahnya dengan jari hingga membentuk lubang
Susun atas dulang, dan buat hingga habis adunan

Panaskan air hingga didih dan masukkan doh yang telah di gentel tadi
Bila ia timbul, angkat dan letakkan dalam mangkuk atau bekas yang berisi air.

Dalam periuk lain, satukan gula merah, gula pasir, gula Melaka, daun pandan simpul dan air dan masak hingga didih dan gula larut.
Bila dah didih, tapis
Masukkan semula dalam periuk dan masak semula
Tuangkan santan dan secubit garam
Senantiasa kacau supaya tak pecah santan
masukkan butil-butil pulut tadi
Jika suka masukkan durian ( ita tak letak)
dan masak hingga didih
rasakan manis dan lemaknya
Jika kurang manis, tambahkan jika perlu
Sedia di hidangkan


AIR SIRAP SELASIH

3 sudu teh biji selasih
sedikit air suam untuk merendam selasih
sirap rose secukupnya ( yang bergula )
ketulan ais
Air

Biji selasih di rendam dalam air suam hingga kembang
Sediakan air sirap dengan mencampurkan sirap rose dan air
Tuangkan biji selasih yang telah kembang
Tambahkan ketulan ais untuk rasa yang dingin dan segar








No comments:

Powered by Blogger.