Follow if you like

Jun 21, 2016

Juadah Berbuka Puasa 14 Ramadhan


Juadah berbuka puasa pada 14 Ramadhan yang lalu. Menu yang serba ringkas yang sempat ita sediakan di kala ita semakin sibuk menyiapkan tempahan biskut raya. Jadi mana yang sempat aje lah kan.. Dah pertengahan Ramadhan ni.. anak-anak dah semakin kurang memilih nasi. Bila melihat ibunya yang semakin sibuk, mereka pun dah tak banyak songeh.. apa aje mak masak kita makan..

Alhamdulillah mudah sikit kerja maknya.
Ok hari ini ita kongsikan resepi yang sempat ita sediakan.
Kita mulakan dengan minuman dahulu ya. Minuman yang menjadi kesukaan suami, air mata kucing. Minuman ni sesuai di minum panas atau sejuk. Tapi bulan Ramadhan ni semua minta yang dingin.
Mudah aje cara penyediaan air mata kucing ni..





AIR MATA KUCING

1 gengam mata kucing kering
1 helai daun pandan di simpul
gula secukup rasa
air secukupnya

Rebus mata kucing dengan air dan daun pandan hingga kembang
Bila dah kembang masukkan gula secukupnya
Biarkan didih
Bila dah masak sejukkan
Hidangkan dengan ketulan ais untuk rasa yang dingin


BIHOON GORENG TAUCO 
Resepi Oleh : Adnan Ibrahim

200 gram mee hoon
3 camca besar pes cili*(*resipi dibawah)
100 gram taugeh, buang ekor, cuci dan toskan
1 keping fish cake, hiris
15 ekor udang sederhana besar, bersihkan'
1 1/2 camca besar taucho
1 camca besar sos tiram
1 biji telur, dipukul sedikit
1 camca besar sos tomato
Hirisan daun bawang untuk hiasan
Hirisan cili merah untuk hiasan'

Bahan Pes Cili
2 1/2 cawan cili kisar
1 biji bawang besar saiz sederhana*
5 biji bawang merah*
3 ulas bawang putih*
2 camca besar udang kering, rendam, cuci dan toskan*
2 camca besar ikan bilis, rendam, cuci dan toskan*(*kisar halus)
1 camca besar jus asam jawa yang pekat
Garam dan gula secukup
Serbuk perasa secukupnya (yang ni mat tak letak, cuma tulis saja)


Untuk pes cili

Panaskan minyak dalam kuali, kena lebih sikit. Tumis bahan kisar halus hingga harum, masukkan cili kisar dan terus menunis hingga garing dan terbit minyak, guna api sederhana, dan dikacau selalu. Tambah jus asam jawa, gula secukup rasa dan sedikit garam (garam jangan banyak, bagi rasa lemak saja dah ok). Masak sekejap lagi dan boleh matikan api, biar sejuk boleh letak dalam botol, simpan dalam peti sejuk untuk kegunaan kemudian..

Cara penyediaan

Panaskan sedikit minyak, masukkan telur dan biar mengeras sikit, kacau hingga separuh hancur, tolak tepi kuali. Masukkan pes cili, taucho bersama sos tiram dan sos tomato. Tambah udang, fish cake dan tauhu, gaul rata bersama telur tadi, tuang sedikit air. Biar mendidih.
Kemudian masukkan mee hoon tadi, kacau hingga rata. Masak sekejap, tambah taugeh dan gaul. Kemudian rasa jika kurang masin, renjiskan dengan sedikit kicap cair. Bila dah ok boleh matikan api. Hidang dengan menabur hirisan daun bawang dan cili merah


SAGO GULA MELAKA
Resepi Oleh : Cik Matahariku

Bahan Puding Sagu
1cawan biji sagu (warna putih)
1 liter air
1 helai daun pandan simpul
Pewarna kegemaran

Cara-Cara Menyediakan Puding Sagu:

1.Rendam biji sagu lebih kurang setengah jam.Kemudian toskan
2.Didihkan air bersama daun pandan.
3.Masukkan biji sagu ke dalam air yang mendidih tadi.
4.Masak hingga sagu bertukar jernih.Tutup api dan biarkan seketika.
5.Toskan sagu dan lalukan dibawah air paip yang mengalir.Untuk buang kanji.
6.Bahagikan sagu kepada beberapa bahagian.Titiskan warna kegemaran     masing.Kacau guna garfu.
7.Masukkan ke dalam acuan.Simpan dalam peti ais untuk disejukkan.
  
Bahan Untuk Kuah Gula Melaka
1 ketul gula melaka/gula nipah/gula kabung ( hiris kecil dan nipis supaya mudah larut)
1/2 cawan gula pasir
1/2 cawan air
1 helai daun pandan simpul

Cara-Cara Menyediakan Kuah Gula Melaka:
Satukan semua bahan, masak hingga gula larut dan pekat kemudian tapis. Simpan dalam peti ais untuk disejukkan.

Bahan Untuk Kuah Santan 
1 cawan pati santan + 1/4 camca teh garam

Cara Menyediakan 
1 cwn santan pekat masak bersama 1 cwn air,tambah sedikit garam dan sejukkan.
Untuk menghidang:
Keluarkan sagu dari acuan, curahkan kuah santan dan juga kuah gula melaka. 

Nota: Puding ni sedap dimakan bila disejukkan beberapa jam. Boleh juga menggantikan kuah santan dengan susu cair.






2 comments:

eee said...

> assalam ita..sedap semua menu berbuka dr ramadhan pertama lagi, x pernah x jengah ke blog ita.mmg terbaik.ralit tgk gambar2.

> semalam pun sy buat air mata kucing tp knp mata kucing sekarang x mcm dulu2, gelap sikit warnanya.adakah mata kucing yg sekarang ni lebih baik/bersih ek?

> satu lg,nk bg tips.nampak mihun ita putus2.cuba rendam air biasa dlm 20 minit je.lepas tu terus masak.insyallah x putus2.sorry ye, share je. mata sy je mengada2.

> x yah la post comment sy ni (klu terfikir nak bt camtu).suka2 je nak share.maaf klu kata2 menyinggung.

> selamat berpuasa n selamat hari raya..maaf zahir batin.

> semoga terus berkarya n sukses ita!!

insan biasa said...

Terbaikkklaaa kak ita..mleleh air liur tgk hidangan akk kali nii..walaupun ringkas tp tetap mengancam tunas rs..teruskn bkongsi resepi dgn kami pembaca setia blog masam nanis azlita..

Powered by Blogger.