Follow if you like

Jun 20, 2016

Juadah berbuka puasa 13 Ramadhan 1437


Assalamualaikum

Apa khabar rakan-rakan yang ita kasihi. Alhamdulillah kita telah pun 2 minggu menjalani ibadah puasa. Pasti tika dan saat ini para ibu sudah mula sibuk dengan persiapan menyambut Aidil Fitri. Ada yang dah mula membuat biskut raya, menyiapkan pakaian anak-anak dan tak kurang juga yang sudah mula mengemas rumah.

Ita pula macam ni lah, masih lagi sibuk menyiapkan tempahan biskut raya. Ini pula dah 2 hari sakit kepala, berdenyut-denyut.. migrane agaknya. Bila sakit kepala ni.. aduyaiii... memang masalah banyak tugasan yang tergendala. Tapi kadang ita lawan jugak.. buat tak tahu walaupun sakitnya bukan kepalang. Masih lagi teringat pesan mak setiap kali ita tidak sihat..
" jangan di manjakan sangat sakit tu... nanti jadi malas.. "
Bila teringat pesanan emak.. sakit-sakit terpaksa juga ita kuatkan badan.. Harap dapatlah ita siapkan segala tempahan dalam masa yang di janjikan.

Alhamdulillah dalam sakit-sakit dan dalam sibuk menyiapkan tempahan.. sempat juga ita masak untuk juadah berbuka puasa kami sekeluarga. Menu yang simple-simple aje ni.. Masak seringkas yang boleh.. jadilah untuk santapan anak-anak setelah seharian berpuasa.




Hari ni ita sediakan me hailam. Mee ni mudah aje penyediaannya. Tak lah renyah sangat ita di dapur. Semua boh sekali dalam kuali dah siap.. rencah pun tak susah mana nak siapkan. Resepi olahan Chef Wan ni sebenarnya tidak pedas.. sebagaimana yang kita sedia makhlum mee hailam memang tak pedas.. rasanya macam mee kicap sikit. Biasa di hidangkan bersama lada jeruk. Ita tak ada lada jeruk.. ita sediakan sambal kicap untuk anak-anak sebab mereka ni suka yang pedas-pedas sikit.. kalau pedas laju aje makan.. kalau tak pedas ni kurang lah sikit...

Bagi anda yang tak suka pedas, bolehlah mencuba resepi yang mudah dan ringkas ini.


Untuk minuman pula ita sediakan jus delima pilihan anak ita Azrul. Sebenarnya delima ni Azrul yang beli sewaktu pergi ke kedai semalam. Anak-anak ita memang suka makan buah delima. Bila nampak ada jual kat kedai dia pun bawa balik dua tiga biji. Katanya nak buat air.. tulah yang ita sediakan jus delima untuk berbuka puasa kami hari ni. Bagus tau minum jus delima ni.. baik untuk kesihatan. Yang bagusnya minum yang asli tanpa gula, rasanya kelat-kelat manis gitu...

Tapi untuk 1 biji buah tu tak dapat banayak jusnya.. jadi ita tambahkan dengan air dan air gula untuk dapatkan 1 jug.


Untuk manisan pula ita sediakan serawa pulut durian. Sayang pulak buah durian suami beli banyak. Bila bulan puasa tak ada siapa yang makan.. maklumlah puasa.. Jadi dari tergolek-golek dan masam.. ita jadikan serawa. Lagi pula ita dah tak tahan bau durian yang semerbak dalam rumah.. tu yang berdenyut-denyut kepala ita.. Lagi lama dia berada dalam rumah lagi lamalah sakit kepala ni nak hilang. Jadi cepat-cepatlah kita buat sesuatu dengannya...

Ita bukan boleh kalau bau durian.. mesti pening.. berhari-hari pulak tu peningnya nanti.. Sebab tu ita tak makan durian. Usahkan nak makan.. baunya aje.. ita dah pening..


MEE HAILAM 
Rujukkan : Dapur Malaysia

500 g mi kuning
100 g daging ayam
6-8 ekor udang
2 ekor sotong
3 ulas bawang putih (ditumbuk)
4 sudu besar sos tiram
1 sudu besar kicap pekat
1 sudu besar stok udang
2 1/2 cawan air
2 sudu besar tepung jagung (bancuh dengan sedikit air)
Minyak masak
4 batang jagung muda
1/2 batang lobak merah
5 biji cendawan butang
4 biji tomato
1 cawan taugeh
4 biji cili padi (diketuk)
Hirisan daun sup dan daun bawang
Bawang goreng
Cara-cara
  1. Panaskan minyak. Tumis bawang putih sehingga kekuningan.
  2. Masukkan udang, sotong dan ayam. Goreng selama 2 minit.
  3. Masukkan air, sos tiram, kicap pekat dan stok udang.
  4. Apabila mendidih, masukkan sayur-sayuran yang telah dipotong atau dihiris. Masak selama 5 minit. Jika perlu, tambahkan sedikit air.
  5. Masukkan bancuhan tepung jagung dan kacau hingga sekata. Kemudian masukkan mi dan taugeh.
  6. Masukkan garam dan gula secukup rasa.
  7. Siap untuk dihidangkan dengan hirisan daun sup, daun bawang dan bawang goreng (optional)

SERAWA PULUT DURIAN
Resepi Oleh : Adnan Ibrahim

Bahan Kuah
1 biji durian, keluarkan isinya (kalau durian kecik, guna 2 atau lebih)
700 ml santan kelapa segar
500 ml air (atau secukupnya)
1 ketul gula melaka, potong kecil*
1/2 cawan gula pasir*
1 helai daun pandan, disimpul*
1 cawan air*(*satukan masak hingga gula larut dan tapis)
1 helai daun pandan, disimpul
1 1/2 camca besar tepung gandum
3 camca besar air
Secubit garam
Gula, jika perlu

Bahan Pulut
1 kg pulut, cuci dan rendam 1 jam, toskan
700 ml santan cair
1 camca teh garam (atau secukup rasa)
1 camca teh minyak masak (mat guna minyak kelapa)
1 helai daun pandan, disimpul


Untuk Pulut
Panaskan kukus, sediakan loyang berukuran 9 inci. Letak pulut dalam loyang, satukan minyak masak, garam dan santan, kacau rata kemudian tuang ke dalam loyang berisi pulut, ratakan. Letak daun pandan dan kukus selama 20 minit dengan api besar, kemudian kareh (gemburkan) dan sambung kukus lagi 10 minit atau hingga pulut betul2 masak. Ketepikan.

Untuk kuah serawa
Satukan air gula merah, santan, air, isi durian dan daun pandan ke dalam periuk. Masak hingga mendidih. Kacau selalu. Tambah sedikit garam dan jika kurang manis tambah gula secukup rasa. Akhir sekali masukkan bancuhan tepung gandum. Kacau rata dan masak hingga pekat. Rasa dan jika ok boleh matikan api.

Untuk Serawa Pulut Durian
Senduk pulut secukupnya dalam bekas sesuai. Tuang kuah serawa dan hidangkan. Atau anda boleh hidangkan berasingan kuah serawa dan pulut tadi...Selamat mencuba!


JUS DELIMA

3 biji buah Delima
Air gula secukupnya
Air secukupnya
Ketulan ais secukupnya

Buah delima di ambil bijinya
Letakkan dalam tapis dan ramas-ramas untuk dapatkan jusnya
Letakkan jus dalam jug
Letakkan air gula dan air masak secukupnya
Hidangkan dengan menambah ketulan ais untuk rasa dingin dan segar




2 comments:

Seri Kandi Tanah Jauhar said...

semua menyelerakan

nor said...

Sedapnya. I'm up for adoption.
Salam

Powered by Blogger.