Follow if you like

Jun 10, 2016

Juadah berbuka 4 Ramadhan 1437 H


Assalamualaikum..
Maaf lewat post juadah berbuka puasa ita sekeluarga semalam. Semalam ita sibuk sikit sebab ada tetamu yang datang berbuka puasa di rumah. Seronok bila berbuka puasa beramai-ramai ni.
Kerana ada tetamu istimewa yang datang berbuka bersama kami, ita masak special sikit untuk berbuka puasa iaitu nasi daging utara, sedap tau resepi nasi daging ni.. tak sia-sia mencuba. kami makan dengan cukup berselera sekali... hingga nasi seperiuk yang ita masak habis licin.. alhamdulillah seronok sangat .. hilang rasa penat memasak bila apa yang kita sajikan di nikmati oleh tetamu dengan cukup berselera.




Nasi daging utara ni, kalau tak silap ita lah kan.. hanya di makan dengan air asam. Tapi ita tambah lagi dengan lauk ayam masak merah yang menjadi kegemaran anak-anak dan juga tetamu kami.
Sedap tau nasi ni, lembut dan beraroma, sesuai lah kata tuan empunya paling sedap di dunia! memang sesuai lah untuk di cuba. Kalau buat untuk jamu kawan-kawan di hari raya pun sesuai sangat ni...

Ita guna beras basmathi untuk resepi kali ini. Beras yang ita guna adalah beras PUSA brand Jasmin. Lembut dan panjang berasnya. Bila masak fuh! aromanya memang mengetar jiwa... cubalah sedap resepi ni..


Kuah air asamnya juga sedap! sesuai sangat gandingan kedua-duanya , bila di cicah dengan daging memang terangkat.


Untuk pencuci mulut atau pemanis mulut nya pula ita buat puding malas aje.. Kenapa namanya puding malas.. sebab puding ni ringkas tak perlu buat kastard hanya di makan bersama sumi atau agar-agar yang di beli sahaja.. sebab tu namanya puding malas.. sebab malas nak buat kastard.. hihi

Kuah kastard adalah kuah yang seringkali ita guna untuk buat puding kastard ni. Ita memang selalu masak kuah ita ni.. walaupun namanya puding malas tapi bila bab kuah nya ita jadi rajin lah pulak nak masak. Ita tak suka kuah kastard yang selalu di buat yang tak masak tu.. kurang kick! pada tekak ita. Kuah kastard yang di masak lebih krimi dan lemak manis rasanya.


Untuk minuman kami kali ini ita sediakan air asam boi limau kasturi kesuakaan suami Ita sediakan air asam boi ni untuk seragamkan dengan nasi daging. Ialah dah makan yang berlemak kena dengan air asam.. segar terasa.

Menu hari ni semua sedap-sedap belaka. Alhamdulillah tetamu pun memuji kesedapan hidangan yang ita sediakan.. adoiii... kembang semangkuk ita.. ni ada baju raya tak muat nak pakai nanti haha

Seperti biasa hidangan sahur ita yang ringkas-ringkas aje..
Ita sediakan sup daging bersama ayam goreng dan sambal kicap. Cukuplah untuk alas perut kami sekeluarga.


SUP DAGING

1 kg daging lembu ~ cuci bersih, Ita rebus dahulu tulang hingga empuk. Masa merebus  jika ada lemak atau buih kotoran tu buang. Air rebusan jangan buang sebab kita akan gunakan untuk masak kuah sup.
2 sudu besar minyak masak
1 batang kulit kayu manis
3 kuntum bunga lawang
5 kuntum bunga cengkih
3 biji pelaga
1 labu bawang besar di hiris
1 peket kecil rempah sup anggaran 2 sudu besar 
air secukupnya ~ boleh guna air rebusan daging
1 batang lobak merah ~ di dadu
2 biji kentang ~ di dadu
Daun sup dan daun bawang ~ di hiris
Bawang goreng untuk tabur
Garam secukup rasa
1 sudu teh lada sulah

Bahan Kisar
5 ulas bawang merah
3 ulas bawang putih
1 inc halia
1/2 batang lobak merah
3 pokok daun bawang ambil bahagian batang putih yang bawah 

Semua bahan di atas di kisar. Bawang merah , bawang putih dan halia kisar sekali.
Lobak dan batang daun bawang di kisar sekali
Ini bermakna ada 2 mangkuk bahan kisar berasingan yang perlu kita tumis nanti.  

Panaskan minyak sapi dan minyak dalam periuk
Tumiskan, rempah tumis ( kulit kayu manis, bunga lawang, pelaga dan cengkih) dan bawang yang telah di hiris hingga harum dan garing
Masukkan bahan kisar ( bawang merah, bawang putih dan halia ) dan tumis lagi hingga garing dan terbit minyak
Masukkan pula lobak merah dan batang daun bawang yang telah di kisar halus.
Masak lagi hingga garing
Kemudian masukkan rempah sup. Rempah sup ni boleh campur air untuk jadikan pes.
Tumis lagi hingga rempah garing. Jika terlalu pekat boleh masukkan sedikit air.
Bila semua dah garing masukkan daging dan air rebusan daging. Jika kurang boleh tambah lagi air biasa. Kacau sebentar dan biarkan ia merenih. 
Semasa proses merebus ni akan keluar minyak, buih-buih dan sedikit kotoran. Sendukkan dan buangkan semua kotoran, buih-buih dan minyak di permukaan sup, ini adalah kotoran dari darah dan minyak dari lemak pada tulang.
Bila daging dah empuk, masukkan lada sulah dan garam secukup rasa
Akhir sekali masukkan kentang dan lobak yang telah di dadu kecil
Masukkan juga daun sup dan bawang goreng
Tutup api dan sedia di hidangkan bersama sambal kicap bagi pengemar sup yang pedas.


NASI DAGING UTARA
Resepi oleh : Nazriza
Rujukkan : Syue

BAHAN-BAHAN
1 kg beras
1 kg daging batang pinang
(untuk 1kg beras = 1kg daging ~ dipotong sebesar penumbuk

Bahan-bahan untuk masak daging

4 sudu besar jintan putih
1 sudu besar lada hitam
3 biji bawang besar
5 ulas bawang putih
1 inc halia
campur semua bahan di atas dan kisar halus

Bahan-bahan untuk masak nasi

Rempah 4 sekawan ( bunga cengkih, kulit kayu manis, bunga lawang dan biji pelaga)
3 ulas bawang merah ~ di hiris halus
2 ulas bawang putih ~ di hiris
1 inc halia ~ di ketuk
1 sudu besar minyak sapi
2 sudu besar minyak masak
1/2 tin susu cair
Sehelai daun pandan ~ di simpul
Garam secukup rasa

CARA-CARA MEMASAKNYA:

Untuk masak daging

Panaskan minyak dalam kuali dan tumiskan bahan kisar hingga garing dan harum
Masukkan  daging.
Jika terlalu kering, tambah air
Biar atas api sampai daging tu masak atau empuk.
Masukkan garam secukup rasa.

Untuk masak nasi

Panaskan minyak sapi dan minyak masak. 
Tumis bahan-bahan rempah 4 sekawan dan hirisan bawang-bawang serta halia.
Bila dah wangi, masukkan air untuk 1kg beras.
Kemudian, masukkan susu cair dan garam. 
Biarkan mendidih.
Bila dah mendidih, masukkan daging kemudian masukkan beras  Kacau seketika.
Masuk dalam rice cooker, tanak nasi seperti biasa

* Mengikut cara asal puan Nazriza, daging yang dah masak tadi dimasukkan pada masa nasi hampir kering.
* Cara SyueSyue masukkan daging tu awal,  pada masa beras dipindah masuk ke dalam rice cooker.
* Tak kisah cara mana pundua-dua Syue dah cuba. Yangpastinya, daging tu duduknya di dalam nasi. hehe.Bila nak hidang tu, ambil daging dari dalam nasik tuh, hiris nipis-nipis, cicah air asam. Wallaa!!


AIR ASAM

10 biji cili merah besar
15 biji cabai melaka
1/4 ketul belacan
1 sdb garam
sedikit gula
air asam jawa
~kisar halus kesemua bahan ini

2 biji tomato
2 biji bawang besar
~dimayang

Campur bahan yang dikisar dengan yang dipotong & gaul sekali. 
Kalau ada mana-mana rasa yang tak cukup, adjust sendiri lah ye. 
* Boleh juga dicampur kerisik. 


AYAM MASAK MERAH

1 ekor ayam ~ di potong kecil
3 keping asam keping
2 biji tomato ~ di belah 4
1/2 buku gula Melaka
garam dan gula secukup rasa
Minyak untuk menumis
1/2 cawan cili sos
1 kiub ayam

Bahan Kisar

20 ~ 30 tangkai  cili kering ~ di rendam lembut dan kisar
8 ulas bawang merah
4 ulas bawang putih
2 inc halia
1 inc lengkuas
sedikit belacan

Bahan tumis

1 batang kulit kayu manis
5 kuntum cengkit
3 kuntum bunga lawang
5 biji pelaga
2 batang serai ~ di titik

Ayam di potong kecil dan cuci bersih
Gaulkan ayam dengan kunyit dan garam, kemudian di goreng
Angkat ayam yang telah masak dan ketepikan

Panaskan minyak dalam kuali
Tumiskan bahan tumis hingga harum
Masukkan bahan kisar dan masak hingga garing dan terbit minyak
Jika terlalu kering tambahkan air
Kemudian masukkan cili sos dan biarkan merenih
Masukkan asam keping dan gula melaka
Bila kuah sedikit pekat masukkan ayam
Masukkan garam dan gula secukup rasa
Biarkan kuah merenih sebentar dan pekat
Angkat dan hidangkan


PUDING MALAS

Resepi ni untuk satu hidangan, iaitu untuk sekali makan bagi keluarga yang tak ramai. Jika nak buat untuk makan ramai , gandakan sukatannya.

Sumi atau agar-agar secukupnya
1/2 tin fruit coktail

1 tin susu cair
2 gelas air
5 sudu besar gula pasir 
secubit garam
1 sudu besar tepung kastard
1 sudu teh esen vanila
fruit coktail - untuk hiasan

Masak susu, air dan gula dgn api yg perlahan sampai didih. Bancuh tepung kastard dengan sedikit air dan tuangkan dalam adunan kuah. Tambahkan secubit garam dan esen vanila
Biarkan kuah mendidih.
Biarkan sejuk masukkan dlm peti ais supaya sedap di makan bila sejuk.
Untuk menghidang masukkan kuah dlm mangkuk besar. Letakkan ais dan fruit coktail dan letakkan puding kegemaran tadi dan siap utk di hidangkan.


JUS ASAM BOI LIMAU KASTURI

10 biji asam boi putih
10 biji limau kasturi
air secukupnya
gula secukupnya
ketulan ais

Masak asam boi bersama air hingga didih dan kembang
Kemudian masukkan gula pasir secukup rasa. Gula ni biar lebih sikit sebab kita akan masukkan limau kasturi nanti
Bila dah masak sejukkan dan tuang dalam jug

5 biji limau kasturi di kisar halus, kemudian di tapis
Tuang jus limau kasrturi dalam jug
Baki 5 biji lagi di perah jusnya dalam jug
Tambahkan air secukupnya
masukkan ketulan ais
Hidangkan dingin

Alhamdulillah..
Sedap-sedap resepi hari ini. Sesuai sangat untuk hidangan berbuka puasa kami.
Resepi ini juga sesuai untuk merai tetamu di hari lebaran.
Kepada yang tak pernah merasa kesedapan nasi daging , bolehlah mencuba resepi ini.
Selamat mencuba, selamat berpuasa dan selamat menjamu selera.







4 comments:

Ainniah Zulkefli said...

huhu sedapnya....

Fadzillah said...

Sedapnya... nasi daging, lama tak makan.

Fisya A Rahman said...

Assalam Pn Azlita,

Semasa masak daging tu perlu letak air tak? Dalam resepi cara memasak takde sebut. cuma sebut masak sampai empuk.

Tq

Azlita Aziz said...

Waalaikumussalam Fisya, letak ikut sukatan beras, mcm masak nasi yg lain. nanti akak betulkan.. tertinggal tu

Powered by Blogger.