Feb 15, 2016

Kelas Deco Bunga Buttercream 14 Feb


Setelah beberapa hari berkampung di Kota Bahru, hari ini kami kembali ke Johor Bharu. Ibarat sirih pulang ke gagang, hujan emas di negeri orang, hujan  lebat menyambut kami di Johor Bahru.
Waaa... bila hujan memang satu cabaran untuk merakamkan gambar kenangan. Bebekalkan lampu down light, gambar kelihatan kusam ala-ala retro gitu..

Hari ini kami kembali semula ke Starhil Golf and Country Club. Di sapa petugas dan adik-adik di Starhill yang ramah mesra. Lama tak bersua.. terasa rindu pula kata mereka..  Layannan dari pihak Starhill tidak pernah menghampakan. Layanan first class daripada pihak Starhill sangat-sangat membuatkan kami benar-benar terharu.

Apa menu hidangan dari pihak Starhill hari ini? sarapan pagi kami di hidangkan dengan lontong, makanan tradisi Johor yang tidak asing lagi.. bersama fried wantan , dan minuman panas tea atau kopi. Makan tengahari pula kami di jamu dengan, Cream Chicken Soup and Garlic toast,  Spaghetti Marinara dan Chicken Chop bersama black paper sos bersama minuman cordial. Dessert pula manggo icecream and cream yang sejuk dan menyegarkan. Terima kasih Starhil Golf And Country Club atas hidangan yang enak ini.





Seperti biasa, ita merakamkan sekalung ucapan terima kasih yang tidak terhingga kepada semua peserta yang hadir ke kelas Deco Korean Flower Buttercream Modul 1. Rata-rata peserta semalam datang jauh-jauh.. ada dari Tapah Perak, dari Kuantan, dari Putrajaya, dari Kuala Lumpur, Pasir Gudang, Kulai, dan sekitar bandaraya Johor Bahru.... ya Allah terharunya.. insyaallah semangat dan kesungguhan mereka untuk mendapatkan sedikit ilmu dan perkongsian daripada ita, amat ita hargai dan ita akan jadikan suntikan semangat buat ita untuk terus berkongsi apa yang ita tahu insyaallah.

Semasa menjamu selera, sempat juga kami bersembang, bertukar-tukar pendapat dan perkongsian. Antara pertanyaan yang tertangkap oleh ita adalah pertanyaan,
"Apakah yang mendorong kak ita untuk buat kelas?"
wah!.. dah macam soalan dari wartawan kan...

Sebenarnya ramai yang mendorong dan menggalakkan ita untuk buat kelas, antaranya sifu ita Chef Amer dan Chef Asma, yang seringkali galakkan ita buat kelas. Kelas masak lah.. kelas deco lah.. kelas fotographer lah.. Mungkin mereka nampak apa yang ada pada ita yang ita tak nampak. Tapi ita ni sebenarnya cukup takut.. tak berani lagi berhadapan dan ita rasa diri terlalu naif dan tak layak berdiri sama tinggi dan duduk sama rendah dengan baker-bakers yang telah lama mencipta nama di tanah air. Ilmu yang ita ada terlalu sedikit berbanding mereka yang lebih berpengalaman. Almaklumlah , ita hanya belajar dari pengamatan.. dari try and eror. Ita tak pernah menuntut ilmu dari  cake decorator antarabangsa yang popular dengan bayaran yang ribu riban. Ita tak pernah ke luar negara untuk menimba ilmu.. Ita hanya berbekalkan seni yang Allah kurniakan, akal yang di pinjamkan sementara dan semangat dan dorongan dari keluarga dan rakan-rakan. Seringkali terngian-ngiang peribahasa lama.. Kalau kail panjang sejengkal, jangan lautan hendakk di duga.. Kecut perut bila mengenangkan ungkapan keramat itu.

Tapi bila pihak Jabatan Belia Dan Sukan Negeri Johor, bersungguh-sungguh, berhari-hari memujuk hingga membelikan segala keperluan untuk kelas, ita akur dengan apa sahaja perancangan yang Allah telah tentukan. Bersyukur dan berterima kasih atas sambutan baik dari anda semua, kepercayaan yang tidak berbelah bagi, dan galakkan yang tidak putus-putus. Yang baik-baik itu datangnya dari Dia dan segala kelemahan dari  hamba yang lemah ini.

waaa.... jawapan ala-ala retis gitu... hihi

Oklah ita tak nak buang masa anda lagi.. ita nak kenalkan dengan barisan pelajar ita semalam dan lihat aksi mereka dalam kelas ita. Jom..



Hari ini ita memberikan sedikit cabaran pada pelajar. Apa cabarannya..?
Pelajar kelas hari ini kena deco bunga buttercream atas kek berbentuk love pula.
Selalu guna kek bulat aje kan.. kali ini kita tengok pula mereka deco atas kek bentuk love. Bagaimana hasilnya dan adakah mereka berjaya sahut cabaran..?

Kek bentuk love ni tak sama macam kek bulat, kalau bulat senang aje nak layer buttercream kan..? yang ni berleku-lekuk.. jangan nanti dari bentuk love bertukar jadi kek tiga segi pulak !

Rata-rata mereka cukup teruja. Ada yang berdebar-debar, ada yang cuak! ya Allah jadi tak kek bentuk love ni.. mungkin itulah antara yang bermain dalam benak fikiran mereka.
Yang menariknya.. ada yang kata " kak ita.. inilah pertama kali saya buat kek bentuk love.. saya tak pernah buat lagi sebelum ini "
Untuk menjadi bakers yang berjaya kena sangup terima cabaran.. ingat satu pesanan kak ita.. sebagai bakers kita kena ikut kehendak customer.. bukan customer kena ikut cakap kita. Customer is the first


Alhamdulillah, mereka berjaya melepasi cabaran ini dengan jayanya. Akak bagi 5 bintang!
Walaupun ada yang perlu lebih banyak lagi pendedahan dan latihan, tapi bagi ita untuk pertamakali anda buat dengan hasil yang sebegini.. ianya sudah cukup terbaik. Kena selalu practice, jangan mengalah.. practice  make perfect

Masa untuk click! click!























Terima kasih kepada semua.. halalkan mana yang terkurang. Sesungguhnya yang baik itu anugerah daripada Allah SWT dan yang lemah itu atas kealpaan pihak kami.
Team Masam Manis merakamkan setinggi-tinggi penghargaan dan jutaan terima kasih kepada semua yang terlibat. Insyaallah jika ada umur yang panjang dapat kita berjumpa lagi. Bye!
Assalamualaikum....




4 comments:

ina said...

Alhamdullilah..t.kasih Pn Ita atas perkongsian ilmu yg diberikan.Kelas yg cukup selesa & berbaloi walau akak dtg dr jauh.Best nya, dpt ketemu idola akak..Pn Azlita yg manis org nya.Hrp dpt hadiri kelas yg mendatang...insyaAllah.
-Kak Wan Zalina.

azlea mmujer said...

Wahhh..love2...sgt cntik...
Saya pon teringin nak cuba...
Kak ita mmg terbaekk!

Malinda said...

cantiknye ya Allah kalau dapat kat sana kompom simpan sebab sayang nye lahai nak potong makan...

Eel Yana said...

Alhamdulillah, Sejuta penghargaan buat Kak Azlita dan seluruh pasukannya kerana menganjurkan kelas yang sangat terkesan di hati kami. Dilayan ibarat keluarga dan teman rapat, tidak lokek berkongsi ilmu, saya rasa bertuah dapat bertemu dan menuntut ilmu dari Idola saya. Sangat berbaloi datang sejauh 600 km demi menuntut ilmu, InsyaAllah saya berazam untuk terus mengikuti kelas2 akak yang akan datang juga... Terima Kasih :)
- Ilyana, Tapah Perak

Powered by Blogger.

Follow if you like