Jun 30, 2015

Menu 10 Ramadhan


Dah 12 hari kan kita berpuasa.. nampaknya ita semakin hari semakin sibuk hingga tak sempat nak update resepi berbuka. Tapi tak pe.. ita cuba juga masukkan mana yang sempat ya.. biar lambat janji ada menu untuk perkongsian bersama.

Oleh kerana ita sibuk sikit nak siapkan cookies tempahan kawan-kawan.. jadi ita tak boleh nak celoteh lama-lama .. nanti hangit pulak cookies dalam oven.

Kita terus sahajalah intai menu yang sempat ita siapkan. Resepi ni semua sedap-sedap belaka tau! anda boleh cuba. Mana tahu anda inginkan satu  kelainan pada bulan Ramadhan. Menu macam ni memang tak ada jual di Bazar Ramadhan.

Jun 28, 2015

9 Ramadhan saya semakin sibuk


Dah 10 hari kita berpuasa. Nampaknya suri rumah semakin sibuk dengan pelbagai aktiviti untuk menyambut kedatangan Lebaran. Mana nak siapkan keperluan anak-anak, mana nak menghias rumah, mana nak menyediakan juadah di hari raya dan tak kurang juga yang mula sibuk menjahit langsir baru.

Bilalah suri rumah tangga ni nak dapat rehat dan bergoyang kaki ya.. 24 jam siang dan malam tak berhenti bekerja. Teringat kata mak ita dulu bila ita kadang kala menegur mak tak penat ke.. ialah ita lihat emak asyik buat kerja aje.. bilalah emak dapat rehat.. mak kata orang perempuan ni akan rehat bila dia menutup mata... Kini barulah ita faham apa maksud emak dahulu.. memang berat tugas menjadi suri rumah tangga..


Bagi mereka yang mungkin menjadikan bulan Ramadhan untuk menambah pendapatan, pastinya lebih sibuk lagi.. siang dan malam mengadap oven membakar kuih. Tak kurang juga yang bersengkang mata nak menyiapkan tempahan baju pelanggan. Walau apa pun tugasan yang terpaksa di pikul.. pesan ita jaga kesihatan selalu..

Hari ini ita kongsikan menu berbuka puasa pada 9 Ramadhan kemarin. Oleh kerana ita juga semakin sibuk menyiapkan tempahan pelanggan, ita masak yang mudah dan ringkas sahaja untuk keluarga. Resepi ni dah kerap kali ita kongsikan kerana ianya adalah menu kesukaan kami sekeluarga. Menu ini pasti tersenarai dalam menu berbuka puasa kami setiap tahun


MEE SOTO
Resepi asal : SOTO AYAM SEDAP
Resepi Oleh : Kak Ina KL

Mula-mula kita sediakan dahulu bahan-bahan untuk membuat kuah soto.

Bahan Kisar

5 ulas bawang merah
3 ulas bawang putih
1 inc halia
1 inc kunyit hidup
3 batang serai ~ di titik. ( ita guna 2 batang sahaja sebab ita kisar semua sekali )
1 inc lengkuas ~ yang ni ita tambah

Bahan-bahan ini semuanya di kisar halus. Untuk serai tu terpulang kalau nak kisar sekali boleh nak titik aje pun boleh. Kalau kisar ambil bahagian perdu serai yang putih sahaja. Kalau nak kisar sekali serai tu, guna 2 batang sahaja pun cukup.

Bahan Tumis dan Rempah

1 sudu kecil jintan manis
1 sudu kecil jintan putih
2 sudu besar serbuk lada sulah atau lada putih ~ yang ni ita letak 1 sudu besar sahaja
1 batang kulit kayu manis
3 kuntum bunga lawang
5 kuntum cengkih
4 biji pelaga

Kak Ina menggunakan serbuk jintan manis dan jintan putih. Anda pun boleh juga guna serbuk jintan manis dan jintan putih.
Ita menggunakan jintan manis dan jintan putih biji. Oleh kerana itu ita goreng tanpa minyak atau sangai dahulu hingga harum
Kemudian kisar halus

Bahan lain

1 ekor ayam ~ potong 4 ( ita potong kecil-kecil)
Air secukupnya
Minyak untuk menumis
Garam dan gula secukup rasa
2 kiub ayam ~ yang ni ita tambah
2 sudu besar santan ~ yang ni ita tambah 

Mula-mula kita panaskan minyak
Kemudian tumiskan bahan tumis, kulit kayu manis, cengkih, bunga lawang dan biji pelaga, tumis hingga harum
Kemudian masukkan bahan yang di kisar halus
Masukkan juga jintan putih dan jintan manis serta lada sulah.
Masak hingga garing dan terbit minyak
Kemudian masukkan air secukupnya
Biarkan air mendidih
Bila dah didih, masukkan ayam dan kiub ayam
Biarkan kuah merenih
Perasakan dengan garam dan gula secukup rasa
Akhir sekali masukkan sedikit santan jika suka
Kacau dan biarkan kuah didih sekali lagi.

Keluarkan ayam dan toskan
Larikan sedikit ayam untuk di buat begedil ayam nanti
Panaskan minyak dan goreng ayam hingga keemasan
Kemudian boleh lah di siat halus.
* ayam ita pula, ita potong kecil, jadi ita tak payah nak siat, ita terus aje goreng.


SAMBAL KICAP



15 tangkai cili padi
6 ulas bawang putih
1/2 cawan kicap manis
secubit garam
2 biji limau kasturi

Panaskan sedikit minyak dan goreng bawang putih dan cili padi hingga layur
Masukkan dalam blender bersama kicap manis dan garam
Kisar halus
Tuangkan dalam bekas dan perahkan jus limau kasturi


Soto ni di makan bersama

  • Mee Kuning atau nasi himpit atau mee halus
  • Taugeh
  • Bawang goreng
  • Daun sup dan daun bawang ~ hiris halus
  • Kacang goreng
  • Suhun Goreng
  • Daging ayam yang di goreng dan di siat halus
Cara menghidangnya pula
Letakkan nasi himpit dalam mangkuk
Letakkan daging ayam, taugeh, suhun dan kacang goreng
Curahkan sup
Taburkan bawang goreng, daun sup dan daun bawang
Letakkan begedil dan juga sambal kicap

Dah pun siap kuah soto kita, Sekarang kita sediakan pula begedil ayam


BEGEDIL AYAM CRISPY

Begedil ayam ini juga resepi dari kak Ina, tapi ita olah dengan menggantikan daging cincang dengan ayam. Ita juga celupkan dalam Nestum untuk mendapatkan begedil ayam yang crispy. Selain Nestum anda juga boleh salutkan dengan oat atau bread crumb


1 kg kentang
250 gm ayam yang telah di rebus dan di siat halus-halus
2 biji putih telur
1/2 cawan bawang goreng
daun sup dan daun bawang ~ di cincang halus
2 sudu teh lada sulah
Nestum atau oat atau bread crumb secukupnya
garam secukup rasa
Sedikit minyak untuk meggoreng.

Kentang di kupas, kemudian di hiris nipis bulat
Goreng kentang hingga kuning keemasan
Kemudian di tumbuk atau di lumatkan halus
Ayam yang kita ambil dari soto tadi, jangan goreng ya.. kita larikan sedikit yang tak goreng punya dan kita siat-siat halus atau kita ramas-ramas hingga halus
Anda boleh juga guna daging cincang, jika guna daging cincang, goreng sebentar daging dengan sedikit garam hingga daging empuk
Satukan kentang lumat dalam bekas.
Masukkan ayam atau daging cincang ( ikut pilihan anda), kemudian masukkan bawang goreng, daun sup dan daun bawang yang di cincang, lada sulah dan garam secukup rasa
Kemudia kacau rata hingga semua sebati
Kemudian bulat-bulatkan kecil-kecil
Buat sampai habis

Telur, pecahkan dalam bekas, ambil putihnya sahaja, letakkan secubit aje garam dan kocok lepas
Panaskan sedikit minyak dalam luali leper. (jangan guna minyak banyak nanti ia serap minyak )
Celupkan begedil dalam telur dan kemudian gaulkan dalam Nestum
Kemudian masukkan dalam kuali
Bila dah masak atau keemasan, angkat dan toskan minyaknya.


AIR JAGUNG

Kordial Jagung Red Man secukupnya
Air
Gula secukup rasa
1/2 tin Jagung manis dalam tin
1 tin susu cair
2 sudu besar Susu pekat manis

Masak air bersama gula. Ita masak air dalam 1 kole bersama 6 sudu besar gula.
Masak hingga air didih dan gula melarut
Masukkan Kordial jagung Red Man atau apa-apa brand yang terdapat di pasaran. Yang ni agak-agaklah kan ikut kepekatan dan aromanya.
Masak lagi hingga mendidih
Masukkan susu cair dan jagung dalam tin
Tutup api dan masukkan susu pekat manis. Rasa ikut kesesuaian citarasa.
Biarkan sejuk
Hidangkan bersama ketulan ais.




Jun 26, 2015

8 Ramadhan yang terlewat


Lewat masaukkan menu berbuka kami sekeluarga pada 8 Ramadhan. Ita sekarang dah mula sibuk menyiapkan biskut raya tempahan kawan-kawan. Jadi menu berbuka ita yang simple dan ringkas sahaja. Apa yang penting ianya adalah air tangan isteri dan juga ibu kepada anak-anak dan suami.

Amirul dah pun memulakan praktikalnya di Tampin, semakin berkurangan penghuni rumah .. semakin kosonglah meja dari juadah-juadah. Ita pun malas nak masak pelbagai menu.. memandangkan sekarang cuaca sangat panas, anak-anak dan suami lebih banyak minum air dari menjamah makanan. Oleh itu ita hanya pilih satu juadah sahaja.

Untuk kuih pula ita goreng samosa yang berbaki semalam. Semalam samosa tu ita buat frozen, jadi hari ini ita goreng samosa lagi..

Jun 25, 2015

7 Ramadhan yang meletihkan


Semalam adalah 7 Ramadhan yang meletihkan. Sebenarnya semalam ita tak bangun sahur tau! macam mana boleh tak sadar.. pada hal ita dah kunci jam. Bila masa pulak ita pergi tekan jam tu.. pun ita tak perasan. Mungin sebab cuaca yang panas siang hari, di tambah ita kena siapkan tempahan kek dan biskut.. itulah yang membuatkan ita terlalu keletihan tu..

Jun 23, 2015

Istimewa 6 Ramadhan


Alhamdulillah syukur ke hadrat Ilahi, kerana memberikan ita lagi kesempatan untuk meneruskan kehidupan ita sebagai isteri, ibu dan juga anak. Alhamdulillah dan syukur juga kerana di berikan kesempatan untuk ita merasai dan menikmati kebesaran Ilahi dan dapat lagi melihat wajah-wajah kesayangan hamba..

Hari ini 23 Jun adalah tarikh ita mula-mula dapat bernafas di dunia ini. Kebetulan hari ini hari Selasa dan mengikut kata emak, ita juga di lahirkan pada hari Selasa di waktu Asar. Tak susah kata mak melahirkan ita.. menurut emak lagi menjaga ita sewaktu kecil juga tidak merumitkan, kerana banyak tangan-tangan yang sudi membantu, mengendong dan melayan ita yang kata emak gebu dan montel hehe... sama gebu dan montel dengan kek-kek ita agaknya.. hehe.. jangan mak tak tahu.. sekarang pun ita makin montel dan gebu.. aduyaiiii....

Jun 22, 2015

Ramadhan ke 5 dengan menu ekspress


Hari ini ita kongsikan menu ekspress untuk berbuka puasa. Sebenarnya ita ni tak sempat nak sediakan menu untuk berbuka puasa hari ni sebabnya ita seharian keluar membeli bahan kuih, dengan cuaca yang panas terik hari ini dan jalan yang jam sana sini... mulalah kepala ting tong. Sampai rumah dah kepetangan.. memang tak sempat nak masak untuk berbuka.

Oleh kerana ita dah berazam untuk sediakan juadah untuk keluarga tahun ini, ita gagahkan diri untuk sediakan juga walaupun dah terlalu keletihan dan kepenatan.
Ita hanya sediakan menu yang ringkas dan mudah di sediakan memandangkan ita dah kesuntukkan waktu. Capai ajelah apa yang ada di dapur..

Jun 21, 2015

Nikmatnya di 4 Ramadhan


Hari ini dengan beberapa resepi menarik lagi yang ita sajikan untuk keluarga. Semua resepi ini adalah hasil perkongsian dari rakan-rakan dan juga himpunan resepi keluarga. Inilah nikmatnya Ramadhan, walaupun kita tak dapat merasa air tangan rakan-rakan, tapi dengan perkongsian resepi yang mereka kongsikan dapatlah kita sajikan buat anak-anak dan suami tercinta.

Bulan Ramadhan ni jangan membazir, makan mana yang termampu sahaja. Walaupun banyak mungkin menu yang ita nak kena siapkan, tapi ita menyediakan makanan ini dalam jumlah yang cukup minima, cukup hanya untuk kami 4 beranak.  Jadi tak lah membazir makanan tu.. Jika ada menu yang mungkin boleh ita bawa untuk ke sahur barulah ita lebihkan sikit sukatannya. Tak payahlah ita berkelentang-kelentung di dapur subuh hari.. Tinggal perangat aje mana yang berbaki di dalam periuk aje..

Biskut Ombak Rindu


Biskut ombak rindu ni dah popular lama sangat dulu.. semasa cerita itu galak di perkatakan beberapa tahun yang lepas. Atas faktor hebatnya penangan cerita itu, maka muncullah biskut ombak rindu ini setiap kali lebaran.

Versinya kalau kat Johor bahru ni berbeza-beza ita tengok.. dululah bila bulan puasa ita suka pergi Angsana tengok biskut. Suka sebab macam-macam biskut ada dan yang seronoknya lihat orang membeli. Versi lama dahulu macam biskut oreo sikit, biskutnya berwarna coklat ada badam atasnya di letakkan coklat putih dan di taburkan serbuk oreo. Kini dia tampil agak berlainan sikit kerana di letakkan sebiji badam di atasnya. Mungkin ingin menampakkan kelainan dari biskut oreo, maka ia di ilhamkan sedemikian.

Jun 20, 2015

Menu 3 Ramadhan yang sangat menyelerakan


Dah 3 hari kita berpuasa, sedar tak sedar sungguh cepat masa itu berlalu. Puasa ita hari ini cukup meletihkan. Mungkin cuaca hari ini yang sangat panas. Duduk dalam rumah pun berpeluh-peluh di buatnya. Rasa macam nak berendam aje dalam bath tub. Pakal aje dalam bulan puasa. Kalau tak bulan puasa mahu aje ita berendam macam badak berendam tu..

Jun 19, 2015

2 Ramadhan dengan menu yang simple


2 Ramadhan, hari ni ita masak yang simple-simple aje, lagi pun cuaca hari ini agak panas. Anak-anak pun macam tak berapa nak makan.. mereka semua nak minta buatkan air yang dapat hilangkan dahaga katanya.

Atas permintaan Dalili ita goreng kue tiow kerang aje. Kue tiow ni memang kesukaan kami sekeluarga, dan dah agak dah pasti akan menjadi salah satu menu kami di bulan Ramadhan. Di sebabkan hari ini cuaca agak panas, ita sediakan puding mangga sebagai penyejuk dan penyegar anak tekak ni nanti bila berbuka puasa. Resepi puding ni ita ambil di My Resepi dan di kongsikan oleh kak besar. Sedap puding ni.. lemak-lemak mangga rasanya. Ita makan puding ni dengan sos mangga yang suami ita beli masa dia pergi KL dulu. Emmm... memang sedap bila di lawankan dengan sos mangga ni.. segar aje terasa.

Birthday kek kanak-kanak


Menu Ramadhan pertama kami


Alhamdulillah, selamat sudah kita menjalani ibadah puasa yang pertama. Puasa pertama kali ini tak terlalu meletihkan, mungkin cuaca yang tak berapa panas jadi tak lah terasa penat sangat.

Bila bercerita tentang Ramadhan, pasti seringkali di kaitakan dengan makanan. Puasa bukanlah untuk kita fikirkan pasal juadah berbuka dan bersahur sahaja. Tapi apa yang penting adalah segala amalan yang kita perlu rebut sepanjang kita menjalani ibadah puasa ini.

Jun 18, 2015

Salam Ramadhan 1436 H


Alhamdulillah bertemu lagi kita di bulan Ramadhan yang mulia ini. Sebagai umat Islam pastinya bulan Ramadhan amat di nanti-nantikan. Bulan inilah kita dapat melipat gandakan amal ibadat, di samping senantiasa di uji keimanan dan kesabaran.

Setiap kali Ramadhan menjelang.. kenangan lama pasti menjelma.. Ingatan di zaman kanak-kanak, di awal-awal pertama kali di ajar untuk berpuasa.
"Jangan lupa niat puasa sebulan.." pesan emak berkali-kali sehari sebelum puasa.
Biasanya kami akan berniat berpuasa bersama-sama.
Ita pastilah yang paling kerap bertanya pada emak.. kenapa kena niat puasa sebulan? kenapa kena sahur..? kenapa tak boleh makan..? dan kenapa tak boleh buka peti ais.. hihi

AzlitaMasamManis. Powered by Blogger.