Follow if you like

Dec 28, 2015

Kelas 27 Dec 2015


27 Dec 2015, hari ini sekali lagi ita akan berhadapan dengan pelajar yang terdiri dari adik-adik ita, yang ingin mendapatkan sedikit ilmu yang ita ada. Matahari yang memancar terik menyambut kedatangan para pelajar dengan senyum meleret dan semangat yang membara.. Mereka benar-benar bersemangat pagi itu untuk menuntut ilmu..

Doa hanya mengiringi ita semoga apa yang ita kongsikan buat mereka dapat menjadi bekalan dan sedikit sebanyak dapat memberikan ilham dan inspirasi kepada mereka untuk menghasilkan deco kek yang terbaik.




Sarapan pagi kami di hidangkan dengan karipap daging dan teh O kosong bujang untuk mengalas perut. Tapi macam biasa bila dah tak sabar nak berguru.. pasti makanan yang terhidang tak sempat di usik.. semuanya seakan dah tak sabar-sabar nak mendapatkan ilmu baru..

Sebelum kelas bermula, kami bersembang-sembang dahulu.. masing-masing berkongsi pengalaman masing-masing.. Bertanya apa yang mereka ingin tahu dan meminta sedikit pandangan dan pengalaman ita sepanjang ita berkecimpung dalam bidang ini.


Ita bukanlah seorang pakar.. tapi pengalaman ita yang sedikit ini ita harap ianya dapat membantu dan menjadikan inspirasi kepada mereka untuk mengorak langkah mereka lagi ke hadapan. Rata-rata masih takut-takut, tak percaya pada bakat dan kebolehan yang ada dalam diri. Tidak yakin dengan apa yang mereka hasilkan. Inilah cabaran pertama ita untuk memberikan mereka semangat agar mereka berani bersaing dalam bidang yang semakin di minati ramai ini. Semua boleh buat kek.. tapi apakah kek yang mereka hasilkan dapat menanbat hati para pelanggan..? itulah yang perlu di kupas...


Seperti sebelum ini, kelas kali ini juga ita berhadapatn dengan beberapa cabaran. Kesabaran yang tinggi perlu ita sematkan untuk mengajar mereka agar mereka betul-betul faham dan ita berharap sangat bila mereka melangkah keluar dari kelas ini kelak.. mereka terus mahir.. pengalaman mereka dan rakan-rakan dalam kelas ini mereka dapat jadikan panduan bila mereka ingin mendeko kek mereka nanti.









Alhamdulillah pelajar ita kali ini lebih cekap.. lebih mahir.. mudah belajar dan kata orang tu sangat terang hati.. sekali ita tunjuk terus boleh buat.. Walaumacam manapun cabaran berat ita bila ita mendapat pelajar yang kidal atau yang menggunakan tangan kiri.. Ita terpaksa juga belajar dan mengajar mereka menggunakan tangan kiri.. ita tak nak mereka hampa dan kecewa... ita tak nak mereka sedih dan rasa tertinggal... Alhamdulillah.. berkat kesabaran beliau ... semangat adik kita ni yang cukup tinggi dan dan bakat besar yang ada dalam dirinya.. ita cukup bangga dengan beliau dan boleh ita katakan hasil kek beliau adalah yang terbaik!


Satu lagi cabaran bila ita berhadapan dengan mereka yang cepat bosan.. bila buat asyik tak menjadi.. Melihat kawan-kawan lain lebih mahir dan cekap.. mula tension bila kawan-kawan lain dan selesai.. sedangkan dia masih terkial-kial.. tak dapat siapakan kuntuman bunga yang ita inginkan.. Untuk memujuk mereka untuk sabar dan teruskan... adalah satu cabaran yang besar buat ita.. Ita hanya menggunakan pengalam ita mendidik anak-anak ita di rumah supaya mereka teruskan juga dan jangan mengalah.. ya Allah hanya Allah sahaja yang tahu hati ita saat itu.. ita hanya berharap agar mereka tidak putus asa..


Kelas ita mungkin lain daripada kelas deco yang lain.. Ita lebih memberikan kebebasan kepada pelajar untuk mendeco kek mereka sendiri. Kerana dari situlah mereka akan tahu dan belajar, di mana letakkannya kreativiti mereka.. dimana bakat mereka ada... ita tak nak mereka bila keluar dari kelas ita.. kek yang mereka buat sama aje.. macam kek yang mereka belajar dalam kelas. Ita nak mereka luaskan lagi kreativiti mereka.. cari identiti kek mereka sendiri.. Ita hanya berikan tunjuk ajar sahaja.. yang lain semuanya adalah atas bakat yang ada dalam diri mereka yang mereka tidak nampak sebenarnya...








Ada pelajar yang mereka cekap buat bunga.. bunga-bunga yang terhasil sangat cantik! tapi mereka mempunyai kelemana bila menghias atas kek dan gagal dalam pemilihan kombinasi warna.. Pengalam dalam kelas inilah ita harap memberikan panduan pada mereka di luar sana kelak.

Ada pelajar yang sedih kerana, bunga-bunga merea tak berapa cantik.. tak macam bunga kawan-kawan yang lain.. tapi mereka sebenarnya bijak dalam pemilihan warna yang tepat.. di situlah kelebihannya.. bila bunga telah di susun atas kek baru mereka nampak hasilnya.. dan barulah mereka bangga dengan apa bakat yang mereka ada.. Kesimpulannya.. jangan cepat mengaku kalah.. kerana jika belian jatuh dalam lumpur.. di gilap-gilap akan  terpancar juga sinarannya...


Makan tengahari kami hari ini di hidangkan dengan nasi beriani ayam, ais lemon tea dan sirap untuk penghilang dahaga setelah seharian bertungkus lumus mendeco dan pisang Montel untuk pencuci mulut.

Ita berharap apa yang kami hidangkan dapat memenuhi selera anda semua..
Terima kasih juga kepada pembantu ita yang bertungkus lumus membantu ita.. kamu adalah permata hati ita.. tulang belakang ita dan pengerak nadi kekuatan dan semangat ita.. terima kasih sangat-sangat...




Kepada pelajar ita semua... jangan putus asa.. teruskan usaha.. praktis dan praktis berterusan.. bakat anda cukup besar.. Ita pasti jika anda teruskan dengan semangat jitu yang anda tunjukkan dalam kelas.. insyaallah anda boleh bersaing dengan bakat-bakat yang ada di luar sana. Percaya pada kebolehan diri.. percaa pada bakat anda.. insyaallah.. usaha anda yang berterusakan pasti akan membuahkan hasil yang anda harap-harapkan.. Semoga maju jaya...





7 comments:

miss eimanhikmah said...

cantik2 nye kek tu...best belajar buat bunga kek

Muna Mahdzar-Fadaaq said...

Beautiful cakes, but I'm more in awe with the beautiful and calming surrounding.
xoxo

Kebun Ibu said...

kalau dekat dah lama saya menyertai kelas k.Nita nie....suka tengok bunga2 tu...

yat said...

kak ita bila masa kak ita buat kelas?kenapa saya xtau ni...saya sgt teringin nak berguru dengan kak ita yang mempunyai krestiviti yg sgt mengagumkan.harap lepas ni saya plak dapat berguru dengan kak ita

hidayah fawizi said...

macam mana nak join kelas akak?

Sarina Seman said...

Nak join jugok lagu mano ni, kak ita?

Alina Ali said...

Assalammualaikum..menariknyer kelas akak..bila lagi ada kelas ni ye

Powered by Blogger.