Follow if you like

Oct 1, 2015

Udang masak lemak nenas


Pasti suri rumah sedang memikirkan menu apa nak masak hari ini. Sekali lagi ita kongsikan resepi yang mudah dan ringkas untuk keluarga.

Lauk macam ni kalau kat rumah ita memang laku. Bertambah lagi kalau ada ikan goreng, sayur goreng dan sambal belacan. Pasti bertambah-tambah dan berpeluh-peluh kami menikmati hidangan tengahari kami sekeluarga.

Ita seronok sangat kalau masak anak-anak dan suami makan bertambah-tambah. Sunyi seketika suasana kerana masing-masing melayan keenakkan hidangan. hanya kedengaran sudu berlaga dengan pinggan mangkuk sahaja.

Seronok kan kalau dapat memasak untuk keluarga.




UDANG MASAK LEMAK NENAS

6 ekor udang yang besar ~ buang kepala dan kaki, cuci bersih
1/2 biji nenas ~ buang kulit dan pulur tengah dan potong
2 batang serai ~ di titik
1 helai daun kunyit ~ buang urat tengah dan di siat-siat
1/2 cawan santan pekat
air secukupnya
2 keping asam keping
Cili hijau ~ untuk hiasan

Bahan Kisar

3 ulas bawang putih
6 ulas bawang merah
4 biji cili padi ~ kalau suka pedas boleh lebihkan
1 inc halia
1 inc kunyit hidup
1/2 inc lengkuas
2 biji buah keras


Panaskan minyak
Tumiskan bahan kisar hingga harum dan terbit minyak
Masukkan serai yang di titik
Masak hingga harum dan kemudian masukkan udang
Jika kuah kering sangat tambah air
Kemudian masukkan nenas, daun kunyit dan asam keping
Akhir sekali masukkan santan dan perasakan dengan garam secukup rasa
Angkat dan hidangkan



5 comments:

Gee® said...

Bak nak semangkuk... terlior

Azura Aziz said...

Assalam Kak Ita.. sedapnya... tetiba pulak lapar huhu

Nor Dila said...

blog kak azlita sangat memberi inspirasi,,x keterlaluan sekiranya saya kata blog masakan idola kot,,heee,,,dari resepi sampailah gambar2 yang kak ambil,,,real sangat,,,nak jadik mcm akakkk,,,,huhuh

Missi Ohara said...

Assalamualaikum kak...favourite ni kak..terliur, selalu buat cam ni ngan ketam..hehe

AZLINA M YAUSOP said...

Baru tau selama ni saya dok intai resepi org dekat je..taman sebelah..ibu dalili..seriously baru tau
Tq for sharing

Powered by Blogger.