Follow if you like

Oct 4, 2015

Teknik meletakkan kek 2 tier atau 3 tier


Ita mendapat banyak permintaan dari rakan-rakan dan adik-adik kita tentang bagaimana nak membuat kek 2 tier atau 3 tier. Bukan ita tak mahu buat tapi sebenarnya adalah terlalu sukar untuk ita merakamkan gambar bila bekerja berseorangan. Sambil nak meletakkan kek sambil memeggang kamera adalah sesuatu kerja yang cukup sukar untuk ita laksanakan. Lebih-lebih lagi kek 2 tier atau 3 tier biasanya adalah weading cake dan ianya adalah kek tempahan customer. Ita cukup takut untuk menanggung risiko, kerana biasanya ita perlu lebih berhati-hati dalam menyiapkan kek tempahan daripada customer.

Jadi ita memohon banyak-banyak maaf andai gambar atau cara yang ita tunjukkan ini tak berapa memuaskan hati. Gambar yang terpaksa di ambil ala kadar supaya ita tak merosakkan kek bila membuat dua tiga kerja dalam satu masa. Ita juga terpaksa mengejar masa kerana kek kena di hantar tepat pada masanya. Oleh itu segala kelemahaan ita pohon beribu kemaafan.



Bila ita membuat kek untuk anak saudara ita, barulah ita berani mencuba untuk menunjukkan cara bagaimana ita meletakkan kek 2 tier atau 3 tier. Mungkin risiko membuat kek untuk anak saudara tidaklah sebesar amanah untuk menyiapkan kek tempahan daripada customer.


Untuk merakamkan gambar ita menggunakan setting timer. Merakamkan gambar di luar membuatkan kek ita basah kuyup dan cepat lembik. Inilah antara kesukaran yang terpaksa ita hadapi. namun atas permintaan dari adik-adik kita yang teringin nak belajar dan berharap sangat agar  ita tunjukkan.. ita tempuhi juga segala permasalah yang bakal ita hadapi. Dengan lafaz Bismilah dan mulut yang senantiasa berkumat kamit dengan doa.. ita berharap ita dapat menyempurnakan segala permintaan. Ita berharap sangat ianya menjadi satu pembelajaran yang sangat bermafaat buat anda semua. Hargailah ilmu yang anda perolehi..

Hari ini, ita akan menunjukkan kaedah ita menyediakan kek 3 tier. Kek ini adalah kek buttercream sepenuhnya. Biasanya kek ita adalah kek yang berat... sangat-sangat berat.. Memang ita tak mampu nak mengangkat kek ita ini berseorangan lebih-lebih lagi kesihatan ita juga tidak mengizinkan.


Untuk kek anak saudara ita ini, kek yang bawah sekali adalah kek Rusian Black And White. Kek choc moist yang di layerkan bersama krim moca dan ganache coklat. Memang kek ini sangat berat.. bertambah berat lagi bila saiznya agak besar iaitu 14 inc dan di salut pula dengan buttercream. Memang sukar nampaknya kerja ita kerana nak mengangkat kek, nak tunjukkan caranya dan dalam masa sama merakamkan gambar. Oleh kerana doktor dah menasihatkan ita supaya tidak mengangkat beban yang berat, ita perlu melaksanakan tugasan  ini dengan lebih berhati-hati.. Untuk resepi kek Rusian Black And White ini anda boleh rujuk di SINI

Kek untuk tingkat ke dua pula ita meletakkan Carrot kek. Untuk resepi carrot kek boleh rujuk enrty yang lepas di SINI

Dan untuk tingkat akhir atau tingkat yang ke tiga ita meletakkan kek Rainbow. Anda boleh rujuk resepi di SINI

Untuk kaedah memotong kek , melayer kek dengan krim dan untuk melempa kek dengan buttercream anda boleh rujuk entry ita yang lepas di SINI

Di sebabkan ita menggunakan kek yang berat, lapik kek untuk tingkat 2 dan tiga ita perlu lubangkan supaya ita boleh cucukkan kayu sebagai tulang tengah bagi menghalang kek ita daripada tergelincir. Tapi anda kena pastikan kedudukan lubang untuk lapik kek ke dua dan ketiga center. Supaya mudah untuk anda cucukan kayu tulang tengah nanti.


Kayu ini juga yang akan ita gunakan sebagai tulang untuk menyokong kek ita. Kayu ini anda boleh dapatkan dari kedai jual bahan kek. Ia sebenarnya kayu chopstick tapi yang paling besar dan paling panjang.


Ada juga rakan-rakan yang menggunakan straw yang besar. Tapi ita tak berani menggunakan straw kerana kek ita biasanya adalah kek yang berat. Kalau anda menggunakan kek span, anda boleh menggunakan straw kerana kek span lebih ringan

Sekarang kita terus sahaja kepada kaedah bagimana ita meletakkan kek.
Seperti biasa kek yang kita layerkan perlu di keraskan semalaman dalam peti ais. Ini adalah supaya mudah untuk kita mengangkat dan meletakkan kek di antara satu sama lain.

Keluarkan kek dari peti ais. Keluarkan kek yang paling bawah dahulu.
Ada yang tanya
"bila saya keluarkan kek dari peti ais.. kek saya berpeluh-peluh dan basah.."
Jangan risau... biasalah.. ianya adalah satu proses pemeluapan bila sesuatu yang sejuk tiba-tiba di letakkan di tempat yang panas atau suhu bilik. Ianya bukanlah satu masalah yang besar kerana kita sedia makhlum dengan iklim negara kita yang panas dan lembab.


Lapkan sahaja dengan tisu yang lembut.
Ambil tisu tekapkan pada kek dan kawasan yang berpeluh. Jangan di gosok-gosok pulak! hanya tekapkan sahaja supaya air atau peluh itu meresap di tisu. Selesai masalah!
Sekarang kita boleh mula satukan kek kita.


Ambil satu batang lidi satey. Ita menggunakan lidi satay yang panjang ya sebab kek ita ni biasanya tinggi.
Cucukkan lidi di tengah kek sampai dasar kek atau sampai ia cecah lapik kek, untuk kita ukur ketinggian kek. Dengan menggunakan pen tandakan pada bahagian yang kita nak potong nanti.

Tandakan juga pada kek tempat kayu yang kita akan cucuk nanti. Tempat cucuk tu, terpulang anda boleh buat dia satu arah sahaja atau boleh buat satu dalam satu luar berselang seli. Janji ia kuat dan terletak betul-betul atas lapik kek ke dua nanti .Di sebabkan kek ita besar dan berat ita meletakkan 10 batang kayu sebagai tulang sokongan pada kek bahagian bawah.

Dengan ukuran pada lidi tadi, kita ukurkan pula pada kayu kita dan potong dengan gergaji. Bersihkan setiap hujung kayu yang mungkin bergerigi semasa kita potong tadi dan cuci kayu untuk membuang debu kayu.

Akhir sekali kita cucukkan kayu pada tempat yang kita dah tandakan atas kek. kayu kena sama paras dengan kek supaya ia seimbang dan tidak tergelincir semasa proses kita mengangkat kek nanti.


Siap bahagian 1, kita beralih pula pada kek ke dua atau kek tingkat ke dua.
Kaedah yang sama juga seperti di atas tandakan dengan lidi, untuk mengukur panjang kayu.

Ada sesetengah orang dia letak kayu dahulu pada kek ke dua baru letak atas kek pertama. Tapi ita tak buat macam tu. Ita letakkan kek ke dua tas kek pertama baru ita letak kayu. Ini supaya semasa proses ita mengangkat kek nanti.... ita takut kayu itu akan beralih, sebab kek ni dia lembut kan. Jadi kita letak kek dulu atas kek bawah... kemudian  baru cucuk kayu.

Cara mengalihkan kek. Mula kita guna spatula untuk kita renggangkan kek dari lapik kek. Sendengkan dan angkat kek dan letakkan atas kek pertama tadi. Centerkan kedudukan kek. Kek ita tu bawahnya ada lapik ya, tak nampak sebab lapik ke 2 tu dia sama besar dengan ukuran kek. Ukuran kek ita yang ke dua tu 11 inc.

Bila dah puas hati tentang kedudukan kek, baru tandakan tempat yang kita nak cucuk kayu sokongan.
Untuk kek yang ke dua ni, ita gunakan 8 batang kayu, sebab carrot kek juga berat.

Sama seperti kek yang pertama, potong kayu dengan gergaji, bersihkan hujungnya dan cuci bersih kayu.
Kemudian cucukkan kayu pada bahagian yang kita dah tanda. Ingat ya! bahagian yang kita letakkan kayu tu kena berada betul-beteul di atas lapik kek atas sekali nanti.

Ok dah siap
Yang ita tunjukkan ini untuk ke 3 tingkat tau! kalau kek 2 tingkat tak perlu lah bahagian atas tu kita letak kayu. Cukup kayu pada bahagian bawah sahaja.
Jumlah banyaknya kayu pula kita kena ikut saiz kek dan berat, kalau saiz kek kita besar dan berat letaklah banyak sikit kayu, begitu juga jika sebaliknya.


Sekarang kita nak letakkan pula kek yang terakhir.
Sama juga seperti kek ke dua, kita kena guna spatula untuk renggangkan kek dari lapiknya.
Angkat dan letakkan kek terakhir atas kek ke dua tadi dan centerkan kedudukan kek. Ingat ya, setiap kali anda memegang kek pastikan tangan anda berada dalam keadaan bersih.

Bila dah puas hati dengan kedudukan kek, sekarang kemaskan kek. Tutup bahagian yang renggang dengan krim dan kemaskan.

Untuk bahagian akhir sekali...
Ita letakkan tulang di bahagian tengah kek ita kerana

  • Untuk mengelakkan kek ita tergelincir
  • Tulang tengah sebagai sokongan kuat kek, ia bertindak seperti tulang belakang bagi manusia
  • Kek ita biasanya adalah kek yang berat, tulang tengah dapat membantu menstabilkan kedudukan kek
  • Kek ita biasanya ita siapakan di rumah, kerana itu ita perlukan ia kukuh supaya tidak menyukarkan proses penghantaran, lebih-lebih lagi ke kawasan yang jauh.

Ita menggunakan lidi satay yang panjang untuk mendapatkan ukuran , di samping ita nak dapatkan kedudukan lubang tengah yang selari.
Ingat tak tadi ita dah pesan supaya lubang pada lapik kek harus benar-benar center supaya mudah anda nak cucuk tulang tengah. Jika tak selari, ia adalah sukar untuk dapatkan kedudukan yang selari dari atas ke bawah.

Bila kita dah ukur tingginya, kita potong dan cucukkan dari kek atas hingga paling bawah. Kayu yang atas tu dia mesti masuk dalam kek sampai 3/4 kek atas. Bahagian yang berlubang di bahagian atas kita tampalkan dengan krim. Tutup lubang dan kemaskan.
Dah pun siap kek 3 tier kita

Sekarang bolehlah mulakn proses mendeco kek mengikut idea decorasi anda.





Terima kasih dan selamat mencuba





11 comments:

Azya Mikayla said...

Thanks for sharing Kak Ita, cantik sangat kek tu. ))

Seri Kandi Tanah Jauhar said...

rumit sungguh pembuatannya Kak Ita. Sy ingatkan cuma tindih jer (masih ada alas papan) dan sy selalu fikir, kuatnya kek di bawah tu menampung berat kek di atasnya.. rupanya ada kayu penyokong. Sy memnag tak boleh lepas ni.. cuma mampu kagum jer.. hehehe

Nooriah Abdullah said...

thanks Ita tengok lah bila suatu hari nnt rajin macam Ita nak buat..

Rifa Abdullah said...

Kalau kek macam ni... berapalah agak price range nyer k,ita.... saja nak tahu saja..

rahel said...

terbaiklah Kak Ita
cantik sangat kek ni...sukaaa
oh ya...terima kasih jg sudi share step2 kek bertingkat.

Malinda said...

cantiknye kek....nampak simple tapi sangat anggun...berangan nak tempah kek camni time anak dara saya kawen nanti...hehehe

nurul taqiyah said...

Cantiknyaaa kek ni...dan setiap lpis kek pun sedap...saya nk rasa setiap lpis..huhuhu..adoi..untungya siapa pi kenduri tu...
Kak ita..nk jadi ank saudara kak ita jugaklh..hihihi

Kak Nita said...

Terima kasih kerana ikhlas berkongsi kak ita..
sangat kemas dan cantiksss sekali...

NorMan wedding photographer said...

tq kak ita...sangat kagum dgn keikhlasan kak ita bkongsi ilmu..moga bertambah rezeki..dan berbahagia dunia dan kahirat hendaknya..aminnn..:)

nur amira said...

saya cuma tertanya-tanya mcm mna kek bertingkat mcm ni dipotong???

aeyla said...

Terima kasih banyak kak ita atas panduan..ada permintaan dr adik sepupu..bole pakai panduan kak ita ni..

Powered by Blogger.