Follow if you like

Oct 5, 2015

Sayur Campur Goreng Ala Xian



Hari ni ita masak sayur goreng. Rumah ita memang mesti ada sayur sebab kami sekeluarga suka makan sayur. Kadang kala ita pun tak tahu nak masak macam mana dah sayur ni..

Bila bukak peti ais, apa yang ada hanya taugeh, kobis dan kacang peas. Nak masak apa ya..?  apa kata kita campur aje semua.. semuanya pun tinggal berbaki sikit aje.. dari dia dok lecur dalam peti baik kita campur dan goreng aje.. dapat juga mengelakkan pembaziran..  Maka terjadilah resepi sayur goreng ni..

Sebenarnya idea memasak sayur campur-campur ini ita belajar dari ibu mertua ita. Ibu mertua ita seorang yang cukup jimat. Dia tak suka kalau kita buang-buang makanan. Dulu ita kalau nak buang mesti sorok dari dia .. tapi kadang dia perasan jugak.. nanti dia akan tanya kalau dia nampak benda tu dah tak ada.. adoiiii.. merah padam muka nak menjawab ..



Kalau mak ita pula kalau masak hanya 1 sayur sahaja tak suka campur. Tapi ita banyak belajar dari mertua supaya bijak memasak di dapur. Sebenarnya bila campur-campur ni rupanya lagi sedap ! yang sebenarnya sedap itu adalah berkat dari makanan itu yang kita tak bazirkan atau buang.. itulah pesan mertua yang ita sentiasa ingat. Hingga kini , bila ada berbaki sayur ita suka campur-campur dan goreng.

Ita masak sayur goreng ni ala-ala Xian China. Dulu ita suka sangat menonton rancangan Rasa Halal Orient yang pada masa tu pengacaranya adalah Fara AF2. Ita suka melihat cara masyarakat Islam di sana masak. Sebenarnya ita memang suka sangat menonton rancangan masak-masak. Sebab dari situ ita dapat belajar banyak tentang masakan sesuatu daerah dan negara. Adakalanya ita cuba juga resepi yang mereka kongsikan. Ada yang cara mereka memasak sangat mencuit hati ita dan ita praktikkan hingga kini.

Masyarakat Xian ni, mereka suka masak menggunakan cili kering. Biasanya cili kering tu akan di tumis bersama bawang dan halia. Kalau kita di Malaysia ni lebih banyak menggunakan cili merah, cili hijau atau cili padi bagi yang suka pedas. Melihatkan kelainan itu.. yang membuatkan ita hingga kini sering praktikkan cara memasak sayur goreng dengan meletakkan cili kering. Sedap juga tau!


SAYUR CAMPUR GORENG ALA XIAN

1 mangkuk sayur taugeh ~ bunag akarnya dan cuci bersih
1/3 bahagian kobis ~ di hiris
10 batang kacang peas ~ potong 2
1/2 cawan ikan bili di goreng
1 pokok daun bawang ~ di potong 1/2 inc
Garam secukup rasa
Minyak untuk menumis

Bahan Tumis

5 tangkai cili kering ~ potong 2 atau 3 atau hiris dan cuci bersih
3 ulas bawang putih ~ di hiris
5 ulas bawang merah ~ dihiris

Panaskan minyak dan tumiskan cili kering, bawang putih dan bawang merah hingga naik bau dan layur
Masukkan semua sayur dan gaul rata
Perasakan dengan garam secukup rasa
Tutup api
Masukkan ikan bilis goreng
Gaul rata
Angkat dan hidangkan


Mudah aje kan...






No comments:

Powered by Blogger.