Follow if you like

Oct 12, 2015

Sambal Bilis Pedas


Sambal bilis pedas ni sangat sedap di makan bersama nasi dan lauk-pauk. Ia macam sambal belacan juga cuma dia kering.. tapi sangat sedap dan pembangkit selera. Ita ambil resepi ini dari majah Rasa, lama dah rasanya.. masa tu baca majalah ni kat kedai, pas tu nampak resepi ni.. macam best aje.. terus ita screen shoot hihi. Pas tu bila balik terus cuba. Sebab resepinya cukup mudah dan sangat simple.. tu yang teruja nak cuba. Mana tau kalau sedap dah menjadi kesukaan keluarga dan koleksi resepi sambal ita kan..

Tapi memang sedap! makan dengan nasi panas, dapat kuah lemak sayur kampung lawan pula dengan ikan goreng atau ikan masin pergh.. memang terangkat. Bertambah-tambahlah lah nasi dalam pinggan.. di buatnya.




SAMBAL BILIS PEDAS
Rujukkan : Majalah Rasa

1 cawan ikan bilis ~ di goreng
15 tangkai cili padi hijau dan merah ~ kalau nak pedas lagi boleh tambah
3 ulas bawang merah

Goreng ikan bilis ~ ketepikan
Goreng juga bawang dan cili padi dengan sedikit minyak hingga layur
Garam secukup rasa

Tumbuk bawang dan cili hingga lumat
Kemudian tumbuk ikan bilis kasar-kasar
gaulkan semua bahan dalam mangkuk
Perasakan dengan garam secukup rasa
Sedia di hidangkan


5 comments:

wardahsyauqah said...

Sedapnya pedas2 ni😊😊😊 jom jemput melawat our blog http://sambalbelacan.com

lovely said...

berselera makan,bila ada sambal pedas kan kak..

Obat Ampuh said...

Sambali pedasnya emang nedang dehhh, enak bangettttt
Obat Tradisional Kanker Kulit paling Ampuh
Pengobatan Cerebrovascular Secara Herbal
Obat Tradisional Kanker Darah paling Ampuh
Pengobatan Herbal Kardiovaskuler Tanpa Efek Samping
Obat Tradisional Leukimia paling Manjur
Pengobatan Alami Lemak dalam Darah
Pengobatan Kekentalan Darah secara Alami
Obat Tradisional Darah Tinggi paling Mujarab

mirza syazwina said...

boleh cuba nanti !
sedapnya :D

AgaricPro3 said...

Kelihatan Nya enak Nich......
Share..
Jika anda menderita penyakit paru-paru yang disertai dengan sesak nafas dan asma segera atasi dengan Herbal AgaricPro Obat Paru-paru, Sesak Nafas dan Asma Paling Ampuh

Powered by Blogger.