Follow if you like

Oct 7, 2015

Peria Masak Tauco Bersama Udang


Satu lagi resepi sayur peria dalam koleksi. Bagi mereka yang suka makan peria boleh lah cuba. Buat menambah koleksi resepi sayur-sayuran dalam simpanan.

Ramai yang tak mengemari satur peria kerana di katakan sayur peria itu pahit. Pahit itulah ubat.. penawar penyakit kata orang lama.

Kalau kat rumah ita apa-apa sayur pun tak apa.. anak-anak suka. Tapi ada caranya nak bagi peria ni tak pahit bila di masak. Mudah aje. Peria yang telah di potong, masukkan dalam mangkuk. Kemudian taburkan garam halus dan gaul rata. Masukkan air dan rendam sebentar. Bila nak masuk dalam kuali nanti, cuci bersih dan toskan. Sedialah di masak. Insyaallah bila makan tak terasa dah pahit peria tu.



Ita masak lauk peria masak tauco ni bercili sikit. Sebab kami memang suka pedas. Bagi yang tak suka boleh kurangkan cilinya


PERIA MASAK TAUCO BERSAMA UDANG

1 batang peria ~ belah 2 buang biji tengah, potong dan rendam dalam air garam
6 ekor udang ~ nak buang kulit boleh tak buang pun boleh
3 biji cili padi ~ belah 2
3 sudu besar tauco ~ bilas dengan air dan tapis
garam sexcukup rasa

Bahan Kisar

2 biji cili merah ~ bunag bijinya
4 biji cili padi
5 ulas bawang merah
3 ulas bawang putih
sedikit belacan

Panaskan sedikit minyak dalam kuali dan tumiskan bahan kisar hingga harum
Masukkan tauco dan kacau
Masukkan udang dan masak sebentar
Perasakan dengan garam secukup rasa
Masukkan peria yang telah di bilas dengan air dan cili padi hiris
kacau rata dan biarkan peria masak sebentar
Angkat dan hidangkan



1 comment:

penyisir rambut said...

wahhh..nampak sedap..thx for the tips kurangkan pahit peria tu...

Powered by Blogger.