Follow if you like

Oct 6, 2015

Kari Daging Utara memang sedap


Bila lihat gambar kari daging Utara yang di kongsikan Iza Akma, rasa macam nak makan kari lah pulak. Sedapnya lah kalau dapat makan kari yang pekat kuahnya. Kebetulan ita memang sangat mengemari kuah kari yang pekat, sedap kalau dapat cicah dengan roti atau dengan lempeng kelapa. Pasti kenyang sampai ke petang.

Tertarik dengan resepi kak Noor yang dikatan resepi air tangan bondanya yang sering di guna pakai dan inilah juga resepi kari daging orang utara.
Sebagaimana yang kita ketahui, orang belah utara memang suka makan kari.. kalau boleh hari-hari nak kari.. macam abang ipar ita yang memang orang utara. Orang kata jugak kalau nak rasa kari yang sedap gi lah ke utara, pi rasa kari depa.. memang meletup habigh!



Jika kari Johor biasa menggunakan rempah kari daging, kari utara agak berlainan.. cara penyediannya. Rempah di perap bersama daging sebelum di masak.. aha.. itulah rahsia keistimewaan kari depa.. bila makan terus.. terasa aroma dan rempah ratus yang telah sebati dan meresap bersama daging.. menurut kak Noor beliau menggunakan Serbuk Kari Masak Merah yang di katakan serbuk kari terbaik lah di belah utara. Kat selatan ni tak nampak lagi lah kak Noor...aiii... tapi nak rasa jugak lah.. tak boleh tahan dah ni... ita gantikan aje dengan rempah kari daging BABAS dan iza menggunakan rempah gulai kawah.


KARI DAGING UTARA
Resepi Oleh : Sajian Dapur Bonda
Rujukkan : Singgahsana Kitchen

1/2 kg daging batang pinang ~ potong kecil atau hiris sederhana nipis
1 cawan santan pekat ~ ita letak 1/2 cawan
4 biji cili hijau
1 biji bawang besar ~ belah 4
3 keping asam gelugur
asir secukupnya
3 biji ubi kentang ~ potong
garam dan gula secukup rasa
minyak untuk menumis

Bahan Kisar

1 sudu besar rempah kari masak merah ~ kalau tak ada guna rempah kari daging BABAS
1/2 sudu besar jintan manis ~ ita sangai dahulu
1/2 sudu besar jintan putih ~ ita sangai dahulu
1 labu bawang besar ~ ita guna bawang kecil dalam 5 ulas
3 ulas bawang putih
1 inc halia

Bahan Tumis

1 labu bawang besar ~ hiris halus
3 ulas bawang putih ~ di cincang
2 inc halia ~ hiris halus ita ketuk aje
3 tangkai daun kari ~ di raut
1 batang kulit kayu manis
2 kuntum bunga lawang
3 biji cengkih
2 biji buah pelaga
8 sudu besar cili kisar

Daging cuci bersih dan toskan
Satukan daging dengan bahan kisar bersama dengan 2 sudu besar gula. Perapkan daging sekurang-kurangnya 1 jam supaya pes rempah menyerap dalam daging.
Panaskan minyak dalam periuk dan tumiskan bahan tumis hingga harum dan kekuningan
Masukkan daging yang telah di perap tadi dalam periuk dan kacau hingga sebati. Masukkan 2 cawan air dalam periuk. Tutup periuk dan masak hingga daging empuk
Jika air kering dan daging belum empuk tambahkan lagi air dan terus masak hingga daging betul-betul empuk

Setelah empuk dagingnya, masukkan ubi kentang
Kacau rata dan biarkan merenih hingga kentang empuk
Kemudian masukkan santan pekat
Perasakan dengangan garam, serbuk perasa jika suka dan letakkan juga asam keping. Kacau rata
Biarkan kuah masak dan merenih sebentar
Akhir sekali masukkan bawang besar yang di belah 4, cili hijau, dan tomato
Biar sebentar, dan sedia di hidangkan.


Sedap ni... berbaloi mencuba. Walaupun bahan masak kari boleh di katakan sedikit sebanyak ada persamaan tapi hasil perapan tu.. yang membnagkitkan lagi kesedapan dan keenakkan kari utara ni..
makan pulak dengan ikan goreng, nasi hangat dan sambal belacan.. perghhh.... 





3 comments:

Nurzaliza Mohd Ali said...

orang utara cakap.. Lapaq dan dan bila tengok gambaq ni aaihh.. Hehehe..

penyisir rambut said...

fuhhh...sempena raya korban ni..
memang menu daging je la...

mdmdya said...

Dvvb

Powered by Blogger.