Follow if you like

Oct 11, 2015

Honeydew Milkshake


Panas pulak cuaca hari ni.. setelah beberapa hari hujan. Bila beberapa hari hujan, kuranglah sikit jerebu. Barulah boleh nampak mentari menyinar. Harap-harap masalah jerebu segera berakhir. Kesian kat kanak-kanak yang bersekolah dan mereka yang berkerja di luar..

Sebenarnya masalah jerebu ni bukan sahaja menjejaskan urusan seharian kita.. tapi juga menyebabkan para peniaga kehilangan pelanggan dan sumber pendapatan. Baru-baru ini ita adalah tanya dengan seorang pak cik ni.. macam mana peniagaan dia sekarang. Pak cik ni dia jual nasi, mee, rojak dan air. Katanya bila jerebu melanda negara, lagilah perniagaannya merosot.. orang pun tak datang makan. Itu yang menyebabkan dia terpaksa tutup perniagaannya buat sementara. Kesian kan.. dah lah kita berhadapan dengan kenaikan harga barangan dan kos sara hidup yang tinggi.. bertambah pula bila terpaksa berhadapan dengan masalah jerebu.. Harap-harap lah masalah ini segera berakhir.



Kita lupakan sejenak kisah pak cik tu.. Ni kita cerita pasal Honey dew Milkshake. Air honey dew atau jus tembikai susu adalah kesukaan anak ita Azrul. Ita pula tak berapa suka sangat.. kerana ita rasa tembikai susu ni dia tak berapa manis dan kurang dari segi rasa tapi lebih pada harum tembikai tu. Bila beli tembikai susu anak-anak pun kurang makan.. dari tergolek macam tu.. baik ita blend dan jadikan jus.

Ita tertarik dengan resepi Honey dew yang ita terpandang dari blog Milkshake resepi. Apa yang menarik minat ita kerana ianya meletakkan yogurt dalam minuman ini. Mesti lagi sedap kan.. pasti ada rasa masam-masam sikit.

So.. ita merajinkan diri untuk mencuba.. Alhamdulillah sedap juga air ni.. bila minum ada rasa masam-masam sikit memang syok!


HONEYDEW MILKSHAKE
Resepi Oleh : Milkshake Recipe. org

Ingredients (for serving one)
  • 1/2 cup of low fat vanilla yogurt
  • 1 cup of honeydew. Cut them into cubes to make it easier for your milkshake blender
  • 1 tablespoon of apple juice
  • Ice
  • A slice of honeydew as toppings
Instructions
  • Pour everything, except ice,into a milkshake blender
  • Blend the mixture until it becomes smooth
  • Add in the ice and continue the blending until it becomes frothy
  • Pour the end mixture into a milkshake glass and add in the honeydew slice as toppings
Ini cara yang ita sediakan

1/2 cawan yogurt rendah lemak perasa vanilla
1/2  biji  honey dew ~ buang kulit dan di dadu untuk mudah di kisar.
1 sudu besar apple juice ~ ita tak letak
4 sudu besar susu pekat manis ~ ita tambah boleh tambah lagi jika nak manis
sedikit air masak ~ untuk memudahkan buah di kisar
ais secukupnya

Masukkan semua bahan dalam mesen pengisar, kecuali ais
Kisar hingga halus
Tuang dalam gelas dan letakkan ketulan ais
Sedia di nikmati






No comments:

Powered by Blogger.