Follow if you like

Oct 27, 2015

Air Kelapa Lemon segarnya...


Sebenarnya dah berapa hari ni ita asyik sakit kepala aje.. sakit yang berlarutan.. Kadang rasa badan macam melayang-layang aje dibuatnya.. Mungkin sebab masalah jerebu agaknya.. sebab sesekali terasa macam sesak nafas pun ya juga.. ada masa datang rasa loya.

Tapi hairan juga, sebab ita ni jarang keluar rumah. Sejak jerebu.. memang tak keluar rumah, kalau keluar pun untuk ke pasar. Pokok kat depan rumah pun dah layu tak bersiram.. Tapi denyut kat kepala ni makin menjadi-jadi.. Dalili pun kadang mengadu pening kepala. Pernah menangis-namgis dia kerana tak tahan sakit kepala. Dalili pun macam ita juga kerap di serang sakit kepala.



Ita pernah suarakan pada mertua ita tentang Dalili yang kerap sakit kepala. Mertua ita suruh ita kurangkan Dalili ni makan pulut, katanya takut angin .. tu yang buat sering sakit kepala. Memang mertua ita tahu anak dara ita Dalili tu memang suka sangat makan pulut. Kan dah kata kalau anak Kelantan tu.. memang Kelantan jugak lah.. Kini ita kurangkan Dalili dari makan pulut. Tapi sesekali kalau dia teringin.. ita masakkan lah juga..

Bila sakit kepala menyerang, memang semua kerja jadi tergendala. Ubatnya tidur.. tapi kalau tidur banyak sangat pun ita akan sakit kepala juga. Terima kasih pada rakan-rakan di Fb yang cadangkan beberapa petua untuk menghilangkan sakit kepala ita ni.. Insyaallah ita akan cuba dan harap adalah yang berhasil nanti.

Bila sakit sangat kepala, ita buatlah air kelapa lemon. Mula suami cadang ita minum air kelapa muda untuk hilangkan sakit kepala. Ita ni gatal pulak tangan pergi tambah lemon. Sebab ita pernah nampak seorang rakan kongsikan air kelapa lemon, tapi ita tak ingatlah siapa.. rasanya rakan dari seberang. Bila rasa air kelapa tambah lemon eh! sedap lah pulak!. Ita tambah air gula sikit supaya rasanya manis.. sebab air kelapa ni.. dia kurang manis di tambah pula lemon lagi hilang rasa manisnya. Bila letak sedikit air gula, memang membangkit rasa enaknya.

Suami ita pulak yang teruja terlebih, sampai habis air kelapa ita di minumnya.. sedap katanya.. Bila minum air kelapa lemon ni memang rasa lega sikit sakit kepala ni.. hilang lah sekejap.. tapi esok dia datang balik.. adoii.. takkan nak kena minum air kelapa lemon ni hari-hari pulak kan ..?


AIR KELAPA LEMON

1 biji air kelapa muda
isi kelapa muda
1 sudu besar air gula
1/2 biji lemon
ais secukupnya

Satukan air kelapa, isinya dan air gula dalam gelas
Perahjan jus lemon
Letakkan ais
Hidangkan dingin






3 comments:

ninazsyafinaz said...

Musim cuaca tak elok dgn jerebu nih mmg migrain je selalu kak. get well soon. Saya pun seminggu 2-3 kali cari kelapa segar..kunun2 ikut tips minum air kelapa sbb jerebu punya pasal :)

ninazsyafinaz said...

Musim cuaca tak elok dgn jerebu nih mmg migrain je selalu kak. get well soon. Saya pun seminggu 2-3 kali cari kelapa segar..kunun2 ikut tips minum air kelapa sbb jerebu punya pasal :)

tiga lalat said...

segarnyer., ;p

Powered by Blogger.