Follow if you like

Sep 29, 2015

Sambal belacan Istimewa Kelantan


Sambal belacan walaupun mudah dan ringkas ianya satu pelengkap dalam hidangan tengahari kita. Ita memang cukup mengemari sambal belacan begitu juga suami dan anak-anak. Kalau ada sambal belacan pasti bertambah-tambah kami sekeluarga menikmati hidangan. Suami pula kalau makan janji ada sambal belacan, ikan goreng lauk tumis air pun sudah cukup menyelerakan baginya. Berpeluh-peluhlah dia menikmati hidangan.



Hari ini ita kongsikan satu lagi resepi sambal belacan pada ita cukup istimewa dan sangat menyelerakan. Ita masak lemak udang, ikan goreng, bendi goreng belacan dengan nasi hangat-hangat perghhh... bertambah-tambah kami sekeluarga menjamu selera. Dalili pun makan bertambah-tambah.. tak pernah dia makan sebanyak itu.. penangan sambal belacan istimewa Kelantan barangkali.

Sambal belacan ni sedap kalau di tumbuk. tapi sebab ita tak suka tumbuk sambal belacan, ita blender aje.. hihi senang kerja. Bukan apa.. nak cepat, kalau menumbuk bilalah kami nak makan.. sampai petang pun ita tak siap menumbuk agaknya.. hihi

Resepi ni ita ambil dari Belacan & Bla-bla. Terima kasih kongsikan resepi sambal belacan yang sedap ni . Resepi ni dapat banyak tau! kalau rasa nak makan untuk keluarga, buatlah sikit aje, buat 1/2 adunan ke.. Ita buat banyak sebab ita simpan dalam bekas dan simpan dalam peti ais. Senang nak makan nanti.. Sambal ni di katakan tahan 1 bulan jika di simpan dengan elok, dalam bekas bertutup dan simpan dalam peti ais. Bagi yang sibuk.. tak ada masa, buat sekali banyak dan simpan dalam peti.. bila nak makan tak payah sibuk-sibuk nak menumbuk belacan lagi.. Jom kita intai bahan-bahannya


SAMBAL BELACAN ISTIMEWA KELANTAN
Resepi Oleh : Belacan & Bla-bla

20 tangkai cili kering ~ rendam hingga kembang , buang biji dan cuci bersih
20 tangkai cili merah
20 tangkai cili padi
5 ulas bawang putih
10 ulas bawang merah
2 biji tomato


Ikut resepi asal, bawang merah dan bawang putih di bakar, lada kering di rebus. tapi ita satukan semua dan goreng dalam sikit minyak. Ita buat ala-ala sambal jawa

Cili kering dan cili merah tu potong kecil
Satukan semua bahan, panaskan minyak dan goreng hingga layur


1 keping belacan ~ di bakar
garam dan gula secukup rasa
1/2 cawan cuka masak
limau nipis atau limau kasturi, ambil jusnya ~ bergantung kepada kemasaman
1/4 biji nenas ~ buang empuulr tengah dan cincang halus
1 biji pelam muda ~ parut halus
2 labu bawang besar ~ di mayang halus, gaul dengan garam, ramas-ramas sikit dan cuci bersih ( yang ni ita tak letak )

Bahan yang kita dah goreng tadi masukkan dalam blender bersama cuka, belacan, garam dan gula. Kemudian kisar halus. Boleh juga di tumbuk


Masukkan bahan yang di kisar dalam mangkuk
Tuangkan nenas dan pelam yang di parut tadi. Jika ada letak bawang hiris masukkan sekali
Gaul rata
Perasakan garam dan gulanya
Perahkan jus limau kasturi atau limau nipis
Sedia di hidangkan bersama lauk pauk idaman


Selamat menjamu selera




3 comments:

Anna Qawina said...

alaa...sedapnyaaa.lama tak makan sebab kena tunggu kenduri kendara biasanya kakak2 buatkan, kita tukang ngap..hehe

umi's cup cake said...

amat menarik sebab ade campuran nenas kan kak ita

fazian batrisyia said...

wahhh..telan ai liur kita dibuatnya petang2 ni.

Powered by Blogger.