Follow if you like

Sep 28, 2015

Risoles rangup di luar enak di dalam..




Ita pernah dapat permintaan dari rakan-rakan untuk kongsikan resepi Risoles.
Apa Risoles tu...?
Ita cuba google.. oh! ia macam ala-ala popia lah kan tapi pembutannya lebih mirip kepada kuih ketayap, cuma inti sahaja yang berlainan.



Risoles ini di katankan sudah lama popular di negara jiran Indonesia. Dengar kata  ia juga berasal dari negara Indonesia yang terkenal dengan pelbagai resepi masakkan yang cukup menarik.

Setelah lama mencari resepi yang agak serasi dengan selera ita, akhirnya ita temui resepi yang di kongsikan oleh Rina Talib
Hebat Rina ni tau kawan-kawan.. selain pandai memasak, beliau juga cukup cekap menjahit pakaian. Kalau ada yang berminat nak belajar jahit boleh lah hubungi Rina. Selain kelas jahitan, beliau juga mengendalikan bengkel masakkan.. wah! seronok melihat wanita kita sekarang.. hebat di dapur.. hebat menjahit , hebat mengurus rumahtangga dan hebat juga di mata anak-anak dan suami.

Walaupun Rina membuat bengkel masakkan, namun beliau tidak lokek untuk berkongsi resepi. Resepi Risoles ini dalah salah satu dari senarai resepi yang di ajar di bengkelnya selain beliau juga menjual frozen. Kalau yang malas nak buat tapi nak merasa boleh hubungi Rina.


Terima kasih Rina, kongsikan resepi ini. Seperti biasa ita adalah olah sana sikit.. sini sikit mengikut selera ita dan keluarga.
Resepi inti Risoles ini sedap! tapi tak cukup pedas di tekak ita. Maklumlah selera anak kampung ni.. suka yang pedas-pedas. Ita tambah cili api sikit biar ia ala-ala tempatan sikit.. lah kan..

Untuk kulit nya... anda boleh ikut resepi Rina, resepinya ala-ala buat lempeng ada.. kuih ketayap pun ada.. Ita cadangkan kalau nak buat yang comel-comel.. guna pan yang kecil dalam 6 inc. Ita punya ni untuk buat ketayap jadi ia agak besar dan tebal. Dengan resepi ini agak sukar mendapatkan kulit yang nipis. Pada cadangan ita, anda boleh sahaja gunakan resepi creep durian di SINI ianya lebih elastik dan lebih nipis serta tidak mudah koyak.  Lain kali ita cuba guna resepi creep durian tu pulak ! boleh buat risoles yang comel-comel.


RISOLES
Resepi Oleh : Rina Talib

Mula-mula kita sediakan intinya dahulu.
Resepi inti oleh Rina agak simple, ita ada tambahkan lobak merah, daun sup dan daun bawang, cili padi dan serbuk lada sulah


INTI

400 gm daging cincang ~ kalau nak gantikan ayam pun boleh
3 biji kentang ~ kupas kulit dan di dadu kecil
1 biji bawang besar ~ kupas kulit dan di dadu kecil
1 batang lobak merah ~ buang kulit dan di dadu kecil ( ita tambah)
Daun sup daun bawang ~ diris halus ( ita tambah)
5 ulas bawang putih ~ di cincang halus
3 sudu teh serbuk lada hitam
1 sudu besar serbuk lada sulah ~ ita tambah
garam dan gula secukup rasa
sedikit air
minyak untuk menumis
2 sudu besar tepung jagung di bancuh dengan sedikit air


Kentang, lobak merah, bawang , daun sup dan daun bawang di potong dadu


Panaskan minyak dalam kuali
Tumiskan bawang putih hingga harum ( jangan lama nanti hangus )
Masukkan bawang besar dan masak hingga naik bau
Masukkan daging cincang gaul dan masak hingga daging empuk
Bila dah empuk, masukkan kentang dan lobak merah.
Masak hingga lobak dan kentang empuk.
Jika terlalu kering tambahkan sedikit air
Masukkan serbuk lada hitam, lada sulah dan perasakan dengan garam dan gula secukup rasa
Ita tambahkan sedikit cili padi untuk rasa yang pedas
Masukkan air tepung jagung, kacau rata
Akhir sekali masukkan daun sup dan daun bawang , gaul rata
Angkat, masukan dalam tapis dan toskan lebihan minyak dan air
Biarkan ia sejuk

Sementra kita tunggu inti kita sejuk, kita sedikan kulitnya pula


KULIT RISOLES

2 cawan tepung gandum
2 cawan santan ~ ita guna santan KARA 1 kotak jadikan 2 cawan. Boleh gantikan air atau susu cair
1 biji telur
1 1/2 cawan air
garam secukup rasa



Satukan semua bahan, masukkan dalam blender dan kisar hingga halus
Kemudian di tapis.
Adunannya cair ya, tak pekat

Untuk kulit ni, ita cadangkan anda guna resepi creepe durian di SINI sebab, ia lebih nipis bila di dadar, lebih elastik dan tak mudah koyak.
Gunakan non stick pan yang berukuran kecil anggaran 6 inc untuk dapatkan risoles yang comel.


Sedikan pan dan panaskan, tunggu dia betul-betul panas, kalau tak nanti adunan melekat-lekat
Sapukan sedikit butter ( ita campur sedikit butter dengan sedikit minyak )
Gunakan berus untuk sapukan minyak pada pan, atau boleh guna daun pandan atau tisu
Bila dah panas, letakkan satu senduk dan lengang-lengangkan ia agar rata pada permukaan pan
Panaskan hingga masak, tak perlu balikkan
Bila nampak permukaan dan masak angkat
Buat semua adunan hingga habis


Kalau ikut Rina boleh dapat dalam 30 keping. Tapi ita dapat dalam 12 keping sahaja kerana pan ita ni agak besar.


Ambil sekeping kulit, letakkan inti
Letakkan parutan cheese ~ Mozarella sedap! ita tak ada mozarella, ita guna cedar asal boleh aje.. hihi
Gulung atau lipat macam kita buat kuih ketayap
Buat sehingga habis
* Sebaiknya lepas anda masak kulit, anda terus letak inti dan terus gulung. Kalau buat semua sampai habis kulit dulu , bila kulit dah sejut dia sukar nak lekat.


Bahan Untuk Salut

2 biji telur ~ di kocok
Bread Crumbs secukupnya

Celupkan Risoles dalam telur yang telah di pukul atau kocok
Lemudian salutkan pula dengan bread crumbs hingga bergaul rata
Buat sampai habis
* kalau nak buat frozen, simpan dalam bekas kedap udara dan simpan dalam peti ais tempat beku. Bila terasa nak makan, keluarkan dan terus goreng, tak perlu di biarkan pada suhu bilik.

Sediakan kuali atau pan yang leper ( sebaiknya guna pan yang leper )
Letakkan sedikit minyak. Minyak jangan banyak sangat ya
Biarkan minyak betul-betul panas
Pastikan minyak betul-betul panas kalau tak dia akan serap minyak yang banyak
Gorenglah dalam minyak hingga kuning keemasan
Balik-balikkan agar rata masaknya
Sediakan tisu dapur dalam bekas
Bila angkat risoles letakkan atas tisu supaya minyak di serap sepenuhnya
Sedia di hidangkan


Amat sesuai sebagai bekalan anak ke sekolah, untuk sarapan mahupun minum petang bersama keluarga atau rakan-rakan
Selamat mencuba!







4 comments:

Nooriah Abdullah said...

assalamualaikum Ita
nampak sedap boleh kaknoor try suatu hari yg rajin nanti
macam banyak jugak songeh nya tu kan tapi teringin lah nak makan
tqvm Ita kongsikan resepi ni

~fam~ said...

Salam kak ita. entry akak tak pernah menghampakan saya. Kipidap kak. Moga Allah bg kekuatan dan izin pada akak untuk terus share resepi di blog kesayangan ramai ni. Ada rezki boleh kita jumpa :)

Acik Wawa said...

Assalamualaikum kak ita ... nk share resepi, nk cube resepi ni klau ade masa nanti ..

z4ki4h said...

As salam kak.. Kl nk buat frozen, kulit yg telah dicelup telur utk bg bread crumb melekat tu boleh tahan brp lama sbb gn telur mentah tu

Powered by Blogger.