Follow if you like

Sep 27, 2015

Cekodok pisang gebu dan tembam


Ada yang panggil cucur, ada panggil cekodok dan ada yang panggil jemput-jemput. Walau apapun panggilan yang di beri ia adalah menu yang sama. Cuma apa yang membezakan adalah bahan yang di gunakan.. kalau cucur pisang menggunakan pisang, cucur udang mestilah ada udang, cucur bilis pastilah dengan ikan bilis begitulah juga cucur bawang dan kentang.



Kalau nak belajar masak.. mula-mula belajar dulu buat cucur.. kalau buat cucur yang mudah pun gagal.. alamat makan kedai ajelah ya..
Cucur adalah makanan yang paling mudah , paling simple dan paling murah. Oleh itu tiada alasan untuk kita tidak tahu membuatnya. Bahan asas simple sahaja, iaitu tepung dan air. Kalau nak cucur bilis letak bilis dan letak secubit garm, jika suka cucur yang manis macam cucur pisang, campurkan pisang, gula dan secubit garam. Mudah kan.. semudah ABC. Anak-anak ita pun pandai buat cucur tak kiralah si kecik Dalili mahupun abang-abangnya.

"Malulah kalau buat cucur pun tak tahu.. macam mana nak kawin nanti.."
Biasa itulah perkataan pertama kita dengar bila atuk dan nenek mula bersuara. Bebelan itu mungkin sedikit bingit di cuping telinga.. namun itulah hakikatnya.. ramai lagi yang tak pandai buat cucur rupanya... Tak kira bujang atau anak dara.. belajar buat cucur dahulu.. ianya adalah asas sebelum kita belajar yang lain.


Hari ini ita kongsikan satu lagi resepi cucur pisang yang sedap! lembut dan gebu.. tembam-tembam lagi pulak tu..
Ada yang mengalami masalah bila buat cucur pisang. Masalah yang sering di alami adalah cucur terlalu menyerap minyak. Cucur pisang yang menyerap minyak yang banyak bila pisang terlebih dari sukatan tepung. Lagi satu bila menggoreng pastikan  minyak betul-betul panas, kemudian tukar pada api sederhana dan baru masukan adunan cucur. Mengoreng cucur dalam minyak yang kurang panas menyebabkan cucur menyerap minyak yang banyak.

Ada yang mengalami masalah cucur melekat-lekat di kuali atau melekat sesama sendiri. Cucur yang melekat adalah di sebabkan kandungan gula terlebih. Cucur bukan sahaja melekat , ia juga lembik dan kehitaman. Untuk mengelakkan situasi ini berlaku, kurangkan sukatan gula atau sebaiknya gunakan gula perang.

Bagaimana nak dapatkan cucur yang montol-montok dan gebu. Mudah sahaja, anda perlu tambahkan baking powder ke dalam adunan dan perap sebentar sebelum di goreng.

Buat cucur sebenarnya tiada sukatan yang tepat. Semuanya bergantung pada kebijaksanaan anda. Jika adunan terlalu cair, tambahkan tepung begitu juga sebaliknya. Bila mengadun, sukatan air tu masukkan sediki-sedikit, jangan boh tuang semua.. tuang sikit-sikit sampai adunan tu kita boleh cekut2 dengan jari.
Jika anda suka cucur yang garing di luar dan lembut di dalam, letakkan sedikit tepung beras, jangan banyak sesudu dah memadai. Kalau banyak nanti keras dan liat pulak cucur anda tu.


CEKODOK PISANG GEBU DAN TEMBAM
Resepi Oleh : Adnan Ibrahim

8 biji pisang emas ~ pisang yang lain pun boleh
3/4 camca teh soda bicarbonat
1 sudu teh baking powder ~ ita tambah
1 camca besar gula peerang
1/3 camca besar gula halus
1 cawan tepung gandum ( lebih atau kurang ikut adunan kalau terlembik tambah sikit tepung )
1/4 camca teh garam halus
Minyak untuk menggoreng

Kupas pisang, lecek bersama gula, garam, baking powder dan soda bikarbonate hingga hancur.
Masukkan tepung dan gaul rata hingga sebati. Perap 30 minit.
Panaskan minyak pada tahap kepanasan sederhana. Basahkan hujung jari dalam air, jemput kan adunan tadi ke dalam minyak panas, pastikan jangan banyak2, mat buat dalam 10 biji macam tu, sebab ianya akan kembang. 
Tapi ini bergantung pasa saiz kuali yang anda gunakan.
Goreng hingga kuning keemasan pada seluruh bahagian cekodok. Angkat dan toskan. Letak atas paper towel dan biar minyak terserap. 






5 comments:

Seri Kandi Tanah Jauhar said...

duluuuuuu.. sy selalu fail buat cekodok pisang ni Kak Ita.. tak pandai jaga api.. sudahnya.. hangussssssssssss

Mardiah Diana said...

Boleh cuba ni sebab kat rumah ada pisang yang dan masak ranum tapi buka pisang emas....hihi

Dhiradiana said...

Huhuu... Dh brape kali try buat xjd...😰 Texture xgebu gebas cam ni... Knp ek...

Medic Medley said...

Boleh la makan waktu study sejuk2 ni hehehh.

inspira biru said...

Alhamdulillah jd... terima kasih ya..
Xleh nak masukkan gambar ya..

Powered by Blogger.