Follow if you like

Sep 22, 2015

Bubur Kacang Merah


Bila suami beli kacang merah, ita dah tahu dia minta buatkan bubur kacang. Lama dah ita tak membuat bubur kacang. Tapi kebiasannya, ita lebih suka bubur kacang hijau dari kacang merah. Bukan apa bubur kacang hijau ni lebih enak pada tekak ita lah kan.. baunya pun lebih harum, masak pun lebih cepat berbanding kacang merah. Tapi bila suami dah beli.. itu bermakna dia nak makan lah kan..

Kacang merah ni kalau nak merebus ambil masa lama sikt. Sebab tu ita akan rendam dulu kacang ni sampai kembang, supaya dapat kurangkan masa ita kat dapur nanti.
Cara masanya pun cukup mudah dan simple, tiada sukatan yang khusus pun, main campak-campak dan sesedap rasa dan selera dah ok lah tu.

Ia enak di sediakan panas mahupun dingin bersama ketulan ais. Makan dengan roti atau biskut lemak pun sedap!




BUBUR KACANG MERAH

1 cawan kacang merah ~ rendam hingga kembang, kemudian cuci bersih toskan
air secukupnya untuk merebus kacang
1/2 cawan sagu ~ cuci bersih dan toskan ( jika suka boleh kurangkan kalau tak nak pekat )
1 buku gula Melaka
1 cawan gula pasir ~ ikut citarasa kalau tak suka manis kurangkan
1 cawan santan
1 helai daun pandan di simpul
secubit garam

Bahan Pati Santan
1 cawan santan pekat
secubit garam


Kacang di rendam hingga kembang paling kurang 4 jam
Cuci bersih dan rebus bersama air secukupnya hingga ia kembang dan kacang pecah
Kemudian masukkan sagoo dan masak lagi hingga sagu masah dan jernih


Dalam periuk lain masak gula Melaka bersama sedikit air hingga gula larut
Kemudian tapis
Tuangkan gula Melaka kedalam periuk rebusan kacang
Masukkan daun pandan dan gula pasir
Masak lagi hingga gula hancur
Tambahkan santan dan perasakan dengan garam agar terbit rasa lenak manisnya
Biarkan merenih sebentar


Sementara itu, satukan santan pekat dan garam untuk di makan bersama bubur kacang merah nanti


 Bubur kacang merah di hidangkan bersama pati santan sedia untuk di nikmati











3 comments:

Fida Z Ein said...

Suka makan bubur yang berwarna maroon ni....terutama yang guna pulut hitam

LZ - The Blog Owner said...

Saya suka bubur kacang merah compare bubur lain.. Tak habis boleh bekukan jadi aiskrim.. ;-)

mama papa said...

Suka. Memang lama rebus

Powered by Blogger.