Follow if you like

Aug 14, 2015

Belajar membuat kek kereta 3D


Kek bentuk 3D adalah kek yang unik dan lain daripada kek-kek yang lain. 3D bermaksud kek yang lebih menonjol dengan reka bentuk figura yang lebih menepati ciri-ciri bentuk asal dan bentuk-bentuk lain yang di olah dengan menggunakan fondant dan gumpaste.

Kek 3D lebih padat dan padu kerana ianya di hasilkan dari kek yang agak berat seperti kek coklat moist atau butter cake. Ini kerana kek-kek ini lebih mudah untuk di bentuk dan di ukir bagi menepati kejadian reka bentuk figura sebenar.

Untuk menghasilkan kek 3D seseorang itu perlukan sedikit kemahiran didalam mengendalikan fondant, minat yang mendalam dalam kerja tangan dan hiasan juga seorang yang teliti dan sabar dalam melakukan tugasan.



Bukan mudah sebenarnya.. kemahiran dan minat adalah punca kepada terhasilnya kek 3D yang dapat membuatkan sesiapa yang melihatnya pasti terpegun. Oleh kerana itu tidak hairanlah jika kek 3D lebih mahal harganya dari kek yang lain.

Kek 3D lebih kepada kek ulang tahun dan kek hantaran. Jarang kek seperti ini di jadikan kek perkhawinan kecuali jika mempelai itu lebih berani ke arah sesuatu yang baru.


Ita pun baru juga dalam menghasilkan kek 3D. Masih banyak yang perlu di pelajari lebih-lebih lagi pada kemahiran mengendalikan kek fondant. Oleh kerana ita zero dalam bab ini dan tidak langsung mempunyai apa-apa ilmu dengannya... maka ita perlu lebih banyak belajar untuk lebih mahir.

Pertama kali mencuba.. mungkin agak nervous.. maklumlah kita ni baru mencuba, risau dan bimbang jika percubaan pertama tak menjadi. Ita banyak dapatkan ilmu dari internet, youtube, rujukan dari buku dan juga bertanya dari rakan-rakan bakers yang lebih mahir. Alhamdulillah mujur rakan-rakan bakers banyak membantu.. mereka tidak lokek untuk mencurahkan ilmu sesama bakers. Semoga ilmu yang di curahkan mendapat ganjaran pahala untuk bekalan akhirat nanti.. sama-sama kita doakan..


Oleh kerana ita mendapat banyak permintaa dari kawan-kawan yang baru nak mencuba menghasilkan kek 3D. Hari ini ita kongsikan cara dan kaedah ita menyediakan kek ini. Ini cara ita... lain orang lain caranya.. oleh itu jadikanlah apa yang ita ajarkan ini sebagai panduan dalam memahirkan lagi diri. Disamping itu jangan lupa untuk senantiasa menimba ilmu dari mereka yang lebih pakar.

Seperti yang ita katakan lebih awal tadi.. pilihan kek adalah yang paling utama. Pilih kek yang lebih berat dan mudah di bentuk. Ita kebiasannya menggunakan kek choc moist atau butter cake untuk menghasilkan kek 3D.

Hari ini kita belajar membuat kek bentuk kereta Hummer.

Sebelum kita mulakan proses membuat kek, kita perlu tahu dahulu ukuran kek yang kita kena hasilkan dan rupa bentuknya.
Ita akan google bentuk kek 3D ini. Dapatkan saiz yang sesuai dan ukuran yang tepat.
Ita akan print dalam 2 saiz kiri dan kanan


Bila dah dapatkan ukuran dan reka bentuk kereta tersebut barulah kita sediakan kek mengikut saiz ukuran.



Seperti biasa anda boleh dapatkan resepi kek choc moist dari SINI
Untuk kek ini ita perlukan 2 buku kek coklat berukuran 10 x10 inc
Sediakan krim untuk kek anda. Pilihan krim juga tidak boleh krim yang mudah cair, ia akan melunsur jika tidak betul cara pengendaliannya. Contohnya jika kek tidak di simpan dengan baik atau terdedah lama di tempat panas

Setiap kek ita potong kepada 2 bahagian. Jadi ukuran setiap keping adalah 10 x 5 inc
Sapukan krim untuk setiap layer. Ikut ketinggian kek yang ingin anda sediakan.
Buat sehingga habis dan simpan dalam peti ais hingga krim keras supaya mudah untuk di bentuk nanti.


Potongkan ukuran kereta yang kita dah print tadi. Ingat ia mestilah kiri dan kanan
Bila krim pada kek dah keras bolehlah kita potong mengikut saiz kek kita.
Letakkan ukuran rajah kereta tadi di kiri dan kanan kek , rujuk gambar di atas.
Kemudian dengan menggunakan pisau kek yang tajam, potok mengikut saiz rajah yang kita tampal tadi.
Bentukkan dengan kemas dan berhati-hati


Bila dah siap salutkan keseluruhan kek dengan ganache coklat . Anda juga perlu bentukkan kek bersesuaian dengan bentuk figura kereta sebenar. Jangan lupa juga untuk bentukkan lubang pada bahagian tayar nanti. Bila dah siap simpan dalam peti ais semalaman atau sehingga ia keras.


Sementara menunggu kek kita mengeras, kita boleh sediakan asesori yang terdapat pada kereta tersebut, seperti tayar, bumper, logo, tulisan atau lain-lain lagi yang perlu di sediakan lebih awal.

Setelah kek kita keras, bolehlah kita mula membalut fondant dan mendeco


Canai fondant yang telah di warnakan mengikut warna kereta
Balutkan pada kek kereta tadi
Kemaskan, dan bentukkan
Potong atau buangkan lebihan fondant.
Bentukkan lekuk-lekuk pada kereta itu
Setelah siap bolehlah mula pasang tayar dan asesori yang telah kita sediakan


Dah pun siap kereta yang kita sediakan..
Macam mana? dah bersedia nak mencuba?






3D bermaksud reka bentuk kek yang kelihatan menonjol, wujud bentuk figura yang sangat menyerupai bentuk asal dan pelbagai bentuk lain yang dihasilkan menerusi fondant dan ­gumpaste. - See more at: http://www1.hmetro.com.my/node/7066#sthash.xua8XJyN.dpuf

9 comments:

kakakchomel said...

masyaAllah kakkkkk perfect!!

eeizan said...

awesome!!!

Khai♥Rin : anies said...

sy beri 10********

comel said...

ya allah..pandainya akk...

fazilah baharudin said...

Salam. Macam mana saya nak order kek dekat awak ye

Nurul Faatima Ahmad Zabidi said...

Kalau nk order kek kereta utk birthday khamis dpn blh?

Nurul Faatima Ahmad Zabidi said...

Kalau nk order kek kereta utk birthday khamis dpn blh?

Fuza Norad said...

Wow dah mcm network challenge py cake daebakkk

Fatin Chamili said...

Cantik sgt kak..thanks ats ilmu2 akk.nk tny ..
kak klu 3d kek mcm ni akk cas brp rm ye

Powered by Blogger.