Follow if you like

Jun 18, 2015

Salam Ramadhan 1436 H


Alhamdulillah bertemu lagi kita di bulan Ramadhan yang mulia ini. Sebagai umat Islam pastinya bulan Ramadhan amat di nanti-nantikan. Bulan inilah kita dapat melipat gandakan amal ibadat, di samping senantiasa di uji keimanan dan kesabaran.

Setiap kali Ramadhan menjelang.. kenangan lama pasti menjelma.. Ingatan di zaman kanak-kanak, di awal-awal pertama kali di ajar untuk berpuasa.
"Jangan lupa niat puasa sebulan.." pesan emak berkali-kali sehari sebelum puasa.
Biasanya kami akan berniat berpuasa bersama-sama.
Ita pastilah yang paling kerap bertanya pada emak.. kenapa kena niat puasa sebulan? kenapa kena sahur..? kenapa tak boleh makan..? dan kenapa tak boleh buka peti ais.. hihi


Kenangan emak mengejutkan kami setiap kali waktu bersahur kadang kala sangat melucukan. Pasti kami akan ketawa kembali bila kenangan itu di kenang semula. Tahulah masing-masing bukan mudah untuk di kejut.. Ada jugak yang jalu.. Tahu tak apa tu jalu? jalu tu biasa bahasa yang kami gunakan bila masih tidur tapi berjalan-jalan.. kadang dia bukak pintulah... buka tingkap lah.. hihi
Ada yang jalu ketika makan sahur.. tu yang buatkan kami ketawa bila kenagkan perangai masing-masing.

Bila mengadap makanan pula semuanya senyap aje... hihi sebab bak ada. Cuba kalau bak kerja.. wah riuh rendah meja makan dan bergegar dapur di buatnya..
Pasti emak akan merindui suasana ini bila setiap kali Ramadhan menjelma.. ita tahu perasaan itu.. kerana kini ita juga telah menjadi seorang ibu.
Dan ita pasti akan rindukan masakan emak setiap kali Ramadhan tiba.. masak apalah emak hari ini agaknya...?
Mak intan rindu sangat dengan air tangan emak...

Bila bulan Ramadhan menjelang, emak dan bak pastilah yang paling sibuk. Awal-awal lagi perbelanjaan untuk Ramadhan telah emak dan bak sediakan. Beras, gula, tepung , minyak dan bahan basah adalah antara bahan yang utama mesti ada. Maklumlah keluarga kami yang ramai ni.. pasti banyak barang yang harus di beli.

"Untungnya ada anak ramai" kata emak setiap kali Ramadhan menjelang. Masing-masing di berikan tugas masing-masing. Siapa yang nak kena tolong emak memasak di dapur.. siapa yang nak kena cuci pinggan mangkuk selepas berbuka dan bersahur. Tahulah kalau keluarga ramai ni.. banyaklah pinggan mangkuk yang harus di cuci. Part mencuci pinggan mangkuk lah yang semuanya angkat kaki.. kalau tolong masak semuanya rajin.. mencuci pinggan mangkuk zaman kami tak sama macam zaman sekarang.. sekarang ada paip ada mesin cuci pinggan, petik aje.. semua cuci sendiri. Masa dahulu kena mengangkut pinggan mangkuk ke perigi untuk di cuci. Kalau tak pun angkut air dari periggi dan cuci pula di dapur.. tu yang semua malas tu.. nak-nak bila perut dah kekenyangan...  hihi oleh itu mak akan bahagikan tugas masing-masing. Tugasan itu telah di berikan awal-awal Ramadhan lagi.. dan masing-masing menerimanya dengan rela atau terpaksa.. hanya Allah yang tahu jua..

Bila bercerita tentang juadah bersahur.. Juadah bersahur pastilah yang simple-simple aje emak sediakan. Tapi mak masak agak banyak kerana keluarga kami yang besar. Tapi lauknya pula hanya satu atau dua lauk sahaja. Mak kata jangan membazir di bulan Ramadhan. Kami akan makan nasi setiap kali waktu sahur. Mak kata lagi.. nasi mengenyangkan.. kalau tak nak makan emak akan bising.. Siapa yang tak nak bangun sahur juga mak marah.. mungkin mak takut anak-anaknya tak tahan menahan lapar keesokkan hari nanti..

Waktu berbuka adalah saat yang paling kami suka..
Masing-masing rajin sungguh membantu emak memasak. Kalau boleh emak nak penuhi semua selera anak-anak. Cakap aje apa yang nak di makan.. mak akan sedaya mungkin memenuhi setiap permintaan anak-anak. Kalau ada yang tak dapat tu.. pastilah merajuk panjang.. dan pasti emak akan sediakan esok hari pula.. mak tak nak anak-anak kempunan nanti..
Bila dah jadi emak ni.. barulah ita tahu betapa besarnya pengorbanan emak.. bukan mudah nak sediakan juadah untuk 7 beradik ini dengan selera masing-masing yang berbeza-beza.. Ita sendiri memang mengaku tidak mampu jadi seperti emak..

aiiii... rindu sangat-sangat dengan emak dan bak pula rasanya....
Selamat berpuasa mak dan bak..
Selamat berpuasa anak-anak ku...
Selamat berpuasa sahabat-sahabatku...
Bila berbuka dan bersahur tu.. jangan lupa orang yang tersayang....




4 comments:

timm bill said...

selamat brpuasa kak ita!

WarongCookies said...

salam ramadhan kak ita! :)sedapnyer nmpk kek akak!

nasa mulia said...

selamat berpuasa kak ita dan selamat mengerjakan ibadah di bulan ramadhan.

nabillah athirah said...

Kak ita, kek ni ditempah oleh orang UTM ke? hehe

Powered by Blogger.