Follow if you like

Jun 22, 2015

Ramadhan ke 5 dengan menu ekspress


Hari ini ita kongsikan menu ekspress untuk berbuka puasa. Sebenarnya ita ni tak sempat nak sediakan menu untuk berbuka puasa hari ni sebabnya ita seharian keluar membeli bahan kuih, dengan cuaca yang panas terik hari ini dan jalan yang jam sana sini... mulalah kepala ting tong. Sampai rumah dah kepetangan.. memang tak sempat nak masak untuk berbuka.

Oleh kerana ita dah berazam untuk sediakan juadah untuk keluarga tahun ini, ita gagahkan diri untuk sediakan juga walaupun dah terlalu keletihan dan kepenatan.
Ita hanya sediakan menu yang ringkas dan mudah di sediakan memandangkan ita dah kesuntukkan waktu. Capai ajelah apa yang ada di dapur..




Ita dan suami ni tak berapa kisah sangat bab makan untuk berbuka.. tapi kesiankan anak-anak aje. Dalam kelang kabut tu ita sempatlah juga sediakan roti john dan minuman kesukaan anak dara ita Dalili. Ya Allah bergelas-gelas dia minum air tu.. 'kembung dah perut kita mak..' katanya sambil mengosok-gosok perut.. 'jangan minum banyak sangat air ais nanti keletihan esok hari..' pesan ita berkali-kali bila melihat dia terlalu galak meneguk air ais yang dingin dan segar tu..

Di sebabkan cuaca yang panas terik, maka selera makan pun berkurangan. Masing-masing berebut air bila azan berkumandang.
Untuk menyejukkan anak tekak ni.. ita sediakan puding susu buah-buahan. Mujur ita dah sediakan puding ni lepas sahur. Dapatlah juga di hidangkan sebagai pemanis mulut kami hari ini.
Jomlah kita intai pula menu ekspress dari dapur ita hari ini.


BLUE OCEAN

1 botol kecil minuman soda warna biru ~ ita guna air Mountendew
1 sudu besar oren Sunquick
Nata de coco secukupnya ~ anggaran 2 sudu besar untuk satu gelas
1 sudu teh biji selasih ~ rendam dgn air panas hingga kembang
air secukupnya

Masukkan oren Sunquick ke dalam gelas
Kemudian masukkan nata de coco
Tuangkan air soda biru mountendew
Masukkan juga biji selasih dan ketulan air
Sedia di hidangkan
Jangan lupa sediakan sudu semasa menghidang, kerana air ini perlu di kacau bila ingin di nikmati.


ROTI JOHN

1 buku roti prancis panjang ~ potong 2 atau 3 kemudian belah tengah
2 biji telur ~ + secubit garan dan kocok
mayonis secukupnya
cili sos secukupnya
hirisan timun
hirisan tomato jika suka
Daun salad jika suka
kepingan keju jika suka

Inti daging
200 gm daging cincang
1 labu bawang besar ~ di dadu
2 ulas bawang putih ~ di cincang halus
1 sudu teh lada hitam ~ di tumbuk halus
1 batang cili merah ~ buang biji dan hiris kecil
1 sudu besar rempah kari daging
daun sup dan daun bawang ~ di hiris
Garam secukup rasa
Sedikit minyak dan butter

Panaskan minyak dalam kuali dan tumiskan bawang putih dan bawang besar hingga harum
Masukkan lada hitam, rempah kari dan cili merah tumis hingga pecah minyak
Masukkan daging dan perasakan dengan garam secukup rasa
Bila daging masak, tutup api dan masukkan hirisan daun sup dan daun bawang
Angkat danl etak dalam mangkuk
Masukkan telur yang telah di kocok
Ketepikan

Adunan telur daging tadi bahagi  ikut kesesuaian roti. Kalau roti tadi potong tiga bahagian, adunan telur daging tu bahagi kepada 3 bahagian. Kalau potong 2, bahagi kepada 2 bahagian
Gunakan api yang sederhana besar supaya telur tak hangus nanti.

Gunakan pan yang leper
Panaskan sedikit margerin
Tuangkan 1 bahagian telur daging atas pan
Ambil 1 bahagian roti yang telah di potong dan di belah dan telangkupkan atas telur daging tadi
Biarkan ia masak
Bila dan masak angkat
letakkan kepingan chees, hirisan timun, tomato dan salad jika suka
Letakkan juga sos cili dan mayonis


PUDING BUAH-BUAHAN
Resepi Oleh : Juns11
Rjukkan : My Resepi

1 paket  agar-agar serbuk  (11gm)
2 biji telur
4 cawan air
1/2 tin susu cair
1 cawan gula
2-3 sudu besar tepung kastad
1 tin fruit cocktail
1 sudu teh esen vanilla
secubit garam

Masak agar-agar dengan air dan gula hingga larut
Pukul telur dan campurkan tepung kastard dan kacau hingga rata
Ketepikan
Bila agar-agar dah larut, masukkan susu cair , biar ia mendidih sebentar
Ambil sedikit agar-agar dan masukkan dalam telur, kacau rata
Kemudian tuang semula dalam adunan agar-agar
Masukkan secubit garam dan esen vanilla
Kemudian masukkan fruit cocktail
kacau rata
Sediakan loyang yang telah di bilas dengan air
Tuangkan aduan agar-agar buah-buahan tadi dalam loyang
Sejukkan














9 comments:

Pn Zaidah Ahmad-Genius Kids House said...

sedapnyerr

Farhain Azmi said...

wah..kak ita, air tu buat tekak sya cam menari-nari je..hehe. nak try la buat :)

Malinda said...

salam singah dan salam ramadhan....roti jonh tu nampak sangat mewah bila pakai roti prancis selalu kalau beli diorng gukankan roti yg biasa tu dan semestinye roti prancis lebih sedap....air tu pon nampak sangat memikat :)

Mira Adzlia said...

terliur tgk..hihi

miraadzlia.blogspot.com

Hartini Zulaikha said...

Aduh.. kak ita xtahan tengok warna air biru tu...mengiurkan..
boleh leleh liur ni tgh2 bulan pose ni...hihihihi...

intandayani said...

Agar2 santan tu sedapnya kak..

Khadeejah Hasmad said...

Kak Ita, hebatnya. Letih pun menu sedap sedap belaka!

♥ Ummu ♥ said...

Salam.. selamat berpuasa :)

Nak tanya..
untuk puding buah-buahan itu, ada gambar puan tuang kuah putih ke atas puding yang nampak menyelerakan, tapi tiada pula resepi disediakan. puding itu nampak mudah, bagaimana pula resepi kuahnya ya?

terima kasih kongsi resepi.

NurFatihah Che Daud said...

Wow...air tu mmg win...menu ekspress sis mmg terbaik la...nmpk pn dh terliur...

Powered by Blogger.