Follow if you like

Jun 19, 2015

Menu Ramadhan pertama kami


Alhamdulillah, selamat sudah kita menjalani ibadah puasa yang pertama. Puasa pertama kali ini tak terlalu meletihkan, mungkin cuaca yang tak berapa panas jadi tak lah terasa penat sangat.

Bila bercerita tentang Ramadhan, pasti seringkali di kaitakan dengan makanan. Puasa bukanlah untuk kita fikirkan pasal juadah berbuka dan bersahur sahaja. Tapi apa yang penting adalah segala amalan yang kita perlu rebut sepanjang kita menjalani ibadah puasa ini.


Bulan puasa juga kita di ajar atau di didik untuk melatih diri supaya senantiasa sabar dan mengelakkan pembaziran. Barang-barang sekarang pun dah mahal, bertambah malang bila nilai ringgit kita jatuh. Apa yang perlu adalah kita bersederhana dalam berbelanja.

Puasa pertama ita masak sendiri aje. Tahun ni azam tak nak beli di Bazar Ramadhan, bukannya apa tak nak terlalu rambang mata melayan kehendak nafsu yang kelaparan ni.. Lagi pula bila kita masak sendiri ni lebih berkat , kita tahu tahap kebersihannya dan masak mengikut selera dan citarasa keluarga.

Biasanya ita masak ikut selera anak-anak, masak tak banyak cukup untuk kami 4 beranak. Puasa kali ini kami berempat, tahun sebelumnya bertiga aje.. Kebetulan anak ita Amiru dah habis dah belajar sekarang tengah tunggu panggilan untuk praktikal, jadi ramailah sikit.. cuma Azrul aje yang tak ada.. kalau ada Azrul lagi seronok kerana Azrul ni dia suka tolong ita memasak, cakap aje nak masak apa.. boleh kata ringan tulang jugalah dia di dapur.

Ok lah sebab dah lama ita tak kongsikan resepi, hari ini ita kongsikan resepi juadah berbuka puasa ita untuk hari pertama puasa. Ita masak yang ringkas-ringkas aje..
Seperti biasa hari pertama, ita akan masak nasi. Anak-anak semua sepakat nak makan nasi, nak makan seafood katanya. Jadi suami ita pun pergilah cari ikan dan lala kesukaan anak-anak.

Jom kita intai resepi pertama dari dapur ita






IKAN BAWAL TIGA RASA ALA THAI
Resepi Oleh : Haida Iman
Rujukkan : Roha Damai Qalbu

1 ekor ikan bawal saiz besar
3 ulas bawang putih ~ di ketuk
2 tangkai cili padi ~ di ketuk Ita lebihkan sebab suka pedas
3 sudu besar sos cili Thai
4 sudu besar sos tiram
1 sudu besar sos ikan
1 hiris perasan jus limau nipis
garam dan gula secukup rasa

Bahan Hiasan
1/2 biji bawang besar ~ di dadu
1 inc halia ~ di hiris halus
1 tangkai cili merah ~ diris
1 pokok daun ketumbar ~ di hiris
Nenas ~ di potong dadu
Tomato ~ di belah 4
Timun ~ belah 4 dan potong 1 cm
Capsicum ~ potong kecil
Daun limau purut ~ di siat buang tangkai tengah

Gaulkan ikan dengan garam dan kunyit dan goreng secara terendam hingga kuning keemasan
Angkat dan ketepikan
Panaskan sedikit minyak dan tumiskan bawang putih dan cili padi
Kemudian masukkan bahan-bahan sos.
Jika pekat tambahkan air, masak hingga merenih
Perasakan dengan garam dan gula secukup rasa
Masukkan bahan hiasan satu persatu
Masak sebentar, bila kuah dan pekat sedikit matikan api
Tuangkan atau curahkan kuah di atas ikan yang telah di goreng tadi




LALA MASAK CILI

1 kg lala rendam untuk buang pasir dan cuci bersih

4 ulas bawang merah ~ kisar
2 ulas bawang putih ~ kisar
10 tangkai cili kering ~ kisar
sedikit belacan ~ kisar
1 inc halia ~ kisar

1 batang serai ~ di ketuk
1/2 batang lobak merah ~ di potong macis
1 pokok daun ketumbar ~ di hiris

2 sudu besar sos tiram
4 sudu besar sos cili
garam dan gula secukup rasa

Panaskan minyak dan tumiskan bahan kisar hingga harum dan pecah minyak
Masukkan serai
Masukkan sos cili dan sos tiram
Tambahkan air jika kuahnya pekat
Perasakan dengan garam dan gula secukup rasa

Bila kuah dah didih masukkan lala, lobak dan daun ketumbar
Masak hingga lala terbuka
Angkat dan hidangkan






TAUHU SUMBAT

Beberapa keping tauhu ~ potong segitiga
1 batang timun ~ hiris batang mancis
1 batang carot ~ hiris batang mancis dan celur
sedikit taugeh ~ di celur

5 batang cili padi
5 tangkai cili kering ~ potong kecil-kecil dan rendam
3 ulas bawang putih
2 ulas bawang merah
sedikit belacan

1 mangkuk kecil kacang tanah yang telah di goreng dan di tumbuk
kicap manis secukupnya
sedikit air
sedikit air asam
garam dan gula secukup rasa

Tahu di potong segitiga , gaulkan dengan sedikit garam dan di goreng
Angkat dan ketepikan
Panaskan sedikit minyak dan gorengkan cili padi, lada kering, bawang putih, bawang merah dan belacan
Angkat dan biarkan sejuk kemudian di kisar halus dengan sedikit air
Masukkan dalam mangkuk, tambahkan kicap , air asam jawa secukupnya, perasakan dengan garam dan gula secukup rasa
Akhir sekali tambahkan kacang tumbuk, gaul rata

Ambil tauhu, belah tengah dan sumbatkan dengan taugeh, timun dan carot
Susun dalam pinggan, curahkan kuah kacang  dan sedia di hidangkan.


AIS BANDUNG BARLI
Resepi Oleh : Norriyah

500 ml air bali
gula secukup rasa
4 sudu besar susu pekat manis
4 sudu besar susu cair
1 biji limau kasturi ~ ita tak letak
sirap ros secukupnya
ketulan ais
biji selasih



Bancuh air bali bersama gula, susu pekat manis, susu cair dan sedikit sirap rose
Kemudian masukkan perahan jus limau kasturi
Sesuaikan rasanya
Akhir sekali masukkan biji selasih dan ketulan ais





5 comments:

fazian batrisyia said...

menarik menu tu. betul kan, selalu Tanya anak2 nak makan apa. kadang2 omaknya xde idea. Selamat berpuasa kak ita & family.

Gee® said...

Sedapnyaaa.... nyum2x

akma khaieri said...

Selamat berpuasa kak ita dari saya akma from selangor..^o^ teringin sangat anak jumpa...huhu

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

Salam.Selamat berpuasa utk Kak Ita sekluarga.Sungguh menyelerakn juadah berbuka kak ita yer.Alhamdulilah,rezeki sekluarga

shenan lucyana said...

hai ita.. i am so interested for your ais bandung barli. i searched air bali by google but i cannt fix what is air bali.. would you like to tell me what is it.. thx before..

Powered by Blogger.