Follow if you like

Jun 20, 2015

Menu 3 Ramadhan yang sangat menyelerakan


Dah 3 hari kita berpuasa, sedar tak sedar sungguh cepat masa itu berlalu. Puasa ita hari ini cukup meletihkan. Mungkin cuaca hari ini yang sangat panas. Duduk dalam rumah pun berpeluh-peluh di buatnya. Rasa macam nak berendam aje dalam bath tub. Pakal aje dalam bulan puasa. Kalau tak bulan puasa mahu aje ita berendam macam badak berendam tu..



Eh ! bercerita pasal badak berendam hari ini ita sediakan badak berendam sebagai pemanis mulut tau!. Lama tak makan badak berendam. Bila bulan puasa mulalah anak tekak ni terasa nak makan kuih muih tradisional. Tak dapat berendam dalam bath tub dapat makan badak berendam pun dah terasa nikmatnyaaa... lah aiii. Sedap sangat pemanis mulut ita hari ini. Bukan pemanis mulut aje yang sedap dan menyelerakan, boleh kata semua yang terhidang di atas meja sungguh menyelerakkan dan enak bangat rasanya.. Rugi kalau tak mencuba! kalau dari 5 bintang, ita bagi 5 bintang lah.. terima kasih kepada mereka yang berkongsi resepi, semoga dengan perkongsian resepi yang terbaik yang bukan sahaja enak tapi amat menudahkan saudara-saudara kita yang lain untuk mencuba. Semoga dalam bulan Ramadhan yang mulia ini, bertambah-tambah pahala yang dapat dikumpul hasil perkongsian ilmu yang tak akan berpenghujung ini..

Ok ita mulakan menu pertama dengan pemanis mulut dahulu. Badak berendam ni adalah perkongsian dari Noor Akma di Kongsi Resepi. Terima kasih Noor Akma, sedap resepi ini. Cuma akak tambah keledek dalam adunan doh tu supaya doh tu tak lah liat sangat. Bila letak keledek dia lembut aje.. licin aje melunsur kat anak tekak akak ni.. Kawan-kawan apa lagi.. rugi tak cuba!


BADAK BERENDAM
Resepi Oleh : Noor Akma
Rujukkan : Kongsi Resepi

Mula-mula kita sediakan inti dahulu

Inti Kelapa

1 cawan kelapa parut ~ ambil putih sahaja
1 helai daun pandan ~ disimpul
1 buku gula Melaka
1/2 cawan gula pasir
Secubit garam
Sedikit air

Satukan gula Melaka, gula pasir, air , dan daun pandan ke dalam kuali dan masak hingga gula melarut. Kemudia tapis untuk buang kekotoran pada gula Melaka. Masukkan semula air gula dalam kuali dan masak semula. Masukkan kelapa parut dan secubit garam. Masak hingga adunan kering dan kunig keemasan.
Biarkan sejuk sebentar, kemudian kepalkan sebesar guli kecil, ketepikan

Untuk Doh

2 cawan tepung pulut
1 biji keledek sederhana besar
air untuk merebus keledek
pewarna hijau
Esen panadan
secubit garam

Keledek, kupas kulit dan rebus dengan air dan sedikit garam
Setelah keledek empuk, angkat toskan airnya dan lenyek halus
Satukan keledek dengan tepung pulut, esen pandan, pewarna hijau dan sedikit air
Gaul rata dan uli hingga menjadi doh yang lembut

Ambil sedikit doh buat bentuk bulat dan leperkan
Letakkan intik kelapa yang telah di gulikan tadi di tegah, tutup dan bentukkan bulat
Susun adunan dalam loyang
Ketepikan

Sementara kita nak sediakan kuah santan, kita panaskan kukusan terlebih dahulu

Kuah Santan

1/2 kotak santan KARA
2 cawan air
sedikit garam
sedikit tepung jagung jika suka kuah pekat ( sedikit sahaja )

Satukan semua bahan , kacau rata
Tuangkan dalam adunan doh dalam loyang tadi


Kemudian di kukus selama 20 minit
Setelah masak bolehlah di hidangkan, panas atau dingin

Ok sekarang ita nak kongsikan air yang telah menghilangkan dahaga setelah seharian berpuasa. ya Allah sedap nya air yang dingin ni.. habis 1 jug, sampai ita kena buat lagi 1 jug. Hebat penangan air sirap selasihku sayang ni. Resepi macam biasa ita skodeng blog jiran sekampung.. jom intai


SIRAP SELASIHKU SAYANG
Resepi Oleh : Mat Gebu

Ibu sirap rose secukupnya ~ ita guna yang dah ada gula
1 tin laici
Air masak atau air mineral secukupnya
1 1/2 camca besar biji selasih, rendam dalam 1 cawan air panas hingga kembang
Ais kiub secukupnya


Masukkan laici bersama airnya ke dalam jug, tuang ibu sirap rose secukupnya, kacau dan tuang air. Masukkan biji selasih tadi, kacau rata dan letak ais kiub, rasa dan jika ok boleh hidangkan. Sedap diminum sejuk.

Satu lagi resepi yang harus anda cuba, Ayam Percik Roaster, pergh.... memang sedap! rasanya ala-ala Ayammas. Lepas ni tak payah pergi Ayam mas dah buat sendiri aje.. berbaloi dan puas anak-anak makan. Resepi ni di kongsikan oleh Tahrunnisah, dah lama nak cuba tapi tak berkesempatan aje.. Kebetulan anak ita Amirul ada, dia mmg suka sangat ayam percik. Mula ita ingat rasanya macam ayam percik yang jual kat bazar tu.. tapi rupanya macam Ayammas.. suka bukan mainlah anak ita Dalili, sebab dia memang suka Ayammas tu.. Jom tak sabar nak kongsi dengan anda pulak.. cuba tau! rugi tak cuba..


AYAM PERCIK ROASTER
Resepi Oleh : Tahrunnisah

Mula-mula kita sediakan ayamnya dahulu sebab ayam ni kita kena perap paling kurang 2 jam. Tapi lagi lama lagi sedap sebab rempahnya meresap hingga ke daging dan tulang ayam tu. Kalau nak buat buka , anda boleh sediakan dalam tengahari, biar lama sikit perap ayam tu. Untuk resepi ni ita buat untuk 1/2 ekor ayam aje


1 ekor ayam  ~ di potong 4

2 biji bawang besar ~ ita guna bawang merah 6 ulas
3 ulas bawang putih
1 inci halia
1 inci lengkuas

1 inci kunyit hidup
2 sudu besar lada kisar ~ 10-15 tangkai lada kering
3 batang serai 



Bahan-bahan di atas ini kita kisar halus

garam
Ajinomoto ~ optional ( ita gantikan secukup rasa )
sedikit gula
sedikit air asam jawa ~ ita letak 2 keping asam keping
1 1/2 -2 cawan santan pekat
dan air jika perlu
4 sudu minyak



Kisarkan bawang putih, bawang merah, halia, lengkuas, serai , kunyit dan lada kering dengan sedikit air hingga halus. 
Tuangkan bahan kisar pada ayam dan gaulkan rata-rata
Tutup bekas dengan plastik dan perap paling kurang 2 jam
Lepas 1 jam perap tu, letakkan sedikit garam, gula dan serbuk perasa, gaul rata
Tutup semula dan perap semula


Selepas 2 jam, keluarkan ayam dari bekas
Baki rempah pada ayam tu kita kena tumis
Panaskan kuali dengan sedikit minyak dan tumiskan baki rempah pada ayam tadi 
Tumis hingga ia pecah minyak dan garing
Bila dah betul-betul garing, masukkan santan , gaul rata
Kemudian masukkan ayam yang di perap tadi
Tutup kuali dan biarkan ia merenih dan ayam empuk serta kuah santan kering sedikit
Kemudian perasakan dengan garam, gula dan masukkan asam keping.
Jika kuah sangat kering, tambahkan sedikit air dan masak semula
Bila ayam dah empuk, keluarkan ayam letakkan atas dulang pembakar yang kita dah lapik dengan aluminium foil. Boleh juga jika nak bakar atas dapur, guna magic pan atau nak guna dapur arang pun boleh.
Bakar ayam dalam ketuhar hingga permukaannya berkilat. Semasa bakar tu, jangan lupa percikkan kuah santan lebihan tadi pada ayam, lakukan berulang kali hingga ayam masak dengan sempurna.



Ayam percik roaster ni ita sediakan dengan nasi ayam dan sup. Tapi sup lupa pulak nak ambil gambar. maklumlah dah terkejar-kejar dengan nak berbuka puasa lagi.. nak kejar cahaya yang dah suram petang hari.. hingga lupa nak snap gambar sup.

Untuk nasi ni, ita guna stock ayam. Kalau tak ada stock ayam boleh gantikan kiub ayam. Atau ambil lah bahagian leher atau kepak dan rebus untuk dapatkan stock ayam.


NASI AYAM

500 gm beras ~ dibasuh dan ditoskan
2 helai daun pandan
30 gm lemak ayam atau kiub ayam
15 gm halia ~ dihiris

2 ulas bawang merah ~ hiris
1 ulas bawang putih ~ hiris
1 kulit kayu manis
2 kuntum bunga lawang
3 ulas cengkih
Sedikit garam

Air rebusan ayam secukupnya untuk menanak nasi

Untuk nasinya, beras dibasuh serta ditoskan hingga kering. 
Panaskan periuk dengan sedikit minyak, tumiskan kulit kayu manis, bunga lawang, cengkih, bawang putih, bawang merah , halia yang dihiris dan daun pandan  sehingga berbau wangi.
Kemudian masukkan separuh air rebusan ayam dan beras. 
Jika perlu, masukkan kiub ayam , tambahkan air dan juga sedikit garam. 
Tutup periuk dan biarkan sehingga nasi masak. 

SUP 

Air rebusan ayam

1 bungkus sup bunjut
Bawang goreng secukupnya
Hirisan daun sup secukupnya



Renehkan semula air rebusan ayam dan tambahkan sup bunjut
Bila menghidang, taburkan daun sup dan daun bawang yang telah di hiris dan taburkan bawang goreng


SAMBAL LADA

5 batang lada merah
2 tangkai cili api ~ lebihkan jika suka pedas
2 biji tomato merah
2 ulas bawang putih
garam dan gula secukup rasa
sedikit cuka
sedikit air jika perlu


Kisarkan semua bahan di atas hingga rata
Masukkan dalam kuali dan panaskan sebentar
Perasakan dengan garam dan gula secukup rasa




KICAP

1 ulas bawang putih ~ tumbuk
kicap manis secukupnya
bancuhan tepung jagung 1 sudu + air
1 sudu minyak masak
3 tangkai cili padi di ketuk ~ jika suka pedas

Panaskan minyak masak, kemudian tumis bawang putih yang diketuk
Kemudian masukkan kicap dan masukan bancuhan tepung jagung
Jika terlalu pekat tambahkan sedikit air






11 comments:

Dilah Naim said...

ayam percik tu memang menarik..akan dicuba kelak.. ;-)

miza nordin said...

wah nampak sedap semuanya sis..saya suka try resepi2 akak..Alhamdulillah mnjadi..tq 4 the resepi..

miezanajwanordin.blogspot.com

SJ Design said...

Salam kak,lepas rebus ayam utkndapatkan air rebusan,ayam tu akak buat apa dgn dia lepas dh jd ayam rebus? Bleh simpan lg ke kak..huhu..soalan ntah pape..

izahdaut said...

Berkenan sangat dgn resepi ayam percik ni. Insya Allah boleh try nanti :-) Tq share

fazian batrisyia said...

nak cuba jugaklah nanti....sedapnya ayam percik.

Hartini Zulaikha said...

sedapnya...sangat menyelerakan la ayam percik tu...
hari cuti bolehla cuba resepi ini insyaAllah..

Tipah said...

kakkk bestnyeee. best sgt tgk akak share idea mkn apa. simple lak tu sejenis sejenis, x lah ambitious sgt. kira sedang elok la lebih2 lagi utk yg x cukup masa. tq kak!

Nadia said...

Kak lemak ayam yg 30gm dalam resipi nasi tu nak masak/masukkan time bila kak?

Azlita Aziz said...

Bila nadia masukkan air, blh masukkan lemak ayam tu sekali

rumah kreasiku said...

Ada versi english tak kak? Terima kasih

Unknown said...

Sdpnya lapar rse perut ni..tgk air selasih merah mnyala..adoiii...dahaga tekak...dh cm org ngidam dh ni... 😂😂

Powered by Blogger.