Follow if you like

Jun 30, 2015

Menu 10 Ramadhan


Dah 12 hari kan kita berpuasa.. nampaknya ita semakin hari semakin sibuk hingga tak sempat nak update resepi berbuka. Tapi tak pe.. ita cuba juga masukkan mana yang sempat ya.. biar lambat janji ada menu untuk perkongsian bersama.

Oleh kerana ita sibuk sikit nak siapkan cookies tempahan kawan-kawan.. jadi ita tak boleh nak celoteh lama-lama .. nanti hangit pulak cookies dalam oven.

Kita terus sahajalah intai menu yang sempat ita siapkan. Resepi ni semua sedap-sedap belaka tau! anda boleh cuba. Mana tahu anda inginkan satu  kelainan pada bulan Ramadhan. Menu macam ni memang tak ada jual di Bazar Ramadhan.



Resepi kali ni cukup simple dan cara buatnya pun cukup mudah. Bagi mereka yang tak punya banyak masa tapi inginkan sesuatu kelainan untuk hidangan keluarga, boleh lah mencuba!

Kita mulakan dengan penghilang dahaga dahulu, maklumlah setelah seharian berpuasa, bila buka sahaja airlah yang kita akan cari dahulu kan.. Air ita hari ni mudah sahaja iaitu jus tembikai. cara buatnya pun mudah. Alhamdulillah tembikai kali ni manis jadi tak perlulah nak tambah air gula. Kita nikmati rasa segar buah tembikai yang original.


JUS TEMBIKAI

1/2 biji buah tembikai
kiub ais secukupnya

Potong tembikai dan buangkan kulitnya
masukkan tembikai dalam blender dan kisar
Jika tembikai kurang manis boleh tambahkan air gula
hidangkan dengan kiub ais


NASI KARI BERDAGING
Resepi Oleh : Nure
Rujukkan : My Resepi

1 kg beras basmathi
200g daging ~ dihiris nipis
3 sudu besar serbuk kari
2 sudu makan serbuk rempah kurma
air sesuai sukatan nasi
garam secukup rasa
Bahan Hiris
1 biji tomato
1 cm halia
5 biji bawang merah
3 ulas bawang putih dan 
1 biji bawang besar

Tumis bahan yg dihiris. Kemudian masukkan  kedua-dua rempah yang telah dibancuh dengann air. Kacau lagi sampai naik bau.
Masukkan daging dan masak sampai empuk.
Masukkan bahan tumis ke dalam periuk nasi yang telah disukat airnya.
Masak nasi macam biasa.

Nasi ini enak juga di makan bersama telur rebus yang di goreng. Jika nak sedap lagi telur rebus di perap dahulu dengan bahan hiris sebelum di goren.
Boleh juga di makan dengan lauk-pauk pilihan



AYAM MASAK PALEMBANG
Resepi Oleh : cutevirus8
Rujukkan :  My Resepi

Untuk resepi ayam masak palembang ni sukatan yang di berikan agak banyak. Sekiranya anda nak masak sikit aje kurangkan sukatan bahan-bahannya

Bahan Kisar

4 senduk nasi bawang besar
2 senduk nasi bawang putih
2 senduk nasi cili kering
1 inci halia

1/2 kilo santan
5 batang serai ~  dititik
6 tangkai daun kari
kicap manis
1 ekor ayam ~ potong kecil dan cuci bersih

Perap ayam dengan halia yang dikisar dan bawang bawang putih
Tumiskan bawang putih, bawang merah dan cili. biarkan garing dan naik bau
Masukkan ayam yang telah diperap dan biarkan sekejap.
masukkan santan, kicap, serai dan daun kari (kicap dibubuh sesedap rasa masin dan manis dan berwarna hitam pekat).
masak sampai empuk dan angkat


SAGO GULA MELAKA


Oleh : Adnan Ibrahim
Rujukan : Dapur Tanpa Sempadan


Bahan-bahan
200 gram biji sago rumbia
300 ml santan pekat campur sedikit garam dan kacau rata
60 gram gula Melaka ~ potong kecil*
100 gram gula pasir*
3/4 cawan air*
1 helai daun pandan, disimpul*(*dimasak hingga pekat, tapis dan sejukkan)


Kaedah Penyediaan

Didih 2 liter air, kemudian masukkan biji sago, masak dengan api sederhana sambil dikacau selalu. Masak hingga biji sago kembang dan jernih (tiada lagi biji2 sago bewarna putih).
Tapis dan bilis bawah air paip untuk membuang kanji sago.
Kemudian masukkan ke dalam acuan kegemaran anda atau bekas kaca yang kecil.
Isi penuh-penuh ( jika dalam acuan) jika dalam bekas kaca letak 1/2 bekas , buat hingga siap dan simpan dalam peti sejuk hingga sago kental (kurang lebih 30 minit).

Sementara kita tunggu sagu kita kental kita sediakan air gula
Satukan gula Melaka, gula pasir, air, daun pandan, ita tambah secubit garam dan sedikit gula timbang supaya warna gula melaka ita sedikit hitam.
Masak hingga gula larut
Tambahkan sedikit bancuhan tepung jagung bersama sedikit air jika inginkan kuah gula kita sedikit pekat.
Masak hingga pekat dan sejukkan

Untuk santan tu ita masak sekejap dengan garam dan daun pandan. Kalau tak nak masak pun tak apa. campur dengan garam dah boleh sediakan

Bila sago dah sejuk dan kental,
Keluarkan dari acuan (longgarkan tepinya dengan hujung pisau) dan letak dalam mangkuk sesuai. Tuang santan secukupnya dan curah sedikit sirap gula melaka atasnya, hidangkan untuk pencuci mulut.
Kalau buat dalam bekas kaca tu tak payah keluarkan terus tuang air gula dan santan
Dessert ni sangat sedap di makan dingin.










12 comments:

Norma NML said...

Ayam Masak Palembang tu nampak sedap :)

fazian batrisyia said...

menarik menu kak ita ni. belum pernah cuba nasi kari ni.
sy tertunggu2 biskut raya kak ita...share la kak...boleh sy tiru

intandayani said...

Dalam tak sempat tu tetap Kak Ita sharekan gambar menu yang menarik

Alueyah said...

kak ita,

sukatan air untuk beras tu macamana ye?
kak ita pakai beras basmathi brand ape?

Yannz said...

sedapnya la sagu tu..telan air liur tengah2 hari

zuhannisa said...

Yummm

Dewi Aja said...

Perkenalkan, saya dari tim kumpulbagi. Saya ingin tau, apakah kiranya anda berencana untuk mengoleksi files menggunakan hosting yang baru?
Jika ya, silahkan kunjungi website ini www.kumpulbagi.com untuk info selengkapnya.

Di sana anda bisa dengan bebas share dan mendowload foto-foto keluarga dan trip, music, video, resepi dalam jumlah dan waktu yang tidak terbatas, setelah registrasi terlebih dahulu. Gratis :)

nor hayati abdul halim said...

xpernah tak tergoda dgn menu k.ita..sedap belaka

annur2110 said...

sedapnya hidangan akak.. Boleh jadikan rujukan saya pada masa akan datang

Enjaafiqah said...

Terbaek teruskan usaha

Index Apk said...

alangkah sedap hidangan tu

NurFatihah Che Daud said...

Sedapnya menu...lg sedap kalau ada org tlg buatkan...heheheh

Powered by Blogger.