Follow if you like

Jun 23, 2015

Istimewa 6 Ramadhan


Alhamdulillah syukur ke hadrat Ilahi, kerana memberikan ita lagi kesempatan untuk meneruskan kehidupan ita sebagai isteri, ibu dan juga anak. Alhamdulillah dan syukur juga kerana di berikan kesempatan untuk ita merasai dan menikmati kebesaran Ilahi dan dapat lagi melihat wajah-wajah kesayangan hamba..

Hari ini 23 Jun adalah tarikh ita mula-mula dapat bernafas di dunia ini. Kebetulan hari ini hari Selasa dan mengikut kata emak, ita juga di lahirkan pada hari Selasa di waktu Asar. Tak susah kata mak melahirkan ita.. menurut emak lagi menjaga ita sewaktu kecil juga tidak merumitkan, kerana banyak tangan-tangan yang sudi membantu, mengendong dan melayan ita yang kata emak gebu dan montel hehe... sama gebu dan montel dengan kek-kek ita agaknya.. hehe.. jangan mak tak tahu.. sekarang pun ita makin montel dan gebu.. aduyaiiii....




Kerana kegebuan dan kemontelan ita sewaktu kecil itulah ita di panggil Intan di kalangan keluarga dan jiran tetangga. Ita percaya hingga kini pun saudara mara, makcik-makcik dan pak cik-pak cik ita tidak tahu nama sebenar ita , kerana mereka lebih selesa dengan panggilan manja Intan hingga kini..

Hari ulang tahun ita sama aje seperti hari-hari yang lain.. setiap tahun pun tiada istimewanya. Ita pun tak beriya-iya nak buat kek.. hihi dah jemulah hari-hari dok mengadap kek.. badan pun dan gebu macam kek.. Apa yang penting ita bersyukur masih ada rakan-rakan yang mengigati diri ini.. Terima kasih di atas ucapan selamat ulang tahun.. hingga ita pun dah tak sempat nak membalas setiap ucapan. Di kesempatan ini dan di ruang ini sahajalah ita hanya ingin menyatakan kamulah sahabat ita dunia dan akhirat.. ita sayang anda semua... jika boleh ita sedaya mungkin ingin memenuhi permintaan anda semua.. namun apakan daya ita hanya hamba Allah yang lemah.. dan setiap kelemahan itu adalah atas kealpaan ita sendiri.


Di kesempatan ini juga ita ingin memohon maaf andai ada tutur bicara, kata-kata yang mungkin menguris perasaan anda.. Mungkin ada antara hajat anda yang tak sempat lagi ita tunaikan.. maafkan ita.. ialah umur pun dah semakin meniti senja.. bimbang jika tak berkesempatan untuk melahirkan ucapan salam yang terakhir.......


AGAR-AGAR SANTAN GULA MELAKA
Resepi Oleh : Nadz Nazharzan
Rujukkan : Yatie

Bahan-bahan :

1 paket serbuk agar-agar 10 gm
1 liter air (4 cawan)
1 ketul gula melaka (lebih kurang 200 gm)
1/4 cwn gula pasir
250 ml santan pekat (Yatie guna 100 ml santan pekat kara dan selebihnya tambahkan air)
1 biji telur ayam - masukkan dalam santan dan kocak sikit dengan garfu
Secubit garam  
2 helai daun pandan - dibasuh dan disimpulkan


Masak gula melaka yg diracik halus, gula pasir bersama 1 cwn air. Masukkan daun pandan yg di simpul. Masak hingga didih dan sentiasa di kacau. Bila dah siap tapiskan dan jadikan jumlahnya 2 cawan.  (Guna air yg dari 4 cwn tu ya)
Dalam periuk bersih, masak 2 cawan air bersama dngn serbuk agar2. Masak hingga mendidih.  
Masukkan air gula melaka tadi dan sentiasalah di kacau hingga didih.  
Kecilkan api dan masukkan campuran santan bersama telur dan garam.   
Kacau dan tunggu hingga menggelegak atas api sederhana. PENTING!! Bila menggelegak, biar seketika lebih kurang 1-2 minit atau boleh kuatkan api dapur dan biar adunan mengelegak kuat sambil dikacau-kacau. Kacau ni untuk mengelakkan adunan membuak dan melimpah dari periuk. Pandai-pandailah adjust api dapur tu ye. Nanti akan kelihatan adunan santan jadi berbintil-bintil. Tutup api.  
Basahkan loyang atau apa-apa acuan kegemaran dengan air. Kemudian tuang adunan agar-agar santan dan biarkan mengeras. Boleh simpan di dalam peti ais untuk mendapatkan agar-agar yang sejuk dan umpphhh bila masuk ke tekak..heheheeee...
TIPS DAN NOTA NAZ:  

Banyak orang yang tertanya-tanya kenapa bila membuat agar-agar santan, tidak mendapat 2 lapisan seperti yang sepatutnya walaupun masing-masing selalunya dah ikut betul-betul resepi yang mereka guna. Jadi, tipsnya ialah selepas memasukkan santan ke dalam periuk, biar adunan menggelegak lama sikit dalam 1 minit atau lebih. Ataupun, selepas masukkan santan, bila adunan mula mengelegak, kuatkan api dapur hingga adunan mengelegak kuat. Tapi kena hati-hati jangan sampai adunan membuak dan melimpah keluar dari periuk. Kacau-kacau adunan dalam 1 minit. Insyallah..confirm anda akan mendapat hasil agar-agar yang mempunyai 2 lapisan selepas keras nanti.  
Kalau yang suka lapisan santan tu nipis jer, kurangkan kuantiti santan di dalam resepi ye. Nanti dapatlah lapisan santan (yang bahagian atas tu), nipis sikit berbanding dengan bahagian bawahnya.

MEE HOON GORENG SINGAPURA
1/2 bungkus mee hoon ~ di rendam hingga lembut, toskan
1 cawan udang basah
100 gm daging hiris nipis nak guna ayam pun boleh
3 biji fish ball ~ goreng hiris nipis
1 keping fish kek ~ hiris nipis
1 cawan taugeh
1/2 batang karot ~ di parut kasar
2 biji telur ~ ita tak letak
Daun kucai ~ hiris 1 inc
cili merah dan cili hijau hiris
1 biji tomato ~ belah 4
1 sudu besar sos tiram
garam secukup rasa
minyak untuk menumis
air  jika perlu
Bahan Kisar
2 ulas bawang putih
3 ulas bawang merah
1 sudu makan udang kering
1 sudu teh lada hitam 
Panaskan minyak, masukkan telur dan goreng hancur , angkat dan ketepikan
Bakin minyak goreng pula fish ball dan fish cake. Angkat dan hiris nipis
Baki minyak,  tumiskan bahan kisar hingga harum
Masukkan daging dan masak hingga daging empuk. Jika perlu tambah air
Masukkan sos tiram dan garam secukup rasa
Masukkan udang dan masak sebentar
Masukkan mee hoon, kacau rata
masukkan pula, karot, tomato, taugeh, daun kucai dan lada
kacau rata
Angkat dan hidangkan
Mee hoon ni boleh di hidangkan bersama cili jeruk atau sambal kicap


LANGKAWI SUNSET

Air soda warna merah secukupnya ( marinda, fanta dll )
nata de coco secukupnya
1 biji mangga di kisar
mangga sunquick ~ 1 sudu besar untuk 1 gelas hidanga
ais secukupnya

Masukkan puri mangga dalam gelas
Kemudian masukkan 1 sudu mangga sunquick 
Di ikuti dengan nata de coco
Akhir sekali tuangkan air soda merah dan ais
Sedia di hidangkan dingin
Jangan lupa sediakan udu ketika menghidang 


  

7 comments:

GEE said...

Wishing you the bestest birthday. May you be blessed with abundance of health and wealth.i would like to know where can I find those cute moulds that you used to make desserts. Thank you Kak Ita. I'm your silent reader. I love all your recipes and tried a few especially Nasi lemak mami. Thank you for sharing.

Seri Kandi Tanah Jauhar said...

Langkawi Sunset tu menggoda hati.. happy birthday Kak Ita.. muahhhhh!

Rizziela said...

nyum nyum..blk ni nak buat bihun goreng dgn agar2 santan la :D

mysweetjournals said...

Happy belated birthday Kak Ita.. In Shaa Allah, lebih banyak berkah kesehatan dan rezeki untuk Kak Ita sekeluarga. Amiin

indahhouse said...

Selamat menyambut hari ulangtahun, kak ita, :)

Ummi Raisha said...

nyum...nyummm...dahla panas sekarang ni. Terus rasa nak buat..nak buat..hehe

Aida Nureen said...

Assalamualaikum...Kak Ita...

Selamat harijadi kak Ita !!!!....semoga akk dipanjangkan usia, dimurahkan rezeki dan sentiasa diberkati dariNya.....

Happy2 selalu ye kak Ita...teruskan berkarya, berkongsi ilmu dgn kami@followers kak ita yg setia.. yang sentiasa mendoakan kejayaan buat kak Ita sekluarga...

Powered by Blogger.