Follow if you like

Jun 25, 2015

7 Ramadhan yang meletihkan


Semalam adalah 7 Ramadhan yang meletihkan. Sebenarnya semalam ita tak bangun sahur tau! macam mana boleh tak sadar.. pada hal ita dah kunci jam. Bila masa pulak ita pergi tekan jam tu.. pun ita tak perasan. Mungin sebab cuaca yang panas siang hari, di tambah ita kena siapkan tempahan kek dan biskut.. itulah yang membuatkan ita terlalu keletihan tu..



Kesian kat anak-anak.. Dalilah yang paling kesian.. sekolah lagi dengan cuaca panas terik. Amirul pula kena pergi ke kolej semalam tuk pendaftaran semesta baru.. kesian kat dia.. mesti keletihan dengan cuaca panas dan berpuasa pulak! maaf kan mak ya.. anak-anak mak boleh terlena pulak..


Kerana salah ita tak sadar untuk bangun sahur, untuk buka puasa ita masak lah menu kesukaan anak-anak terutamanya Dalili.
Dalili suka makan udang, jadi ita buatkan Cereal Butter Prawn. Kangkung goreng belacan pula kesukaan suami dan anak-anak.
Ita lawankan dengan nasi goreng. Nasi untuk sahur yang tak berjamah tu.. sayang nak buang.. Lebih lagi kita dalam bulan Ramadhan yang mulia ni.. tak bagus membazir.. jadi ita goreng aje nasi dan makan bersama udang dan kangkung belacan.


Minuman dan kuih pula ita sediakan air mata kucing kesukaan suami dan samosa daging..
Walaupun banyak sikit ita kena siapkan menu semalam.. tapi ita puas hati bila hidangan ini di nikmati dengan berselera sekali oleh keluarga.






CEREAL BUTTER PRAWN
Rujukkan : Maklangazie

Bahan A - sebatikan semua
1 cawan Nestum cereal (original flavour)
secubit garam
1½ sudu teh gula
1½ sudu besar susu tepung


Bahan B - gaul sebati
Udang ~ gunting muncung udang dan kakinya, dan belah belakang udang tu, buang urat hitam di belakang udang, cicu bersih dan keringkan.
secubit garam
1 telur ~ pukul dengan garfu
1½ sudu besar tepung gandum

Bahan C
minyak
2 sudu besar butter
cili api potong kecil
daun kari


Panaskan minyak masak dan goreng udang yang telah digaul dengan bahan B tadi, angkat guna penapis biar minyak tos.
Pastu, panaskan butter, masukkan cili api dan daun kari.

Goreng sebati dan kecikkan api, baru masukkan BahanA dan kacaulah biar rata hingga cereal jadi goldern brown, baru masukkan udang yang digoreng tadi tu sebatikan, angkat dengan penapis biar minyak tos
Sedia di hidangkan




KANGKUNG GORENG BELACAN

2 ikat kangkung
4 biji bawang merah
3 ulas bawang putih
1 inc  belacan
10 biji cili padi merah atau hijau
Garam dan sedikit gula
1 kiub ikan bilis
1/2 cwn air
minyak utk menumis

Potong sayur kangkung dan cuci bersih
Tumbuk atau kisar bawang merah, bawang putih, belacan, dan 8 tangkai cili padi
2 batang cili lagi di ketuk
Tumiskan cili ketuk, bahan kisar dengan minyak yang telah di pijarkan hingga harum
Tambahkan air jika terlalu kering
Masukkan kiub ikan bilis, garam dan gula
Masukkan kangkung dan gaul rata
Biar kangkung sedikit laur dan segera tutup api.



NASI GORENG TAUGEH

Nasi putih secukupnya ~ di peroi
1 mangkuk taugeh ~ buang akar
1 cawan ikan bilis ~ di goreng garing ambil 1/3 dan tumbuk halus
2 biji telur ~ di goreng hancur 
Daun sup dan daun bawang ~ di hiris

Bahan Tumbuk atau kisar
5 tangkai cili kering ~ gunting dan rendam hingga lembut
3 ulas bawang putih
5 biji bawang merah
7 biji cili padi
garam da gula secukup rasa
minyak untuk menumis 

Panaskan minyak dan tumiskan bahan kisar hingga garing dan harum
Masukkan ikan bilis tumbuk, garam dan gula secukup rasa
Kemudian masukkan nasi dan gaul mesra
Akhir sekali masukkan taugeh dan daun sup dan daun bawang
Tutup api baru masukkan ikan bilis goreng 
sedia di hidangkan


SAMOSA DAGING

Kulit Popia secukupnya

Bahan inti

5 biji kentang ~ kupas kulit dan dadu kecil
200 gm daging cincang
1 labu bawang besar ~ di dadu kecil
Daun kucai ~ potong 1 inc
1 tangkai daun kari
garam dan gula secukup rasa
air secukupnya

Bahan kisar
4 ulas bawang merah
2 ulas bawang putih
7 tangkai cili kering ~ potong kecil dan rendam hingga lembut
2 sudu besar rempah kari

Panaskan minyak, tumis daun kari dan bahan kisar hingga garing dan harum
Kemudian masukkan kentang dan air dan masak hingga kentang empuk
Bila empuk masukkan daging cincang dan masak lagi hingga daging empuk dan kuah kering sedikit
Perasakan dengan garam dan gula secukup rasa
Akhir sekali masukkan daun kucai
Gaul rata dan masak hingga kering
Angkat dan sejukkan

Ambil kulit popia dan potong 2
Tutup kulit popia dengan tuala basah supaya tidak kering
Untuk samosa ita ni ita guna 2 keping kulit popia untuk 1 samosa
(Bermaksud bila ita kopek kulit popia tu ita kopek untuk 2 keping sekali , kemudian ita potong 2)
Letakkan inti dan lipat bentuk 3 segi

Untuk merujuk kaedah melipat kulit popia, ita rujuk di sini




AIR MATA KUCING

Buah mata kucing kering secukupnya
1 buku gula Melaka
2 buku gula batu
Gula mengikut kemanisan
air secukupnya
Daun pandan di simpul

Cuci buah mata kucing hingga bersih.
Masukkan dalam periuk bersama air dan daun pandan dan rebus hingga kembang dengan api sederhana.
Masukkan pula gula Melaka dan gula batu dan masak hingga gula hancur dan sedikit pekat.
Perasakan dengan gula
Siap dihidangkan panas atau sejuk.












8 comments:

fazian batrisyia said...

bulan puasa paling risau tang bangun sahur la. kita dewasa xpe lagi, yang anak2 ni la kan. sy guna alarm, pastu sy siap tak malu minta MIL call setiap pagi. kot lah dah bangun dulu pun dlm rumah ke hulu ke hilir bw hp...berdering jek terus angkat ckp dah bangun. Tp kak ita dah ambil hati dgn menu kegemaran masing2 kan...ok la tu.

Fida Z Ein said...

Assalamualaikum...Sedap tu udang goreng...boleh cuba la resepi tu nanti....terima kasih

Mira Adzlia said...

sedap-sedap nampaknya

Gyree said...

meriah walaupun simple...thanks for samosa recipe.
gyree.blogspot.com

CikYoi said...

Salam. Nak gam kulit samosa guna apa tu?
Terimakasih atas resepi.

Aida Nureen said...

ermmm....sedapnya .....kak ita mohon share resepi samosa tu ye !!!!.hihihi...tq

asti alvaro said...

Kliatanx enk bgt air mata kucing ini😁😁😁

NurFatihah Che Daud said...

Sy pn ada beberapa kali tk bgn sahur..tp tkpe sbb sy ngn husband je yg puasa...kalau ade anak2 yg puasa kesian jgk....tp menu berbuka tu mmg sedap tu...terliur...

Powered by Blogger.