Follow if you like

Feb 18, 2015

Ikan Merah Masak Ceylon


Ikan Merah masak Ceylon atau ikan merah masak Sri Lanka. Sebelum tahun 1972 Sri Lanka lebih di kenali sebagai Ceylon. Ia adalah sebuah negara pulau di Asia Selatan yang terletak kira-kira 31 km dari pantai selatan India. Masyhur dengan gelaran Mutiara Lautan Hindi, ia merupakan tanahair bagi 20 juta orang penduduk.

Pada masa silam, Sri Lanka dikenali dengan pelbagai nama. Ahli-ahli geografi Yunani purba menamakannya Taprobane dan orang Arab merujuknya sebagai Serendib (asal-usul perkataan serendipity). Orang Melayu zaman dahulu pula memanggilnya sebagai Langkapura. Ceilão ialah nama yang diberikan oleh orang Portugis kepada Sri Lanka ketika mereka tiba di pulau tersebut pada tahun 1505 yang ditransliterasikan ke dalam bahasa Inggeris sebagai Ceylon. Pada tahun 1972, nama rasmi negara tersebut ditukar kepada Republik Bebas, Berdaulat dan Merdeka Sri Lanka. Pada tahun 1978 ia ditukar pula kepada Republik Demokratik Sosialis Sri Lanka.


Eh! dan macam belajar mata pelajaran Sejarah lah pulak kan...
Sebenarnya ita nak ceritakan tentang resepi Ikan Merah Masak Ceylon ni.. Resepi ini ita ambil dari koleksi buku Chef Zaidah Citarasa Malaysia 1000 Resepi Unggul. Dalam buku ini ada 1000 koleksi resepi dari Chef Zaidah yang enak-enak belaka dengan nama yang cukup unik.

Kali ini ita terpanggil untuk mencuba resepi Ikan Masak Ceylon. Resepi asal Chef Zaidah menggunakan ikan tenggiri, dan ita menukarkan pula kepada ikan merah.. kerana ikan itu aje yang berada dalam peti ais tika dan saat ini.. masa pergi pasar hari tu.. cari ikan tenggiri tak ada lah pulak.. mungkin ita sampai kepasar agak kesiangan.. maka banyak ikan yang telah habis di jual.. tak apalah kan .. tapi rasa masakan ini masih enak dan lazat walaupun ikannya telah digalang ganti dengan yang lain..

Resepi ini rasanya agak berlainan dari masakan yang lain.. sedap! rasanya seakan kombinasi antara masak kari dan masak kerutup.. unik dan menyelerakan.. Sesekali kita bertukar selera memang seronok sangat.. kadang kala terasa indahnya bila dapat merasai pelbagai aneka masakan..

Bagi anda yang suka mencuba resepi baru.. apakata cuba resepi ini pula! Resepi ini asalnya untuk hidangan 10 orang makan, ita dah kurangkan kepada 1/2 daripada bahan-bahan yang di cadangkan.  Bagi anda yang mempunyai keluarga yang tak ramai, anda boleh anggarkan bahan-bahan mengikut anggaran hidangan yang ingin di masak nanti


IKAN MERAH MASAK CEYLON
Resepi Oleh : Chef Zaidah
Rujukkan Citarasa Malaysia 1000 Resepi Unggul

90 ml minyak masak
10 ulas bawang merah ~ di mayang halus
2 tangkai daun kari
50 ml air asam jawa
garam dan gula secukup rasa

3 keping ikan merah ~ di cuci bersih
1 biji bawang besar ~ di hiris bulat
2 tangkai cili merah atau cili hijau ~ belah 2 dan buang bijinya

Bahan Kisar
10 tangkai cili kering ~ di rendam lembut, cuci bersih dan goreng
1/2 sudu teh jintan manis
1/2 sudu teh jintan putih
1 sudu besar ketumbar
1 sudu besar lada hitam
10 ulas bawang merah
3 ulas bawang putih
1 cm halia

Panaskan 1/2 daripada minyak dalam kuali dan gorengkan bawang merah hiris dan daun kari sehingga bawang berwarna keperangan, angkat dan toskan minyakknya. Simpan minyak lebihan gorengan bawang.

Panaskan 1/2 lagi baki minyak, dan tumiskan bahan-bahan kisar hingga garing dan harum
Masukkan air asam jawa, garam gula secukup rasa dan ikan
Jika terlalu kering tambahkan sedikit air dan didihkan hingga ikan empuk
Masukkan bawang besar dan cili yang di belah 2 tadi
Apabila telah masak, masukkan bawang goreng serta daun kari yang di goreng tadi
Hidangkan dalam pinggan
Tuangkan lebihan minyak goreng bawang dan kari di atasnya









4 comments:

Gee® said...

Wow..!

idzwa kamaruddin said...

sedap nyer..kebetulan kat umah mmg ade ikan merah 2 ketul lagi tu..bleh la cuba.

fazian batrisyia said...

Nampak sedap & menyelerakan

Ecah Yo said...

I dah try Tq for recipe 😊

Powered by Blogger.