Follow if you like

Jan 7, 2015

Kek Pisang Lembut


Tekak ni bila tak berapa sihat, macam-macam dia nak makan..
Tiba-tiba teringin pulak nak makan kek pisang. Rasa macam lamanya dah tak buat kek pisang.
Pisang yang suami ita beli untuk anak-anak ada lagi berbaki.. diam-diam ita godek jugak sebiji kek pisang.. hihi

Kan tak sihat pergilah berehat..
Rasa macam tak boleh nak dok diam.. tekak ni mengidam macam-macam pulak.. Tapi bila dah buat bukannya makan sangat.. ambil bau pun jadilah..

Ita memang suka makan kek pisang. Baunya yang harum dan teksturnya yang lembut memang membuatkan ita tak pernah jemu menikmatinya..
Anak-anak tak berapa suka.. masing-masing menolak dengan alasan dah jemu hari-hari bau kek dekat rumah.. tak pe..lah biar mak habiskan..


Resepi kek pisang yang mudah di sediakan ini ita ambil dari dapur Sunah Sakura. Melihatkan keknya yang moist tu buatkan ita terpanggil aje nak mencuba. Kek pisang ni sedap.. lembut.. rasanya tak manis sangat walaupun menggunakan gula satu cawan. Cuma kalau kawan-kawan nak cuba ita cadangkan supaya loyang tu guna loyang besar sikit bersaiz 9 inc atau 10 inc. Sebab kalau guna 8 inci ambil masa lama sikit nak masak sebab keknya agak tinggi.
Ita tunggu kek ni masak berejam-jam hingga ita terlelap.. sekali mak aiii.. kelang kabut ita bila terbau kek yang dah mengaruk satu rumah.. mujur tak hangus cuma agak hitam sikit tapi teksturnya masih ok!

Menurut Sunah resepi ini dia ambil dari dapur Kak Kecik Shida dan dapur Ayu Citarasa Rinduan
kemudian di olah semula oleh sunah untuk mendapatkan resepi yang terbaik. Jom kita lihat bahan-bahan yang di perlukan dan bagaimana cara penyediaan kek pisang ni..


KEK PISANG LEMBUT
Olahan dari : Sunah Sakura


4 biji telur gred A
8 biji pisang emas ~ 7 biji dilecek dan sebiji di hiris nipis untuk hiasan
1 cawan gula kastor atau gula halus
2 cawan tepung gandum
3/4 cawan buttercairkan atau minyak jagung
1 sudu teh baking powder
1 sudu teh soda bikarbonat
1 sudu teh esen pisang atau esen vanilla
sedikit garam
 
 
Mula-mula kita kena panaskan oven dahulu pada suhu 170C
Oven hendaklah di panaskan 15 minit sebelum memasukkan kek ke dalamnya
Campurkan tepung gandum bersama baking powder dan kemudian di ayak, ketepikan
Pisang di lecek lumat. Tinggal baki 1 biji untuk hiasan
Campurkan garam dan juga soda dalam pisang lecek dan gaul rata, ketepikan
Dalam bekas pemutar, putarkan telur bersama gula dan esen pisang hingga kembang
Kemudian tuangkan butter cair dan gaul rata


Tuangkan adunan pisang ke dalam adunan telur dan kaup balik rata
Kemudian masukkan tepung dan kaup balik adunan sempurna


Sediakan loyang ukuran 9 inc, alas loyang dengan kertas pembakar dan sapukan loyang dengan sedikit butter
Tuangkan adunan ke dalam loyang
Hiaskan atas adunan dengan kepingan pisang yang di hiris nipis
Bakar dalam ketuhar pada suhu 170 C selama 45 minit atau sehingga kek telah masak dengan sempurna.
Cucuk tengah kek dengan lidi untuk pastikan kek telah masak. Jika lidi keluar kering maknya kek telah cukup masak, jika sebaliknya tambahkan lagi masa membakar.


40 comments:

ilahjy said...

Ermmm sedapnyeee pisang 40 hari tu dek ita lawa kusss... sesikat habis kak sorg je tuuu.. pisNg tu x semput, jika pisang emas kak semput bila mkn....baru nk tanya pisang emaskah pisang 40 harii yg ita guna tuuu...kiki... jgn ada yg songlap gmbr yg cantik2 ni....

Syahida said...

canteknya kek pisang ita...sungguh menggoda!

saya pun suka kek pisang..kalau makan, x ingat berhenti hehe

Fadhilah Izaraee said...

sedapnya kek pisang ni...feveret. best la blog kak. dah 3 tahun saya jadi silent reader blog kak. suka tengok hasil kerja tangan kak, kemas je. semoga sukses selalu.

fariza norizan said...

Sedapnya k ita ..huhu nak minta izin nak ambik nk buat dngan nenek esok...been loving your blog n recipes for years

nora.alam.akmal said...

salam kak ita.. kalau kite tambah pisang, kne tambah tepung sekali x? atau macammane? thanks kakak...

Sunah Sakura said...

Terima kasih kak ita! Saya baru perasan entri ni! Alhamdulillah..seronoknya bila kak ita share resepi dari Selera Sakura.. ^-^

rinduan citarasa said...

Terharu

Assalamualaikum kak Ita

Bab susunan kepingan pisang mentah atas kek tu mmg trendmark ayu.

Syukur kak suka.
Thanks juga u Sunah kerana mencuba.

Love u alls

Roses said...

Sy tgh try resepi k ita ni,dk tgh bake tu.biasa bt kkus je,ni nk try bake plak.sy + ovellate nk bg lmbut..sbb sy bt yg kkus hr tu,+ ovellate,lmbut gebusss..

Syazwani Ummu Hamzah said...

Assalamualaikum Kak Ieta, tumpang tanya... pisang 7 biji yg dilenyek tu agak2 brp gm yer? sbb kadang pisang mas kat shah alam ni besar2 saya takut terlebih and adunan jadi cair.

harap dapat advice. TQVM. Ramadhan Kareem~

Syazwani Ummu Hamzah said...

Assalamualaikum Kak Ieta,
Tumpang tanya...7 biji pisang yang digunakan dlm resepi ni tu agak2 brp gram? sbb kadang2 pisang mas kat shah alam ni besor2 takut adunan cair.

harap dapat advice. TQVM. Ramadhan kareem~

kakyon said...

Tq sharing. Boleh try nanti..

Dejafera said...

Assalammualaikum Ita, sedap Kek Pisang nie.. Resepi mudah tp hasil mmg menjadi.. Terima Kasih empunya resepi...

isyah sabela said...

Sedapnye. Tengok pic je dh buat hidung terbau harumm kek. Ok..esk kena buat!

Y Masturah said...

Kalau pakai brown sugar sedap tak?

Syazana Jamaludin said...

Assalamualaikum.

Kami pun bakar dan makan kek pisang hari ni.

Tapi tak tahu kenapa, ia sikit mendak dan basah di bahagian bawah.

shaty14 said...

as salam ... saya sarankan tambah walnut yang di bakar dan di potong kecil. memang sedapppp ..Bagi yang alah rasa manis tu .. kurangkan gula sebab pisang pun dah manis.

Diyana Naqiuddin said...

sedapnya kek pisang yang kak ita buat. tengok gambar pun dah tau sedap. menarik sangat.

acip unlock said...

Alhamdulillah dah 2 kali ulang resepi ni.. Syukur jd... Gebu n gebas.... Tq pn bg resepi n share.. Satu family gemarkannya...

Nain Azrol said...

Dah cuba.kembang molek tul...nasib baik x membazir pisang yg brlambak2x....

AisHaH hAsHim said...

Nak tya kek pisang nie nk tinggi tak bila dh msk? Agak2 ita dlm bpe cm....sbb sy dh bt tp mcm tak tinggi sgt...sbb ape yer

aiza79 said...

Mohon halalkn resipinye kak ita...sy suka baca blog kak ita ni...gmbr2 semua kemas je...suka tengok...tq ada few resipi gak yg sy baca sy nk cuba buat..mohol halalkn resipinye ye...

orkidberduri said...

Salam . Dh lama nk bgtau .. Tq sudi kongsi mmcm resepi .. resepi mmula yg akak hikot resepi ko ..cheese tart yg brfiling2 tu ..siap blajar melukis atas tart ..perghhh ..anak dara pon dh hebat mlukis atas tart ...haha ..Ya Allah ..sekali cuba .truus jdik !! Sampai lanih ..akak nunjuk terror wat tart tuu ...haha ..tp ..akak sntiasa bgtau pda ssape yg tanye ..akak ckp resepi azlitamasamanis . Haaaa ..tq dear . Smoga Allah mmberikan rezki yg melimpah ruah padamu yg tk lokek gn ilmu ! Amin

Unknown said...

Dah cuba..jadikan cupcake..taburkan chocolate chips..mmg sedap..guna pisang berangan..

SUBRAMANIAM said...

Kalu telur gred b kena guna 5 biji ke?

SUBRAMANIAM said...

Kalu telur gred b kena guna 5 biji ke?

Niey Aini'z Abdullah said...

Salam kak ita.. saya hias juga dengan hiasan pisang keping tu.. kenapa bila masak pisang tu jatuh kebawah.. tq

i-farida@blogspot.com said...

Salam Kak Ita..saya baru ja cuba resepi kak Ita cuma kat Eropah tiada pisang emas jadi saya ganti dengan 3 biji pisang Chiquita. Menjadi juga.. Terima kasih kongsi resepi.

Bey baby said...

Assalammualaikum kak.. terima kasih atas resepinya.. saya sedang membakar sekarang.. pagi tadi bangun2 ja teringin nak makan kek pisang almaklumla.. banyak pisang dekat rumah skrg.. google resepi.. blog akak paling top.. aha.. so.. sy gunala resepi akak ni.. terima kasih kongsikan resepi kak.. ☺

Nor Lailee Ahmad said...

TQ 😊

Dalila Areefa said...

salam, nak tanya 7 bj pisang emas tu brp gm, sebab saya nak guna pisang berangan (stok banyak)

NikAzean ali said...

Assalamualaikum.. sekarang kek dah lam oven.. terima kasih empunya resepi.. jiran bg pisang, kami bagi kek pisang.. Hehehe..hrp2 sedap la ye. Esen vanilla je xdak.. yg lain I follow u..

azlinanyasiman said...

Assalamualaikum....mohon izin share resepi kek pisang mabeles nie yer... jazakillah sis...

azlinanyasiman said...

Assalamualaikum....mohon izin share resepi kek pisang mabeles nie yer... jazakillah sis...

abdaziz alias said...

Alhamdulillah, saya cuba buat sekali terus menjadi, isteri yg mmg gemar mkn kek pisang puji kata sedap. Tksh.

halimah hamzah said...

alhamdulillah..syukur dpt kongsi resepi..halakn ya ni kek tgah dlm oven ni

Hafizah Mohd Yusop said...

Saya nak tanya butter tu kita cairkan ye? 3 per 4 butter or 3 atau 4 butter cairkan? Mohon respon

Mummy Mimie said...

Thanks kak ita...besok nak try buat lagi untuk kali yang ke 5 dalam masa sebulan setengah...minta halal resepinya kak...

mashi said...

Assalamualaikum kak ita, saya baru lepas cuba buat kek ni, sangat sedap lembut je isi keknya, sy pakai 5 biji telur gred C dan 3/4 cawan gula halus sbb pisang emas saya dah rasa manis. Terima kasih di atas resepinya. ��

ena said...

Assalamualaikum kak.. Tengok gambar pun dah meleleh.... Baru nak cuba... Minta halal resipinya ye... Tq

Laila Zulkarnain said...

Assalamualaikum wbt.
Tgk pisang atas meja teringat nak buat kek pisang. Google keluar resepi ni...terus cuba dan alhamdulillah jadi. Thanks a lot utk resepinya.

Powered by Blogger.