Sep 30, 2014

Minum petang dengan kuih Nona Manis yang enak bangat!


Seperti yang di janjikan, ita akan kongsikan resepi kuih Nona Manis. Tapi ita minta maaf sebab ita tak sempat buat step by step sebab ita buat lewat malam.
Tapi jangan bimbang.. jangan risau kerana kuih ini cukup mudah cara penyediaannya. Ita rasa semua pon boleh cuba!


Sep 29, 2014

Peria Telur Asin Berlada sedapnya...!


Sebelum ini ita tak pernah makan peria. Selalu dengar orang kata peria tu pahit.. sebab itulah ita pun takut nak mencuba. Macam tu lah kita kan.. sering di momok-momokan.. Kadang kita tak cuba lagi.. tapi kita dah berikan anggapan yang tidak elok..


Potato Fritters saya pun nak cuba juga..


Ramai yang dah mencuba..
Anda bila lagi?
Hari ini biar ita mencuba pula ya..


Sep 28, 2014

Siput Sedut Masak Lemak Pucuk Ubi


Masa ita kecik-kecik dahulu ita cukup suka makan siput sedut. Tak kira apa pun menu siput sedut ita akan makan dengan cukup berselera sekali.

Kebiasannya mak akan masak siput sedut masak lemak cili api, ada kala mak masak pedas dan ada kala mak masak gulai bersama batang keladi. Walau apa pun menu yang mak sajikan siput sedut tetap menjadi pujaan hati ita hingga lah pada suatu hari yang tak terduga....


Coconut Shake slurpppp.... segarnya terasa..


Waaaa.... sedapnya lah bila dapat menikmati segelas Coconut Shake. Lebih-lebih lagi bila cuaca hangat dan panas membara.

Sebenarnya sebelum ini ita tak pernah lagi merasa air coconut shake ni. Ita hanya dengar sahaja dari anak-anak yang sering menceritakan air coconut shake yang di beli di bazar. Kadang kala ada juga mereka minta ita buatkan.. Macam mana ita nak buat jika ita sendiri masih tak pernah menjamah apatah lagi nak merasa kesedapan air yang anak-anak ceritakan.


Sep 27, 2014

Sup Tulang Berempah 2


Sup Tulang Berempah ni selalu ita sediakan terutamanya bila ita membeli tulang di pasar. Ita juga kerap sediakan bila ita tak berapa berselera nak makan, bila badan mula rasa tak sedap.. Makan sup panas dengan nasi hangat terasa segar sikit bila badan mula berpeluh.


Pisang Goreng Cheese


Pisang Goreng Cheese cukup popular sekitar pertengahan tahun ini. Ianya sangat mendapat permintaan ramai hingga ada yang merebut peluang keterujaan orang ramai untuk menjadikan ianya sebagai pendapatan sampingan.

Ramai yang menceritakan dan mengambarkan betapa enak dan lazatnya bila dapat menikmati pisang goreng cheese. Bertambah enak lagi bila di makan ketika masih hangat.. pergh..!


Sep 25, 2014

Gulai Lemak Pucuk Paku Sambal Tempoyak


Lama juga tak makan lauk kampung. Sesekali beralih selera ke lauk kampung aduh... tak terkata enak dan lazatnya. Di lawankan pula dengan sambal belacan, ikan goreng dan nasi hangat.. memang tak boleh nak kata apa lagi lah...

Suami ita memang cukup mengemari masakan kampung, cuma ita sahaja yang kadang kala malasnya nak masak.. hihi
Tapi kan kadang kala ita fikirkan patut juga ita selalu masak masakan kampung dan perkenalkan dengan anak-anak.. biar mereka biasa dengan makanan tok nenek mereka ni..

Tak sangka Dalili juga suka lauk ni..


Sep 24, 2014

Puding Kek Cendol dan Cincau


Puding kek, telah menjadi satu trend dewasa ini. Puding yang di lapisi dengan lapisan kek lebih di gemari kerana bukan sahaja enak malahan corak dan warnanya cukup memikat sesiapa sahaja yang memandang.


Nasi Lemak Mami Tanjung Berlauk Sambal Ayam Masak Serai


Assalamualaikum dan selamat pagi semua...
Dah sarapan? mestilah dah kan.. dah pukul berapa dah ni.. mungkin dah ada pun yang mula ke dapur untuk sediakan hidangan tengahari pula..  Ialah sekejap lagi anak-anak dah nak ke sekolah.. dan anak yang bersekolah pagi dah nak pulang ke rumah.. Kenalah cepat siapkan hidangan makan tengahari pula.

Ada juga para suami yang pulang untuk menikmati air tangan isteri tercinta.. Bertuahnya lah badan jika suami laebih sukakan air tangan isteri dari menikmati hidangan di luar..


Sep 23, 2014

Kek Teletubbies untuk Kayla dan papa


Sebelum melelapkan mata malam ni.. jom kita intai dahulu kek yang sempat ita sediakan untuk customer hari ini.
Kek dengan tema teletubbies, ini adalah kek tempahan kali ke dua customer ita ni... Terima kasih ya kerana masih sudi lagi tempah kek dengan akak.


Gulai Ketam Dengan Nenas


Ibarat Ketam menyuruh anaknya berjalan betul... peribahasa Melayu yang mengaitkan seseorang yang menyuruh atau menasihatkan orang tetapi dia sendiri tidak melakukan apa yang di perkatakannya...

Ada ke ketam yang mengajar anaknya berjalan?


Sep 22, 2014

Sambal Tumis Udang . Tips memilih lada kering dan tips mendapatkan sambal yang sedap dan tahan lama.


Sambal tumis dan orang Johor memang tak boleh di pisahkan. Sambal tumis ni kalau boleh hari-hari mesti ada ia bukan sahaja di makan bersama nasi lemak atau lontong, tapi ia juga di makan bersama nasi putih.

Kalau kat rumah ita sambal tumis memang wajib ada. Bila ada sambal ni senang untuk ita sediakan menu harian tidak kira untuk sarapan pagi, makan tengah hari, minum petang atau juga makan malam.


Sep 21, 2014

Pisang Goreng Rangup dan Sambal Kicap Madu


Satu lagi makanan yang cukup popular dan menjadi kesukaan rakyat Malaysia.. Pisang Goreng.
eh pisang goreng ke... goreng pisang.. !

Pisang goreng ni adalah makanan yang di makan pada waktu santai ketika minum petang. Ada juga yang menjadikan pisang goreng sebagai satu hidangan sarapan pagi. Pisang goreng paling enak di makan tidak mengira waktu.. hujan mahupun panas terik sang mentari.


Sep 20, 2014

Lagi.. lagi... kek..


Assalamualaikum
Salam hujung minggu.
Minggu ni agak sibuk sikit.. kena siapakan beberapa tempahan kek ulang tahun dan kek perkhawinan. Dah lama ita tak kongsikan kek yang ita buat kan.. Sebenarnya ita tak banyak ambil tempahan memandangkan anak ita Dalili masih lagi exam. Tapi ada juga yang ita kena siapakan sebab mereka dah tempah awal.

Hari ini ita kongsikan beberapa kek yang ita dah siapkan. Kek ni ada yang dah lama ita buat, tapi ita tak ada masa nak masukkan dalam blog. Entahlah mood ni kadang ke laut aje.. Jom lah cuci mata lihat kek yang ita dah siapakan ini.


Sep 18, 2014

Passembur makan jangan tersembur-sembur ya..








Hari ini ita nak perkenalkan atau kongsikan satu lagi menu atau resepi ini Malaysia kita
Resepi yang menjadi kesukaan rakyat Malaysia yang pelbagai kaum..
Unik kan Malaysia kita ni.. Boleh berkongsi citarasa yang sama.
Jika sebut pesembur pasti semua tahu kan...?


Sep 16, 2014

Satay... satay.. mari makan satay...


Apa kata malam ni kita pekena satay pulak!
Ita suka sangat satay.. Tapi ita tak boleh makan banyak.. Paling banyak ita makan 5 cucuk. Itu pun ita dah tersandar kekenyangan...


Sep 15, 2014

Putu Mayam



Putu mayammmm......
Putu mayammmmm....
pon.... pon....
sambil menekan hon di tangannya

Pasti ita yang akan berlari-lari mendapatkannya... sambil melompat-lompat
Nak putu mayam.. nak putu mayam..
Dia pantas mengeluarkan kertas surat khabar yang kemudiannya di lapik plastik nipis
Di letakkan beberapa keping putu mayam, di letakkan gula merah dan kelapa parut
Aya... gula nak lebih... 
Sambil tersenyum dengan barisan gigi yang putih bersih... bole.. bole.. katanya sambil kepalanya tergeleng-geleng..


Sep 14, 2014

Talam Lapis Pulut Hitam



Ada peminat talam malam ni..?
Dah malam baru dapat di tayang kuih talam yang ita sediakan untuk minum petang hari ini.
Talam yang bukan sahaja cun melecun ni.. tapi juga sangat sedap rasanya adalah air tangan Chef yang tak asing lagi dan merupakan salah seorang chef yang menjadi idola ita dalam dunia masakan. Beliau yang ita maksudkan adalah Chef Asma.


Sep 11, 2014

Nasi Hujan Panas yang sangat menyelerakan...



Selamat malam...
Maaf lah malam-malam baru nak kongsi resepi.. orang pun dah nak tidor dah kan..
Tapi tak pe.. manalah tahu dapat ilham dalam mimpi nak masak apa untuk esok.. atau mimpi makan nasi hujan panas ni.. ngeee...


Ayam Masak Prune sedapnya lah.. aiii



Ayam masak prune adalah hidangan yang ita sajikan untuk suami dan anak-anak untuk makan tengahari kami semalam. Ita suka lauk ni kerana pada ita ianya sedap sangat di selera ita. 
Resepi ini pernah ita kongsikan sebelum ini dengan daging. Resepi asal adalah daripada Kak Hanieliza dengan menggunakan daging. Tapi kali ini ita olah dengan ayam dan ita masak ikut style ita lah kan..
Ita tambah mana yang ita suka sesuai selera kami sekeluarga.. 

Sep 10, 2014

Talam Jalamas


Talam amat sesuai sebagai hidangan untuk santapan pada waktu pagi atau juga sebagai hidangan minum petang. Jika dahulu talam boleh di kira dengan jari.. tapi kini kemunculan talam moden telah menyemarakkan lagi kuih muih tradisi.
Kata orang tak ada yang lama pasti tak akan adalah yang baru..
Walaupun muncul yang baru bagai cendawan tumbuh lepas hujan.. talam yang lama tetap terpahat di hati..


Ayam Masak Hijau


Ada yang panggil ayam masak hijau dan ada juga yang mengelarnya ayam sambal hijau. Antara kedua-duanya tak banyak beza dan masing-masing menggunakan ramuan yang sama.

Resepi yang agak mudah, ringkas dan cepat penyediaannya. Tak banyak bahan yang kita perlukan di dalam menyiapkan hidangan ini.

Sebetulnya ita tidak berkesempatan untuk ke pasar minggu ini kerana ita sedikit sibuk menguruskan anak-anak yang sedang menghadapi peperiksaan. Jadi ita masak mana yang ada di dalam peti ais aje..


Sep 9, 2014

Kuih Jongkong Mangkuk yang marvelous..!


Kuih Jongkong adalah kuih yang cukup popular di kampung ita. Kuih tradisional yang tidak lapuk dek hujan dan tak lekang dek panas....
Tapi kebiasannya ianya di bungkus di dalam daun pisang. Cara membungkusnya pula lebih kurang sama dengan cara membungkus tapai.

Kalau di Pontian, selalunya dan kebiasannya mereka menjual kuih jongkong ini sebagai pemanis mulut di waktu pagi atau juga sebagai hidangan untuk minum petang. Kebiasannya juga kuih ini berwarna putih dan terdapat gula Melaka yang mencair di tengahnya. Rasanya memang cukup creamy dan enak bangat...


Nasi Kunyit


Hari ini ita nak kongsikan satu lagi koleksi resepi pilihan ita iaitu Nasi Kunyit.


Sep 8, 2014

Sotong Masak Lemak Padang


Sajian ini ita sediakan untuk hidangan kami sekeluarga semalam. Sekali lagi ita mempersembahkan resepi sentuhan air tangan Pak Engku dari koleksi buku milik beliau Santapan Gulai Tradisi.
Terdapat 137 resepi yang terbaik daripada beliau dan banyak juga antaranya yang telah ita cuba. Semuanya sedap-sedap belaka. Ita ada 4 buku beliau, Santapan Gulai Tradisi, Santapan Lauk Pauk Tradisi, Resepi Kenduri Khawin dan Santapan Kuih Muih Tradisi. Bannyak lagi koleksi buku milik beliau yang ita tidak dapat temui lagi.. insyaallah ita akan cuba dapatkan semuanya di pasaran, kerana sememangnya sentuhan Pak Engku sangat membangkit selera.


Sep 7, 2014

Asam Pedas Berempah Kepala Ikan Merah dengan Mangga Muda


Asam Pedas dan orang Johor memang tak boleh di pisahkan.. Kalau boleh hari-hari lauk asam pedas pun tak apa...
Lawankan dengan ikan goreng, ulam-ulaman dan sambal belacan sudah benar-benar membuka selera..
Sekarang ni ada macam-macam versi asam pedas. Kalau orang dulu-dulu asam pedas asasnya mesti ada daun kesum, serai, cili kering sebagai bahan asas yang utama dan juga bunga kantan sebagai penaik aroma..
Kini kita boleh dapatkan asam pedas dengan pelbagai tambahan untuk menyedapkan lagi rasa dan keenakkannya


Sep 6, 2014

Sambal Belacan Mangga Muda


Ini ita kongsikan pula resepi Sambal Belacan Mangga Muda yang ita makan bersama sayur lemak taugeh tadi bersama ikan goreng dan satu lagi lauk yang akan ita kongsikan kemudian.


Masak Lemak Taugeh dan Tauhu


Hari ni ita masak yang mudah dan simple untuk hidangan tengahari.
Kebiasannya hidangan yang simple lah yang menjadi kesukaan kami sekeluarga. Janji ada ikan goreng dan sambal belacan pasti makan tengahari kami cukup menyelerakan.


Sep 5, 2014

Kek Gula Hangus akhirnya......


Kek Gula Hangus.. Kek Sarang Semut.. Kek Sarang Lebah adalah kek yang sama.. yang membuatkan hidup ita tak keruan...

Ita cukup mengemari kek yang satu ini.. tapi banyak kali ita cuba buat tak pernah yang menjadi..
Setiap kali kawan-kawan post gambar kek gula hangus masing-masing, ita seakan menjeruk rasa.. Kenapalah.. saya punya tak jadi.. jadi.. bukan nak nampak sarang lebah... sarang semut.. sarang anai-anai pun tak muncul.. muncul.. 
Namun ita tak pernah putus asa.. ita terus cuba dan mencuba.. Mana sahaja resepi kek gula hangus yang ita tak cuba.. setiap kali kawan-kawan berkongsi resepi.. ita pasti tak melepaskan peluang untuk mencuba.. tapi hasilnya selalu menghampakan.. sedih sangat...


Kuih Kaswi Pandan



Kuih Kaswi ini ita sediakan untuk minum petang kami sekeluarga petang semalam. Kuih kaswi adalah kuih kegemaran anak ita Dalili dan juga kuih yang palig kerap di sediakan oleh emak ita. Tapi kebiasannya kuih kaswi yang emak ita sediakan kuih kaswi warna coklat gelap yang menggunakan gula timbang atau gula merah.


Sep 4, 2014

Cheezy Berry Puding


Cuaca yang panas hari ini menuntut ita untuk menyediakan pemanis mulut yang sejuk dan dingin untuk keluarga.
Hari ini ita sediakan Cheezy Berry Puding setelah berapa lama mengidam nak merasa keenakkan puding ini.
Sebenarnya ada dua kaedah membuat puding ini, kaedah pertama menggunakan gelatin dan kaedah yang kedua menggunakan agar-agar.
Ita memilih untuk menggunakan agar-agar kali ini supaya puding mudah di potong dan tahan lebih lama bila di hidang di luar.


Nasi Goreng Ikan Masin


Hari ini ita masak Nasi Goreng Ikan Masin untuk sarapan kami sekeluarga pagi ni.
Kebetulan nasi yang ita masak semalam ada berbaki, sayang pula nak buang.. jadi ita buatlah nasi goreng. Kalau dah sarapan nasi goreng ni tengahari ni masak lewat lah sikit.. sebab dah kekenyangan makan nasi goreng.


Sep 3, 2014

Nasi Air sedap rupanya nasi air ni..




Ini lah akibatnya kalau asyik dok mengadap drama di kaca TV.
Bila nampak orang masak ni.. mak esok masak tuuuuu...
Bila oarang masak tu.. mak esok masak niiii....
Dalili... Dalili..


Kek Asas 4 Kek Span Vanilla


Hari ini ita kongsikan satu lagi resepi kek span asas.
Jika sebelum ini ita kongsikan kek span coklat yang lembut, gebu dan mudah di SINI
Hari ini ita kongsikan pula kek span vanilla yang juga mudah, lembut dan gebu.


Tuna Sandwich Orang Bujang



Bila anak-anak pulang bermalam di rumah, masing-masing sibuk meminta emaknya tunjukkan cara memasak yang mudah dan simple.
Katanya tak tahan makan di luar.. dah lah mahal.. rasa entah apa-apa lah rasanya..
Kenalah emaknya buat kelas memasak di rumah untuk anak-anak..


Sep 2, 2014

Gulai Nenas


Gulai nenas adalah lauk yang sering mak ita sediakan masa ita kecik-kecik dulu.
Mak kata lauk ni senang aje nak masak dia.. tak payah nak tumis-tumis.. boh aje semua dalam periuk, bila dah didih dah boleh di makan..


Nasi Goreng Cendawan



Cendawan ialah sejenis kulat yang tumbuh di atas tanah atau sumber nutriennya. Cendawan yang dikenali ramai ialah cendawan butang (Agaricus bisporus), yang berbatang pendek dan bahagian atasnya berbentuk payung atau cuping. Namun banyak lagi cendawan yang berbentuk lain.
Cendawan turut diiktiraf sebagai herba yang berguna pada manusia. Sesetengahnya tumbuh meliar manakala sesetengah lagi ditanam oleh manusia sebagai makanan serta untuk perubatan. Kajian mendapati cendawan boleh mengurangkan kandungan gula dan menambah insulin di dalam darah, membunuh beberapa jenis virus yang membawa penyakit berjangkit dan turut berperanan sebagai agen mempertahankan badan dari serangan barah. Terdapat juga cendawan yang beracun.
Cendawan boleh digunakan secara segar seperti dimakan sebagai sayur. Selain itu pada masa sekarang kebanyakan cendawan ini telah dijadikan serbuk didalam bentuk kapsul. Ini untuk memudahkan para pengguna kerana cendawan yang segar agak terhad di dalam pasaran.


Sep 1, 2014

Kek Clown jom belajar buat clown


Hari ini ita kenalah siapakan satu tempahan kek ulang tahun untuk seorang anak mat salleh ni... Mulanya ita menolak untuk terima tempahan memandangkan ita sibuk dengan Dalili yang dah semakin hampir hari examnya.

Tapi bila kak Lina, sahabat dan customer yang senantiasa menyokong dan merupakan antara individu pertama yang menempah kek dengan ita merayu.. ita pun cair lah.. adoiii... akak ni bukan boleh di rayu-rayu.. mesti cair..


AzlitaMasamManis. Powered by Blogger.