Aug 31, 2014

Kek Choc Indulgance bersama tips dan panduan




Lamanya ita tak buat kek untuk di makan sendiri.
Sejak ita mula mengambil tempahan kek.. mood nak buat kek untuk makan keluarga pun berkurang. Kadang rasa muak pula lihat kek yang banyak dengan bau vanilla dan butter.
Kalau ita buat pun kadang-kadang anak-anak pun dah tak lalu nak makan.. mungkin mereka pun dah naik jemu.. lebih-lebih lagi melihatkan ibunya yang hari-hari membuat kek.

Tapi bila kawan ita Yati minta ita buatkan kek Choc Indulgence.. seakan terasa nak makan kek pula tekak ita ni. lama juga ita tak membuat kek continental ni..

Terlanjur mengodek kek Yati, ita godek sekali untuk ita.. ^_^


Aug 30, 2014

Jangan buat fitnah.. berdosa tau!


Assalamualaikum...
Salam kemerdekaan buat seluruh rakyat Malaysia tidak kira di mana sahaja kalian berada...
Di sini lahirnya sebuah cinta....
Di harap cinta kita akan senantiasa mekar.. harum.. dan mewangi..


Aug 28, 2014

Ribon Kecil step by step



Ita banyak terima pertanyaan "bagaimana kak ita buat ribon yang kecik-kecik tu.."
Ok hari ini ita kongsikan bagaimana ita membuat ribon kecil dari gumpaste ni.


Puding Tiramisu yang marvelous..!


Sedapnya lah puding tiramitsu ni..
Ita sebenarnya tidak mengemari rasa moca, kopi atau Nescafe. Bila makan pasti kepala rasa ting! tong!


Aug 27, 2014

Kek Asas 3 Kek Span Coklat yang mudah


Ramai yang bertanya, bagaimana nak membuat kek span asas yang lembut dan gebu..
Ita masih setia pada yang satu.. Kek Span Coklat yang di kongsikan oleh sifu ita siapa lagi kalau bukan Chef kesayangan ramai Chef Amer

Ramai yang mengeluh, bila buat kek span dia akan penyek atau turun selepas kek siap di bakar.
Jangan tak tau.. ada juga student Chef Amer yang pergi kelas tapi bila balik masih lagi message ita dan tanya..
 " kak Ita... kenapa kek span yang chef ajar saya buat tak jadi.."
Dah pergi kelas pun masih tak jadi jugak?.. wahhh... masalah besar ni...


Nasi Goreng Belacan Spesial...


Bangun pagi, nampak lebihan nasi semalam di dalam periuk nasi.
Ita ni kalau nampak lebihan nasi memang sarapan nasi gorenglah nampaknya.
Sayang nak buang nasi.. ingat pesan mak masa ita kecik-kecik dulu, jangan buang nasi, nanti dia nangis..
Kata mak lagi nasi adalah makhluk Allah juga.. ia juga ada roh
Ita akur.. bila mak pesan.. walaupun kadang ita tau.. mak tak nak kita membazir.. bak kata iklan..sebutir nasi ibarat peluh petani..


Aug 26, 2014

Serimuka Jagung yang sangat sedap!



Dah lama betul tak buat kuih seri muka.
Bila Dalili minta ita buatkan kuih serimuka, ita pun mintalah suami belikan pulut.
Dalili memang suka sangat makan kuih tradisional lebih-lebih lagi kuih serimuka.


Butterfly Cuppies


Butterfly Cuppies adalah tempahan dari customer untuk majlis perkhawinan anak perempuannya.
Ia juga telah menempah satu lagi kek perkhawinan 3 tier yang ita kongsikan tempoh hari di SINI


Aug 25, 2014

Nutella Cookies Pot yang meletup! letup!



Cookies ini di katakan sedang meletup-letup dipasaran. Dengar kata rasanya sangat sedap dan harganya juga... mak ampunnnn.... mahal yang amat!


Aug 24, 2014

Nasi Dagang Kelantan



Lama.. tak makan nasi dagang..
Itulah kata-kata yang kerap di ulang-ulang oleh suami..
Acap kali juga dia menceritan tentang keenakkan nasi dagang yang di buat oleh arwah neneknya.
Nenek suami ita yang lebih mesra di panggil Mok oleh anak cucunya.. memang dah terkenal dengan keenakan sentuhan air tangannya.


Aug 23, 2014

Kek Khawin 23 Ogos


Assalamualaikum..
Dah malam-malam barulah dapat bersiaran.
Penat sungguh rasanya hari ini..
Hari ini ita kena siapkan dua tempahan kek khawin tiga tingkat dan beberapa biji cup cake. Tempahan yang dah di buat awal oleh tuan empunya dengan tema bunga-bunga untuk kali ini.


Aug 22, 2014

Puding Kastard Buah-buahan


Inalillahhiwainailahirajiun.....
Hari ini 22 Ogos 2014, buat pertama kalinya Malaysia berkabung, menyambut kepulangan penumpang kapal terbang MH17 yang terkorban di tembak jatuh.
Air mata ni sudah kering rasanya.. mengalir sejak mendengar berita itu pada 17 Julai yang lalu..
Walaupun ita tidak kenal sesiapa pun yang berada di dalam pesawat.. namun setiap kali menatap berita di kaca TV air mata ini pasti deras mengalir... apakah ita terlalu cengeng.. atau naluri keibuan ini yang terlalu sensitif..


Aug 21, 2014

Laksa Penang Ringkas, Mudah dan Sedap!


Laksa merupakan sejenis makanan berkuah seperti mi yang popular di Malaysia dan Singapura. Ia dikatakan berasal dari orang Cina yang berhijrah ke Tanah Melayu (Peranakan). Bagaimanapun setiap daerah mempunyai kuah khas yang dimakan bersama laksa memberikan nama yang tersendiri menurut di mana ia disediakan.

Kebiasannya bahan asas membuat laksa adalah ikan. Tapi setiap kuah laksa bagi setiap daerah berbeza ikan yang di gunakan. Contohnya laksa Johor di katakan paling enak di sediakan dengan ikan parang. Kuahnya yang pekat dan berempah pula di makan bersama spaghetti. Berbanding laksa Kelantan atau lebih popular di panggil laksam mempunyai kuah putih lemak dan kebiasannya menggunakan ikan selayang. Laksam di makan dengan mee laksa yang di buat sendiri dari tepung beras, itulah keunikkan laksa Kelantan dan laksa Johor yang lain daripada lain.  Laksa Terengganu pula di katakan mempunyai dua kuah yang berbeza, satu kuah merah yang berempah dan di masak dan satu lagi kuah putih yang tidak di masak. Laksa Perak pula dikatakan lebih masam walaupun di katakan seakan laksa Penang.

Laksa Penang amat popular di Pulau Pinang di mana ia berasal. Kuahnya lebih cair dan masam manis. Ia cukup popular dan cukup di gemari ramai. Ada yang memanggilnya sebagai asam laksa.



Anak ita Dalili cukup mengemari asam laksa satu masa dahulu. Ita ni kalau asam laksa kurang sikit...
Ita lebih suka laksa Johor yang pekat dan berempah dari kuah laksa yang masam dan cair. Dulu selalu juga bawa Dalili makan laksa di Med Vely. Setiap kali ke sana pasti dia ajak pekena laksa.


Aug 20, 2014

Tempahan Kek Lepas Raya


Lama dah ita tak post gambar kek yang ita buat kan..
Dah ada yang mula bertanya.. kak ita dah tak ambil tempahan lagi ke?
Sebenarnya memang akak dah stop tempahan untuk bulan July, Ogos dan Sept. Kebetulan bulan July tu bulan Ramadhan.. nak rehat cukup-cukup di samping melaksanakan ibadah puasa. Bulan Ogos pula musim perayaan.. sibuklah dengan anak-anak dan tetamu yang bertandang ke rumah. Bulan Sept pula anak-anak dah mula periksa.. konon.. konon nak tumpukan pada anak-anak yang periksa.. kesian tengok anak-anak mereka bertarung dengan peperiksaan.. mak pula sibuk dengan tempahan.. untuk berlaku adil pada anak-anak ita terpaksa stop tempahan buat sementara waktu.. mungkin selepas Raya Haji kot baru ita mula semula..


Nasi Ayam, Ayam Kampung sedapnya...!



Ramai antara kita yang cukup mengemari nasi ayam. Nasi ayam adalah hidangan yang cukup enak di nikmati dan sangat sesuai sebagai hidangan untuk merai kedatangan tetamu ke rumah.


Bila Sufi main masak-masak..


aiii... rindunya lah pada budak berdua ni..
Rumah mak long dah sunyi sepi bila Sufi dan Harraz balik..
Masih terdengar-dengar lagi suara Sufi bertanya
" mak long buat apa tu.. " dengan loghat Kelantannya yang pekat..
Ita cukup suka dengar bila anak-anak kecil di Kelantan bercakap.. kadang-kadang jadi ralit ita di buatnya..


Aug 18, 2014

KEK BUAH KUKUS



Bila suami ita bagitau yang adik ita kata mak mertua ita teringin nak makan kek buah, ita terus lah mencari resepi kek buah yang sedap dari blog kawan-kawan. Ita ni biasalah kalau nak cari yang sedap ita selalu terjah blog sahabat ita Yatie. Ita percaya pada Yatie, kerana biasanya bila sedap pada Yatie sedap jugalah pada tekak dan selera ita.

Harraz dan Sup Tulang Merah Singapura



Assalamualaikum...
Salam sejahtera dan  salam ukhwah kepada semua pembaca...
Lama tak bersiaran kan..
Beberapa hari ini ita cukup sibuk sekali..
Sibuk menyiapkan tempahan kek dan sibuk melayan tetamu yang bertandang ke rumah pada hujung minggu.


Aug 15, 2014

Daging Masak Hitam




Sebagaimana yang di janjikan, Daging Masak Hitam.. oppssss!! dah jadi arang ke...?
eh! dok ahh....


Aug 14, 2014

Nasi Minyak



"bila nak makan nasi minyak?"
Nasi minyak dah sinonim dengan majlis perkhawinan. Setiap kali majlis perkhawinan di Johor, pasti hidangan atau juadah utamanya ialah nasi minyak.


Aug 13, 2014

Moist Banana Brownies



Ramai yang mungkin mencari brownies yang mudah dan simple untuk di hidangkan kepada para tetamu yang datang berkunjung ke rumah.


Aug 12, 2014

Teh Bunga Kekwa


Kita di Malaysia ni memang dah biasa kan dengan minuman air bunga kek wa ni. Dari kecil lagi ita dah suka air bunga sejak bapa ita menjadi ejen menjual air keluaran Yeo's. Kadang celik mata aje dah buka sebotol air bunga, dapat pula yang sejuk-sejuk minum pula masa balik sekolah tengah panas terik.. fuh.. memang nikmat terasa segar aje..


Mee Kari resepi kegemaran ku...


Ita cukup suka menyediakan Mee kari untuk para tetamu yang berkunjung ke rumah. Mee kari dah sinonim dengan ita, anak-anak cukup mengemarinya itulah yang membuatkan ita kerap menyediakannya, tidak kira pada musim perayaan atau bila kami sekeluarga berkumpul.


Cara penyediaannya tidaklah sukar.. seperti juga laksa Johor.. cuma bahan-bahan yang di perlukan cukup banyak dan inilah antara sebab mengapa ramai yang tidak gemar menyediakan mee kari. Tapi bak kata orang kalau tidak di pecahkan ruyung manakan dapat sagonya dan kalau nak rasa yang sedap kenalah bersusah-susah dahulu.. ya tak..


Sambal Udang Petai


Petai sudah sinonim dengan masyarakat Malaysia. Jika sebut aje petai, sudah terbayang baunya yang kurang menyenangkan, bagi mereka yang memakannya pasti mulut akan berbau petai.. itulah yang menyebabkan ramai yang menjauhi makanan yang satu ini.


Aug 11, 2014

Petola Berudang Masak Lemak Halba


Cuti hujung minggu pasti banyak di habiskan dengan kunjung mengunjung dan ziarah-menziarahi. Seronok kan dapat mengeratkan silatulrahim di samping dapat juga menjamu selera dengan pelbagai juadah yang di sediakan oleh tuan rumah.


Acar Seri Rampai Pak Engku memang sedap!


Acar Rampai, sudah sinonim bagi masyarakat Johor. Acar Rampai kerap di sediakan terutamanya di majlis perkhawinan. 
Sebenarnya ita tak berapa mengemari acar rampai, ita lebih sukakan pencuk. Mungkin di sebabkan sayur-sayur yang  di masak dengan cili, itulah yang membuatkan ita tidak mengemarinya. 
Acar rampai lebih enak di makan bersama nasi minyak, nasi beriani dan nasi tomato.

Aug 10, 2014

Rendang Ayam Nangka Muda resepi Pak Engku yang mengancam!


Satu lagi resepi yang anda harus cuba, Rendang Ayam dengan Nangka Muda , sedapnya sampai menjilat jari.. memang yummy sangat!


Nasi Beringin.. sedapnya kalau makan sambil berkelah di bawah pohon beringin


Ramai yang merebut hujung minggu untuk mengadakan majlis atau jamuan, menjemput rakan dan taulan untuk bertandang dan berhari raya di rumah. Ada juga yang mengadakan majlis kenduri kendara, sambutan hari lahir, majlis perkhawinan dan tak kurang juga yang meraikan ulang tahun ana-anak.


Aug 9, 2014

Rendang Daging Minang yang mudah, ringkas dan sedap!


Rendang Daging Minang, penyediaannya cukup mudah dan ringkas dan yang paling utama rasanya sangat sedap!
Ita sediakan resepi rendang ini bersama nasi beringin yang akan ita kongsikan nanti ya.. Di sebabkan musim perayaan dan ramai yang tengah mencari idea untuk nak menghidangkan pada tetamu, apa kata cuba resepi Rendang Daging Minang ni.


Pencuk, Jelatah, Acar timun nenas atau Acar Cuka, semuanya adalah sama....


Pencuk, Jelatah, Acar timun nenas atau acar cuka adalah nama bagi makanan yang sama. Mungkin lain daerah lain gelarannya. Bagi ita, dah terbiasa di perkenalkan oleh emak dengan namanya pencuk, itulah yang menyebabkan ita lebih selesa memanggilnya pencuk.


Aug 8, 2014

Ikan Sambal Berlado


Ikan sambal berlada adalah lauk yang ita sajikan bersama nasi serai yang ita masak di Sini. Ita juga lawankan dengan pencuk dan Butter Prawn. Alhamdulillah serasi nampaknya gabungan kesemua sahabat-sahabat ini.


Butter Prawn Terlajak Laris...


Butter Prawn, adalah faberet anak ita Dalili. Dah banyak juga resepi butterprawn yang ita cuba, namun kebanyakkannya tidak memenuhi citarasa anak dara ita yang cukup cerewet bab makan ini.


Aug 7, 2014

Nasi Serai II


Sedang memikirkan apakah nak di sajikan untuk para tetamu hujung minggu ni? Apa kata kita cari suatu kelainan. Ialah bulan Shawal ni kerap kali kita di jamu dengan rendang, ayam, ketupat, lemang, lodeh.. kadang kala naik jemu pula kan.. bila asyik menu yang sama sahaja..

Air Asam dan Ikan Caru Bakar


Kita mulakan menu hari ini dengan ikan caru bakar yang di cicah bersama air asam yang power...
Ikan bakar ni sesekali makan dengan kuah lemak pekena pula dengan nasi hangat memang terangkat habis...
Ita sukakan kuah asam yang pedas gilerrr... barulah berpeluh-peluh makan.. tu yang syok sangat tu..


Aug 6, 2014

Agar-agar Rintik Santan Pandan


Hari ni ita sediakan agar-agar sebagai pencuci mulut kami sekeluarga. Dah lama ita nak buat agar-abar ni.. tapi selalu aje terlupa. Hari ini dapatlah ita sampaikan hajat nak membuatnya.


LALA MASAK PEDAS



Lala, adalah faberet anak-anak ita terutamanya Dalili. Bila kami keluar makan bersama keluarga, lala adalah antara menu yang paling kerap di pesan oleh anak-anak.


Aug 5, 2014

Tumis Air Bayam Merah


Rumah ita ni.. hari-hari memang ita kena masak sayur. Tak kiralah apa-apa sayur pun kerana suami ita cukup suka makan sayur. Pada suami ita setakat sayur masak bening-bening.. dengan ada sambal belacan dan ikan goreng, ianya sudah cukup menyelerakan sekali.


Kek Frozen untuk pasangan kembar


Lama dah tak mengekek kan...?
Hari ni ita dapat tempahan 2 biji kek ulang tahun untuk pasangan kembar yang comel, Dalili dan Dania.
Tema pilihan kali ini untuk kedua-dua kek ni adalah tema Frozen.
emmm.... frozen lagi.. dah berapa kali dah ita buat kek frozen , sampaikan ita dah kekeringan idea untuk mendeco kek ini.. ^_^


Asam Pedas Daging Berlada




Ada yang sedang memikirkan menu apa untuk hidangan tengahari nanti..? Pasti inginkan sesuatu yang enak dan menyelerakan untuk seisi keluarga.

Aug 4, 2014

Kobis Masak Putih yang mudah dan ringkas


Bila anak-anak dah mula tinggal sendiri, mereka mula sering bertanya macam mana nak masak itu... dan macam mana nak masak ini.. Kehidupan di ibu kota dan tinggal bersendirian menuntut mereka untuk berjimat cermat.. sepatah kata Azrul.. " baik masak sendiri jimat sikit duit poket.." lagi pula katanya jika beli kadang kala tidak menenuhi citarasa.


Sambal Ulek


Sambal Ulek, enak di makan bersama sayur bening, ikan goreng dan nasi hangat. Pasti dah bosan berapa hari di jamu dengan rendang, ketupat, lodeh dan macam-macam menu sepanjang kita berhari raya. Hari ni ita masak yang mudah aje.. Ita masak kobis masak lemak putih, ita goreng ikan bawal yang masih berbaki dalam peti ais dan ita juga sediakan sambal ulek untuk suami. Benar-benar berselera sekali dia menikmati hidangan tengahari.. sesekali makan yang simple-simple ni memang membuka selera.


Daging Masak Lada Hitam


Menu ringkas dan simple untuk hidangan hari ini.
Menu yang mudah dan ringkas untuk hidangan makan malam kami sekeluarga semalam.
Bila siangnya ita dah sediakan ikan, untuk makan malam ita sediakan hidangan daging pula. 


Aug 3, 2014

Beraya sambil cuci mata...


Hari ini ita berkesempatan untuk mengunjungi teratak sahabat suami ita. Sebenarnya dah lama ita menyimpan keinginan untuk melihat dekorasi rumah yang berkonsepkan rustik ini. Kali pertama ita jejakkan kaki adalah sewaktu awal pembinaannya. Mendengarkan impian tuan rumah ita dapat gambarkan bahawa tuan rumah seorang yang cukup santai.. dan sukakan alam semulajadi dan ianya di ketengahkan dalam dekorasi pilihannya.


Bawal Sweet and Sour


Assalamualaikum...
Masih dalam mood beraya ke?
Dah jauh dah beraya..?

Hujung minggu ni pasti ramai yang merebut peluang untuk menghabiskan kunjung-mengunjung ke rumah sanak-saudara. Ada juga yang dah mula pulang ke rumah masing-masing setelah berhari raya di kampung halaman. Bagaimana keadaan jalan raya ketika ini.. pasti penuh sesak dengan kenderaan yang semakin berpusu-pusu menuju ke ibu kota. Almaklumlah esok ramai yang dah mula bekerja. Anak-anak juga dah mula melangkah ke sekolah.


Aug 2, 2014

Salam Aidil Fitri...

Assalamualaikum....
Selamat Hari Raya semua...


aiiii.... apa khabar semua..?
Macam mana sambutan hari raya tahun ni... meriah ke?
Alhamdulillah... pasti seronok kan menyambut lebaran tahun ni..
Bagi mereka yang pulang ke kampung halaman tu.. pasti lebih meriah dan seronok lagi..


Tahun ni ita tak ke mana-mana..
Sambutan Hari Raya pun biasa-biasa aje..
Macam biasa, pagi menu ita macam biasa.. ita sediakan ketupat, kuah lodeh, sambal tumis udang, rendang daging dan lauk kesukaan anak-anak di pagi raya.. ayam masak merah.


AzlitaMasamManis. Powered by Blogger.