Jul 22, 2014

Panacotta Soya Yeo's dan jagung manis


Kacang soya semakin popular dan terkenal di kalangan pengamal makanan sihat , tak kiralah dari barat maupun timur dan merupakan salah satu daripada  7 'super food' di dunia.
Tauhu dan susu soya merupakan makanan popular masyarakat Cina di Benua Timur sejak 5000 tahun yang lalu.

Jul 21, 2014

Puding Marble Mineral Coffee


Pernah tak dengar nama kopi ni..? Namanya Mineral Coffee.
Ita selalu lah nampak kawan-kawan pos kat FB tentang kelebihan kopi ni.. Tapi di sebabkan ita tak suka kopi, jadi ianya sesuatu yang tidak menarik bagi ita..


Jul 19, 2014

Mee Hoon Goreng Cili Api


Assalamualaikum...
Baru-baru ini sekali lagi Malaysia di kejutkan dengan berita yang sangat tragis. Sekali lagi Penerbangan Malaysia berhadapan dengan kehilangan pesawat.. tapi kali ini lebih menyedihkan kerana kapal terbang MH 17 telah di tembak jatuh. Kita masih lagi tidak tahu siapakah yang bertanggungjawab ke atas insident ini dan berharap agar mereka-mereka yang bertanggungjawab dapat di hadapkan ke muka pengadilan dengan seberapa segera.


Jul 17, 2014

Kek untuk Afif


Kek yang sempat ita siapkan semalam untuk adik Afif yang menyambut ulang tahun kelahirannya yang ke 12 tahun. Selamat ulang tahun Afif, semoga membesar menjadi anak yang taat kepada Allah dan rasulnya.. taat kepada ibu dan ayah serta menjadi anak yang membanggakan bangsa dan negara.


Roti Jala dan Kari Daging


Rintik hujan yang turun pagi ini.. bagaikan butiran mutiara..
Mak selalu ingatkan bila awal hujan angkat tangan dan berdoalah.. mintalah padaNya..
Angin yang sepoi-sepoi bahasa menjamah pipi ini.. terasa sejuk dan dingin..


Jul 16, 2014

Hari ungu bagiku..



Hari ini rata-rata di Fb banyak yang mengupdate kisah seorang wanita yang naik berang akibat keretanya di langar..  Sebenarnya situasi sebegitu bukanlah sesuatu yang asing dan ianya kerap kali berlaku di atas jalan raya. Ramai yang mula menuding jari memarahkan sikap dan tindakan wanita terbabit yang di rasakan tidak wajar atau lebih kasar sikit bahasanya 'kurang adap'.  Namun.. jangan lupa 1 jari kita tunjuk kepadanya ada 4 lagi jari yang mengarahkan kepada kita.


Jul 14, 2014

Mee Jawa





Selepas menyidai kain di ampaian, ita mula memikirkan juadah berbuka puasa untuk hari ini.
eemmm... apalah nak masak ya.. hari-hari masak ni kadang buntu jugak memikirkannya..


Jul 13, 2014

Jelly Lychee Yeo's

Sesungguhnya ita dan Yeo's memang tidak boleh di pisahkan. Ita di besarkan dengan Yeo's. Dahulu .. masa ita kecil-kecil lagi.. bapa ita adalah seorang ejen pengedar air minuman Yeo's. Dialah satu-satunya anak melayu yang di berikan permit untuk menjadi pengedar Yeo's bagi kawasan Johor.

Bapa ita akan mengambil air minuman Yeo's dengan lorinya di Kilang Yeo's yang terletak di Pandan Johor. Kilang itulah  yang merupakan tempat persinggahannya setiap hari. Bila pulang sahaja di rummah bapa ita akan menyusun botol-botol Yeo's. Sebahagian di tinggalkan di rumah untuk di hantar keesokkan harinya.

Pada masa itu kawasan yang bapa ita hantar adalah di daerah Johor Bahru, Pasir Gudang, Kota Tinggi, Mersing dan kadang-kala beliau turut hantar ke Segamat dan Muar. Pada masa itu bapa ita hanya mempunyai seorang pekerkja sahaja yang membantunya. Kadang-kala bila cuti sekolah bapa ita akan membawa abang ita untuk turut membantunya.



Jul 12, 2014

Menu Berbuka Puasa


Masih lagi di dalam menu berbuka puasa.
Semalam sempat siapakan nasi jagung dan ayam madu sebagai hidangan berbuka puasa kami sekeluarga. Menu yang cukup mudah, dan ringkas ini ita peroleh daripada buku masakan kak Haneliza 1 Hari 1 Resepi.


Jul 11, 2014

Kacang Rugget


Hari ini ita nak ajak anda semua buat kacang rugget.
Kacang juga dalah salah satu antara yang mesti ada di meja hidangan bila tiba musim perayaan. Seronok lah tetamu berbual dan bersembang sambil mengunyah kacang.. kan


Nasi Padprik


Assalamualaikum..
Masih lagi di dalam menu berbuka puasa.
Hari ini ita akan kongsikan satu lagi menu berbuka puasa kami sekeluarga.
Seboleh-bolehnya kan ita berazam nak elakkan pembaziran pada tahun ini. Ita masak mana yang kami nak makan sahaja. Tak mau lah lagi masak banyak-banyak.. dengan menu yang pelbagai.. dan akhirnya semuanya tak termakan selepas berbuka puasa nanti.


Jul 10, 2014

Teddy Bear Cookies


Assalamualaikum..
Kita masih lagi berada di bulan Ramadhan. Bila terdengar lagu Raya berkumandang.. rasa sangat sayu.. terasa cepatnya Ramadhan akan meninggalkan kita. Entahkan bila kita akan bertemu Ramadhan lagi.. Ramadhan jangan pergi....


Jul 9, 2014

Biskut Semperit


Biskut semperit adalah biskut kegemaran anak ita Dalili. Tapi Dalili tak panggil biskut ini biskut semperit sebaliknya dia panggil biskut kulit buaya. Mungkin tekstur atau bentuk coraknya tu seakan kulit buaya maka dengan itu dia memanggil biskut ini biskut kulit buaya.


Jul 8, 2014

Nasi Tomato dan Ayam Masak Merah


Assalamualaikum...
Selamat pagi dan salam Ramdhan kepada semua. Waa.. rasa macam lama juga ita tak bersiaran.. tak kongsikan resepi untuk rakan-rakan jadikan rujukan atau panduan ketika memasak untuk keluarga. Sebenarnya beberapa hari ni ita sibuk sikit.. Ita kena siapkan beberapa tempahan kek. Ingatkan ita nak rehat secukupnya sepanjang bulan Ramadhan ni.. tapi masih ada lagi permintaan untuk ita tunaikan. Rata-rata customer adalah mereka yang cukup setia dan tak sampai hati nak tolak permintaan mereka. Tapi tu lah kan.. maklumlah bulan puasa.. ita buat mana yang termampu dan terlarat sahaja..


Jul 6, 2014

Michael Kors MK handbag cake


Assalamualaikum...
Alhamdulillah dah selamat dah kita berbuka puasa.
Berbuka apa hari ini?
Ita macam biasa menu simple yang penting tiada pembaziran. Ita berharap agar kami sekeluarga tahun ini dapat menjalani ibadah puasa tanpa melakukan pembaziran. 


Jul 4, 2014

Air Lychee


Assalamualaikum..

5 Ramadhan dengan Lodeh


Assalamualaikum...
Salam Ramadhan kepada semua..
Hari ke 5, menu berbuka ita masih lagi melayan selera anak-anak. Kali ini ita sediakan lodeh untuk hidamngan berbuka puasa hari ini.


Jul 3, 2014

4 Ramadhan



Soto dan Pengat Pisang bersago sebagai hidangan untuk berbuka puasa di hari ke 4 Ramadhan.
Semalam ita sediakan soto ayam yang simple. Ita buat yang ringkas sahaja untuk berbuka. Walaupun ringkas dan mudah tapi laris semuanya. Alhamdulillah tak membazir...


Nestum Kelapa


Hari ni kita dah masuk ke 5 Ramadhan. Sekejap aje kan masa berlalu. Pejam celik.. pejam celik dah 5 Ramadhan dah..

Macam mana? dah mula buat persiapan untuk menyambut lebaran?
Mungkin ada yang akan kata.. lama lagi.. tapi tak kurang juga yang telah mula buat persiapan sedikit-sedikit supaya tak kelang kabut bila Ramadhan menjelang.


Jul 2, 2014

3 Ramadhan

Assalamualaikum


Menu hari ke 3 ramadhan yang sempat ita sediakan untuk keluarga. Seperti mana yang ita telah post sebelum ini, ita sediakan cendol semalam atas permintaan anak ita Azrul. Cendol adalah buat penghilang dahaga setelah seharian kami sekeluarga berpuasa. Ita juga sediakan Nescafe panas untuk suami  dan ita minum Milo kosong.


Ais Cendol




 Assalamualaikum..
Salam Ramadhan kepada semua..
Hari ni kita telah pun masuk ke 4 Ramadhan. Ini bermakna telah 4 hari kita berpuasa. Macam mana dengan Ramadhan kali ini.. pasti memberikan kita banyak pengajaran dan keinsafan. Pasti ramai yang merebut bulan yang mulia ini untuk melakukan penghijrahan.. memulakan sesuatu yang baru.. dengan niat dan naiwaitu yang baik-baik..


Jul 1, 2014

Ais Cincau


Ais Cincau, minuman penghilang dahaga yang cukup di gemari oleh suami ita. Biasanya kalau ais cincau ni suami ita yang sediakan bersesuaian dengan seleranya.

Tahukah anda cincau ini terhasil daripada apa?
Apa pula ramuannya dan apakah ianya berkhasiat untuk kesihatan.
Melalui pencarian ita di Google ita temui khasiat cincau yang sebelum ini tidak pula ita ketahui. Jom ita kongsikan khasiatnya untuk tatapan bersama


2 Ramadhan

Assalamualaikum..
Apa khabar semua? Macam mana puasa anda hari ini...?
Alhamdulillah sudah masuk hari ke 3 umat Islam di seluruh dunia menjalani ibadah puasa. Semoga puasa kita tahun ni mendapat keberkatan.
Sama-samalah kita melipat gandakan amalan.. kerana Ramadhan hanya datang setahun sekali aje.. entahlah.. adakah Ramadhan untuk kita di tahun hadapan.

Hari ini ita kongsikan beberapa menu berbuka puasa ita dan keluarga pada hari ke 2 Ramadhan. Menu kami sekeluarga cukup simple.. memandangkan ita masih lagi belum cukup sihat. Hari ini juga hari terakhir Amirul berbuka puasa bersama kami kerana dia akan kembali ke kolej untuk meneruskan semester seterusnya..

Bila anak-anak dah kembali ke sekolah.. mulalah ita memikirkan apalah yang mereka makan waktu berbuka dan bersahur nanti.. Kalau kat rumah ni walaupun resepi yang simple dari ibunya.. tapi senang rasa hati bila dapat melihat sendiri mereka menikmati hidangan berbuka puasa bersama-sama.


Kita teruskan kepada menu ita hari ini. Ita hanya sempat sediakan Nasi Goren Udang dan Murtabak mini untuk keluarga hari ini. Minuman kami hari ini pula adalah air cincau. Ringkas aje kan menunya. Bulan puasa ni ita harap dapat elakkan pembaziran. Alhamdulillah semua hidangan yang ita sajikan hari ini habis di jamu anak-anak dan suami.


AzlitaMasamManis. Powered by Blogger.