Follow if you like

Oct 9, 2014

Seri Muka Gula Merah


Selamat malam semua..
Kejap aje dah malam kan.. rasa baru aje post n3 kari ikan tadi.
Malam ni ita nak kongsikan sajian minum petang yang sempat ita sediakan petang tadi. Lama pulak tak membuat seri muka.. tekak ni terasa-rasa pula nak makan kuih seri muka. Hujan-hujan ni nak keluar rumah malas lah pulak.. akhirnya godek ajelah sendiri. Guna aje lah mana bahan yang berbaki di dapur.



Cari punya cari berkenan dengan resepi Seri Muka Gula Merah. Macam sedap aje kan.. biasa kalau yang hijau atau pandan tu memang selalu lah nampak orang jual, yang gula merah ni kurang sikit kita jumpa.. kalau ada pun kena tunggu bila malam kenduri.. itu pun kalau tuan rumah ada sediakan.. kalau tak kenalah buat sendiri kalau betul-betul teringin nak merasa.


Resepi ni ita ambil dari blog Ayu. Menurut Ayu resepi di kongsikan oleh Ria putih di My Resepi. Berkenan dengan kuih talam Ayu yang berkilat-kilat tu membuatkan ita tak sabar rasa nak mencuba. Tapi macam yang Ayu kata talam ni permukaannya memang tak licin macam talam biasa.. kenapa ya? mungkin sebab menggunakan gula merah ke? rasa adunan dan bahan yang di gunakan sama sahaja seperti talam yang lain tak banyak beza. Mungkin juga kerana gula merah kot...

Ok macam mana rasanya?
Rasanya ok jugalah.. suami ita kata sedap.. lain dari yang lain..
Pada ita pula mungkin ianya menggunakan gula merah rasanya macam ada rasa lain sikit.. kalau mak ita dia kata rasa pedo.. nak describe lain perkataan apa ya...? Tapi ita rasa kalau guna gula Melaka lagi sedap kot.. sebab gula Melaka ni rasanya lemak sikit.. dan manisnya tak sama macam gula merah. Gula merah ni manis dia kuat sikit... dan ada kelat-kelat sikit..


Walau bagaimanapun pada ita setiap kuih itu ada keistimewaannya tersendiri.. kalau semua rasa sama aje.. tak syok lah pulak kan.. kalau guna gula Melaka namanya kenalah tukar serimuka gula Melaka. Yang ini namanya serimuka gula Merah.. jadi sesuailah dengan namanya dan rasanya.. Boleh cuba kalau nak rasa kuih yang lain dari biasa.

Kuihnya lembut.. tak manis sangat.. sesuai sebagai hidangan untuk minum petang, sarapan pagi, untuk kenduri-kendara atau merai tetamu.  Jom cuba!


SERI MUKA GULA MERAH
Resepi Oleh : riaputih@myresipi.com
Rujukan : Ayu

Lapisan bawah ( Pulut)

2 cawan beras pulut ~ untuk dapatkan pulut yang lembut kena rendam dahulu pulut palig kurang 4 jam, sebaiknya semalaman. Lepas tu cuci bersih dan toskan.
2 1/2 cawan santan cair ~ ita guna santan KARA capur air dan jadikan 2 1/2 cawan )
1 sudu teh garam

Mula-mula kita panaskan dahulu kukusan hingga airnya mendidih
Sediakan loyang 8 inc lapik dengan plastik dan sapukan dengan sedikit minyak jagung.
Satukan pulut yang telah di rendam dan di toskan tadi dengan santan dan garam, kemudian kacau rata
Tuangkan adunan pulut dalam loyang ratakan, tutup loyang dengan kertas aluminium  dan kukus selama 20 minit atau sehingga pulut masak.
Bila pulut dan masak, tekan-tekan bagi ia mampat.


Bahagian Atas

1 biji telur
2 sudu besar gula pasir
1 1/4 cawan pati santan ~ ita campur KARA dengan sedikit air jadikan 1 1/4 cawan tapi yang ni santannya pekat sikit.
1/2 cawan gula merah
1 1/2 sudu besar tepung gandum
1 1/2 sudu besar tepung jagung
1/2 sudu kecil garam
1 helai daun pandan di simpul ~ ita tambah

Bahagian atas ni ita buat ikut cara ita lah ya
Mula-mula ita masak santan dengan gula merah, gula pasir dan daun pandan simpul hingga gula larut
Kemudian tapis.
Dalam bekas lain, satukan tepung gandum, tepung jagung, garam dan juga telur
Kemudian kacau rata
Satukan dengan adunan santan gula merah tadi dan kacau hingga tiada bentil-bintil
Kalau takut ada bintil tepung tapis adunan

Kemudian tuangkan adunan gula merah ni atas lapisan pulut tadi
Tutup permukaan loyang dengan kertas aluminium dan kukus selama 20 ~ 30 minit atau sehingga adunan atas masak sepenuhnya.
Bila dah masak tunggu kuih serimuka benar-benar sejuk sebelum keluarkan dari loyang
Potong kuih bila ia telah sejuk sepenuhnya dengan pisau plastik yang di oleskan dengan sedikit minyak supaya mendapat potongan yang kemas.










13 comments:

Sis Lin said...

Assalam Kak Ita..

Huishh sedapnyaaa...saya ni x berapa pandai nak buat talam2 ni, tp hati nak buat...
Nanti saya nak cuba juga buat, sebab suka makan...saya simpan respi ye kak..
TQ..

Unknown said...

Kena kuorkan kukus dr stor ni nampaknya sbb tergoda ngan seri muka ni

Nani said...

sedapnya..tergoda saya..

Honey said...

Salam Kak Azlita,

Rajinnya akak buat... Saya fail buat kuih melayu. Nanti nak try lah recipe kakak. Cantik sungguh kejadiannya.

IdaShazana said...

kebetulan sesangat. perut memang minta seri muka

Maslina Feena said...


Uish tergoda tgk ni nk kena try sis ..tq sbb share

Maslina Feena said...

Salam kak azlita
tq for sharing...nak try la kuih talam...

mama insyirah said...

Sedapnya..nak try buatlah resipi ni..tq kak azlita :)

norsuhaida nor hashim said...

Cntiknya kejadian kuih serinuka u kak azlita. Jap lgi nk buatla utk brbuka pose..

norsuhaida nor hashim said...

Cntiknya kejadian kuih serinuka u kak azlita. Jap lgi nk buatla utk brbuka pose..

haziroh hashim said...

sy nk try buat jgak petang ni...penah buat dolu2...tapi selalu bhgian atas lembek...he3

haziroh hashim said...

nak buat jgak ptg ni...

Siti Mastura said...

Gula merah yg mana satu ya? Brown sugar ke? Atau pun gula melaka?

Powered by Blogger.