Follow if you like

Oct 6, 2014

Jalan-jalan di Street Art George Town Penang


Hari ini ita nak bawa anda semua jalan-jalan di sekitar bandar Georgetown Pulau Pinang. Bila sampai Penang apa yang menarik perhatian ita adalah tentang lukisan mural pada dinding bangunan usang yang terletak di sekitar Georgetown terutamanya di Art Street. Anda tahu atau tidak bahawa lukisan mural inilah yang telah memperkenalkan lagi Pulau Pinang hingga dapat menarik ribuan pengunjung dan pelancong ke pulau mutiara itu.



Lukisan mural ni anda boleh lihat di sekitar bandar Georghtown. Tapi anda kenalah merayau dan berjalan untuk cari lukisan ni. Kebanyakkannya jauh antara satu sama lain.










Di persimpangan jalan pula banyak terdapat arca yang di buat daripada besi yang memaparkan karikutur lucu dan menarik dan kebanyakkannya berkisar tentang kehidupan masyarakat Pulau Mutiara ini dari dahulu hingga kini.

Seronok berjalan hingga tak sedar sudah basah lencun di basahi hujan.. Asyik sangat lah tu.. Hujan-hujan pun ita redah juga untuk melihat sendiri arca dan lukisan yang sangat unik dan hebat ini.

Walaupun penat seharian berjalan tapi puas hati.. seronok sangat.. ita memang pencinta seni... dan ita rasa ianya sungguh hebat. Tapi sayang kerana kebanyakkanya telah lusuh.. mungkin sebab dah lama berhujan, berpanas dan berembun. Ada yang sedang di baik pulih kembali. Ita harap ianya terpelihara dan kerajaan negeri dapat kekalkannya supaya dapat menarik ramai lagi pelancung ke sana.







Tahukah anda siapakah yang membuat lukisan murla ni. Beliau adalah seorang anak muda yang bernama Ernest Zacharevic seorang artis yang cukup hebat dan sangat berbakat.

Cuma yang tak seronoknya payah nak ambil gambar lukisan dan arca ini kerana ganguan dari kenderaan yang meletakkan kenderaan mereka di bahu jalan. Ita rasalah kan adalah sebaiknya kerajaan negeri tidak membenarkan kenderaan di letakkan di bahu jalan terutamanya di kawansan yang ada lukisan dan arca tersebut supaya pelancung dapat merakamkan gambar sebagai kenang kenangan. Mungkin kalau tak dapat buat setiap hari dapat pada hujung minggu pun ok kan..


Jom ita bawa anda lihat antara arca dan lukisan mural yang menarik ini. Bagi anda yang tak pernah lagi berkesempatan ke Penag jom lah melancong ke Pulau Mutiara ni.. Selain keunikkan lukisan mural ni.. makanan di penang juga enak-enak belaka. Cuma masa ita ke Pulau Pinang ni ita tak nampak orang Melayu, kebanyakkannya masyarakat Cina, India dan India Muslim sahaja.. selebihnya para Pelancong dari luar negara.. mana ya perginya orang Melayu di Penang ni..?















Kepada anda yang nak jalan-jalan di sini ita nasihatkan tak payah pakai kasut tumit tinggi ya, pakai kasut yang mudah anda nak jalan, nanti tak penat dan melecet kaki tu...

Kalau nak lagi mudah anda boleh naik beca 1 jam RM 35 . Tapi kalau nak pergi tengok semua tempat tak cukup 1 jam tau! kurang-kurang 3 jam.. itu pun kalau pak cik yang bawak beca tu kayuh laju-laju.. kalau kayuh pelan aje.. alamat berjam-jamlah tak habis..

Selain beca anda juga boleh naik basikal. Basikal ni anda boleh sewa. Banyak kedai yang menawarkan basikal untuk di sewa.















8 comments:

Nieda ramly said...

assalamualaikum ita.
saya di utara ini belum ke sana, ita dari Johor dah pun sampai

cik laili said...

subhanallah..cantiknya :)

Zara Balqis said...

pandainya anak dara awak berposing

Nur Asy Shuhada said...

Tu la kak Ita..melayu Penang ni mmg dah pupus..dh xdak tmpt dh untuk melayu kat sini..rumah mahal..

Rina Rosdi said...

Saya salah seorang anak melayu penang. Kita ada, ramai yang duduk di sebelah bayan lepas ataupun di balik pulau jika di pulau.

Siputsedut comel said...

Aslmkm...saya dr Penang jugak tp d Mainland...
saya sendiri pun x berkesempatan ke sana lagi bergambar tp biasa la lalu di situ. one day nk bwk jugak anak2 ke tempat tu cume mcm ieta ckp la tempatnya bersepah..x trsusun kan..saya besa ke trickeye museum korea..di sana diletakkan dlm satu banggunan..mudah utk kite bergambar

NUR HAFIZAH MOHAD AZMI said...

Menarik

adianiez AIDA said...

A great entry :-)
Few weeks lg nak ke penang jalan2...

Powered by Blogger.