Follow if you like

Oct 8, 2014

Heavenly Milo and Oreo Jelly


Puding ini ita sediakan untuk hari raya, sebagai hidangan pemanis mulut. Sedap sangat puding ni.. terasa lemak manisnya...

Gabungan antara Milo dan Oreo tak sangka ngam bangat.. dan menghasilkan puding yang bukan sahaja sedap dan nyaman tapi cukup cantik di pandang.



Cukup kreatif pemilik resepi ini, terima kasih kerana berkongsi resepi dan idea dalam penghasilan puding. Ianya juga dapat menambahkan lagi koleksi resepi puding yang menjadi kesukaan kami sekeluarga.

Rasa-rasa puding ni dah lama popular. Cuma ita sahaja yang tertinggal keretapi untuk mencuba. Sebenarnya banyak lagi resepi yang ita tak cuba lagi.. ramai juga yang dah menjerit-jerit.. kak resepi ni tak ada ke... resepi itu tak ada ke... hihi insyaallah nati akak cuba ya.. kadang memang nak buat, tapi bila anak-anak dah tak ada di rumah ni.. tak ada siapa yang nak makan.. akhirnya ita juga yang kena perabiskan.. tengoklah badan ku yang dah bagaikan belon panas yang semakin mengembang.. aduyaiiii....


HEAVENLY MILO AND OREO JELLY
Resepi Oleh : Along Roz 

Adunan untuk loyang bersaiz 8 inc

12 gm atau 10 gm agar-agar serbuk ~ 1 peket
750 ml air
160 gm gula
400 gm susu cair
3/4 cawan Milo
1 bungkus Oreo ~ patah 2, biarkan dengan cream

Masak agar-agar bersama serbuk agar-agar hingga larut
Masukkan gula dan masak hingg agula larut
Tambahkan susu cair dan kacau hingga mendidih

Asingkan 2 cawan ke dalam periuk lain dan campurkan dengan Milo
Kacau adunan hingga sebati
Ambil 1 cawan adunan agar-agar Milo dan tuangkan ke dalam loyang 8 inc yang telah di basahkan dengan air terlebih dahulu.
Baki adunan Milo di panaskan dengan api kecil supaya tidak mengeras.
Milo dalam loyang pula di biarkan mengeras sedikit tapi masih suam

Apabila permukaan adunan Milo dalam loyang mengeras sedikit ( tapi masih suam ) cucuk atau toreh permukaannya dengan garfu, supaya adunan atau lapisan seterusnya mudah melekat dan tidak mudah tanggal.
Dengan berhati-hati tuangkan adunan putih.
Tuang pada bahagian tepi, jangan tuang di bahagian tengah sebab bahagian tengah masih lembut. Tuang dengan sudu sikit-sikit.
Kemudian susunkan oreo yang telah di patahkan tadi
Biarkan lapisan putih pula mengeras.
Lakukan poroses yang sama, cucuk atau toreh permukaannya dengan garfu.

Akhir sekali tuangkan baki lapisan Milo
Biarkan sejuk dan simpan dalam peti ais hingga membeku
Potong dan hidangkan




16 comments:

Ann Low said...

Hi Azlita, Your Oreo Jelly looks so pretty. I'll definitely love to try this recipe for sure.
Thank you sharing :)

idzwa kamaruddin said...

sedap nyer!!

Mek Onie said...

sekarang memang suka masuk blog ni,tgk gambar pun dah terliurrrrr,huwarrrr...btw,salam aidiladha akak :D

Nurul said...

Yang ni memang sedappp...

Honey said...

Salam Kak Azlita,

Rajinnya kak buat pudding lapis-lapis begini... Teringin nak rasa. Tapi saya tak rajin nak buat hihi.

Siti Noraishah Ab Ghani said...

Salam kak ita... selalu jengah blog ni. Cuci mata dan telan air liur... mmmdappp!!!

Feeza Majmi said...

Best being gifted...

IMAN said...

Salam k.ita..mcm mana nak dptkan puding yg berkilat ye.

Suria Shamsudin said...

Sy dh buat milo oreo jelly tu. Sedap. Tadi buat utk besdey bbdk opis lg....

Suria Shamsudin said...
















































































Dah buat semalam utk besdey anggota pkuasa kat opis. mmg mabeles...TQ Ita utk resepi ni








Lina said...

Salam K Ita, this is a must try... Look so delicious and delicate, mcm yg selalu tengok in My Kitchen Rules or Masterchef

linaandhealth.blogspot.com

zaty izzati said...

sedapnya..tengok gambar ppun dah tak sabar nak ngap ni..

zatytiey.blogspot.com

D'Umairah.Blogspot.Com said...

Mohon share ye.tqvm

Fira Zarra said...

Sedap nyerr

Khaizulazlina Kamaruddin said...

Sedapnya ..nak try bt lah...coz mmber ank nk dtg raya rumah harini

Zue said...

Mmmm dapnya...cantik pulak tu. Nk try ler....esk nk beli Milo yg lain semua dh ada..

Powered by Blogger.