Follow if you like

Oct 28, 2014

Gulai Nangka Berempah


Sayur kampung ni memang enak bila di nikmati dan tidak jemu walaupun di hidangkan setiap hari. Pucuk paku, pisang muda, pucuk betik, pucuk ubi dan nangka muda adalah sajian yang kerap di sediakan oleh emak masa ita kecik-kecik dahulu.

Bila terpandang nangka muda di pasar kemarin, ita pun capai sebungkus. Lamanya rasa tak makan gulai nangka muda... kalau di lawankan pula dengan ikan masin dan sambal belacan pasti mak mertua lalu pun tak perasan...



Sekarang ni nak masak nangka muda tak susah, sebab semuanya ada di jual di pasar. Harganya mungkin agak mahal lah sikit berbanding jika kita ambil di pokok sendiri belakang rumah.. Kita juga tak payah bersusah-susah bersilat dengan getah nangka bagai.. sebab kebiasannya nangka yang di jual di pasar telah pun di bersihkan.. tinggal kita nak masak aje.. mudah aje kan..


Hari ni ita masak gulai nangka. Resepi kali ni ita inginkan kelainan sikit.. selalu dok masak lemak putih atau lemak kuning aje kan.. kali ni ita masak berempah pulak..
Perghhh... masa menumis aje baunya dah harum semerbak.. maklumlah rempah ratus bila di campak dalam kuali berenang pula dalam minyak panas manalah tak bangkit baunya.. tak sabar rasa nak menikmati hidangan tengahari kami sekeluarga.

Resepi macam biasa ita skodeng dari dapur otai masak kita.. Tentang masakan tradisional.. otai kita ni memang tak boleh di sangkal lagi kepakarannya..
Apa tunggu lagi.. jom kita intai resepi


GULAI NANGKA BEREMPAH
Resepi Oleh : Adnan Ibrahim

1 kg nangka muda yang siap dikupas
7 ketul tulang ikan kurau masin ~ rendam sebentar, cuci bersih dan toskan
1 keping kecil isi ikan kurau ~ rendam sebentar, cuci bersih dan toskan
2 batang serai ~ dititik
1 keping asam gelugor
700 ml santan cair
300 ml pati santan
Garam dan sedikit gula
Sedikit minyak untuk menumis


Bahan Kisar

15 biji bawang merah
4 ulas bawang putih
1/2 inci lengkuas
1 inci kunyit hidup
3 biji buah keras
1 camca besar ketumbar biji
1 camca teh jintan manis
1 camca teh jintan halus
1/2 inci belacan
5 biji cili merah
3/4 camca teh lada hitam biji


Nangka muda dipotong sederhana besar, cuci dan rebus dengan sedikit garam hingga nangka lembut sedikit. Toskan.
Panaskan minyak dalam periuk, tumis bahan-bahan kisar hingga harum dan terbit minyak
Masukkan serai, tulang dan isi ikan kurau masin tadi, kacau rata.
Masukkan nangka, gaul hingga nangka bersalut dengan rempah.
Tuang santan cair dan masak hingga mendidih, masukkan asam gelugor, sedikit gula dan garam secukup rasa.
Biar mendidih perlahan hingga nangka masak.
Akhir sekali tuang santan pekat, kacau rata dan didihkan 1 - 2 minit.
Rasa dan jika ok boleh matikan api, hidangkan bersama sambal belacan dan nasi hangat, kalau ada ikan goreng pun sedappp!!!!





2 comments:

Seri Kandi Tanah Jauhar said...

ada lebih tak Kak Ita??? Jom jumpa kat Taman Daya... hihihi

sy kalau sayur nangka ni ratah jer.. tak de nasi pun tak pa. tapi kalau ada nasi, ada ikan goreng, ada sambal belacan, memang siap bertambah2..haha

Mas Zull said...

assalamualaikum ita....sedap2 sayur nangka ni...:)

Powered by Blogger.