Follow if you like

Sep 3, 2014

Tuna Sandwich Orang Bujang



Bila anak-anak pulang bermalam di rumah, masing-masing sibuk meminta emaknya tunjukkan cara memasak yang mudah dan simple.
Katanya tak tahan makan di luar.. dah lah mahal.. rasa entah apa-apa lah rasanya..
Kenalah emaknya buat kelas memasak di rumah untuk anak-anak..




Bila anak-anak bujang masuk dapur.. pastilah riuh rendah dapur di buatnya..
Bukan periuk belanga aje yang menjerit.. maknya pun turut menjerit sama..
Ya Allah.... bang berseraknya dapur emakkkk.....

Sesekali tak ape.. ya..
Kalau selalu ada pengsan emaknya..

Anak-anak ita memang suka ke dapur.. dan selalu juga tolong ita memasak.
Kalau mereka nampak emaknya sibuk dengan tempahan.. merekalah yang mengambil alih tugas memasak.. tapi masih lagi di bawah pengawasan emaknya..

Tak kiralah anak bujang atau anak dara pada ita asas memasak adalah cukup penting.. yang utamanya mesti tau masak air.. masak nasi.. goreng telur.. goreng ikan.. ini yang penting mereka kena tau.. supaya jika keadaan darurat.. tahulah mereka nak survived....

Bila dah mula jadi siswa, kenalah tinggal sendiri.. makan, minum , membasuh pakaian semuanya sudah menjadi rutin.. tiada lagi makan di dewan asrama.. dan tiada lagi doby untuk membantu membasuh baju..
Bermulalah satu farsa baru di dalam kehidupan anak-anak..

Bila mereka pulang bermalam di rumah , macam-macam lah cerita yang kita dengar.. kadang ketawa besar kami sekeluarga bila anak-anak bercerita.. ada yang lucu.. ada yang emo.. biasalah tu kan.. mereka nak meluahkan rasa hati.. sebagai ibu dan bapa kenalah kita menjadi pendengar yang setia.. menegur mana yang tidak betul dan menguraikan mana yang kusut masai..


Hari ini Amirul belajar buat sandwich. Amirul ni dia tak suka makan yang berat-berat. Yang dia suka makan yang mudah, dan ringkas. Jadi sandwich adalah segalanya..
Sesuai untuk sarapan pagi.. atau makan tengah hari bagi mereka yang berdiet.. boleh jadi untuk makan malam atau untuk supper bagi mereka yang selalu berjaga malam..

Ita biarkan dia buat semuanya..
Dari beli barang di pasaraya.. hingga sampai peringkat menghidang..
Boleh.. tahan...boleh tahan...
Bila dah siap sibuk dia merakamkan gambar masakkannya..
Wah! bangga sekejap nampak riak wajahnya bila dapat menyiapkan sandwich sendiri..
Nak kongsi dengan kawan-kawan kat instragram.... katanya lagi sambil tersenyum bangga..


eeemmmmm.... sedapnya mak...
fuh! tak sangka mirul boleh buat sandwich sedap macam ni..
Lepas ni bolehlah mirul buka cafe... AMIRUL'S cafe...
dah mula berangan lah tu.....


 Untuk mendapatkan resepi Tuna Sandwich ini anda boleh singah ke SINI




6 comments:

Seri Kandi Tanah Jauhar said...

isk3!! Sandwich mcm ni orang kahwin pun suka tau Amirul!!!

Najihah Shafie said...

Salam k.ita. wahh sedapnya nampak sandwich ni..Jiha pun setuju dgn anak2 k.ita..bila dah jd siswa ni, bosan hari2 tgok makanan dkt kedai. Huhu

nur anis said...

tengok pun nampak menyelerakan..:)

adda syuhada said...

belum pernah buat tuna sandwich..selalu sardin jer..huhuhuhu...

adda syuhada said...

belum pernah buat tuna sandwich..selalu sardin jer..huhuhuhu...

ZalinZalina said...

Acik ina pun suka makan tuna sandwich..rajinnya amirul...amirul kat rumah ni pandai panaskan mushroom soup dlm tin aje..hehe..

Powered by Blogger.