Follow if you like

Sep 5, 2014

Kuih Kaswi Pandan



Kuih Kaswi ini ita sediakan untuk minum petang kami sekeluarga petang semalam. Kuih kaswi adalah kuih kegemaran anak ita Dalili dan juga kuih yang palig kerap di sediakan oleh emak ita. Tapi kebiasannya kuih kaswi yang emak ita sediakan kuih kaswi warna coklat gelap yang menggunakan gula timbang atau gula merah.



Emak ita memang terkenal dengan kuih kaswinya yang lembut dan enak di kalangan keluarga dan juga para pelanggannya. Emak ita dahulu menjaja kuih kaswi. Kuih kaswi dan beberapa jenis kuih yang lain emak hantar ke warong Mak Long yang terletak di tepi pantai Lido. Kebiasannya kuih mak pasti habis dan laris.


Bila ita nampak yatie kongsikan kuih kaswi kemarin... terasa-rasa pula nak makan kuih kaswi. Tapi kali ini ita memilih untuk membuat kuih kaswi pandan. Kebetulan ita tak pernah makan kuih kaswi pandan kerana dah terbiasa dengan kuih kaswi gula merah.

Ita pun godek-godeklah di dapur memandangkan daun pandan pun ada bebaki beberapa helai.. kalau di biarkan layur pula dia nanti di makan hari..


Dalili lah yang paling suka bila tau ita nak buat kuih kaswi, tapi dia tak tahu yang kuih kegemarannya ini dah bertukar warna.. hihi
Tak sabar dia nak merasa..
aik... napa hijau pula warna kuih ni...
Cuba rasa dulu.. sedap tak?
Sedap lah mak... 
Berselera sungguh dia makan.. berketul-ketul juga kuih ini masuk ke mulutnya
Emak.. esok buat lagiii... tapi kita nak yang hitam tu pulak ya..
Dalili... Dalili...


KUIH KASWI PANDAN
Resepi Oleh : Cikgu Hafi MyR
Rujukan : Yatie


2 cawan  air pandan ~ ambil 5 helai daun pandan potong kecil masuk didalam blender, tambahkan 2 cawan air dan kisar halus. Kemudian di tapis

1 cawan tepung gandum
1 cawan gula pasir
1 sudu besar tepung ubi
1 sudu besar tepung beras
sedikit pewarna hijau
sedikit pandan emulco
1 sudu kecil air kapur makanan

secubit  garam ~ gaul bersama kelapa parut
1/2 biji kelapa parut ~ putih sahaja


Satukan semua bahan kecuali kelapa parut dan garam ke dalam bekas dan kacau rata
Masukkan di dalam mesen pengisar dan kisar halus
Kemudian tapis
Tuangkan di dalam loyang  8 inc yang telah di sapukan minyak jagung dan di lapik plastik
Atau boleh juga tuangkan ke dalam acuan kecil yang telah di oleskan minyak jagung
Kukus di dalam kukusan yang telah mendidih airnya
Balut tutup kukusan dengan kain supaya air dari tutup kukusan tidak menitis di atas kuih
Kukus selama 30 ~ 40 minit jika menggunakan loyang
Kukus selama 20 minit jika menggunakan acuan kecil
Setelah masak sejukkan kuih hingga benar-benar sejuk sebelum di potong dengan pisau plastik yang telah di oleskan sedikit minyak jagung
Hidangkan bersama kelapa putih yang telah di gaulkan dengan sedikit garam

*Jika semasa mengangkat kuih kaswi ada takungan air di atasnya...sengetkan loyang sedikit, buangkan air takungan guna sudu sedikit demi sedikit dan biarkan seperti asal



10 comments:

Azura Aziz said...

sedapnya kak ita ;)

Leyza Jamil said...

dap...dap...dapnyaa...skrg dah kenyang pun terasa lapar balik tengok gambar kak ita...

*sy ada emailkan satu soalan kat kak ita. masih tggu reply :>

adda syuhada said...

Suka kuih kaswi pandan nih...

nurul taqiyah said...

Sya pun suka yg gula merah tu..suka suka suka..boleh geng dgn Dalili ni..kn.Dalili kan..kan...:-)

zariniahmad said...

T kasih ..mmg sedap

inahisyam interprise said...

sedap nye...nk resepi bleh x...

:: Dhiya :: said...

SEDAPNYAAAA

Sakira said...

Wow super

Nur Habibah Ibrahim said...

Sedap nya.. Ita..

Sakira said...

Memang sedap😘 Sye dah Cuba

Powered by Blogger.