Follow if you like

Sep 25, 2014

Gulai Lemak Pucuk Paku Sambal Tempoyak


Lama juga tak makan lauk kampung. Sesekali beralih selera ke lauk kampung aduh... tak terkata enak dan lazatnya. Di lawankan pula dengan sambal belacan, ikan goreng dan nasi hangat.. memang tak boleh nak kata apa lagi lah...

Suami ita memang cukup mengemari masakan kampung, cuma ita sahaja yang kadang kala malasnya nak masak.. hihi
Tapi kan kadang kala ita fikirkan patut juga ita selalu masak masakan kampung dan perkenalkan dengan anak-anak.. biar mereka biasa dengan makanan tok nenek mereka ni..

Tak sangka Dalili juga suka lauk ni..





Sebenarnya ita ni tak pernah tau makan tempoyak. Taulah kan tempoyak tu di perbuat daripada durian yang di peram. Ita ni manalah makan durian, baunya aje pun ita dah nak pengsan. Tapi bila suami teringin nak makan ita sebagai isteri kenalah masakkan.. kata orang bukan mudah nak dapat pahala tau! Mak ita kata kalau nak kumpul pahala dan nak masuk syurga.. layan suami baik-baik.. insyaallah adalah tempat kita di syurga nanti..

Suami ita bawa pulang 2 ikat pucuk paku. Ni mesti nak suruh masak pucuk paku.. kadang kala pening juga ita nak fikir nak masak apa untuk keluarga. Mujur ada buku resepi Santapan Gulai Tradisi dari Pak Engku yang banyak membantu ita memasak di dapur.

Bila sebut pucuk paku pasti ramai yang nak tahu apa khasiatnya kan..


Terdapat beratus spesis paku pakis ( ferns) yang ada, namun hanya beberapa jenis sahaja yang biasanya boleh di jadikan sayur. Pokok paku yang biasa nya di jadikan sayur adalah dari spesis Athyrium Esculentum atau lebih sinonim di gelar pucuk paku oleh  masyarakat tempatan

Kebiasannya pokok paku tumbuh meliar di pinggir sungai, paya, ladang-ladang dan juga kawasan yang lembab dan teduh dari pancaran matahari.  Ia membiak secara spora yang di sebarkan oleh angin pada daunnya yang cukup matang. Tapi kini ada juga pokok paku di tanam secara komersial bagi menampung permintaan yang semakin meningkat.

Dahulu lebih di kenali sebagai sayur kampung , tapi kini ia semakin di gemari ramai. Kebiasannya hanya pucuk dan sayur muda yang tiada spora sahaja yang di ambil untuk di jadikan sayur, kerana ianya lebih lembut.


Pelbagai resepi boleh di olah dengan pucuk paku, antara yang popular adalah masak lemak kuning, di goreng, di buat kerabu dan pelbagai lagi mengikut selera dan kreativiti masyarakat setempat.

Pengambilan sayur midin sebagai makanan dijamin selamat dan mengandungi pelbagai khasiat dengan setiap 100 gram pucuk muda mengandungi 4.8 mg zat besi, selain mengandungi vitamin A (beta karotene) yang penting bagi menguatkan penglihatan dan mencegah rabun malam.

Selain itu, tumbuhan liar ini kaya dengan mineral terutama fosforus dan kalium. Perubatan secara tradisional percaya pucuk midin mampu mengubati masalah kesihatan seperti penyakit ciri birit dan daunnya yang direbus baik dimakan sebagai ulam. - See more at: http://umikasum.blogspot.com/2011/03/pucuk-paku-orang-sarawak-panggil-midin.html#sthash.XVQ3FzkT.dpuf
Pengambilan sayur midin sebagai makanan dijamin selamat dan mengandungi pelbagai khasiat dengan setiap 100 gram pucuk muda mengandungi 4.8 mg zat besi, selain mengandungi vitamin A (beta karotene) yang penting bagi menguatkan penglihatan dan mencegah rabun malam.

Selain itu, tumbuhan liar ini kaya dengan mineral terutama fosforus dan kalium. Perubatan secara tradisional percaya pucuk midin mampu mengubati masalah kesihatan seperti penyakit ciri birit dan daunnya yang direbus baik dimakan sebagai ulam. - See more at: http://umikasum.blogspot.com/2011/03/pucuk-paku-orang-sarawak-panggil-midin.html#sthash.XVQ3FzkT.dpuf
Pengambilan pucuk paku sebagai makanan di jamin selamat dan ia juga mengandungi banyak khasiat. Di katakan 100 gm pucuk paku mengandungi 4.8 mg zat besi. ia juga mengandungi vitamin A Betakoretina yang penting bagi menguatkan penglihatan dan mengurangkan masalah rabun malam.
Tumbuhan liar ini juga kaya dengan fosfurus dan kalium. Bagi perubatan tradisional pula ianya di katakan permasalahan kepada masalah cirit beret. Pucuknya yang muda sangat sesuai di jadikan ulam-ulaman.

Pengambilan sayur midin sebagai makanan dijamin selamat dan mengandungi pelbagai khasiat dengan setiap 100 gram pucuk muda mengandungi 4.8 mg zat besi, selain mengandungi vitamin A (beta karotene) yang penting bagi menguatkan penglihatan dan mencegah rabun malam.

Selain itu, tumbuhan liar ini kaya dengan mineral terutama fosforus dan kalium. Perubatan secara tradisional percaya pucuk midin mampu mengubati masalah kesihatan seperti penyakit ciri birit dan daunnya yang direbus baik dimakan sebagai ulam. - See more at: http://umikasum.blogspot.com/2011/03/pucuk-paku-orang-sarawak-panggil-midin.html#sthash.XVQ3FzkT.dpuf
Kali ini ita cuba pula Gulai Lemak Pucuk Paku Sambal Tempoyak.
Tempoyak???? macam mana nak masak ni...
Mula ita siap tutup hidung dengan kain kerana tak tahan baunya.. ya ampunnn...
Tapi bila dah masak dan merasa.. emmm..... sedapnyaaaa..... tak sangka sedap sangat!
Bertambah-tambah juga ita makan tau.. pulak di lawankan dengan sambal belacan dan ikan goreng.. memang berasap telinga di buatnya..


GULAI LEMAK PUCUK PAKU SAMBAL TEMPOYAK
Resepi Oleh : Pak Engku
Rujukan : Santapan Gulai Tradisi

300 gm udang sedrhana besar ~ di bersihkan
2 ikat pucuk paku ~ di bersihkan ambil pucuk dan daun muda sahaja
5 ulas bawang merah ~ dikisar
3 ulas bawang putih ~ dikisar
2 inc kunyit hidup ~ dikisar
10 tangkai cili api ~ dikisar
3 tangkai cili merah ~ dikisar
1 batang serai ~ di ketuk
2 inc belacan
1 sudu besar tempoyak
500 ml santan
300 ml air
minyak untuk menumis

Pucuk paku, di bersihkan lalu di potong 2 inc panjang. Ambil bahagian daun dan pucuk yang lembut sahaja.
Panaskan minyak dan tumiskan bahan yang dikisar bersama serai yang di ketuk, hingga harum dan terbit minyak
Masukkan tempoyak dan air Kacau rata dan biarkan ia mendidih
Masukkan santan, udang, pucuk paku dan garam secukup rasa
Renihkan sebentar dan sedia di hidangkan





5 comments:

Faeez said...

Berselera betul tengok lauk ni, sayur ni memang kegemaran Faeez. Sayangnya, susah nak dapat di s'pore, jadi bila ke pasar Larkin, Faeez mesti beli.

Seri Kandi Tanah Jauhar said...

lepas ni mesti kak ita pandai buat tempoyak

Gee® said...

Lapar tengok lauk masakan kampung tu... sedapnyaaa

illa rahman said...

tgk gambar pun dh kecur air liur... dap...dap...

zaty izzati said...

sedapnya nampak..masak tempoyak lak tu..

Powered by Blogger.