Follow if you like

Sep 23, 2014

Gulai Ketam Dengan Nenas


Ibarat Ketam menyuruh anaknya berjalan betul... peribahasa Melayu yang mengaitkan seseorang yang menyuruh atau menasihatkan orang tetapi dia sendiri tidak melakukan apa yang di perkatakannya...

Ada ke ketam yang mengajar anaknya berjalan?



Ketam adalah makanan laut yang sangat di sukai oleh anak-anak ita. Biasanya mereka suka jika ita masak sambal atau masak Black Pepper. Tapi kadang kala ita pula yang naik jemu sebab ulang menu yang sama.. sesekali teringin juga nak merasa kelainan.

Kata orang kalau dah tekak anak kampung.. gulai tradisi juga penambat selera ya tak..

Hari ini ita kongsikan satu lagi resepi daripada buku koleksi  Pak Engku. Resepi yang juga sedap dan enak sebagaimana resepinya yang pernah ita kongsikan sebelum ini. Memang kalau cuba resepi daripada pak Engku tak mengecewakan lah..


Resepi ni menggunakan daun salam, tapi ita tak letak daun salam.. Semalam kan hari Isnin jadi pasar tak buka.. tak dapatlah ita cari daun salam. Tapi jangan risau.. tak ada daun salam pun tak apa.. sebab ianya sudah cukup enak bila di makan bersama nasi hangat dan sambal tumis udang. Makan pula dengan ikan goreng memang bertambah-tambah kami menikmati hidangan makan tengahari.

Dalili lah yang paling seronok, sebab ketam memang kesukaannya. Kebetulan dah berapa hari ni Dalili kurang sihat.. selera makannya berkurang.. Nak mengembalikan selera makannya ita masakkan lauk ketam yang ita tahu adalah kesukaannya. Bagai orang mengatuk di sorongkan bantal.. berselera sungguh Dalili makan hingga bertambah-tambah.. Semoga anak mak cepat sembuh.. cepat kebah demamnya dan dapat meneruskan misi yang belum selesai...

Kepada teman-teman ita di luar sana.. yang mungkin masih lagi berfikir...
Nak masak apa hari ini ek...? 
Hari-hari masak.. pening kepala aku... nak masak apa hari ni ek...?
Jangan pening-pening lagi.. apa kata cuba resepi yang ita kongsikan ini..


GULAI KETAM DENGAN NENAS
Resepi Oleh : Pak Engku
Rujukan : Santapan Gulai Tradisi

6 ekor ketam
1 biji nenas ~ buang kulit, belah 8, buang empulur tengahnya dan potong sederhana kecil
2 batang serai ~ di titik
2 cm halia ~ di tumbuk atau kisar
2 cm kunyit ~ di tumbuk atau dikisar
15 tangkai cili padi ~ di tumbuk atau di kisar
6 ulas bawang merah ~ di tumbuk atau di kisar
2 ulas bawang putih ~ di tumbuk atau di kisar
400 ml santan pekat
3 helai daun salam
200 ml air
garam secukup rasa


Panaskan minyak
Tumiskan serai
Masukkan bahan yang di kisar atau di tumbuk halus tadi
Tumis hingga harum dan terbit minyak
Tuangkan santan dan air, masak hingga didih sambil di kacau supaya santan tidak pecah minyak
Masukkan ketam dan kacau hingga sebati
Perasakan dengan garam
Akhir sekali masukkan nenas dan masak hingga nenas lembut sedikit.
Angkat dan hidangkan






4 comments:

idzwa kamaruddin said...

sedap nyer!~

nurfadilah suardi said...

Sedap yer ketam tu. Lapar terus bila tengok

Aziela said...

Gulai Pak Engku ni tak sama macam masak lemak cili padi tu yer Kak Ita. Saya nak buat macam Kak Ita lah...lagipun keluarga saya kurang suka sikit dengan daun salam tu. Terima kasih Kak Ita.

nurul taqiyah said...

Sedapnyee kak ita..tp saya allergic plk..xlh mkn ketam...klu msak ketam,amik bau dgn kuah jer lerr..err kak ita,bg kuah sikittt..kuah pun jadilahh...hihihi

Powered by Blogger.