Follow if you like

Aug 21, 2014

Laksa Penang Ringkas, Mudah dan Sedap!


Laksa merupakan sejenis makanan berkuah seperti mi yang popular di Malaysia dan Singapura. Ia dikatakan berasal dari orang Cina yang berhijrah ke Tanah Melayu (Peranakan). Bagaimanapun setiap daerah mempunyai kuah khas yang dimakan bersama laksa memberikan nama yang tersendiri menurut di mana ia disediakan.

Kebiasannya bahan asas membuat laksa adalah ikan. Tapi setiap kuah laksa bagi setiap daerah berbeza ikan yang di gunakan. Contohnya laksa Johor di katakan paling enak di sediakan dengan ikan parang. Kuahnya yang pekat dan berempah pula di makan bersama spaghetti. Berbanding laksa Kelantan atau lebih popular di panggil laksam mempunyai kuah putih lemak dan kebiasannya menggunakan ikan selayang. Laksam di makan dengan mee laksa yang di buat sendiri dari tepung beras, itulah keunikkan laksa Kelantan dan laksa Johor yang lain daripada lain.  Laksa Terengganu pula di katakan mempunyai dua kuah yang berbeza, satu kuah merah yang berempah dan di masak dan satu lagi kuah putih yang tidak di masak. Laksa Perak pula dikatakan lebih masam walaupun di katakan seakan laksa Penang.

Laksa Penang amat popular di Pulau Pinang di mana ia berasal. Kuahnya lebih cair dan masam manis. Ia cukup popular dan cukup di gemari ramai. Ada yang memanggilnya sebagai asam laksa.



Anak ita Dalili cukup mengemari asam laksa satu masa dahulu. Ita ni kalau asam laksa kurang sikit...
Ita lebih suka laksa Johor yang pekat dan berempah dari kuah laksa yang masam dan cair. Dulu selalu juga bawa Dalili makan laksa di Med Vely. Setiap kali ke sana pasti dia ajak pekena laksa.



Tapi sejak dia makan laksa di satu gerai laksa di Kedah, dia terus tak minat..
Katanya laksa tu hanyir dan tak sedap. Serta merta seleranya pada laksa pun berkurang.
Bila ita kata nak buat laksa, dia menolak.. nanti tak sedap katanya..

Tapi di sebabkan ita dapat permintaan dari rakan fb yang minta ita tunjukkan cara dan kaedah membuat Laksa Penang dan lagi pula dah lama sangat ita tak buat laksa, akhirnya ita pun buatlah laksa ni..

Susah nak dapat bahan untuk membuat lakasa selepas musim perayaan ni. Untuk dapatkan bunga kantan ita terpaksa pusing satu pasar barulah jumpa di sebuah gerai yang tersorok.. payahnyalah nak dapat bunga kantan.. dengar kata pokoknya melawas.. mungkin faktor cuaca yang tak menentu.. kejap panas kejap hujan itu yang buatkan ia pun merajuk..

Bila Dalili pulang sekolah dan di lawa makan laksa panjang muncungnya..
Tapi bila di pujuk dia makan lah juga.. tapi lepas makan mak aiii.... bertambah-tambah pulak dia makan.. 'sedaplah mak... kenapa yang dulu kita makan tak sedap.. yang ni sedap macam yang kita makan kat Mid Vely.. " katanya lagi sambil menghirup kuah laksa yang berbaki di mangkuk..

Alhamdulillah... suka ita lihat dia makan dengan berselera..


Hidangan yang ita sediakn ni tak banyak tau.. Cukuplah untuk 5 atau 6 orang makan.. kalau tak bertambah atau untuk satu hidangan.. kalau bertambah-tambah makan memang tak cukup!
Jika keluarga ramai, atau nak masak untuk menjamu kawan-kawan.. kenalah gandakan sukatan bahan-bahannya ya..


Mula-mula kita kena sediakan stock ikan terlebih dahulu

LAKSA PENANG

Bahan-bahan Untuk Stock Ikan

10 ekor ikan kembung ~ boleh juga menggunakan ikan mata besar atau ikan sardin
5 keping asam keping
Air secukupnya untuk merebus ikan


Ikan di siang, buang perut dan insang kemudian cuci bersih.
Untuk menghilangkan hanyir ikan, sebaiknya gaulkan ikan dengan garam dan perahkan sedikit limau nipis, perap sebentar. Kemudian di cuci bersih.
Selain ikan kembung anda boleh juga menggunakan ikan mata besar, ikan sardin, ikan tenggiri atau ikan tongkol


Ikan yang kita dah siang tadi, kita masukkan ke dalam periuk.
Tambahkan air secukupnya untuk merebus ikan.
Masukkan  juga asam keping
Kemudian rebus ikan hingga empuk. Bila dah empuk tunggu air rebusan sejuk, barulah keluarkan ikan dari periuk. Keluarkan juga asam keping.
Asam keping ni kita dah tak gunakan lagi, bolehlah di buang.
Asingkan isi ikan dari tulang dan kepala.
Isi ikan pula kita bahagi 2.
1 bahagian kita ramas-ramas kasar dan satu bahagian lagi kita kisar bersama air rebusan ikan.
Tulang pula kita masukkan dalam pengisar, masukkan juga air rebusan ikan dan kisar halus.
Boleh ulang kisar 2 kali untuk mendapatkan patinya.
Lepas kisar, kita tapis.
Masukkan semula air rebusan ikan, air tulang ikan dan juga air isi ikan yang kita dah kisar ke dalam periuk.


Bahan untuk pes

20 tangkai cili kering ~ jika tak suka pedas boleh kurangkan.
10 ulas bawang merah
3 ulas bawang putih
1 keping belacan yang telah di bakar ~ belacan ni anggaran besar duit 50 sen

Semua bahan ini, di satukan di dalam pengisar dan kisar halus




Bahan Untuk Kuah Laksa

Air rebusan ikan
Air tulang ikan
Air isi ikan
Isi ikan yang di ramas kasar
Pes cili, bawang merah, bawang putih dan belacan yang telah di kisar
2 batang serai ~ di titik ( maaf tak ada di dalam gambar terlupa letak)
2 kuntum bunga kantan ~ di belah 2
7 keping asam keping
1 inc lengkuas ~ di hiris
1 mangkuk daun kesum
1 sudu besar pes udang atau petis
1 batang empulur nenas ( isi nenas ni kita simpan untuk di racik halus)

Bahan dah pun siap!
Sekarang masanya untuk kita mulakan memasak.



Perasakan garam gula dan asamnya secukup rasa.
Laksa ni kena ada rasa masam, masin dan manis, jika kurang rasanya boleh lah tambah kan asam, garam atau gula mengikut selera masing-masing.


Dah siap pun kuah laksa kita, mudah aje kan membuatnya.
Jom kita intai-intai pula apakah bahan yang akan kita gandingkan dengan kuah laksa kita ini


Bahan utamanya mestilah laksa beras
Jika menggunakan laksa beras kering, rendam laksa semalaman.
Kemudian di rebus hingga lembut, tambahkan sedikit garam semasa merebus laksa.
Bila dah lembut  angkat dan toskan, cuci atau bilas dengan air, kemudian toskan semula.






Bahan-bahan yang di makan bersama kuah laksa

1 kg laksa beras yang telah di rebus
1 pokok daun salad ~ di hiris
1 ikat daun pudina ~ di hiris
1 ikat daun selom ~ di hiris ( kalau tak ada pun tak apa)
1 batang timun ~ di hiris mancis
1 labu bawang besar ~ di hiris
1/2 biji nenas ~ di racik halus
telur rebus ~ di belah 4
Limau kasturi
1 kuntum ~ bunga kantan di hiris
1 batang cili merah ~ di hiris
cili padi secukupnya ~ di hiris halus



Alhamdulillah...
Dah siap pun kita masak laksa Penang.. bukan susah sangat memasak ni kan..
Semua orang pun boleh memasak.. tak susah mana pun..

Adoii... perut pun dah berkeroncong ni..
Emmm... bau pun dah harum semerbak ni..
Apa tunggu lagi.. tak kan nak temgok aje....
Jemput makan semua.... ^_^











38 comments:

Seri Kandi Tanah Jauhar said...

kesian Kak Ita terbeli laksa yng hanyir kuahnya, apapun amsak sndiri memang terbaikkkk!!

hanna jeffry said...

Sy mengidam laksa pineng..

Bannister Road said...

laksa memang favorite saya, baru buat minggu lepas.. memang marbelles la...

nurul taqiyah said...

Emmm sedappp nyer..sya suka laksa..ank2 pn..nasi tolak tepi..kak ita..nk tnya apabeza laksa penang dgn laksa kuala perlis??

Siti Nordiana Abd Manan said...

Salam akak, saya suka baca blog akak...selalu buat saya laparrrr....wawaWaahhhh...kecur air liur tengok laksa akak...huhuhu..

Salam perkenalan..Dee

jemes said...

Like this cool and that recipe is definitely a good I will be making them! Everybody loves discover delicious new recipes and an occasion this is a perfect opportunity to do so.
Chef Education

Aifa Ebiz said...

Beza laksa pneng n kedah cuma tang nanas tu jer...

asiah cyah said...

Tq resepi.nk BT hri ni

Saufa Sakinah@ hAda said...

TENGOK LAKSA...TETIBE MENGIDAM NAK MAKAN LAKSA

Asfa Hassan said...

Thanks utk resepi, hrini bt laksa lh iolsss ��

Amoy Miming said...

Sy mmng x pandai mkn laksa tp pgnent ni mengidam pulak nk mkn laksaa mcm sedappp je.....

Normala Ab. Shukor said...

Tq atas resepi yg mudah dan sedap...

Siti Rubiah said...

salam. best entry tuan rumah. siap bergambar. saya suka, saya suka! saya jadikan guide nak masak laksa 1st time hari ni. hihi. TQ ya

Sha Nikitasakura said...

Salam sis..sy dh buat resepi laksa ni..alhamdulillah..sedap..trima kasih share resepi laksa yg plg sedap yg sy penah cuba. Mkn bertambah2..

da nia said...

Nak tanya laksa beras tu guna jenama apa! Ni jenis yang jernih kan..sy suka la..

Ms. Kejupenyet said...

terliur pulak tengok gambar2 tue.. dah lama tak makan laksa penang

Evana Zizie said...

saya teringin nak bljar buat laksa penang..😊

azalin adzhar said...

sedapnya laksa terliur dibuatnya . terima kasih share resepi.

Kak Adib Ratu Longchamp said...

Rasanya kami orang penang tak pernah buat laksa letak lengkuas

Ekin Noor said...

Mak sy pesan klu masak laksa jgn letak serai..lengkuas pun x payah..lebihkn bawang besar je...tp x taw la ada cara lain plk...😊

rosnawati ahmad said...

Dah try semalam...Alhamdulilah menjadi..hubby pun puji.Tq atas resipi

hana liya said...

akak2.yg letak lengkuas n serai sedap x?sebab mak sy xpenah letak,tp teringin plk letak

rosnawati ahmad said...

Ok je letak serai dan lengkuas...penambah aroma la katakan

Unknown said...

Aribba yibba yummy 😋

Mohd Hafiz said...

Aribba yibba yummy 😋

putra mikail said...

Teringin nak buat laksa sendiri, angan2 8 tahun lepas baru je tercapai. Tq pada penulis.. First time buat, sendiri makan pun terasa mmg terbaek la sedapnya. Diakui oleh 3 org kawan yg rasa laksa buatan sy ni.. First time... Tq penulis

Siti Syahirah said...

Sedapnyew..pic nmpk real Sgt.hehe

ezreensandi said...

Ezreensandi@blogspot.com memberi maklumat tentang resepi yg sedap2 dan menarik juga.. ;) jgn lupa singgah

Zainal Iswadi said...

Salam.tq tuan blog.resepi ni memang sedap

Atiqoh Martha said...

Sebelumnya... Slm TQ untk kk.ita...

Memang sdap sgt... hasinya... tq tq 😘😘😘

Zarimawaty Zailan said...

Terima kasih. Resepi yg sgt mudah untuk faham

Tengku Aida said...

Nenas,daun² xsama dgn laksa kedah boh telur..penang ori xpki telur..

Adam Iskandar said...

Betul tu

Syafiyyah Thoqifah said...

menariknya tengok.. :)

blogwalking : www.solehahkahaku.blogspot.com

ideal ads and supply said...

Saya kalau laksa ni suka topping dengan fish cake atau suhun goreng

iamBIG said...

Alhamdulillah, pes time buat laksa ikut resepi ni.. menjadi sgt, suami xmkn laksa ni, tp dia puji sedap dan menjadi.. terima kasih kak azlita

jirus air said...

Terima kasih kak ita atas perkongsian resepinya..
Saya sekeluarga ambil resepinya sahaja.lain lain tiada..

Nurulfatin Adiana said...

sedapnyaaaaaaaaaaaa

my feveret ever n ever

sudi2kanlah jengok blog saya

adianazulhilmistory.blogspot.com

Powered by Blogger.